abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62595248
Voor velen is een kinderwens een droom van hen. Wat als de vader of moeder nou een aantal erfelijke ziekten heeft, of zwakbegaafd is. Is het dan nog verstandig om kinderen te nemen? Zijn die mensen die hoe dan ook kinderen nemen egoïstisch?

Zelf heb ik alleen autisme, en een aantal allergieën. M'n vader is trouwens ook autistisch.

[ Bericht 9% gewijzigd door F04 op 22-10-2008 23:07:20 ]
  woensdag 22 oktober 2008 @ 21:34:34 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_62595346
Heb je er problemen mee dat je vader er voor koos kinderen te nemen?
  woensdag 22 oktober 2008 @ 21:35:08 #3
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_62595369
Ik raad het iedereen af om kinderen te nemen.

De angsten die jij hebt, die zullen je kinderen ook oppikken. Anderzijds, autistische kinderen hebben wel een plus dat ze een zekere originaliteit bieden in een mensenmassa die steeds grijzer wordt. Misschien verklaart dat ook de autismehype die sinds enkele jaren lijkt te woeden.
'Till next time, take care of yourself... and each other
pi_62595474
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:35 schreef Stephe het volgende:
Ik raad het iedereen af om kinderen te nemen.

De angsten die jij hebt, die zullen je kinderen ook oppikken. Anderzijds, autistische kinderen hebben wel een plus dat ze een zekere originaliteit bieden in een mensenmassa die steeds grijzer wordt. Misschien verklaart dat ook de autismehype die sinds enkele jaren lijkt te woeden.
Gelukkig luistert niemand naar jou, anders was over 30 jaar de mensheid uitgestorven.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  woensdag 22 oktober 2008 @ 21:38:41 #5
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_62595516
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:37 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Gelukkig luistert niemand naar jou, anders was over 30 jaar de mensheid uitgestorven.
Zou dat zo'n probleem zijn? Dat betekent namelijk dat je nooit echt oud wordt, want vroeger was alles beter gaat dan niet op
pi_62595550
quote:

[..]

Is dat erg?
pi_62595567
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:38 schreef Stephe het volgende:

[..]

Zou dat zo'n probleem zijn? Dat betekent namelijk dat je nooit echt oud wordt, want vroeger was alles beter gaat dan niet op
ouder wordt je wel snuggere... Je kan nog wel de jongste van het stel zijn, terwijl je ook oud bent
pi_62595592
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:39 schreef TheDenialTwist het volgende:

[..]

Is dat erg?
Ja, dat zou betekenen dat je over 60 jaar geen lekkere tieners meer hebt
  woensdag 22 oktober 2008 @ 21:42:14 #9
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_62595655
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:40 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ja, dat zou betekenen dat je over 60 jaar geen lekkere tieners meer hebt
Dat is wel zo, de moderne slavernij is wel de motor van de economie..
pi_62595873
"kinderen nemen" is sowieso een vrij arrogante uitdrukking die ons rotsvaste en misplaatste vertrouwen in een volledig maakbare wereld onderstreept. "Proberen om kinderen te krijgen" zou van iets meer wijsheid getuigen.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
  woensdag 22 oktober 2008 @ 22:19:28 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62597199
Nee, ik vind dat mensen met een zware handicap moeten afzien van het krijgen van kinderen. Waarom mensen ongevraagd opzadelen met handicaps?
The End Times are wild
pi_62597256
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:47 schreef Malebolgia het volgende:
"kinderen nemen" is sowieso een vrij arrogante uitdrukking die ons rotsvaste en misplaatste vertrouwen in een volledig maakbare wereld onderstreept. "Proberen om kinderen te krijgen" zou van iets meer wijsheid getuigen.
duurde nog lang voordat iemand daar over begon
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62597400
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:47 schreef Malebolgia het volgende:
Als je 'kinderen krijgen' gebruikt is het net alsof het geen bewuste keuze was en je er niet eens zo blij mee was. Bij het woord 'krijgen' moet ik aan pakjesavond denken.
Tap tap tap
pi_62597544
Oja, ik heb een erfelijke aandoening, mijn 'type' is nog niet eens zo ernstig maar mijn kind heeft 50% kans het ook te krijgen en dan kan het ook een ernstiger type zijn. Ik vind 50% best veel, ook al kan m'n kind een mild type krijgen. Ik vind het te riskant en wil het zekere voor het onzekere nemen. Nou heb ik niet zo'n enorm moederinstinct dus een enorm probleem is het op zich niet, maar mocht ik de juiste man in m'n leven hebben en mochten de eierstokken gaan rammelen, dan ben ik wel voor adoptie.
Tap tap tap
pi_62597577
quote:

[..]

En dat is een ramp omdat? Het zal mij werkelijk een worst zijn of de mens uitsterft of niet. Ik voel totaal niet een verlangen naar een voortzetting van de mensheid. Ik ben dan ook zeker niet van plan om daar zelf aan bij te dragen. Ik wil geen kinderen om de simpele reden dat ik het niemand wil aandoen om dit leven te moeten leven.

Ik heb mij voorgenomen om mij tijdens mijn leven zoveel mogelijk ten dienste te stellen van mijn eigen genoegens en daarbij parasiteer ik schaamteloos op de gemeenschap.
pi_62597684
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:29 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

En dat is een ramp omdat? Het zal mij werkelijk een worst zijn of de mens uitsterft of niet. Ik voel totaal niet een verlangen naar een voortzetting van de mensheid. Ik ben dan ook zeker niet van plan om daar zelf aan bij te dragen. Ik wil geen kinderen om de simpele reden dat ik het niemand wil aandoen om dit leven te moeten leven.

Ik heb mij voorgenomen om mij tijdens mijn leven zoveel mogelijk ten dienste te stellen van mijn eigen genoegens en daarbij parasiteer ik schaamteloos op de gemeenschap.
Pleeg zelfmoord dan ... (geen doodswens, slechts een oplossing op je probleem)...

Dat laatste ben ik het met je eens, maar het is toch altijd zo dat je jezelf het belangrijkste vindt in je leven.. Immers zonder dat ben je niets...
pi_62597702
Voor mensen die niet of nauwelijks voor hunzelf kunnen zorgen, zoals bijvoorbeeld mensen met het syndroom van down of andere zware handicaps, lijkt het me zeer onverstandig om kinderen te nemen.

Bij kleinere afwijkingen waarbij de kans reëel is dat je kind het ook kan krijgen, moet je jezelf afvragen of jij en het kind ondanks dat een gelukkig leven kunnen hebben. Als jezelf bijvoorbeeld een erfelijke afwijking hebt waarover je erg ongelukkig bent, dan mag je jezelf wel afvragen of je zoiets je kind wel aan wil doen. Als je een afwijking hebt waar je geen probleem mee hebt en waarvan je denkt dat het kind ook een gelukkig leven kan hebben, dan is het geen probleem lijkt me.
pi_62597864
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:32 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Pleeg zelfmoord dan ... (geen doodswens, slechts een oplossing op je probleem)...
Waarom zou ik zelfmoord plegen? Ik ben er nu toch? Ik had het slechter kunnen treffen, objectief gezien. Ik leef mijn leven gewoon en ik ga dood wanneer het mijn tijd is om dood te gaan. Bovendien zou ik mijn naasten het niet aan kunnen en willen doen.
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:32 schreef DutchErrorist het volgende:
Dat laatste ben ik het met je eens, maar het is toch altijd zo dat je jezelf het belangrijkste vindt in je leven.. Immers zonder dat ben je niets...
Natuurlijk, maar er zijn mensen die vinden dat je ook iets terug moet doen. Ik doe dat niet, tenzij het mij zelf verder helpt.
pi_62598027
Moet je trouwens ook eens kijken hoeveel het je oplevert om zonder kinderen door het leven te gaan. Het bespaart een hele hoop geld, het bespaart je enorme kopzorgen, voortdurende angst dat er iets mis gaat (verkeerde vrienden, ongeluk, slechte prestaties op school). Wat krijg je er voor terug? Je hoopt op gezelligheid, vooral voor op de oude dag. Maar kijk naar hoe het tegenwoordig gaat. Ouderen worden weggestopt in tehuizen en kinderen komen af en toe op bezoek. Nou, voor zulke ondankbare honden wil ik mijn leven niet verkwanselen.
pi_62599036
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:37 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Waarom zou ik zelfmoord plegen? Ik ben er nu toch? Ik had het slechter kunnen treffen, objectief gezien. Ik leef mijn leven gewoon en ik ga dood wanneer het mijn tijd is om dood te gaan. Bovendien zou ik mijn naasten het niet aan kunnen en willen doen.
[..]

Natuurlijk, maar er zijn mensen die vinden dat je ook iets terug moet doen. Ik doe dat niet, tenzij het mij zelf verder helpt.
Je zegt " Ik wil geen kinderen om de simpele reden dat ik het niemand wil aandoen om dit leven te moeten leven." Niemand is inclusief jezelf. Oplossing is dus zelfmoord maar goed

Alles wat je overigens terugdoet is om jezelf in goed daglicht te zetten
pi_62599169
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:10 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Je zegt " Ik wil geen kinderen om de simpele reden dat ik het niemand wil aandoen om dit leven te moeten leven." Niemand is inclusief jezelf. Oplossing is dus zelfmoord maar goed
Ik snap wel wat je bedoelt , maar zelfmoord gaat mij veel te ver. Zo'n slecht leven heb ik niet naar mondiale maatstaven, dus ik maak er het beste van. Maar ik was liever nooit geboren als ik de keuze had gehad en die keuze wil ik niet maken voor de ongeborenen.
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:10 schreef DutchErrorist het volgende:
Alles wat je overigens terugdoet is om jezelf in goed daglicht te zetten
Dat zal voor velen gelden, maar er zijn ook zeker wel mensen die heel oprecht iets voor een ander of de wereld in het algemeen doen. Die echt oprecht begaan zijn met het lot van anderen.
pi_62599209
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:12 schreef zquing het volgende:
En de mens is per definitie egoistisch
Veel te kort door de bocht. Ik geloof daar niet in. Het is het hedendaagse mensbeeld inderdaad, maar het is zeer naief om een gegeven mensbeeld als een absoluut feit te verheffen.
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:15:25 #23
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_62599227
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:25 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Als je 'kinderen krijgen' gebruikt is het net alsof het geen bewuste keuze was en je er niet eens zo blij mee was. Bij het woord 'krijgen' moet ik aan pakjesavond denken.
Om kinderen te krijgen moet je een vrouw nemen..
pi_62599251
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:13 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ik snap wel wat je bedoelt , maar zelfmoord gaat mij veel te ver. Zo'n slecht leven heb ik niet naar mondiale maatstaven, dus ik maak er het beste van. Maar ik was liever nooit geboren als ik de keuze had gehad en die keuze wil ik niet maken voor de ongeborenen.
[..]

Dat zal voor velen gelden, maar er zijn ook zeker wel mensen die heel oprecht iets voor een ander of de wereld in het algemeen doen. Die echt oprecht begaan zijn met het lot van anderen.
Die zullen dat doen om hun zelf blij te maken (om zich goed te voelen) dus dan doe je het ook voor jezelf
pi_62599415
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:15 schreef ursel het volgende:

[..]

Om kinderen te krijgen moet je een vrouw nemen..
En daarvoor moet je eerst een vrouw krijgen .
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:22:01 #26
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_62599424
Ik heb het er wel eens over gehad met een vrouw die een erfelijke spierziekte heeft. Zij vindt ondanks haar handicap haar leven erg de moeite waard en zou ook niet aarzelen om kinderen te nemen als dat fysiek mogelijk zou zijn. Dat veranderde mijn kijk op het probleem wel. Als je zegt "ik wil geen kinderen want ik wil ze niet met mijn handicap opzadelen" dan zeg je eigenlijk dat je een kutleven hebt en dat lijkt me ook niet erg bevordelijk voor je leven.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_62599478
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:22 schreef wonderer het volgende:
Ik heb het er wel eens over gehad met een vrouw die een erfelijke spierziekte heeft. Zij vindt ondanks haar handicap haar leven erg de moeite waard en zou ook niet aarzelen om kinderen te nemen als dat fysiek mogelijk zou zijn. Dat veranderde mijn kijk op het probleem wel. Als je zegt "ik wil geen kinderen want ik wil ze niet met mijn handicap opzadelen" dan zeg je eigenlijk dat je een kutleven hebt en dat lijkt me ook niet erg bevordelijk voor je leven.
Nou nee, ik wil dat mijn kind een zo gezond, gelukkig en zorgeloos leven krijgt. Alle ellende die jezelf hebt gehad en hebt, wens je die je eigen kind toe? Omdat je zo nodig jezelf wilt voortplanten? Ik vind dat best egoïstisch.
Tap tap tap
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:47:02 #28
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_62600125
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:23 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Nou nee, ik wil dat mijn kind een zo gezond, gelukkig en zorgeloos leven krijgt. Alle ellende die jezelf hebt gehad en hebt, wens je die je eigen kind toe? Omdat je zo nodig jezelf wilt voortplanten? Ik vind dat best egoïstisch.
Dat kan ik ook best begrijpen, hoor. Misschien maakt het ook uit wat je "hebt", zeg maar.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_62600333
Mijn vriend heeft zo'n erfelijke ziekte en zal ooit een donor orgaan nodig hebben. Als dat goed gaat, kan hij in principe een vrij normaal & gezond leven hebben, maar zulke dingen kunnen ook mis gaan en als hij lang moet wachten zullen de jaren tussen het openbaren van de actieve vorm van de ziekte en het krijgen van het donor orgaan niet tof zijn.

Mijn vriend had twijfels over kinderen om deze reden, maar ik heb hem gevraagd of hij er dan soms liever niet zou zijn, of hij het stom vindt van zijn ouders dat ze kinderen hebben gekregen (alle mannen in de familie hebben het, zijn vader heeft de operatie al gehad). Dat is niet zo. Dat is voor hem reden om toch wel voor kinderen te kiezen ('te hopen op' blabla).

Je weet natuurlijk ook niet wat ze allemaal uitvinden aan medicijnen en methodes in de tussenliggende 35 jaar. De ziekte openbaart zich pas op middelbare leeftijd namelijk.

Vanuit het kind gezien is het niet zo vreselijk dat het zal zeggen 'had mij maar niet geboren laten worden'. Geen van de familieleden voelt dat zo en geen van hen is bewust kinderloos gebleven. Vanuit onszelf gezien is de pijn van bewust geen kind krijgen terwijl je het wel wil, groter dan de pijn van ontdekken dat we een kind met een afwijking op aarde hebben gezet.

Qua evolutionaire gedachtengangen: ik ben dus de 'gezonde' van ons twee en zonder de medische wetenschap was ik ook al lang doodgegaan aan blindedarmontsteking of verongelukt zonder mn contactlenzen. Mensen zijn per definitie niet meer 'natuurlijk' dus als de kwaliteit van leven waarschijnlijk goed is zie ik geen reden om een kind met een gebrek niet geboren te laten worden.
pi_62602713
Goed verhaal Dipkip. Ik zelf vind het dan ook echt te absurd voor woorden dat sommige mensen redeneren op basis van evolutionaire gedachtegangen. Ik ken ook zo iemand die het er altijd over heeft dat de zwakkeren aan hun lot over gelaten zouden moeten worden en de sterkeren het recht hebben om zich voort te planten. Echt een walgelijke vent. En zo ontzettend dom ook. Het hebben over sterkeren en zwakkeren en geen flauw benul hebben van wat iemand nu sterk en zwak maakt in een gegeven leefomgeving.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 08:10:23 #31
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62603167
Schopje naar [OUD]
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_62605504
Mijn vriend heeft het Lange QT Syndroom. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lange-QT-syndroom)

Van de 6 kinderen in totaal heeft 1 een pacemaker. De kans dat onze kinderen het krijgen is 50%. Al zijn broers en zus hebben het ook. Zijn zus heeft 2 kinderen waarvan 1 het wel heeft en de ander niet. De 1 heeft ook een pacemaker. Maar die heeft ie eigenlijk helemaal niet nodig.

Maar dit belemmert mij niet om kinderen te krijgen.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_62606333
Vlindur en dipkip, ik ben het met jullie eens dat een donornier of een pacemaker niet per se een reden is om niet aan kinderen te beginnen.
Maar wat te denken van bijvoorbeeld Huntington's disease? Het komt in mijn mans familie voor ('gelukkig' bij een aangetrouwde tak, hij heeft het zelf niet). Dat hakt er wel wat harder in dan een pacemaker, wat betreft kwaliteit van leven.... Ik ben blij dat ik in dat geval niet na hoef te denken over wel of niet testen, wel of geen kinderen. De aftakeling die de ziekte veroorzaakt is echt héél afschuwelijk, vind ik.
pi_62607083
Coldfeet, heftig.. Ja, zet je wel aan het denken. Met het QT kun je 'gezond' oud worden. Met Huntinton niet.. Vreselijk.. Gelukkig voor jullie dat jullie daar geen last mee krijgen.
pi_62607750
Je zou kunnen kijken naar "hoe erfelijk is het"? "wat zal de levenskwaliteit zijn van hem of haar als het doorgegeven wordt"
Als je zelf drager bent van iets en bijvoorbeeld er zelf last van hebt/ ziek van bent: "wat is de impact van een zieke ouder op een kind? " (onderschat die nl niet) en ook "wat is de impact op jezelf als je kind ziek blijkt te zijn?

als je bijvoorbeeld zelf al ziek bent, hoe zal het gaan als je ook nog een ziek kind gaat hebben en het belangrijkste: "kan je kind een normaal en leuk fijn leven hebben ( buiten beschouwing gelaten dat er altijd iets kan gebeuren waar je geen invloed op hebt) of geef je zoveel ellende mee potentieel dat dat al moeilijk gaat worden?"

Dat waren iig de afwegingen die Rtificial en ik gemaakt hebben oa ... waarna we besloten hebben dat er géén kinderen gaan komen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 23 oktober 2008 @ 12:17:25 #36
219033 Mibos2
ik ben de vorige Mibos-mama
pi_62607893
Hier een erfelijke bindweefselafwijking type 3 maar dat heeft ons niet tegengehouden om nog voor een tweede te gaan. Dit kwam aan het licht na een zeer slecht herstel van de oudste haar bevalling. De oudste heeft het ook en de jongste moet nog getest worden maar die is lang niet zo soepel/lenig als ik ben of haar zusje was maar die is nog 11 weekjes oud dus we wachten even met testen.

Wat ik heb is de kans op doorgeven 50/50 en ik heb een lastig leefbare vorm in de bedoeling van alles schiet heel snel uit de kom en overstrekt maar niet in de mate van rolstoel/vaatafwijkingen enz. enz. enz. Om met EDS kinderen te krijgen is het meest gunstige type het type wat ik heb. Mocht ik een ergere versie/type hebben gehad dan hadden we wel twee keer nagedacht. Overigens ben ik tijdens de keizersnede wel meteen gesteriliseerd omdat een derde te gevaarlijk zou worden voor mezelf en ik/wij vinden dat je dan jezelf gelukkig moet prijzen met de 2 gezonde kinderen die je al hebt.
pi_62607946
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:25 schreef CherryLips het volgende:

[..]

'koters hosselen' vind ik beter'
pi_62608091
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:47 schreef Vlindur het volgende:
Coldfeet, heftig.. Ja, zet je wel aan het denken. Met het QT kun je 'gezond' oud worden. Met Huntinton niet.. Vreselijk.. Gelukkig voor jullie dat jullie daar geen last mee krijgen.
Mans oom is in een jaar of 5 volledig afgetakeld, echt vreselijk Van een sympathieke, goed ontwikkelde man naar iemand met zware psychoses. Hij heeft nauwelijks meer motoriek, hij kan amper praten... En is zich er nog wel van bewust Dat is misschien wel het ergste.
Een van de kinderen heeft zich laten testen (het is eenvoudig aan te tonen, DNA-testje), maar uiteindelijk de uitslag niet opgehaald. Het is echt een zwaard van Damocles boven je hoofd. 50% kans dat hen hetzelfde overkomt als hun vader.

Elf, ik denk dat sowieso in veel gevallen psychische kwalen de kwaliteit van het leven veel meer beinvloeden dan fysieke klachten. Waarmee ik niet wil uitvlakken hoe rot bijv. dialyses zijn. Maar dan nog...
  donderdag 23 oktober 2008 @ 13:42:12 #39
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_62610194
Bij m'n man zit Cystic Fibrosis oftewel taaislijmziekte in de familie. Omdat dat een aandoening is met een zeer beperkte levensverwachting en een slechte levenskwaliteit heeft hij zich op dragerschap laten testen toen het onderwerp kinderen krijgen bij ons begon te spelen. Toen hij drager bleek te zijn, heb ik me ook laten testen. Ik had het gen gelukkig niet, dus onze kinderen kunnen alleen drager zijn en zelf niet de ziekte hebben. We hebben inmiddels 2 kinderen, maar we hebben niet laten testen of zij drager zijn, het is aan henzelf om later die keuze te maken.

Ik denk dat er verder weinig algemeens valt te zeggen over deze keuze. Veel hangt af van je beeld van een ziekte en hoe je wil omgaan met de consequenties van een (positieve) test. WIj wilden bijvoorbeeld voor we aan kinderen begonnen weten of we drager waren omdat we prenatale diagnostiek en een abortus niet zagen zitten. Toen bleek dat we geen kindje met CF konden krijgen (want ik was geen drager), hebben we ook niets anders laten testen: als je een kind krijgt heb je immers altijd een kans dat het iets heeft, dat hoort er een beetje bij.

Psychische ziekten is weer een ander verhaal: die zijn moeilijk te testen en de erfelijkheid is vaak ook een stuk vager. Sowieso speelt daar ook nog de vraag of je als zieke ouder een kind wel kan/wil opvoeden, naast alleen de vraag over de gezondheid van je kindje. Die laatste vraag is bij lichamelijke ziektes soms ook aan de orde, maar dan meer op een praktische manier.

Lastig onderwerp dus...
pi_62610368
Mijn aandoening was een spontane mutatie zeg maar, dus ik ben de enige in de familie. Mocht ik toch aan de kinderen gaan, dan heb ik het voordeel dat ik weet hoe ik ermee om moet gaan en kan ik er al vanaf het begin rekening mee houden. Mijn ouders wisten van niets en dat had op zich best slecht af kunnen lopen.
Tap tap tap
pi_62611293
Cherrylips, wat heb je dan?
pi_62611333
osteogenesis imperfecta. ik heb zelf type 1, is prima te doen *even afkloppen*, maar een erger type wil ik niemand toewensen.
Tap tap tap
pi_62611449
Oh, dat is van de film Unbreakeble.. Lijkt me idd vreselijk. Hoe makkelijk breek je iets dan?
pi_62611509
Mijn ouders hadden zelf geen ziektes, en allergieën behalve dat mijn vader een zware roker en drinker is, en autisme heeft.

Onlangs las ik dit:
quote:
De beschadigde spermacellen kunnen de gezondheid van het toekomstige kind in gevaar brengen. Bovendien is bij jongetjes de kans groot dat zij precies dezelfde kapotte spermacellen hebben, en deze ook weer doorgeven aan hun toekomstige zoons.

Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek. De spermadefecten ontstaan bijvoorbeeld als mannen veel roken en alcohol drinken. De onderzoekers concluderen dat gezond gedrag van mannen belangrijker is voor de ongeboren vrucht dan tot nu toe gedacht. Zij raden vaders-in-spe dan ook aan om te stoppen met roken. Alcohol mag wel, maar in beperkte mate.

In het onderzoek waren ratten blootgesteld aan chemicaliën die de kwaliteit van hun zaad aantastten. De zaadcellen die daardoor werden beschadigd, waren vier generaties later nog aanwezig. Ook bleken ziektes aan de prostaat en nieren een aantal generaties lang doorgegeven te worden.
Tsja, misschien mogelijkheid om je kwakje in een reageerbuisje te spuiten, en deze te laten scannen door een lab? Zo evt fouten te herstellen?
pi_62611610
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 14:29 schreef Vlindur het volgende:
Oh, dat is van de film Unbreakeble.. Lijkt me idd vreselijk. Hoe makkelijk breek je iets dan?
Bij mij valt het wel mee, heb alleen als kind een paar keer wat gebroken en soms kneus ik een teen of een vinger, maar ik heb ook andere klachten met m'n rug en gewrichten en als ik osteoperose krijg ben ik de sjaak zeg maar. Maar er zijn ergere types, dan hoef je maar goed te hoesten of je breekt een rib.
Tap tap tap
  donderdag 23 oktober 2008 @ 14:49:59 #46
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_62612066
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:20 schreef DarkElf het volgende:

[..]

duurde nog lang voordat iemand daar over begon
Ik las de titel en het eerste wat ik dacht was, hoeveel mensen gaan er klagen over het "verboden" woord.

Persoonlijk zou ik geen kinderen willen als ik een ernstige erfelijke aandoening zou hebben.
Maar dat is voor ieder persoonlijk.
Kinderen willen is zowieso al egoistisch , ongeacht erfelijke aandoeningen of geestelijke achterstand.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 23 oktober 2008 @ 14:53:03 #47
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_62612150
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:29 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ik wil geen kinderen om de simpele reden dat ik het niemand wil aandoen om dit leven te moeten leven.
Vind je je leven zo verschrikkelijk?
Ik heb toch flink heftige dingen in mijn leven meegemaakt, waarover zal ik niet uitbreiden maar het is zwaar geweest.
en toch geniet ik van mijn leven, ik geniet van de mensen die ik liefheb en de mensen die mij liefhebben en ik geniet van de simpele dingen in het leven.

Lijkt me heel erg als je zo denkt over je eigen bestaan.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 23 oktober 2008 @ 15:02:56 #48
35189 Troel
scherp en bot
pi_62612421
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:32 schreef F04 het volgende:
Voor velen is een kinderwens een droom van hen. Wat als de vader of moeder nou een aantal erfelijke ziekten heeft, of zwakbegaafd is. Is het dan nog verstandig om kinderen te nemen? Zijn die mensen die hoe dan ook kinderen nemen egoïstisch?

Zelf heb ik alleen autisme, en een aantal allergieën. M'n vader is trouwens ook autistisch.

Ik denk dat een en ander afhankelijk is van de specifieke ziekte.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_62612714
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 14:30 schreef F04 het volgende:
Tsja, misschien mogelijkheid om je kwakje in een reageerbuisje te spuiten, en deze te laten scannen door een lab? Zo evt fouten te herstellen?
Via de huisarts kun jij zo een gentest laten doen hoor, dat wijst precies uit hoeveel kans er bestaat dat het mis gaat. En daarbij zou ik mezelf de vraag stellen of ik blij ben dat mijn ouders mij op de wereld hebben gezet ondanks de handicap die via erfelijkheid is meegekomen.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  donderdag 23 oktober 2008 @ 15:18:12 #50
35189 Troel
scherp en bot
pi_62612866
Spooky, hoe is het met Jordy? Doe eens updateje geven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_62612923
O ja, daar ben ik ook vader van he . Zoek er ff wel het juiste topic voor