http://www.rtl.nl/(/actue(...)s_zijn_steenrijk.xmlquote:Provincies zitten er warmpjes bij
De 12 Nederlandse provincies zijn steenrijk. In het afgelopen jaar kenden ze een financiėle meevaller van bijna 700 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.
Ik zeg: provincie, leg er wegen voor aan. Overigens is dan die meevaller snel genoeg verdwenen, want wegen aanleggen is best duur.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 23:53 schreef ub40_bboy het volgende:
Een meevaller van 700 miljoen euro en de provincies hebben al miljarden op de bank staan.
Ik zeg 700 miljoen euro terug naar de belastingbetaler. Maar alle politieke partijen zijn verslaafd aan belastingen dus het zal wel weer in een aantal zakken verdwijnen.
En dat. 700 miljoen vind ik nou ook weer niet zo schrikbarend veel.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 08:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg: provincie, leg er wegen voor aan. Overigens is dan die meevaller snel genoeg verdwenen, want wegen aanleggen is best duur.
Ik zeg: provincie, investeer die gelden duurzaam. Dat kunnen wegen zijn, dat kan natuur zijn, dat kan in economische infrastructuur zijn en dat kan onderwijs zijn, maar ga het alsjelblieft niet consumeren.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 08:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg: provincie, leg er wegen voor aan. Overigens is dan die meevaller snel genoeg verdwenen, want wegen aanleggen is best duur.
Nou, dat gebeurt dan ook met het overgrote deel van het geld.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:04 schreef Xtreem het volgende:
Ik zeg: provincie, investeer die gelden duurzaam. Dat kunnen wegen zijn, dat kan natuur zijn, dat kan in economische infrastructuur zijn en dat kan onderwijs zijn, maar ga het alsjelblieft niet consumeren.
Ja, pure winst!quote:Op woensdag 22 oktober 2008 07:32 schreef Yildiz het volgende:
Prima, liever dat dan 700 miljoen schuld en daar ook nog eens rente over betalen. Nu wordt er rente gevangen.
We hebben het hier over de bak geld waar ze op zitten, en niks mee doen..... Daarnaast wordt er, ook in Brabant, een boel geld in projectjes / gebieden gestoken waar van ik denk: Waarom steekt de provincie daar geld in!?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou, dat gebeurt dan ook met het overgrote deel van het geld.
Er staan natuurlijk gewoon plannen tegenover die nog gerealiseerd moeten worden. Ik denk dat inmiddels iedereen in NL weet dat een weg aanleggen vele jaren kost.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:42 schreef Xtreem het volgende:
We hebben het hier over de bak geld waar ze op zitten, en niks mee doen.....
Dat zul je altijd houden. Maar goed, daar is de volksvertegenwoordiging voor: om aan de gedeputeerden te vragen hoe en waarom.quote:Daarnaast wordt er, ook in Brabant, een boel geld in projectjes / gebieden gestoken waar van ik denk: Waarom steekt de provincie daar geld in!?
Nee, maar diezelfde burger klaagt wel dat er meer wegen aangelegd moeten worden om maar eens wat te noemen, dus als men er wegen van aan gaat leggen zie ik zo het probleem niet. Niet in het minst omdat de automobilist de provincie rechtstreeks (via de opcenten bij houderschapsbelasting) voorziet van geld.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 11:01 schreef Scaurus het volgende:
De gedachte om de belastingcentjes weer aan de burger terug te geven komt natuurlijk niet eens op in de hoofden van de bestuurders.
Dit zijn meevallers waar nog geen plannen tegenover staan.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er staan natuurlijk gewoon plannen tegenover die nog gerealiseerd moeten worden. Ik denk dat inmiddels iedereen in NL weet dat een weg aanleggen vele jaren kost.
[..]
Dat zul je altijd houden. Maar goed, daar is de volksvertegenwoordiging voor: om aan de gedeputeerden te vragen hoe en waarom.
Dat weet je niet. Je kan plannen ook eerder gaan uitvoeren. Wie weet ligt er wel iets klaar waar nog geen budget voor was...quote:Op woensdag 22 oktober 2008 11:50 schreef ub40_bboy het volgende:
Dit zijn meevallers waar nog geen plannen tegenover staan.
Bovendien gaat het geld dan terug naar het rijk, want daar komt het in eerste instantie toch ook vandaan?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 12:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Je kan plannen ook eerder gaan uitvoeren. Wie weet ligt er wel iets klaar waar nog geen budget voor was...
Geld teruggeven klinkt altijd heel nobel en het kan ook een interessante optie zijn. Maar de reflex "meevaller"="terug aan burger" vind ik te ver gaan.
Je kan ook de opcenten verlagen.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 12:05 schreef AgLarrr het volgende:
Bovendien gaat het geld dan terug naar het rijk, want daar komt het in eerste instantie toch ook vandaan?
http://www.elsevier.nl/we(...)s-zijn-steenrijk.htmquote:De provincie Noord-Holland bijvoorbeeld heeft bijna 100 miljoen euro op buitenlandse spaarrekeningen, waarvan 78 miljoen op rekening van de failliete IJslandse bank Landsbanki.
de provincies krijgen volgens RTL Nieuws dit jaar zoveel geld omdat de energiebedrijven waar de provincies aandelen in hebben veel dividend uitkeren omdat ze zoveel winst maken door de hoge energieprijzen, dit hadden de provincies blijkbaar niet verwacht en hun begrotingen er niet op aangepast, ze zien dit als een meevallerquote:Op woensdag 22 oktober 2008 12:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Bovendien gaat het geld dan terug naar het rijk, want daar komt het in eerste instantie toch ook vandaan?
en zo is de cirkel weer rondquote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:28 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de provincies krijgen volgens RTL Nieuws dit jaar zoveel geld omdat de energiebedrijven waar de provincies aandelen in hebben veel dividend uitkeren omdat ze zoveel winst maken door de hoge energieprijzen, dit hadden de provincies blijkbaar niet verwacht en hun begrotingen er niet op aangepast, ze zien dit als een meevaller
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |