als je dit eenmalig doet hoef je geen lastige capriolen bij de belastingdienst uit te gaan halen. Je kunt gewoon zelf een factuur opstellen. Hier mag dan GEEN btw op berekend worden, want je factureert als particulier naar het bedrijfje toe. Uiteraard geef je deze inkomsten aan het eind van het jaar op in je aangifte IBquote:Op dinsdag 21 oktober 2008 03:23 schreef Boschkabouter het volgende:
Hoi,
Ik wil voor een beginnend bedrijf (X) een website gaan maken. Nu vraagt X of ik daar een factuur van kan maken zodat het bedrijf het af kan trekken van de belasting.
Gezien ik niet echt thuis ben in de belastingwereld wil ik weten hoe ik dit het beste moet aanpakken. En het is te kleinschalig om een eigen bedrijf te starten en te registreren.
Hoe moet zo'n factuur eruit zien.
Moet ik er BTW over rekenen?
Moet ik dit aangeven bij de belasting?
Wat voor een belastingen moet ik hierover betalen? (loonbelasting, inkomensbelasting, BTW)
En zijn er andere dingen waar ik eventueel rekening mee moet houden?
En dat alles onder het kopje "overige inkomsten".quote:Uiteraard geef je deze inkomsten aan het eind van het jaar op in je aangifte IB
Het is voor 1 opdrachtgever die 2 bedrijven heeft, en dus twee websites wilt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 08:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat alles onder het kopje "overige inkomsten".
Let wel: als je dit alleen voor 1 bedrijf doet kan het niet eens op freelancebasis etc, omdat je dan "verkapte loondienst" hebt, en er gewoon sociale premies betaald moeten worden. Als het eenmalig is is er geen probleem.
Mocht je wel freelancer willen worden, dan zijn boeken als "Sterk starten" en "Handboek startende ondernemer" een aanrader. En natuurlijk het gratis (!) "Handboek startende ondernemer", op te halen bij je favoriete belastingkantoor!
Het is voor 1 opdrachtgever die 2 bedrijven heeft, en dus twee websites wilt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 08:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat alles onder het kopje "overige inkomsten".
Let wel: als je dit alleen voor 1 bedrijf doet kan het niet eens op freelancebasis etc, omdat je dan "verkapte loondienst" hebt, en er gewoon sociale premies betaald moeten worden. Als het eenmalig is is er geen probleem.
Mocht je wel freelancer willen worden, dan zijn boeken als "Sterk starten" en "Handboek startende ondernemer" een aanrader. En natuurlijk het gratis (!) "Handboek startende ondernemer", op te halen bij je favoriete belastingkantoor!
Dat mag je zelf weten. De opmaak van een factuur is geheel vrij zolang de verplichte elementen maar vermeld zijn.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 03:23 schreef Boschkabouter het volgende:
Hoi,
Ik wil voor een beginnend bedrijf (X) een website gaan maken. Nu vraagt X of ik daar een factuur van kan maken zodat het bedrijf het af kan trekken van de belasting.
Gezien ik niet echt thuis ben in de belastingwereld wil ik weten hoe ik dit het beste moet aanpakken. En het is te kleinschalig om een eigen bedrijf te starten en te registreren.
Hoe moet zo'n factuur eruit zien.
Als ik het goed gelezen heb, ben je geen ondernemer voor de BTW en kun je dus geen BTW vermelden op de factuur.quote:Moet ik er BTW over rekenen?
De BTW vermeld je niet. Dus die kun je ook niet aangeven. De verdiensten wel. Dit geef je aan op je aangifte inkomstenbelasting.quote:Moet ik dit aangeven bij de belasting?
Je betaalt over het resultaat inkomstenbelasting (box 1) tegen het welbekende progressieve tarief.quote:Wat voor een belastingen moet ik hierover betalen? (loonbelasting, inkomensbelasting, BTW)
Je moet ook rekening houden dat je over het resultaat de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW moet betalen.quote:En zijn er andere dingen waar ik eventueel rekening mee moet houden?
5,1% is het. Deze kom je vanzelf tegen als je je aangifteprogramma invult.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:35 schreef Boschkabouter het volgende:
Bedankt voor jullie reacties :-)
Het welbekende progressieve tarief is mij niet echt bekend.
Bijdrage ZWF, is dat de 7.2% die ik nu ook al betaal bij mijn normale bijbaan, of moet ik daar een werknemersdeel en het werkgeversdeel betalen?
Het progressieve tarief van box 1.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:35 schreef Boschkabouter het volgende:
Bedankt voor jullie reacties :-)
Het welbekende progressieve tarief is mij niet echt bekend.
Het is geen bijdrage ZWF maar ZVW. En hier de toelichting.quote:Bijdrage ZWF, is dat de 7.2% die ik nu ook al betaal bij mijn normale bijbaan, of moet ik daar een werknemersdeel en het werkgeversdeel betalen?
Als je op je VAR verzoek aangeeft dat je maar 1 of 2 opdrachtgevers hebt, zal de inspecteur niet snel een gewenste VAR afgeven.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:16 schreef HRT het volgende:
Ik ben dit jaar begonnen als Freelancer.
Hier wat tips voor je:
Mocht je voor één opdrachtgever blijven werken, vraag dan een VAR (Verklaring arbeidsrelatie aan), dat voorkomt gedonder. Je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Kan online, kost niets of weinig.
TS geeft zelf al aan dat het erg kleinschalig is. De grote vraag is of de inspecteur TS als ondernemer voor de BTW zal aanmerken.quote:Vraag een btw-nummer aan.
Moet ie wel eerst als BTW-ondernemer zijn aangemerkt door de inspecteur.quote:
Hef btw!
Je geeft aan dat je weinig opdrachten zult krijgen, dus relatief weinig btw. Wanneer je weinig btw ontvangt val je onder de kleine ondernemers regeling. Als je onder de ¤1345 blijft per jaar, kun je dit in je zak steken!
Je moet waarschijnlijk van de Belastingdienst per kwartaal aangifte doen. Tijdens die aangifte kun je een voorlopige aftrek kleine ondernemers regeling invullen. Hier vul je gewoon je hele btw-bedrag in.
Uiteraard. Het is immers winst.quote:Let wel op: je moet dit wel aangeven bij de inkomstenbelasting in 2008.
Tip! Vraag iemand die meer van de ins en outs kent dan jezelf en een ingang heeft naar de juiste antwoorden.quote:In 2009 even inkomstenbelasting aangifte doen. Waarschijnlijk hoef je niets te betalen, omdat je onder de algemene heffingskorting blijft. Ligt er maar net aan of je bij je bijbaan al loonbelasting betaalt of niet. Heffingskorting is iets van ¤2000,-
Succes!
Dit wordt je al heel snel, ik had 1 opdrachtgever opgegeven en werd al als ondernemer bestempeld.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:51 schreef ManAtWork het volgende:
Moet ie wel eerst als BTW-ondernemer zijn aangemerkt door de inspecteur.
Beste allen en fiscale whizzkidsquote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:16 schreef HRT het volgende:
Ik ben dit jaar begonnen als Freelancer.
Hier wat tips voor je:
Mocht je voor één opdrachtgever blijven werken, vraag dan een VAR (Verklaring arbeidsrelatie aan), dat voorkomt gedonder. Je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Kan online, kost niets of weinig.
Vraag een btw-nummer aan.
Hef btw!
Je geeft aan dat je weinig opdrachten zult krijgen, dus relatief weinig btw. Wanneer je weinig btw ontvangt val je onder de kleine ondernemers regeling. Als je onder de ¤1345 blijft per jaar, kun je dit in je zak steken!
Je moet waarschijnlijk van de Belastingdienst per kwartaal aangifte doen. Tijdens die aangifte kun je een voorlopige aftrek kleine ondernemers regeling invullen. Hier vul je gewoon je hele btw-bedrag in.
Let wel op: je moet dit wel aangeven bij de inkomstenbelasting in 2008.
In 2009 even inkomstenbelasting aangifte doen. Waarschijnlijk hoef je niets te betalen, omdat je onder de algemene heffingskorting blijft. Ligt er maar net aan of je bij je bijbaan al loonbelasting betaalt of niet. Heffingskorting is iets van ¤2000,-
Succes!
Als de fiscus je aanmerkt als ondernemer voor de BTW. Daar kom je snel genoeg achter als je je hebt ingeschreven en het formulier voor startende ondernemer van de belastingdienst hebt ingevuld.quote:Op dinsdag 2 november 2010 14:23 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Beste allen en fiscale whizzkids![]()
Ik heb even op de site van de belastingdienst gezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Als hobby fotografeer ik en wat gewoon af en toe een shootje was uit eigen initiatief, gaat het steeds meer naar een vraaggestuurd project (een opdracht, als je het zo wil noemen). Nou heb ik niet de ambitie om een bedrijfje in de fotografie te beginnen, maar als je een vergoeding aangeboden krijgt om een dagje foto's te schieten is het niet meer dan logisch om dat aan te nemen.
Wanneer moet je daar aangifte voor doen?
Met een bedrag van ¤ 1.345 aan inkomen (c.q. omzet) zal de fiscus je niet snel als ondernemer voor de BTW aanmerken. Daarnaast is dit een bedrag dat daar los van staat. Ik neem aan dat je het bedrag voor de afdracht van de kleine ondernemersregeling voor de BTW bedoelt.quote:Geldt dat ook als hierboven bij een bedrag van 1345,- Eur aan inkomsten per jaar?
Als je het serieus overweegt om het (semi)professioneel te doen, schrijf je je in waarna je vanzelf de juist formulieren krijgt toegestuurd.quote:Moet ik dit registreren en doorgeven? En zo ja, moet ik daar dan ook per se een BTW-nummer voor aanvragen?
You're welcome.quote:Sidenote: Ik heb gewoon een 40-uurs baan en fotografie is echt een hobby die iets serieuzer begint te worden.
Thanks alvast voor jullie hulp
Altijd!quote:Op dinsdag 2 november 2010 14:23 schreef Doodkapje het volgende:
Wanneer moet je daar aangifte voor doen?
Ja.quote:Geldt dat ook als hierboven bij een bedrag van 1345,- Eur aan inkomsten per jaar?
Ja, bij je jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte, ook wel IB genoemdquote:Moet ik dit registreren en doorgeven?
Nee.quote:En zo ja, moet ik daar dan ook per se een BTW-nummer voor aanvragen?
quote:
Bedankt!quote:
Geen ondernemer voor de BTW wil niet zeggen dat je de inkomsten niet dient op te geven voor de inkomstenbelasting.quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:30 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
[..]
Bedankt!
Wat ik er uit opmaak is dat ik nu mezelf niet als ondernemer zie (ik heb niet de intentie om hier winst op te maken/brood mee te verdienen) en daarom niet inschrijf voor een BTW nummer. Het blijft een soort van onkostenvergoeding...
Nee dat klopt,... als een bedrijf dus kiest voor publicatie van jouw foto, dan kunnen ze dit niet aftrekken van de fiscus omdat je geen BTW doorgeeft, toch? Maar dat is dan hun keuze om in zee te gaan met een hobbyist ipv een ondernemer...quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Geen ondernemer voor de BTW wil niet zeggen dat je de inkomsten niet dient op te geven voor de inkomstenbelasting.
Het resultaat (dus de opbrengsten minus de kosten) kun je dan opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden.
Het betekent inderdaad wel dat je geen facturen mag opmaken waarop iets van BTW vermeld staat.
Een bedrijf kan de kosten wel aftrekken van de belasting. Het feit dat er geen BTW op de factuur staat is geen voorwaarde. Het gaat erom dat jij de inkomsten aangeeft. (Of het bij de betalende klant aftrekbare kosten zijn, heb jij niks mee te maken.)quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:54 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Nee dat klopt,... als een bedrijf dus kiest voor publicatie van jouw foto, dan kunnen ze dit niet aftrekken van de fiscus omdat je geen BTW doorgeeft, toch? Maar dat is dan hun keuze om in zee te gaan met een hobbyist ipv een ondernemer...
De fiscus.quote:Maar ja... wie controleert wat je onkosten zijn en wie bepaalt wat die onkosten naar alle redelijkheid zijn?
Het blijven inkomsten en verdiensten. En hij is een concurrent van andere (ook professionele fotografen. Het is dus niet alleen maar een hobby.quote:Op dinsdag 2 november 2010 17:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Jij schiet wat foto's voor iemand en die geeft jou een vergoeding? Als het gewoon een onkostenvergoeding is (dus jij maakt werkelijk zoveel kosten) dan hoef je dat ook niet op te geven.
Voor jouw gevoel ja. Maar hoe weet jij zeker dat de fiscus je standpunt deelt?quote:Als je er veel winst mee maakt dan geef je die winst op bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Voor mijn gevoel gaat het hier om kleingeld, dus ik zou er niet zo moeilijk over gaan doen.
En dan staat ie op de loonlijst van het pay-roll bedrijf. Daar schiet hij dus ook niks mee op want dan levert hij 10% aan kosten in.quote:Op dinsdag 2 november 2010 17:39 schreef Scrutinizer het volgende:
Of je door de fiscus als freelancer wordt aangemerkt als ondernemer heeft er ook mee te maken hoeveel uur je aan je "bedrijf" besteed. Als het voor TS een sporadisch iets is en z'n opdrachtgever wil wel per se een rekening met BTW, dan kun je ook nog overwegen het via pay-roll te doen. De pay-roll-organisatie verstuurd de rekening aan de opdrachtgever en verloont het voor jou. Uiteraard zijn daar wel kosten aan verbonden, doorgaans 5% voor opdrachtgever, 5% voor TS.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wat een wereld zeg... de fiscus... Maar als ik het dus als inkomsten door nevenwerkzaamheden opgeef, moet ik daar denk ik iets van 40% belasting over betalen... Is dat het voordeel van het hebben van een BTW-nummer, dat je dan slechts 19% wordt belast op je inkomsten?quote:Op dinsdag 2 november 2010 17:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En dan staat ie op de loonlijst van het pay-roll bedrijf. Daar schiet hij dus ook niks mee op want dan levert hij 10% aan kosten in.
En nogmaals: voor de opdrachtgever maakt het niks uit of er BTW op de factuur staat of niet. Zolang de kosten maar als zakelijk kunnen worden aangemerkt.
Nee, de +/- 40% inkomstenbelasting betaal je ook als je een BTW-nummer hebt. Dat is nl. de omzetbelasting.quote:Op woensdag 3 november 2010 10:05 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wat een wereld zeg... de fiscus... Maar als ik het dus als inkomsten door nevenwerkzaamheden opgeef, moet ik daar denk ik iets van 40% belasting over betalen... Is dat het voordeel van het hebben van een BTW-nummer, dat je dan slechts 19% wordt belast op je inkomsten?
De belasting is ten alle tijden hetzelfde. Het valt gewoon onder de inkomstenbelasting en uiteindelijk wordt alles op 1 grote hoop gegooid en berekend hoeveel je moet betalen. Daar halen ze dan de door de werkgever ingehouden loonbelasting van af.quote:Op woensdag 3 november 2010 10:05 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wat een wereld zeg... de fiscus... Maar als ik het dus als inkomsten door nevenwerkzaamheden opgeef, moet ik daar denk ik iets van 40% belasting over betalen... Is dat het voordeel van het hebben van een BTW-nummer, dat je dan slechts 19% wordt belast op je inkomsten?
Bronquote:Hoe regelmatig werk je als zelfstandige? Als je incidenteel of alleen in besloten kring je werkzaamheden uitvoert, dan bent je voor de btw geen ondernemer.
Mooiquote:Op woensdag 3 november 2010 14:19 schreef Spiegelei het volgende:
met zo weinig opdrachten kom je volgens mijn niet eens toe aan alle regels voor (kleine) ondernemers aangezien je ook niet aan het urencriterium komt dan. Dus het is dan m.i. resultaat uit overige werkzaamheden, toch? En geen btw idd.
De Kleine Ondernemersregeling (KOR) heeft niets te maken met het urencriterium.quote:Op woensdag 3 november 2010 14:19 schreef Spiegelei het volgende:
met zo weinig opdrachten kom je volgens mijn niet eens toe aan alle regels voor (kleine) ondernemers aangezien je ook niet aan het urencriterium komt dan. Dus het is dan m.i. resultaat uit overige werkzaamheden, toch? En geen btw idd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |