abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62545780
Hoi,

Ik wil voor een beginnend bedrijf (X) een website gaan maken. Nu vraagt X of ik daar een factuur van kan maken zodat het bedrijf het af kan trekken van de belasting.
Gezien ik niet echt thuis ben in de belastingwereld wil ik weten hoe ik dit het beste moet aanpakken. En het is te kleinschalig om een eigen bedrijf te starten en te registreren.

Hoe moet zo'n factuur eruit zien.
Moet ik er BTW over rekenen?
Moet ik dit aangeven bij de belasting?
Wat voor een belastingen moet ik hierover betalen? (loonbelasting, inkomensbelasting, BTW)

En zijn er andere dingen waar ik eventueel rekening mee moet houden?
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 04:57:49 #2
203312 zkr623
----------------
pi_62545912
Ik zou je graag helpen maar ik heb geen fokking idee hoor, en als ik iets zeg, kom je zeker slechter uit met je plannen haha
dus zeg ik gewoon niets...
AJ
pi_62545917
voordat je gaat factureren moet je een BTW nummer aanvragen
je factureert 19% btw naar de klant en uiteraard moet jij aan het eind van het jaar inkomstenbelasting betalen, leg voor de zekerheid de helft apart
Jusqu'ici tout va bien...
pi_62546052
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 03:23 schreef Boschkabouter het volgende:
Hoi,

Ik wil voor een beginnend bedrijf (X) een website gaan maken. Nu vraagt X of ik daar een factuur van kan maken zodat het bedrijf het af kan trekken van de belasting.
Gezien ik niet echt thuis ben in de belastingwereld wil ik weten hoe ik dit het beste moet aanpakken. En het is te kleinschalig om een eigen bedrijf te starten en te registreren.

Wat voor een belastingen moet ik hierover betalen? (loonbelasting, inkomensbelasting, BTW)

als je dit eenmalig doet hoef je geen lastige capriolen bij de belastingdienst uit te gaan halen. Je kunt gewoon zelf een factuur opstellen. Hier mag dan GEEN btw op berekend worden, want je factureert als particulier naar het bedrijfje toe. Uiteraard geef je deze inkomsten aan het eind van het jaar op in je aangifte IB

Ga je dit vaker doen en ga je dit bedrijfsmatiger doen, dan ontkom je er ws niet aan. Je kunt je dan als starter bij de Bd melden. Je krijgt dan een formulier startende ondernemer in te vullen op basis waarvan de Bd bepaald of zij jou ook als ondernemer beschouwen. Doen zij dat inderdaad, dan krijg je een BTW-nummer uitgereikt. Pas als duidelijk is dat je echt een ondernemer voor de Bd bent, mag je gaan factureren MET btw. Uiteraard moet je deze btw ook weer afdragen en mag je betaalde btw als voorheffing in mindering brengen. (let dan ook op de kleineondernemersregeling!)

maar ....alle info is ook te vinden bij de KvK en de Bd-sites. Ga er eens langs!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 08:11:15 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62546389
quote:
Uiteraard geef je deze inkomsten aan het eind van het jaar op in je aangifte IB
En dat alles onder het kopje "overige inkomsten".
Let wel: als je dit alleen voor 1 bedrijf doet kan het niet eens op freelancebasis etc, omdat je dan "verkapte loondienst" hebt, en er gewoon sociale premies betaald moeten worden. Als het eenmalig is is er geen probleem.

Mocht je wel freelancer willen worden, dan zijn boeken als "Sterk starten" en "Handboek startende ondernemer" een aanrader. En natuurlijk het gratis (!) "Handboek startende ondernemer", op te halen bij je favoriete belastingkantoor!
censuur :O
pi_62556521
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 08:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Let wel: als je dit alleen voor 1 bedrijf doet kan het niet eens op freelancebasis etc, omdat je dan "verkapte loondienst" hebt, en er gewoon sociale premies betaald moeten worden. Als het eenmalig is is er geen probleem.

Mocht je wel freelancer willen worden, dan zijn boeken als "Sterk starten" en "Handboek startende ondernemer" een aanrader. En natuurlijk het gratis (!) "Handboek startende ondernemer", op te halen bij je favoriete belastingkantoor!
Het is voor 1 opdrachtgever die 2 bedrijven heeft, en dus twee websites wilt.
De inkomsten hieruit zijn vrij beperkt, en zullen het eerste jaar zeker onder de 2000 euro zitten. (is slechts een bijbijbaan.) De volgende jaren zelfs onder de 500 euro.
Ik hoef daar dus alleen maar
pi_62556526
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 08:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het is voor 1 opdrachtgever die 2 bedrijven heeft, en dus twee websites wilt.
De inkomsten hieruit zijn vrij beperkt, en zullen het eerste jaar zeker onder de 2000 euro zitten. (is slechts een bijbijbaan.) De volgende jaren zelfs onder de 500 euro.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:17:33 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_62557414
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 03:23 schreef Boschkabouter het volgende:
Hoi,

Dat mag je zelf weten. De opmaak van een factuur is geheel vrij zolang de verplichte elementen maar vermeld zijn.
quote:
Als ik het goed gelezen heb, ben je geen ondernemer voor de BTW en kun je dus geen BTW vermelden op de factuur.
quote:
De BTW vermeld je niet. Dus die kun je ook niet aangeven. De verdiensten wel. Dit geef je aan op je aangifte inkomstenbelasting.
quote:
Je betaalt over het resultaat inkomstenbelasting (box 1) tegen het welbekende progressieve tarief.
quote:
Je moet ook rekening houden dat je over het resultaat de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW moet betalen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_62560541
Bedankt voor jullie reacties :-)

Het welbekende progressieve tarief is mij niet echt bekend.
Bijdrage ZWF, is dat de 7.2% die ik nu ook al betaal bij mijn normale bijbaan, of moet ik daar een werknemersdeel en het werkgeversdeel betalen?
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 18:42:48 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62560681
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 18:35 schreef Boschkabouter het volgende:

Bijdrage ZWF, is dat de 7.2% die ik nu ook al betaal bij mijn normale bijbaan, of moet ik daar een werknemersdeel en het werkgeversdeel betalen?
5,1% is het. Deze kom je vanzelf tegen als je je aangifteprogramma invult.
censuur :O
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 18:49:02 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_62560829
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 18:35 schreef Boschkabouter het volgende:

Het progressieve tarief van box 1.
quote:
Het is geen bijdrage ZWF maar ZVW. En hier de toelichting.
pi_62563097
Ik ben dit jaar begonnen als Freelancer.

Hier wat tips voor je:

Mocht je voor één opdrachtgever blijven werken, vraag dan een VAR (Verklaring arbeidsrelatie aan), dat voorkomt gedonder. Je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Kan online, kost niets of weinig.

Vraag een btw-nummer aan.

Hef btw!

Je geeft aan dat je weinig opdrachten zult krijgen, dus relatief weinig btw. Wanneer je weinig btw ontvangt val je onder de kleine ondernemers regeling. Als je onder de ¤1345 blijft per jaar, kun je dit in je zak steken!
Je moet waarschijnlijk van de Belastingdienst per kwartaal aangifte doen. Tijdens die aangifte kun je een voorlopige aftrek kleine ondernemers regeling invullen. Hier vul je gewoon je hele btw-bedrag in.

Let wel op: je moet dit wel aangeven bij de inkomstenbelasting in 2008.

In 2009 even inkomstenbelasting aangifte doen. Waarschijnlijk hoef je niets te betalen, omdat je onder de algemene heffingskorting blijft. Ligt er maar net aan of je bij je bijbaan al loonbelasting betaalt of niet. Heffingskorting is iets van ¤2000,-

Succes!
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:51:46 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_62564233
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 20:16 schreef HRT het volgende:

Hier wat tips voor je:

Mocht je voor één opdrachtgever blijven werken, vraag dan een VAR (Verklaring arbeidsrelatie aan), dat voorkomt gedonder. Je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Kan online, kost niets of weinig.
Als je op je VAR verzoek aangeeft dat je maar 1 of 2 opdrachtgevers hebt, zal de inspecteur niet snel een gewenste VAR afgeven.
quote:
TS geeft zelf al aan dat het erg kleinschalig is. De grote vraag is of de inspecteur TS als ondernemer voor de BTW zal aanmerken.
quote:

Hef btw!

Je geeft aan dat je weinig opdrachten zult krijgen, dus relatief weinig btw. Wanneer je weinig btw ontvangt val je onder de kleine ondernemers regeling. Als je onder de ¤1345 blijft per jaar, kun je dit in je zak steken!
Je moet waarschijnlijk van de Belastingdienst per kwartaal aangifte doen. Tijdens die aangifte kun je een voorlopige aftrek kleine ondernemers regeling invullen. Hier vul je gewoon je hele btw-bedrag in.
Moet ie wel eerst als BTW-ondernemer zijn aangemerkt door de inspecteur.
quote:
Uiteraard. Het is immers winst.
quote:
In 2009 even inkomstenbelasting aangifte doen. Waarschijnlijk hoef je niets te betalen, omdat je onder de algemene heffingskorting blijft. Ligt er maar net aan of je bij je bijbaan al loonbelasting betaalt of niet. Heffingskorting is iets van ¤2000,-

Succes!
Tip! Vraag iemand die meer van de ins en outs kent dan jezelf en een ingang heeft naar de juiste antwoorden.
pi_62564576
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 20:51 schreef ManAtWork het volgende:

Moet ie wel eerst als BTW-ondernemer zijn aangemerkt door de inspecteur.
Dit wordt je al heel snel, ik had 1 opdrachtgever opgegeven en werd al als ondernemer bestempeld.
  dinsdag 2 november 2010 @ 14:23:17 #15
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_88247183
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 20:16 schreef HRT het volgende:

Hier wat tips voor je:

Hef btw!

Succes!
Beste allen en fiscale whizzkids :9
Ik heb even op de site van de belastingdienst gezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Als hobby fotografeer ik en wat gewoon af en toe een shootje was uit eigen initiatief, gaat het steeds meer naar een vraaggestuurd project (een opdracht, als je het zo wil noemen). Nou heb ik niet de ambitie om een bedrijfje in de fotografie te beginnen, maar als je een vergoeding aangeboden krijgt om een dagje foto's te schieten is het niet meer dan logisch om dat aan te nemen.

Wanneer moet je daar aangifte voor doen? Geldt dat ook als hierboven bij een bedrag van 1345,- Eur aan inkomsten per jaar? Moet ik dit registreren en doorgeven? En zo ja, moet ik daar dan ook per se een BTW-nummer voor aanvragen?

Sidenote: Ik heb gewoon een 40-uurs baan en fotografie is echt een hobby die iets serieuzer begint te worden.

Thanks alvast voor jullie hulp ^O^
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 2 november 2010 @ 14:30:04 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88247477
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 14:23 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Beste allen en fiscale whizzkids :9
Ik heb even op de site van de belastingdienst gezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Als hobby fotografeer ik en wat gewoon af en toe een shootje was uit eigen initiatief, gaat het steeds meer naar een vraaggestuurd project (een opdracht, als je het zo wil noemen). Nou heb ik niet de ambitie om een bedrijfje in de fotografie te beginnen, maar als je een vergoeding aangeboden krijgt om een dagje foto's te schieten is het niet meer dan logisch om dat aan te nemen.

Wanneer moet je daar aangifte voor doen?
Als de fiscus je aanmerkt als ondernemer voor de BTW. Daar kom je snel genoeg achter als je je hebt ingeschreven en het formulier voor startende ondernemer van de belastingdienst hebt ingevuld.
quote:
Geldt dat ook als hierboven bij een bedrag van 1345,- Eur aan inkomsten per jaar?
Met een bedrag van ¤ 1.345 aan inkomen (c.q. omzet) zal de fiscus je niet snel als ondernemer voor de BTW aanmerken. Daarnaast is dit een bedrag dat daar los van staat. Ik neem aan dat je het bedrag voor de afdracht van de kleine ondernemersregeling voor de BTW bedoelt.
quote:
Moet ik dit registreren en doorgeven? En zo ja, moet ik daar dan ook per se een BTW-nummer voor aanvragen?
Als je het serieus overweegt om het (semi)professioneel te doen, schrijf je je in waarna je vanzelf de juist formulieren krijgt toegestuurd.
Of vraag eerst een (vrijblijvend) gesprek aan bij een goede boekhouder/administratiekantoor. Die kan op een boel vragen, antwoorden en specifieke punten een antwoord geve op de vraag wat voor jou het meest verstandige is.
(Of hij kan anoniem een telefoontje wagen naar de belastingdienst om het standpunt te peilen.)
quote:
Sidenote: Ik heb gewoon een 40-uurs baan en fotografie is echt een hobby die iets serieuzer begint te worden.

Thanks alvast voor jullie hulp ^O^
You're welcome. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door ManAtWork op 02-11-2010 15:15:30 ]
pi_88248993
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 14:23 schreef Doodkapje het volgende:
Wanneer moet je daar aangifte voor doen?
Altijd!
quote:
Geldt dat ook als hierboven bij een bedrag van 1345,- Eur aan inkomsten per jaar?
Ja.
quote:
Moet ik dit registreren en doorgeven?
Ja, bij je jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte, ook wel IB genoemd
quote:
En zo ja, moet ik daar dan ook per se een BTW-nummer voor aanvragen?
Nee.

Let er op dat, wanneer je een factuur stuurt, je GEEN BTW op de factuur zet, ook niet 0%, gewoon helemaal niets mbt BTW.
  dinsdag 2 november 2010 @ 16:30:29 #18
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_88252519
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 14:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..] *knip*

quote:
Op dinsdag 2 november 2010 15:05 schreef _Arthur het volgende:

[..] *knip*

Bedankt! ^O^

Wat ik er uit opmaak is dat ik nu mezelf niet als ondernemer zie (ik heb niet de intentie om hier winst op te maken/brood mee te verdienen) en daarom niet inschrijf voor een BTW nummer. Het blijft een soort van onkostenvergoeding...
  dinsdag 2 november 2010 @ 16:43:54 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88253058
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 16:30 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

[..]

Bedankt! ^O^

Wat ik er uit opmaak is dat ik nu mezelf niet als ondernemer zie (ik heb niet de intentie om hier winst op te maken/brood mee te verdienen) en daarom niet inschrijf voor een BTW nummer. Het blijft een soort van onkostenvergoeding...
Geen ondernemer voor de BTW wil niet zeggen dat je de inkomsten niet dient op te geven voor de inkomstenbelasting.
Het resultaat (dus de opbrengsten minus de kosten) kun je dan opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden.
Het betekent inderdaad wel dat je geen facturen mag opmaken waarop iets van BTW vermeld staat.
  dinsdag 2 november 2010 @ 16:54:28 #20
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_88253521
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 16:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Geen ondernemer voor de BTW wil niet zeggen dat je de inkomsten niet dient op te geven voor de inkomstenbelasting.
Het resultaat (dus de opbrengsten minus de kosten) kun je dan opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden.
Het betekent inderdaad wel dat je geen facturen mag opmaken waarop iets van BTW vermeld staat.
Nee dat klopt,... als een bedrijf dus kiest voor publicatie van jouw foto, dan kunnen ze dit niet aftrekken van de fiscus omdat je geen BTW doorgeeft, toch? Maar dat is dan hun keuze om in zee te gaan met een hobbyist ipv een ondernemer...

Maar ja... wie controleert wat je onkosten zijn en wie bepaalt wat die onkosten naar alle redelijkheid zijn?
pi_88254427
Jij schiet wat foto's voor iemand en die geeft jou een vergoeding? Als het gewoon een onkostenvergoeding is (dus jij maakt werkelijk zoveel kosten) dan hoef je dat ook niet op te geven. Als je er veel winst mee maakt dan geef je die winst op bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Voor mijn gevoel gaat het hier om kleingeld, dus ik zou er niet zo moeilijk over gaan doen.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 2 november 2010 @ 17:30:18 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88254929
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 16:54 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Nee dat klopt,... als een bedrijf dus kiest voor publicatie van jouw foto, dan kunnen ze dit niet aftrekken van de fiscus omdat je geen BTW doorgeeft, toch? Maar dat is dan hun keuze om in zee te gaan met een hobbyist ipv een ondernemer...
Een bedrijf kan de kosten wel aftrekken van de belasting. Het feit dat er geen BTW op de factuur staat is geen voorwaarde. Het gaat erom dat jij de inkomsten aangeeft. (Of het bij de betalende klant aftrekbare kosten zijn, heb jij niks mee te maken.)
quote:
Maar ja... wie controleert wat je onkosten zijn en wie bepaalt wat die onkosten naar alle redelijkheid zijn?
De fiscus. :s)
  dinsdag 2 november 2010 @ 17:32:57 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88255006
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 17:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Jij schiet wat foto's voor iemand en die geeft jou een vergoeding? Als het gewoon een onkostenvergoeding is (dus jij maakt werkelijk zoveel kosten) dan hoef je dat ook niet op te geven.
Het blijven inkomsten en verdiensten. En hij is een concurrent van andere (ook professionele fotografen. Het is dus niet alleen maar een hobby.
quote:
Als je er veel winst mee maakt dan geef je die winst op bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Voor mijn gevoel gaat het hier om kleingeld, dus ik zou er niet zo moeilijk over gaan doen.
Voor jouw gevoel ja. Maar hoe weet jij zeker dat de fiscus je standpunt deelt?
pi_88255027
Facts don't care about your feelings
pi_88255234
Of je door de fiscus als freelancer wordt aangemerkt als ondernemer heeft er ook mee te maken hoeveel uur je aan je "bedrijf" besteed. Als het voor TS een sporadisch iets is en z'n opdrachtgever wil wel per se een rekening met BTW, dan kun je ook nog overwegen het via pay-roll te doen. De pay-roll-organisatie verstuurd de rekening aan de opdrachtgever en verloont het voor jou. Uiteraard zijn daar wel kosten aan verbonden, doorgaans 5% voor opdrachtgever, 5% voor TS.
  dinsdag 2 november 2010 @ 17:44:40 #26
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88255376
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 17:39 schreef Scrutinizer het volgende:
Of je door de fiscus als freelancer wordt aangemerkt als ondernemer heeft er ook mee te maken hoeveel uur je aan je "bedrijf" besteed. Als het voor TS een sporadisch iets is en z'n opdrachtgever wil wel per se een rekening met BTW, dan kun je ook nog overwegen het via pay-roll te doen. De pay-roll-organisatie verstuurd de rekening aan de opdrachtgever en verloont het voor jou. Uiteraard zijn daar wel kosten aan verbonden, doorgaans 5% voor opdrachtgever, 5% voor TS.
En dan staat ie op de loonlijst van het pay-roll bedrijf. Daar schiet hij dus ook niks mee op want dan levert hij 10% aan kosten in.
En nogmaals: voor de opdrachtgever maakt het niks uit of er BTW op de factuur staat of niet. Zolang de kosten maar als zakelijk kunnen worden aangemerkt.
  woensdag 3 november 2010 @ 10:05:32 #27
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_88278520
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 17:44 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En dan staat ie op de loonlijst van het pay-roll bedrijf. Daar schiet hij dus ook niks mee op want dan levert hij 10% aan kosten in.
En nogmaals: voor de opdrachtgever maakt het niks uit of er BTW op de factuur staat of niet. Zolang de kosten maar als zakelijk kunnen worden aangemerkt.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wat een wereld zeg... de fiscus... Maar als ik het dus als inkomsten door nevenwerkzaamheden opgeef, moet ik daar denk ik iets van 40% belasting over betalen... Is dat het voordeel van het hebben van een BTW-nummer, dat je dan slechts 19% wordt belast op je inkomsten?
  woensdag 3 november 2010 @ 12:37:49 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88282884
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 10:05 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wat een wereld zeg... de fiscus... Maar als ik het dus als inkomsten door nevenwerkzaamheden opgeef, moet ik daar denk ik iets van 40% belasting over betalen... Is dat het voordeel van het hebben van een BTW-nummer, dat je dan slechts 19% wordt belast op je inkomsten?
Nee, de +/- 40% inkomstenbelasting betaal je ook als je een BTW-nummer hebt. Dat is nl. de omzetbelasting.
  woensdag 3 november 2010 @ 13:21:17 #29
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_88284276
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 10:05 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

De belasting is ten alle tijden hetzelfde. Het valt gewoon onder de inkomstenbelasting en uiteindelijk wordt alles op 1 grote hoop gegooid en berekend hoeveel je moet betalen. Daar halen ze dan de door de werkgever ingehouden loonbelasting van af.

De 19% die jij bedoeld is de belasting op toegevoegde waarde (BTW). Dat is een verbruiksbelasting en wordt alleen betaald door de consument.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 3 november 2010 @ 14:07:43 #30
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_88286039
quote:
Hoe regelmatig werk je als zelfstandige? Als je incidenteel of alleen in besloten kring je werkzaamheden uitvoert, dan bent je voor de btw geen ondernemer.
Bron

Aangezien ik geen reclame maak, het vooral via via loopt en niet meer dan 4-5 "opdrachten" per jaar betreft lijk ik me niet BTW-plichtig...

Kijk ik op de site van de Belastingdienst (kleine ondernemers), dan geldt dat je geen BTW hoeft te betalen als je verschuldigde BTW-bedrag minder is dan 1345,- Eur. Dat zou betekenen dat ik een omzet van (1345/19)*100 = 7078,95 Eur mag draaien... dat haal ik nooit.
  woensdag 3 november 2010 @ 14:19:08 #31
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_88286525
met zo weinig opdrachten kom je volgens mijn niet eens toe aan alle regels voor (kleine) ondernemers aangezien je ook niet aan het urencriterium komt dan. Dus het is dan m.i. resultaat uit overige werkzaamheden, toch? En geen btw idd.
klerkje
  woensdag 3 november 2010 @ 14:30:35 #32
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_88286946
quote:
Op woensdag 3 november 2010 14:19 schreef Spiegelei het volgende:
met zo weinig opdrachten kom je volgens mijn niet eens toe aan alle regels voor (kleine) ondernemers aangezien je ook niet aan het urencriterium komt dan. Dus het is dan m.i. resultaat uit overige werkzaamheden, toch? En geen btw idd.
Mooi :9
pi_88287105
quote:
Op woensdag 3 november 2010 14:19 schreef Spiegelei het volgende:
De Kleine Ondernemersregeling (KOR) heeft niets te maken met het urencriterium.
  woensdag 3 november 2010 @ 14:38:52 #34
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_88287250
@DJ: oh, mijn fout
klerkje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')