abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62544658
Hoi,

Ik ben van plan om te stoppen met mijn studie. Vorig jaar had ik mijn twijfels, stages gingen niet goed, theorie wel. Uiteindelijk heb ik mijn propedeuse gehaald.
Nu is het nieuwe jaar begonnen en heb er zo'n rotgevoel bij.
Als ik dan bedenk dat ik dit over 5 jaar doe (PABO) wordt ik er toch wel ongelukkig van.

Maar hoe zit het nu met terugbetalen? Ik heb ergens gehoord dat je propedeuse een gift is? Die heb ik binnen een jaar gehaald. Maar weet dit niet zeker...
Hoe zit het met collegegeld?

Ik twijfel al een jaar, heb me er doorheen geduwd en voel me er gewoon niet goed bij...
Dus zeggen om door te gaan, omdat je dan tenminste een goede baan hebt werkt niet voor mij, een jaar was genoeg, laat staan nog 3 jaar en dan nog werken...

Heeft iemand hier ervaring mee?
pi_62545668
Je moet een diploma halen wil het een gift worden, een propedeuse is geen diploma.

Voor zover ik weet dan.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_62545770
tvp
pi_62546913
Propedeuse is geen diploma dus daarvoor moet je terugbetalen, maar als je binnen 10 jaar van starten een opleiding (dat hoeft dus niet per se de pabo te zijn) afrond hoef je niet terug te betalen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_62552773
Maak gewoon af joh. Studeren is heel vaak niet leuk, dat weet iedereen. Bovendien hoef je met pabo niet per se in onderwijs verder te gaan.
pi_62556228
Op de pabo leer je nou niet bijzonder veel algemene vaardigheden. Het is echt op lesgeven en de directe omgang met kinderen gericht.

Maar waarom zou je geen andere studie kiezen? Als je binnen 10 daarvan een diploma haalt hoef je niets terug te betalen
know'm sayin?
word? word.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:42:59 #7
81237 releaze
best of both worlds
pi_62556442
een HBO diploma binnen 10 jaa, wel, zover ik begreep (of uni, maar mbo geloof ik niet). je had voor februari moeten stoppen, dan had je het niet terug hoeven te betalen.
pi_62566811
En een deeltijd diploma MBO of HBO, mocht ik ooit daarvoor gaan kiezen. Telt dat ook als ik die binnen tien jaar haal?
Ik dacht dat MBO ook een geldig diploma was...
Hmmzz, studeren is inderdaad vaak niet leuk, maar ik weet niet echt wat ik nog meer kan met een PABO diploma dan lesgeven op de basisschool.
pi_62567092
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 22:01 schreef Scarlet... het volgende:
En een deeltijd diploma MBO of HBO, mocht ik ooit daarvoor gaan kiezen. Telt dat ook als ik die binnen tien jaar haal?
Ik dacht dat MBO ook een geldig diploma was...
Hmmzz, studeren is inderdaad vaak niet leuk, maar ik weet niet echt wat ik nog meer kan met een PABO diploma dan lesgeven op de basisschool.
Dat is wel een probleem, ja. Er zijn volgens mij wel minors die je kunt doen (op mijn opleiding vanaf het 2de of 3de jaar wel in ieder geval) die dieper ingaan op iets, bijvoorbeeld met gedragsproblemen van kinderen omgaan (ik noem maar wat). Met die vaardigheden kan je nog genoeg doen buiten lesgeven natuurlijk.

Maar de PABO en elke andere lerarenopleiding blijft heel erg gericht op één beroep.. docent worden.

Edit: en van dat deeltijd heb ik dingen gehoord dat je alles moet terugbetalen of zo. Ik zou het sowieso niet doen maar goed..
  woensdag 22 oktober 2008 @ 09:37:44 #10
81237 releaze
best of both worlds
pi_62574409
Lijkt me niet. maar met deeltijd heb je ook geen recht op stufi en dergelijke, dus heb je alleen maar dit jaar aan 'lening' opgebouwd
pi_62603905
Onderstaande tekst geldt wanneer je gestart bent met een hbo-opleiding:
quote:
Studiefinanciering in het hoger onderwijs is een prestatiebeurs. Dat betekent dat de basisbeurs en de aanvullende beurs eerst als lening worden uitbetaald. Voor de OV-studentenkaart wordt ook een maandelijks bedrag aan lening berekend.

Haal je binnen de diplomatermijn (tien jaar) een diploma op minstens hbo-niveau, dan wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift. Je hoeft de basisbeurs, de aanvullende beurs en de OV-studentenkaart dan niet terug te betalen.
Bron: http://www.ibgroep.nl/par(...)s/prestatiebeurs.asp

Propedeuse is dus uiteraard (en gelukkig) niet voldoende. Een HBO- of WO-diploma moet je halen om je prestatiebeurs (en ov-jaarkaart) als gift omgezet te krijgen. MBO gaat niet werken. Of deeltijd mag, staat niet genoemd. Als ik de tekst die er staat interpreteer, mag het wel (alleen krijg voor deeltijd-studies geen stufi).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_62607601
maar het is toch zo dat alleen het aantal jaar wat normaal staat aangeschreven voor een opleiding wordt omgezet in een gift, na het behalen van een diploma binnen 10 jr?

bijv voor een HBO bachelor staat 4 jr aangeschreven.
Persoon A doet er 5 jr over. de eerste 4 jr wordt omgezet in een gift en 1 jr wordt gezien als een lening, oftewel 1 jr moet je terugbetalen?

of is deze regel afgeschaft? ps: ben nu te lui om te zoeken op IBG site
pi_62609717
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 12:05 schreef mie_at_work het volgende:
maar het is toch zo dat alleen het aantal jaar wat normaal staat aangeschreven voor een opleiding wordt omgezet in een gift, na het behalen van een diploma binnen 10 jr?

Persoon A doet er 5 jr over. de eerste 4 jr wordt omgezet in een gift en 1 jr wordt gezien als een lening, oftewel 1 jr moet je terugbetalen?

ja dat klopt. Alleen heb je volgens mij ook 4 jaar voor de uni.
know'm sayin?
word? word.
pi_62610047
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 12:05 schreef mie_at_work het volgende:

Sterker nog, dat ene jaar krijg je geen stufi meer (wel een ov-studentenkaart als je leent).
quote:
Rentedragende lening
De eventuele lening naast je prestatiebeurs én de drie jaren lening die je kunt krijgen na je prestatiebeurs (de leenfase) kunnen nooit een gift worden. Die moet je altijd terugbetalen aan de IB-Groep.

Leenfase
In de leenfase kun je uitsluitend lenen. Het maximale bedrag dat je per maand kunt lenen is in 2008 ¤ 819,24. Je mag natuurlijk ook minder lenen. Je houdt in je leenfase wel recht op een OV-studentenkaart. Je kunt er ook voor kiezen om in de leenfase nul euro te lenen. Je mag dan wel gebruikmaken van je OV-studentenkaart.
Bron: http://www.ibgroep.nl/par(...)s/prestatiebeurs.asp
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_62667727
In het MBO gelden andere regels voor de prestatie beurs.
Bij niveau 1 en 2 MBO hoef je niet eens je diploma te halen. Dit is ook niet zo gek omdat daar meestal de studenten met leer problemen zitten

Vanaf niveau 3 geld de prestatie beurs, en dat alleen als je pas na 2003 (ongeveer) voor het eerst stufi hebt aangevraagt. Voor de gene die stufi heeft aangevraagt na 2003 moet minimaal eindigen met een MBO diploma.

Niet iedereen kan (helaas) even makkelijk leren. Voor sommige mensen zal een HBO veel te veel zijn. Dat zal betekenen dat iemand die heel veel moeite heeft gedaan zijn mbo 4 te halen alsnog alles moet terug betalen omdat je een HBO moet halen wat niet iedereen kan.

Dus gelukkig werkt dat niet zo in het MBO.
pi_62759289
Ik ben hbo-doorstromer (heb dus eerst mbo niveau 3 en 4 gedaan en gehaald) en val ook onder een of andere regeling. Ik had vanaf de start van mijn hbo-studie nog recht op 4 jaar prestatiebeurs. Als ik me niet vergis had dat te maken met de datum waarop ik voor het eerst recht op stufi had.
pi_62786541
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:24 schreef alors het volgende:

[..]

ja dat klopt. Alleen heb je volgens mij ook 4 jaar voor de uni.
3 jaar stufi voor Bachelor -> wordt gift als je deze haalt.
1 jaar stufi voor Master -> wordt gift als je deze haalt.

Ben nu net aan Master begonnen, maar al wel 4 jaar stufi gehad. Dacht dat het behalen van Bachelor genoeg was, maar dat was dus niet zo.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')