De verloedering van onze taal en intolerantie heeft toch wel degelijk iets met elkaar te maken.quote:Op maandag 20 oktober 2008 14:14 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik kan er echt niet meer wakker om liggen. Er zijn wel ergere dingen om je zorgen over te maken, zoals de economische crisis en de intolerantie op straat tegenwoordig.
Een andere site zegt:quote:Juist taalgebruik is net als je uiterlijk een onderdeel van je persoonlijkheid. Hoe belangrijk juist taalgebruik voor jou is, is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Al eeuwenlang onderscheidt de maatschappelijke bovenlaag zich o.a. door taalgebruik van de sociaal lagere klasse. Mensen verraden hun komaf met taal gemakkelijk.
Zo vindt men aan de ene kant dat immigranten moeten inburgeren en dat ze goed Nederlands moeten leren terwijl juist de Nederlandse generatie van zo'n < 20jr vindt dat voor hen Nederlands onbelangrijk is.quote:De Nederlandse taal is namelijk voor veel van ons zeer belangrijk; het is een deel van onze cultuur, een deel van onze geschiedenis en de Nederlandse taal maakt ons gedeeltelijk tot wat we zijn.
Waarschijnlijk omdat paranoia Engels klinkt, en veel mensen het interessanter vinden om ergens Engelse woorden doorheen te gooien (vooral de invloed van televisiezenders als TMF (de naam zegt het al, waarom niet 'DMF' (de muziekfabriek?))).quote:Op maandag 20 oktober 2008 14:31 schreef RWest het volgende:
Nog eentje die je tegenwoordig heel veel tegenkomt bij de ongeletterden:
"Ik ben er helemaal paranoia van geworden."
Wat is er mis met het woord paranoïde? Paranoia is het zelfstandig naamwoord, en paranoïde is het bijvoeglijk naamwoord. Iemand heeft paranoia en is paranoïde.
Dat komt omdat (een deel van ) de nieuwe generatie leerkrachten op de basisschool de Nederlandse taal zelf ook niet meer perfect beheerst.quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:11 schreef __droogkloot__ het volgende:
Het Nederlands in het algemeen wordt steeds meer verkracht vind ik. Ik snap niet dat daar op de basisscholen niet meer aandacht aan wordt besteed, zou wel moeten. Terechte klacht
Ik kwam laatst het volgende tegen "Kanoën en waterfietsen stonden op het programma..." Volgens mij is dit wel de juiste spelling, maar gevoelsmatig klinkt het zo raar. Is het dus 'stonden' of 'stond'?quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:21 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Dat komt omdat (een deel van ) de nieuwe generatie leerkrachten op de basisschool de Nederlandse taal zelf ook niet meer perfect beheerst.
Zo werd ik laatst door iemand (ze is onderwijzeres) op een zin gewezen, zij was van mening dat ik een fout had gemaakt. De zin begon ongeveer met: "Een aantal mensen is...". Zij vond dat daar "Een aantal mensen zijn." moet staan. Helaas wordt dat tegenwoordig ook geaccepteerd, maar "Een aantal" is toch nog altijd enkelvoud (anders stond er niet "Een" voor).
Dat komt omdat je bij het woord waterfietsen het woord Kanoën al weer vergeten bent. De zin "Waterfietsen stond op het programma" klinkt logisch.quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:36 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Ik kwam laatst het volgende tegen "Kanoën en waterfietsen stonden op het programma..." Volgens mij is dit wel de juiste spelling, maar gevoelsmatig klinkt het zo raar. Is het dus 'stonden' of 'stond'?
Verder ben ik het wel eens met die paplepel
'en' dus meervoud.quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:36 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Ik kwam laatst het volgende tegen "Kanoën en waterfietsen stonden op het programma..." Volgens mij is dit wel de juiste spelling, maar gevoelsmatig klinkt het zo raar. Is het dus 'stonden' of 'stond'?
Verder ben ik het wel eens met die paplepel
quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:42 schreef Glijdt_licht het volgende:
Z
[..]
'en' dus meervoud.
Als er had gestaan:
Zowel kanoën als waterfietsen ... op het programma
Dan was het wel 'stond' geweest.
Dus: het is een afkorting van 'Kanoën stond..' en 'waterfietsen stond..'. Onderwerpen hebben dus dezelfde vorm, dus zou het toch Stond moeten zijn...quote:Zowel ....als heeft/hebben
zin 1 Zowel Ajax als Feijenoord heeft een sterk middenveld
zin 2 Zowel Ajax als Feijenoord hebben een sterk middenveld
In dit geval kun je beter de vorm van zin 1 dan zin 2 gebruiken. Dat komt omdat de zin een afkorting is van de zin: Zowel Ajax heeft een sterk middenveld als Feijenoord heeft een sterk middenveld. Ook hebben beide onderwerpen dezelfde vorm van de derde persoon. Als de onderwerpen verschillen, zoals in onderstaande zinnen 3 en 4, dan moet je wel meervoud gebruiken. Dat geldt ook als een of beide onderwerpen in het meervoud staan (zin 5 en 6).
zin 3 Zowel mijn moeder als ik houden van chocoladetruffels
zin 4 Zowel jij als je broer moeten morgen vroeg op.
zin 5 Zowel zijn neef als zijn nichten spelen viool.
zin 6 Zowel de vrienden als de kennissen waren uitgenodigd.
Dat zeg ik toch in mijn zin?quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:00 schreef Walter81 het volgende:
[..]
[..]
Dus: het is een afkorting van 'Kanoën stond..' en 'waterfietsen stond..'. Onderwerpen hebben dus dezelfde vorm, dus zou het toch Stond moeten zijn...
Soms gaat de logica van het Nederlands mij ook te boven..quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:05 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch in mijn zin?
Maar doordat er stond:
Kanoën en waterfietsen moet het 'stonden' zijn in de zin die die andere user gaf.
Daar heb je misschien wel gelijk in alleen ik vind dat zelf ook zo raar klinken, een aantal mensen is. Dat heb ik trouwens ook met u hebt/u heeft, ik vind heeft veel logischer klinken.quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:21 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Dat komt omdat (een deel van ) de nieuwe generatie leerkrachten op de basisschool de Nederlandse taal zelf ook niet meer perfect beheerst.
Zo werd ik laatst door iemand (ze is onderwijzeres) op een zin gewezen, zij was van mening dat ik een fout had gemaakt. De zin begon ongeveer met: "Een aantal mensen is...". Zij vond dat daar "Een aantal mensen zijn." moet staan. Helaas wordt dat tegenwoordig ook geaccepteerd, maar "Een aantal" is toch nog altijd enkelvoud (anders stond er niet "Een" voor).
Helaas zit er ergens een aantal mensen dat beslist dat "een aantal hebben" ook ineens juist is.quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:22 schreef __droogkloot__ het volgende:
[..]
Daar heb je misschien wel gelijk in alleen ik vind dat zelf ook zo raar klinken, een aantal mensen is. Dat heb ik trouwens ook met u hebt/u heeft, ik vind heeft veel logischer klinken.
Inderdaad. Ik hoorde het pas nog zeggen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 13:01 schreef RWest het volgende:
Nog eentje, alhoewel dit een verkrachting van een Engels woord is.
Aquaplaning (wanneer een voertuig, dankzij een laagje water op het wegdek, gaat glijden) wordt door vrijwel heel Nederland uitgesproken als 'aquaplanning'. Het is toch echt 'pleeeening', en niet 'plenning' beste mensen.
Fixed.quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:21 schreef veldmuis het volgende:
Ik ben het is met deze topic!!!!!
groetjes,
veldmuis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |