?quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:39 schreef henkway het volgende:
[..]
dividend vorig jaar 1,50 op basis van 10 euro is 15%
dus 8,5% is redelijk.
??quote:De Staat rekent dus op een koerstijging naar 15 euro binnen drie jaar vandaar 150%
[..]
Nee, vanuit ING zijn dit heeel goede voorwaarden. Veel beter dan verwacht zelfs!!quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:35 schreef MrBadGuy het volgende:
Vanuit de positie van de overheid lijken me dit wel hele goede voorwaarden.
Ben ik het mee eens, zal misschien niet in enkele dagen te zien zijn, maar als je na de crisis kijkt denk ik dat de ING er toch wel als een van de beteren uit zal komenquote:Op zondag 19 oktober 2008 20:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, vanuit ING zijn dit heeel goede voorwaarden. Veel beter dan verwacht zelfs!!
Het is allemaal een truuck om ING dat geld te lenen zonder dat de schuld als dusdanig op het eigen vermogen staat. Goede, goede, goede deal.
Morgen SPUIT het aandeel! Grootste koerswinst ooit!quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:49 schreef Vincenski het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens, zal misschien niet in enkele dagen te zien zijn, maar als je na de crisis kijkt denk ik dat de ING er toch wel als een van de beteren uit zal komen
Het zijn geen aandelen, het zijn securities.quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik lees het persbericht, en volgens mij staat er het volgende in:
- de staat koopt voor 10 miljard preferrente aandelen
- hierop hoeft geen dividend betaald te worden, als ook geen dividend op gewone aandelen wordt betaald (dat houdt dus in dat ING geen dividend meer gaat betalen)
- als ING deze pref's in de toekomst zou willen afkopen, kost ze dat 15 miljard.
- of ING mag ze de eerste drie jaar omzetten in gewone aandelen tegen een koers van 10 euro (dat zal dus inhouden dat ING ze binnen drie jaar zal omzetten, tenzij de beurskoers substantieel boven 10 euro ligt)
eigenlijk komt het erop neer dat de staat tegen een koers van 10 euro aandelen heeft gekocht, tegen de afspraak dat ING voorlopig geen dividend meer uitkeert.
Rommelig, dat zal de volatiliteit geen goed doen. Beter voor de rust was een recht toe recht aan afspraak geweest, zonder al deze mitsen, maren, imho.
quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het zijn geen aandelen, het zijn securities.
quote:The securities are pari passu with ordinary common equity meaning the Dutch State will rank exactly the same as common shareholders.
Idd, die reden vind ik toch zo krom hequote:Op zondag 19 oktober 2008 20:49 schreef LXIV het volgende:
EN dat kan allemaal omdat ING dat geld feitelijk alleen nodig heeft om de balans recht te trekken, en niet om operationele verliezen te compenseren ofzo. Vanuit de VS (GS) wilden ze gewoon die rate op 12% zien, nou vooruit dan.
Maar voor omzetten is de goedkeuring van de AVA nodig.quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar in de praktijk houdt dit volgens mij in dat het aandelenkapitaal met 33% verwaterd is, zij het dat het binnen nu en drie jaar pas geformaliseerd wordt.
Niet elke bank heeft 'evenveel' geld nodig.quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:55 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Idd, die reden vind ik toch zo krom he. In USA / UK hebben ze injecties gehad, daardoor hebben zij betere ratio's en nu delft ING 't onderspit als concurrent. Nu delft toch iedere bank zonder injectie 't onderspit
?
waarom?quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Morgen SPUIT het aandeel! Grootste koerswinst ooit!
Precies.quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Maar voor omzetten is de goedkeuring van de AVA nodig.
ten eerste zie ik dat nergens staan, alleen dat ING (en das dus niet de aandeelhouders) het recht heeft. Bovendien heeft niet omzetten tot gevolg dat 15 mld terugbetaald moet worden, en dat het dividend gepaseerd moet worden.quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Maar voor omzetten is de goedkeuring van de AVA nodig.
quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ten eerste zie ik dat nergens staan, alleen dat ING (en das dus niet de aandeelhouders) het recht heeft. Bovendien heeft niet omzetten tot gevolg dat 15 mld terugbetaald moet worden, en dat het dividend gepaseerd moet worden.
Lijkt me niet moeilijk om te voorspellen dat binnen drie jaar wordt omgezet, tenzij de aandelenkoers inmiddels zo opgelopen is dat het betalen van 5 mld surplus goedkoper is.
quote:Nieuwsbericht | 19-10-2008 | Kredietcrisis
Het kernkapitaal van ING wordt door de overheid met ¤ 10 mrd versterkt. Het ministerie van Financiën en de Nederlandsche Bank hebben hierover zondag 19 oktober overeenstemming bereikt met ING Groep.
ING Groep maakt hiermee gebruik van de faciliteit die de Staat sinds 9 oktober jl biedt aan gezonde en levensvatbare financiële ondernemingen die met onvoorziene externe schokken te kampen hebben. Voor de herkapitalisering van de financiële sector, die internationaal gaande is, heeft de Nederlandse Staat toen per direct ¤20 mrd beschikbaar gesteld.
Met deze kapitaalversterking heeft ING , een gezond en goed geleid bedrijf, een robuust weerstandsvermogen waarmee zij internationaal tot de sterkere banken behoort.
De overheid krijgt voor ¤10 mrd securities, die grotendeels dezelfde kenmerken hebben als aandelen. Deze securities gelden als kernkapitaal (Core Tier 1 zoals geaccordeerd door DNB). Er vindt geen verwatering van het aandelenkapitaal van huidige aandeelhouders plaats.
De overeenkomst met ING Groep voldoet aan de voorwaarden die aan een beroep op de kapitaalverstrekkingsregeling van de Staat zijn verbonden. De overheid draagt 2 leden voor de Raad van Commissarissen voor die een vetorecht krijgen op fundamentele beslissingen die betrekking hebben op substantiële overnames en investeringen waarmee meer dan 25% van het eigen vermogen is gemoeid, op het verhogen of verlagen van het uitstaande kapitaal en op voorstellen aan aandeelhouders om beloningregelingen te veranderen. Bovendien treden deze Commissarissen toe tot de Audit Committee, de Remuneration and Nomination Committee en de Corporate Governance Committee van de Raad van Commissarissen. Over 2008 doen alle leden van de Executive Board van ING Groep afstand van hun bonussen - zowel in contanten als in opties of aandelen. De vertrekvergoeding wordt beperkt tot één vast jaarsalaris. De kosten van de overheid voor de uitvoering van de kapïtaalverstrekking komen geheel voor rekening van ING.
Het rendementspercentage op de securities is 8,5%. Dat wordt alleen uitgekeerd als er ook dividend wordt betaald over het voorgaande jaar. Als het dividend in het betreffende jaar hoger is dan de coupon van 8,5%, wordt deze coupon verhoogd: in het eerste jaar tot 110% van het dividend, in het tweede jaar tot 120% en daarna tot 125%. Deze vormgeving is een prikkel voor ING om afstand te doen van deze overheidsparticipatie zo gauw de aandelenkoers en de dividendontwikkeling daar aanleiding voor geven.
Ter beëindiging van deze regeling kan ING ervoor kiezen de securities tegen 150% van de uitgifteprijs contant terug te betalen of na drie jaar omzetten in gewone aandelen. Voor dat laatste is goedkeuring van de AVA vereist.
Bij de bepaling van de prijs van de securities is uitgegaan van de slotkoers van het ING-aandeel op donderdag 16 oktober (10 euro). Hiermee wordt de grillige koersontwikkeling van vrijdag 17 oktober buiten beschouwing gelaten.
dat is toegevoegd door de journalist dan.quote:
Dit is niet van een journalist, dit komt rechtsreeks van het Min Fin:quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat is toegevoegd door de journalist dan.
hier staat het persbericht van ING. http://www.ing.com/group/pressdoc.jsp?docid=346459_NL
als het maatschappelijk kapitaal van ING groot genoeg is (en bedenk dat ING nogal wat aandelen heeft ingekocht de laatste tijd), is dan de AVA nog nodig?
Ministerie van Financiën: http://www.minfin.nl/Actu(...)_met_10_miljard_euroquote:Op zondag 19 oktober 2008 21:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat is toegevoegd door de journalist dan.
hier staat het persbericht van ING. http://www.ing.com/group/pressdoc.jsp?docid=346459_NL
nee, de securities delen niet in het dividend, wat overigens gepasseerd wordtquote:Op zondag 19 oktober 2008 20:55 schreef star_gazer het volgende:
Kernvraag: wordt het kapitaal nu verwaterd of niet?
Het is voor ING wellicht ook nog een verrassing.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
oh, die is fraai. Hebben ING en het ministerie hun persberichten niet gecoordineerd?
en gepaseerd blijft worden totdat de lening is terugbetaald OF omgezet in gewone aandelen. Dus ING mag straks kiezen: door de neus betalen, of verwateren.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:10 schreef henkway het volgende:
[..]
nee de securities delen niet in het dividend, wat overigens gepasseerd wordt
heel hoopvolquote:Op zondag 19 oktober 2008 21:13 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Het is voor ING wellicht ook nog een verrassing.
Ik denk dat het klopt wat je hier schrijft. Op zich komen ze trouwens nog redelijk weg met 33% verwatering.quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
boeiend is trouwens is dat hierdoor de ratio's nog steeds liggen onder de ratio's die gisteren genoemd werden. Tier-1 ligt voor de meeste banken nu op 12%, maar dan had ING nog een keer 10 mld nodig gehad.....
dat 'non dilutive' is een leipe streek. De voorwaarden zijn namelijk zo dat, tenzij de beurskoers stijgt tot circa 15 euro, de 'non dilutive' shares zullen worden opgeruild voor 'dilutive' shares. Kan ING nu zeggen dat er geen verwatering is, en de staat kan zeggen dat ze mee zullen profiteren als het goed gaat.
Maar in de praktijk houdt dit volgens mij in dat het aandelenkapitaal met 33% verwaterd is, zij het dat het binnen nu en drie jaar pas geformaliseerd wordt.
Fijn, om glashard in 't persbericht te zetten dat 't niet zo isquote:Op zondag 19 oktober 2008 21:15 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het klopt wat je hier schrijft. Op zich komen ze trouwens nog redelijk weg met 33% verwatering.
ING zal komende drie jaar helemaal schoon schip maken, omdat ze toch het dividend moeten passeren,quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk dat het klopt wat je hier schrijft. Op zich komen ze trouwens nog redelijk weg met 33% verwatering.
Dan rest nog de vraag of ze hier genoeg aan hebben als ze nog meer moeten afschrijven op die alt-A enzo, zeker omdat ze nu nog steeds een vrij hoge leverage hebben.
Bingo...daar had ik ook mijn twijfels over.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan rest nog de vraag of ze hier genoeg aan hebben als ze nog meer moeten afschrijven op die alt-A enzo, zeker omdat ze nu nog steeds een vrij hoge leverage hebben.
drie jaar uitsparen van dividend is 9 miljard en een miljard voordeel per jaar van het samengaan met Postbank zal ING weer op de voeten zetten.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:20 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Bingo...daar had ik ook mijn twijfels over.
De huzienmarkt in de US ist kaput.
ING is een grote zakenbank. Veel klanten zijn zakelijk, die kunnen niet zo maar weg lopen. Dat kost ze zelf veel geld namelijk...quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Daarom blijf ik ook nog even van de aandelen af.
Hoewel ING nog eens geen heel beroerde deal heeft gekregen, is deze te onduidelijk richting toekomst (worden de securities ingekocht, of volgt toch nog een forse betaling), een dergelijke tijdbom zal het stijgingspotentieeel beperken.
Daarnaast is het een vrij klein bedrag, de leverage blijft te hoog.
Ik denk dat 10 mld te weinig is (typisch Hollandse zuinigheid), als 5% van het spaargeld wordt weggetrokken is ING die weer kwijt), dit is niet de laatste ronde.
Ik kijk nog even toe
Wat wheelgunner zegt, eerst de angsthazen dan de mensen die snappen dat ING niet kapot gaat als ze geen deal hadden gemaakt...quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:52 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik denk dat hij dicht bij de 5 gaat sluiten morgen, maar dinsdag weer zal herstellen tot 9-10.
de ALT A portefeuille afstoten. Wie denk je wil die op dit moment kopen? Daarnaast is dat helemaal niet de bedoeling van ING. Afstoten = realisatie = nemen van verlies. ING schrijft op dit moment alle verliezen af op haar eigen vermogen, vandaar hun problemen. Het 'resultaat' zegt op dit moment niets. Ze zullen geen dividend 'sparen' omdat ze simpelweg geen winst maken. Tenzij je natuurlijk alle verliezen naar het vermogen boekt.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:33 schreef henkway het volgende:
[..]
drie jaar uitsparen van dividend is 9 miljard en een miljard voordeel per jaar van het samengaan met Postbank zal ING weer op de voeten zetten.
ik denk morgen openen op 8,6 euro en door naar de 9,40 , de angst is weg
Er zal ook wel besproken zijn om de ALT A portefeuille af te stoten tegen 60% om onzekerheden weg te nemen
De angst regeert. De grap is: Dit hele gebeuren zou nauwelijks invloed op het dagelijks leven moeten hebben. De consument moet er weinig van merken in Nederland. De hypotheken zijn redelijk solide, itt de states. Het zal wel iets moeilijker worden geld te lenen, maar dat is per definitie niet slecht.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:55 schreef LXIV het volgende:
Waarom? Alle voorwaarden zijn nu toch bekend? Waarom dan nog zo'n zwabber?
Overigens, zoals al eerder gezegd, met het al dan niet kunnen waarborgen van spaartegoeden heeft dt niks te maken. Én dat was al geen probleem, én dat kan nu hooguit beter geworden zijn, én de staat staat nog altijd garant. Extra veel gaan pinnen e.d. of je spaargeld van de postbank halen is echt je reinste flauwekul.
Het gaat dan ook om de circa 300 mld aan spaargeld, retail dus. Als 5% van ING Direct wegloopt moet er volgend weekend weer 10 tot 15 mld in.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:46 schreef existenz het volgende:
[..]
ING is een grote zakenbank. Veel klanten zijn zakelijk, die kunnen niet zo maar weg lopen. Dat kost ze zelf veel geld namelijk...
Ja, maar vele hebben contracten ed. en die moeten afgekocht worden... Mogelijk moeten kaarten ed. opnieuw gedrukt worden. Het ligt allemaal wat moeilijker dan het lijkt in de neveneffecten.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het gaat dan ook om de circa 300 mld aan spaargeld, retail dus. Als 5% van ING Direct wegloopt moet er volgend weekend weer 10 tot 15 mld in.
Overigens ken ik zo'n grote zakelijk klant, misschien wel de grootste, en die kan weg hoor, als ze dat echt zouden willen. Alle grote multinationals doen thans aan risicospreiding, allemaal.
Sjezus, Nederland is voor ING bijzaak.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:55 schreef LXIV het volgende:
Overigens, zoals al eerder gezegd, met het al dan niet kunnen waarborgen van spaartegoeden heeft dt niks te maken. Én dat was al geen probleem, én dat kan nu hooguit beter geworden zijn, én de staat staat nog altijd garant. Extra veel gaan pinnen e.d. of je spaargeld van de postbank halen is echt je reinste flauwekul.
Omdat ik denk dat investeerders het een teken vinden dat er meer aan de hand is dan ING liet doorschemeren, dus stapt een gedeelte uit door onzekerheid, een ander deel omdat ze boos zijn op ING, en weer een deel omdat ze verwachten dat anderen zullen uitstappen.quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:55 schreef LXIV het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |