quote:
‘De biecht van Kohl stoort mij nog ’t meest’
Door onze redacteur Maarten Scholten (NRC)
Geldschieter Coucke van Belgische wielerploeg verscheurde contract van positieve Oostenrijker
Marc Coucke, sponsor van wielerploeg Silence-Lotto, trok in Berhard Kohl een gedopeerde renner aan. „Je zou hem echt de communie hebben gegeven.”
Hier, aan deze tafel in de glazen vergaderzaal op de derde verdieping van zijn bedrijf Omega Pharma aan de E17 bij Nazareth, onderhandelde directeur Marc Coucke in september met de Oostenrijkse wielrenner Bernhard Kohl. „Zijn manager vertelde dat hij vroeger wel twintig renners begeleidde, maar dat hij de wielersport nu eigenlijk beu was. Hij deed dit alleen nog voor zijn goede vriend Bernhard, volgens hem absoluut een propere renner. Kohl zelf zat er bij en knikte. Je zou hem echt de communie hebben gegeven.”
De door Coucke gesponsorde Belgische wielerploeg Silence-Lotto presenteerde Kohl, dit jaar winnaar van het bergklassement en derde in het eindklassement van de Ronde van Frankrijk, even later trots als nieuwe aanwinst voor de komende drie jaar. Tot begin deze week bekend werd dat de 26-jarige renner van Gerolsteiner in navolging van zijn Duitse ploeggenoot Stefan Schumacher positief was bevonden op het gebruik van het verboden wondermiddel cera (epo van de derde generatie) voorafgaand en tijdens de Tour. „Dat betekende exit Kohl”, zegt Coucke droog. Nog dezelfde avond verscheurde hij het contract. „We hadden een leuk ploegske, op papier konden we het hele jaar meedoen om de overwinning.
Nu valt ineens een mooi puzzelstukje eruit. Spijtig voor ons, maar het hoort erbij.” ontgoocheld? „Voor drie jaar gezien was Kohl een miljoeneninvestering. Vandaag zou Silence [een anti-snurkmiddel] in Oostenrijk beginnen met een marketingcampagne.
Leuke clip opgenomen, er was hard aan gewerkt. Nu wordt Kohl zeker in eigen land aan de schandpaal genageld. Campagne om zeep. Heel leuk allemaal. Zijn manager heeft me gebeld en gezegd: ‘Sorry, ik voel me verschrikkelijk bedrogen, ik wil niets meer met de wielersport te maken hebben.’ En hij vertelde dat Kohl me nog zal bellen. Nou, ik hoor het wel.”
In Duitsland werd de ploeg Gerolsteiner, die eigenlijk na dit seizoen zou stoppen, per direct opgeheven.
Televisiezenders ARD en ZDF kondigden weer eens een uitzendboycot van de Tour aan, en de Ronde van Duitsland wordt in 2009 geschrapt van de kalender.
Marc Coucke (43) laat de wielersport ook na de zoveelste incidenten niet in de steek. De dag nadat Kohl positief werd verklaard, ging de sponsor volledig op in de Sluitingsprijs Putte-Kapellen, in het gezelschap van onder meer zijn Nederlandse aanwinsten Thomas Dekker en Michiel Elijzen. „Iedereen kreeg van mij een biljet van twintig euro om op de winnaar in te zetten. Ik won als enige de prognostiek, met Hans Dekkers.”
Lachend: „Heb ik Thomas nog gevraagd of we wel de juiste Dekker hadden aangetrokken.”
Sponsoren op afstand, dat is niets voor Coucke. Vanuit de achterbak van zijn auto bouwde hij binnen 21 jaar het farmaceutisch bedrijf Omega Pharma uit naar een omzet van 800 miljoen euro en 2.100 werknemers. Als sponsor in de wielersport maakte hij vijf jaar geleden direct naam door na een knetterende ruzie te breken met de Quickstepploeg van Patrick Lefevere en over te stappen naar concurrent Lotto. Hij bekritiseerde openlijk ‘luie’ renners, bedacht opvallende premiestelsels en won met de Australische kopman Cadel Evans op een haar na de Tour de France. „Ik ben meer dan een gewone sponsor. Manager Marc Sergeant mag van mij niet verwachten dat ik zwijg. Dat kan ik niet.
Maar ik mag niet van hem verwachten dat hij luistert. Ik ben betrokken, de aard van het beestje. Ofwel ik doe iets niet, ofwel met alle passie die ik in mij heb.”
IJdelheid? „Ik denk van niet, maar laat anderen gerust het tegendeel beweren. Maar ik ben niet bang om boven het maaiveld uit te komen. Als student was ik preses, ik heb Omega opgericht. Ik heb vier passies: mijn bedrijf, wielrennen, kunst en mijn familie. In de kunst heeft het geen twee jaar geduurd of ik begon een project met Kamagurka. Op een ochtend werd ik wakker met een idee: een kalender met elke dag een schilderij van Kama. Het is een groot succes.”
Bedrijfsleven, kunst, wielersport; Coucke voelt zich overal als een vis in het water. „Ik vind het leuk om die verschillende werelden in elkaar te laten grijpen. En in Putte-Kapellen ben ik degene die het meest meezingt met Jantje Smit.” Geslaagd op alle fronten? „Dat klinkt saai, maar voorlopig wel ja. Maar je bent zo goed als je laatste kwartaalomzet. De schilderijen van Kama moeten nog de wereld veroveren. En in het wielrennen hebben we onze echt grote vis nog nooit gepakt.”
De Belgische ploeg kocht dit najaar opvallend in, met toprenners als Philippe Gilbert, Sebastian Lang, Charles Wegelius, Bernhard Kohl, en Thomas Dekker, die overkwam van Rabobank. „Onze ambities zijn gestegen”, zegt Coucke. „Het budget gaat van ongeveer acht naar negen miljoen. We hebben ons Belgische jeugdproject, maar daarbij zijn we gaan kijken naar versterking in de Tour voor Evans, zowat de enige grote kopman die niet onder vuur ligt. Misschien hebben we onze grenzen wat verlegd. Wij hebben renners aangeworven waar we minder van weten.”
Met alle risico’s vandien, bleek vorig jaar al bleek toen Jaroslav Popovitsj werd vastgelegd, tot dan een topper in de grote rondes. „Bij ons kwam hij nog geen vluchtheuvel over”, geeft Coucke toe. „Nu hebben we Kohl, die al afvalt voordat hij bij ons is. Je voelt dat er nog één ding hoeft te gebeuren en onze transferpolitiek is terug naar af.
Wel, dan waren dit de laatste transfers waar ik me persoonlijk mee heb bemoeid.”
Ook co-sponsor Lotto, een overheidsbedrijf, lijkt niet blij met de riskante transfers. „Deze week hebben we overleg gehad met de nationale loterij. Het budget dat vrijkomt door Kohl, gaan we herinvesteren in het Belgische jeugdwielrennen.
We luisteren wel een beetje naar de kritiek, moeten in onze daden even consequent zijn als in onze woorden. Ik meen het duizend procent dat ethiek voor mij zwaar telt, maar mijn ambitie is soms ook groot. Bij de nationale loterij is ethiek zo belangrijk dat zij de teugels strak houden.”
De affaire-Kohl heeft Coucke weer eens de ogen geopend. „Voor de zoveelste keer hadden we allemaal de illusie dat het beter werd.
Epo, dat was de oude generatie, de 35-plussers, die er nog krampachtig een jaartje aan wilden plakken.
Vergeet het! Het is de jeugd. Ricco, Schumacher, Kohl. Het meest stoort mij nog de biecht die Kohl heeft gedaan. Hij was in de Dauphiné niet in vorm, zei hij. Daarom had hij het gedaan. Hoeveel verschil maakt dat cera dan niet?
Een subtopper uit vorm pakt de bergtrui en derde plaats in de Tour. Je rijdt er vijf kilometer per uur rapper door! Dit heeft niets meer te maken met een beetje zeuren om beter herstel, een beetje testosteron of zo. Dit is gewoon met andere wapens rijden. Een Formule 1-auto die meedoet in een wedstrijd voor oldtimers. Als het zo oneerlijk is, rest alleen extreem streng straffen.”
Geen begrip voor een renner die in zijn eigen beleving de keuze heeft tussen werkloosheid of een goed contract? „Voor de Tour hadden we Kohl al op ons lijstje staan.
Oké, een contract met een nulleke minder. Maar hij maakt zelf de keuze voor cera. Wat renners met epogebruik kunnen winnen, blijkt meer dan verwacht. Wat ze ermee kunnen verliezen, is blijkbaar onvoldoende.
De pakkans is nu hoog genoeg, bravo voor de labs. Maar de gevolgen zijn te laag. Vorig jaar was de UCI [internationale wielerunie] op de goede weg, met een boete van een jaarsalaris. Waar blijft de uitvoering? Dit moet nu gebeuren!”
Coucke doet een concrete oplossing aan de hand. „Pak de bedriegers waar ze te pakken zijn. Op geld. Zet de helft van alle premies weg op een rekening, en misschien de helft van het salaris erbij. Pas op het einde van de carrière, als blijkt dat een renner zuiver heeft gereden, wordt het eindbedrag overgemaakt.
En bewaar alle bloed- en urinestalen vijf jaar, omdat de praktijk leert dat de controles altijd twee tot vijf jaar achterlopen.
Geld blokkeren en vijf jaar stalen bewaren, juist de combinatie van die twee zal afschrikken. Waarom spreekt niemand er zo over? Jacques Rogge [voorzitter IOC] heeft wel geroepen dat stalen moeten worden bewaard, maar waarom wordt het niet beslist?”
Aan de andere kant verdedigt Coucke de privacy van renners, wil hij geen heksenjacht op middelen als puffertjes tegen astma en zuurstoftenten, en wijst hij op andere sporten. „Speelt het que-cera-cera daar soms niet?”
Want ondanks alles blijft de wielersport hem lief. „Proper wielrennen is het mooiste dat er is. Mochten wij er in slagen Thomas Dekker weer op een propere manier op wereldniveau te krijgen, zodat hij weer ergens met de armen in de lucht over de streep rijdt, dan zou dat fantastisch zijn.” Heeft hij zich ook afgevraagd waarom Dekker vertrok bij Rabobank? „Bij Rabo zaten ze met een Rasmussen-trauma. Daardoor ben ik er niet zeker van dat ze alles rationeel hebben bekeken. Ze hebben op een bepaald moment gezegd: alles waar geruchten over zijn moet eruit, want wij hebben een zware zaak gehad. In paniek neem je niet altijd de juiste beslissingen.
De grootste nachtmerrie zal nu voor Rabo zijn dat ze volgend jaar een Silence Lotto-truitje juichend over de streep zien komen in Luik-Bastenaken-Luik.”
In België toonde vooral de krant Het Laatste Nieuws zich kritisch over de transfer van de winnaar van de Tirreno-Adriatico en de Ronde van Romandië. „Ze hebben gelijk dat we goed moeten opletten hoe ver we kunnen gaan”, geeft Coucke toe. „Ik heb in Putte- Kapellen zeker tien keer tegen Thomas gezegd: wij menen het als we zeggen dat we liever proper vierde zijn dan eerste met ook maar het minste dat een beetje over het grenske gaat.”
Nooit bang voor het ‘afbreukrisico’ voor zijn bedrijf? „Geen moment.
We halen nog steeds rendement uit de wielersport. Ik ga geen doosje Silence minder verkopen door de affaire-Kohl. Misschien nu eventjes in Oostenrijk. Maar de uitdaging is des te mooier. Een overwinning van Thomas Dekker weegt zeker op tegen het verlies van die paar doosjes omzet nu. Als Thomas wint in Luik, zal het ’s nachts wat stiller zijn in de Nederlandse slaapkamers. Absoluut.”