quote:Friet is een gerecht van gefrituurde aardappelreepjes.
Het is bekend onder diverse benamingen die in verschillende delen van het Nederlandse taalgebied gebruikelijk zijn. In de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet en in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, terwijl in de rest van Nederland men het meestal over patat heeft.
Wat hij zegt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:12 schreef stamppot het volgende:
het vet in zo'n kleine frituurpan koelt veel te snel af.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:21 schreef fransbreda het volgende:
Omdat je dan eerst naar huis loopt met die zak en hij dan slap en ranzig word.
ja dat staat er tochquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:07 schreef Posdnous het volgende: -edit- het is trouwens friet. ipv patat.
ja precies. dus al die mensen die altijd lullen over verse vet..quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:41 schreef Wooldoor het volgende:
Vooral patat dat in net nieuw vet is gefrituurd smaakt vaak nergens naar en is zo bleek als het maar kan.
Je weet niet hoe het moet zeker.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:54 schreef Apfelsaft het volgende:
Ik vind ook de patat uit de snackbar veel lekkerder... Sterker nog, thuis eet ik nooit patat.
Ik weet heel goed hoe ik patat moet eten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:56 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Je weet niet hoe het moet zeker.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 13:45 schreef BertV het volgende:
friet is een traktatie, patat is armoede...
John Schippers in Rotterdam is toch altijd lekkerder dan als je het zelf maakt. Al komt zelf maken wel redelijk in de buurtquote:Op dinsdag 21 oktober 2008 21:24 schreef motorbloempje het volgende:
thuis? Zelf nieuwe aardappelen schillen, in stukjes snijden en even afspoelen. Droogmaken in een handdoek, even kort voorbakken in schoon frituurvet, laten rusten en dan afbakkenbeter krijg je ze niet
vind ik dan
![]()
quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 23:57 schreef __Saviour__ het volgende:
Goede zelfgemaakte friet van thuis smaakt echt veel beter.
Goede aardappel gebruiken, de geschilde frieten dan in wat zout water laten staan.
En goed frituren doe je in 2 keer. Eerst op een wat lagere temperatuur, dan gaart de aardappel eerst goed. Dan eruit, laten afkoelen, en daarna op hogere temperatuur verder frituren
ik zelf vind de nieuwe aardappelen het lekkerst om te friturenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 00:05 schreef robber57 het volgende:
Maar wat zijn nou echt goed patat aardaardappelen?
Vooropgesteld dat je houd van , zeg maar, belgische patat, dus voldoende zachte en gare aardappel van binnen (zit 'm in de dikte, dat weet ik ondertussen al)en lekker bruin van buiten.
wie "friet" zegt doet omhoog gevallen "patat" is lekker spontaanquote:Op dinsdag 21 oktober 2008 13:45 schreef BertV het volgende:
friet is een traktatie, patat is armoede...
Ik vind het ook niet klinken ook als je toevallig in een bovenslootse snackbar terecht komt.. patat.. wat een klotewoordquote:Op woensdag 22 oktober 2008 02:09 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
wie "friet" zegt doet omhoog gevallen "patat" is lekker spontaan
Ja, maar dat af en toe, daar zit het hem in.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 07:40 schreef motorbloempje het volgende:
niets mis met af en toe een zelfgebakken frietje hoor
al moet ik eerlijk zeggen dat we zondag voor het eerst in anderhalf jaar de friteuse weer gebruikt hebben.. ben benieuwd voor hoe lang hij nu werkeloos in de kast staat
met 2 kutkoppenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 07:27 schreef Pappie_Culo het volgende:
Hier geen friteuse in huis. Alleen 2 goddelijke lichamen.
Ja, en achter de frituurpan verschuilen kan ook al nietquote:
kudos voor onze zelfbeheersing dan maarquote:Op woensdag 22 oktober 2008 08:10 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja, maar dat af en toe, daar zit het hem in.
Dus bewust geen friteuse. Maar zo nu en dan patat is wel lekker ja
Met een weekie ofzo weer eens. Laatste keer dat ik patat heb gegeten is echt een eeuwigheid geleden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |