abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62401890
Hallo,

Ben bezig met een verbouwing van de badkamer.

De verlichting van de badkamer en van de zolder wil ik graag in een dubbele schakelaar samenbrengen.
In de badkamer hoeft maar 1 lamp geschakeld te worden vanuit 1 punt.
De lamp op zolder wil ik vanaf de overloop en op zolder kunnen schakelen.

De vakman in de winkel raadde mij een wissel-wissel schakelaar aan.

Klopt dit wel, want voor de badkamer heb ik in principe geen wisselschakelaar nodig.
Er komen 2 draden vanuit de badkamer, 1 bruine en 1 zwarte.
Ik neem aan dat de zwarte en de bruine voor de badkamer aan 1 kant aangesloten moeten worden.
Kan iemand mij zeggen of ik het hier bij het goede eind heb en zo niet hoe ik deze dan aan moet sluiten.

Bij voorbaat dank, HOBBYMAN
  woensdag 15 oktober 2008 @ 13:18:47 #2
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_62402357
Klopt.
Omdat je in de badkamer slechts 1 wissel schakelaar gebruikt fungeert ie in feite als normale schakelaar.
Door op zolder een tweede wisselschakelaar te monteren fungeren de zolderknop in de badkamer en de schakelaar op zolder wel als wissel.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 15:20:20 #3
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62405982
Zit er eigelijk verschil in die schakelaars ?

Het " wissel" gedoe zit hem toch in de bedrading? Ik moet zo ff een wisselschakelaar halen maar hoe jherken ik dat ding dan ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Moderator woensdag 15 oktober 2008 @ 16:39:50 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_62408582
Een wissel wissel schakelaar is in feite twee wissel schakelaars (natuurlijk kun je een wissel schakelaar ook als enkelpolige gebruiken) in één. Je hebt dus twee knoppen op die schakelaar zitten, die alle twee een wisselschakelaar zijn.

Voorbeeld van een peha wissel wissel schakelaar.

Hou wel goed in de gaten op welke kant van welke zijde van de wissel wissel schakelaar is

[ Bericht 5% gewijzigd door Vonkenboer op 15-10-2008 16:45:38 ]
pi_62461855
Denk niet dat je een dubbele schakelaar gaat vinden, met 1x normaal schakelen en 1x wisselschakelen

Dus, zoals de vakman zegt: een wissel-wissel schakelaar heb je nodig, waarbij je 1 helft ook zo gebruikt (voor zolder), en 1 helft als normaal gebruikt!
~Dannon
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 20:43:25 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62469355
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 16:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Een wissel wissel schakelaar is in feite twee wissel schakelaars (natuurlijk kun je een wissel schakelaar ook als enkelpolige gebruiken) in één. Je hebt dus twee knoppen op die schakelaar zitten, die alle twee een wisselschakelaar zijn.

[ afbeelding ]
Voorbeeld van een peha wissel wissel schakelaar.

Hou wel goed in de gaten op welke kant van welke zijde van de wissel wissel schakelaar is
Erg leuke dingen om aan te sluiten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')