SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik de artikelen, kamervragen, spoeddebatten, het gescheld tijdens die debatten en in de topics hier lees, zou het er haast op lijken dat Nederland aan de rand van de afgrond staat. Ik doel hier inderdaad deels op de nieuwsberichten over Marokkanen.
Dit mag volgens sommige users geen incident genoemd worden, want het komt vaker voor. Die discussie vind ik allemaal prima. Uiteraard komt het vaker voor, criminaliteit is zo oud als de mens. Om het even in perspectief te zetten, wil ik de cijfers erbij pakken. Van wat zwaardere criminaliteit, bijvoorbeeld. Per week (wat je, objectief gezien, dus elke week zou moeten lezen, om zo terug te komen op de TT).
Zie o.a. de cijfers bovenin deze OP.
Wat ik met dit topic wil, is de volgende vragen stellen:
Horen we elke week van 4 moorden? Horen we elke week van 15,2 verkeersdoden? Worden er elke week binnen [NWS] 684 topics geopend over sancties opgelegd door rechters die al dan niet te laag zijn? Hebben we elke week 4 verschillende topics waar iedereen schrijft het walgelijk te vinden dat er een moord begaan is?
Nee.
En dat is helemaal niet zo erg of vreemd.
Nu vind ik het prima als men het alleen over datgene wat met een bepaalde reden het nieuws haalt wilt hebben, dat wel, maar realiseren we ons wel dat datgene wat het nieuws haalt, echt een hele kleine selectie is van datgene wat er echt gebeurd? En dat datgene wat het nieuws haalt, echt niet een objectieve afspiegeling hoeft te zijn van de overige 99% die niet het nieuws haalt? (Want die 99% was het blijkbaar al niet waard om het nieuws te halen in de eerste plaats...)
Mijn punt is dus dat men het wel erg vaak heeft over de 1% van de dingen die het nieuws halen. Ligt dat aan mij? Doet men dat omdat dat nu eenmaal het eenvoudigste is? (Nieuwsberichten worden voorgeschoteld, statistieken moet je zoeken). Nogmaals dus de vraag, is het besef er wel dat het -landelijke- nieuws echt een hele kleine selectie laat zien, wat niet representatief hoeft te zijn?
En dan de vraag, zo ja of nee, wat maakt dat dan uit? Wat zijn de politieke gevolgen ervan?Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
De media heeft hypes nodig ja. Daarbij hoort het voorwenden van een crisis en een hoog verwachtingspatroon scheppen. Oftewel: relatieve deprivatie in aangepaste vormquote:Op dinsdag 14 oktober 2008 21:33 schreef DroogDok het volgende:
Tja de media bepaalt wat we horen, en blijkbaar vind de media het vooral interessant om te berichtn over "bepaalde" gevallen, hoezo "links" eigenlijk?
Die korpschef doet me denken aan een schooljongetje dat thuiskomt met een slecht rapport en dan zijn leraar de schuld geeft. De buschauffeurs in Gouda wilden zelfs niet meer aan het werk omdat ze zich bedreigd voelen, en jij roept natuurlijk weer dat het 'wel meevalt'.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 21:27 schreef Klopkoek het volgende:
Kom je er nu pas achter?
Dat was met dat Gouda toch ook het geval? De korpschef zei dat Gouda nog veel meer last had van autochtone plattelandsjongeren en hij werd bijna gelyncht...
En dat gebeurt toch ook continu?quote:Er is erg weinig ruimte voor enig perspectief. En als je die probeert te bieden dan zijn krachttermen als 'bagetilliseren', 'theedrinken' en 'kop in het zand steken' toverwoorden van de overkant
Topcijfers,quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 21:24 schreef Yildiz het volgende:
Samenvatting:
Wat er landelijk gebeurt, gemiddeld per week:
Aantal doden door vuurwapens per week: 1,5
Aantal moorden per week: 4
Aantal verkeersdoden per week: 15,2
Aantal geweldsdelicten (geschat) per week: 25.231
Aantal geweldsmisdrijven waar een sanctie opgelegd is, per week: 684
Dat realiseren is inderdaad noodzakelijk. Alleen ben ik bang dat de mensen die beseffen dat de berichtgeving via een enkel medium altijd onvolledig is en vrijwel altijd een vertekend beeld geeft, een zeldzaam ras zijn. Vaker hoor je lui allerlei onzin uitkramen naar aanleiding van een enkel bericht. Dat is de tragiek van het menselijk ras. Inmiddels ben ik er heilig van overtuigd dat de mens als soort ongelofelijk dom is, met hier en daar een uitzondering (en dat zijn de personen die beseffen dat ze heel veel niet weten).quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 21:24 schreef Yildiz het volgende:
Nu vind ik het prima als men het alleen over datgene wat met een bepaalde reden het nieuws haalt wilt hebben, dat wel, maar realiseren we ons wel dat datgene wat het nieuws haalt, echt een hele kleine selectie is van datgene wat er echt gebeurd? En dat datgene wat het nieuws haalt, echt niet een objectieve afspiegeling hoeft te zijn van de overige 99% die niet het nieuws haalt? (Want die 99% was het blijkbaar al niet waard om het nieuws te halen in de eerste plaats...)
Politieke gevolgen zijn dat men het gaat hebben over dingen die er niet toe doen of dingen die van mindere waarde zijn. Moeilijk om objectief vast te stellen wat belangrijk is en wat niet afgezien dan van hoeveel mensen er direct mee te maken hebben/krijgen. Zo kan je stellen dat 'terrorisme' statistisch gezien niet bestaat in het Westen.quote:Mijn punt is dus dat men het wel erg vaak heeft over de 1% van de dingen die het nieuws halen. Ligt dat aan mij? Doet men dat omdat dat nu eenmaal het eenvoudigste is? (Nieuwsberichten worden voorgeschoteld, statistieken moet je zoeken). Nogmaals dus de vraag, is het besef er wel dat het -landelijke- nieuws echt een hele kleine selectie laat zien, wat niet representatief hoeft te zijn?
En dan de vraag, zo ja of nee, wat maakt dat dan uit? Wat zijn de politieke gevolgen ervan?
Ik begrijp het punt wat je probeert te maken, maar dit is onwaar, ten eerste omdat de groep 'allochtonen' groter is dan alleen Surinamers, Marokkanen en Antillianen. Verder is er een verschil tussen relatief en absoluut, relatief is een Marokaan wellicht 'crimineler' dan een autochtoon, maar absoluut is de groep autochtonen in de meerderheid. Wil je beleid richten op de 'grootste' groep, zou dit in jou verhaal dus net zo goed kunnen betekenen dat je het beleid richt op de autochtone groep. Richt je jezelf puur en alleen de groepen waar relatief de meeste criminaliteit voorkomt, dan vergeet je de overige 68% en dan onderken je eigenlijk het (absoluut grootste) probleem.quote:En dan blijkt gewoon dat allochtonen 4 keer zo vaak criminele feiten plegen dan autochtonen.
Ik begrijp dat je je nogal boven de gemiddelde mens verheven voelt met je standpunten over de volledigheid van de media, maar je kunt onmogelijk elk geweldsdelict in het NOS Journaal behandelen. Het gaat erom dat je bepaalde hoofdlijnen ziet en bepaalde ontwikkelingen waarneemt. De buurvrouw in Oosterwei wiens voorruit zojuist door de 11-jarige Mehmet aan diggelen is gesmeten, koopt verdomd weinig voor jouw verhaal. Zij woont midden in een probleemwijk waar straattuig de buurt terroriseert. En dat dergelijke jeugdbendes ZO dominant in buurten aanwezig zijn en feitelijk zelfs de dienst uitmaken, is een nieuw fenomeen.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:56 schreef waht het volgende:
Alleen ben ik bang dat de mensen die beseffen dat de berichtgeving via een enkel medium altijd onvolledig is en vrijwel altijd een vertekend beeld geeft, een zeldzaam ras zijn. Vaker hoor je lui allerlei onzin uitkramen naar aanleiding van een enkel bericht. Dat is de tragiek van het menselijk ras. Inmiddels ben ik er heilig van overtuigd dat de mens als soort ongelofelijk dom is, met hier en daar een uitzondering (en dat zijn de personen die beseffen dat ze heel veel niet weten).
Vallen Londen en Madrid bij jou ook onder het Westen? Wat is je punt? Omdat aanslagen zoals in Madrid en Londen maar zelden gebeuren, moet de media er maar geen aandacht aan besteden?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:56 schreef waht het volgende:
Politieke gevolgen zijn dat men het gaat hebben over dingen die er niet toe doen of dingen die van mindere waarde zijn. Moeilijk om objectief vast te stellen wat belangrijk is en wat niet afgezien dan van hoeveel mensen er direct mee te maken hebben/krijgen. Zo kan je stellen dat 'terrorisme' statistisch gezien niet bestaat in het Westen.
Doorgaans kiest de media ZELF wat de belangrijke punten zijn. Het is hooguit zo dat de media zich laat leiden door de voorkeuren van het volk, maar er is niet één soort volk of één doelgroep in Nederland. Bepaalde problemen, waaronder de gewelddadige jonge allochtonen, worden behandeld in kranten van NRC tot Telegraaf en van AD tot ND. Terwijl het laatste statement van Bas van der Vlies, hoe nuttig ook, niet verder komt dan het ND en het Reformatorisch Dagblad.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:56 schreef waht het volgende:
Nieuwsberichten worden inderdaad aan het volk voorgeschoteld. Datzelfde volk kiest wat de belangrijke punten zijn en waarover gepraat moet worden, en kiest ook wie het land moet leiden. Een ongenuanceerde mening gebaseerd op onvolledige berichtgeving die een totaal vertekend beeld geven en men irrationele angsten aanpraat. Ben ik blij dat Hollanders nog een nuchter volk zijn i.t.t. bepaalde (niet allemaal nee) hysterische Amerikanen, komt nog bij dat de media in de VS om te janken zijn.
Mijn opmerking was heel helder. Als ik over absolute getallen had gepraat, had ik in plaats van 'vaak' het woord 'veel' gebruikt.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:02 schreef Darrus het volgende:
Ik begrijp het punt wat je probeert te maken, maar dit is onwaar, ten eerste omdat de groep 'allochtonen' groter is dan alleen Surinamers, Marokkanen en Antillianen. Verder is er een verschil tussen relatief en absoluut, relatief is een Marokaan wellicht 'crimineler' dan een autochtoon, maar absoluut is de groep autochtonen in de meerderheid.
Waaruit leid jij af dat er geen beleid wordt gericht op autochtonen? De cijfers tonen duidelijk aan dat allochtonen flink oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers. Bovendien wonen veel allochtonen geconcentreerd in bepaalde gebieden en niet egaal verspreid over Nederland. Precies daarom heb je dus buurten waar je nog niet dood gevonden wilt worden: buurten waar de situatie onleefbaar aan het worden is, of soms zelfs al is geworden. Steeds vaker hoor je ook dat mensen uit bepaalde buurten wegvluchten of worden weggepest.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:02 schreef Darrus het volgende:
Wil je beleid richten op de 'grootste' groep, zou dit in jou verhaal dus net zo goed kunnen betekenen dat je het beleid richt op de autochtone groep. Richt je jezelf puur en alleen de groepen waar relatief de meeste criminaliteit voorkomt, dan vergeet je de overige 68% en dan onderken je eigenlijk het (absoluut grootste) probleem.
Dat kinderen al zo jong als 9 jaar in aanraking komen met de politie, zegt vooral veel over de ernst van het probleem. Als kinderen zo jong al ontspoord zijn, probeer ze dan nog maar eens te corrigeren. Als je dat niet doet, wat denk je dan zelf hoe zo'n jongen bezig is als hij pakweg 14-15 is? Criminaliteit is dan de norm geworden: hoe crimineler, hoe meer status. Dat is hoe die straatcultuur werkt. Als jij dan komt met verhalen over vroeger, kan ik alleen maar vaststellen dat je de ernst van bepaalde problemen niet inziet.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:02 schreef Darrus het volgende:
Verder haal je aan dat tegenwoordig zelf 9 jarige in contact komen met de politie, jij stelt dat dit een probleem is en dat hierbij op gestuurd moet gaan worden. Vraag hierbij is hoeveel 9 jarigen komen dan in aanraking met de politie? En zou het niet zo kunnen zijn dat ook vroeger 9 jarigen in aanraking kwamen met de politie, maar dit nu enkel een probleem is omdat het in het nieuws is geweest? Zo ja, zou er voor deze groep een beleid gemaakt moeten worden ondanks dat zij absoluut en relatief gezien een zeer kleine factor in het geheel zijn?
Waar ik op doel is dat je een gehele groep wegzet als crimineel, wat nogal een vage beschrijving is. Waarom niet het beestje bij zijn naam noemen? En in plaats van het te hebben over allochtonen, gewoonweg specifiek een bepaalde groep benoemen? Dus waarom niet een turk is 3 zo vaak crimineel als een autochtoon, een Marokkaan 6 keer zo vaak crimineel als een autochtoon en een aziaat is 25% minder crimineel dan een autochtoon, ipv alles op één grote hoop te gooien.quote:Mijn opmerking was heel helder. Als ik over absolute getallen had gepraat, had ik in plaats van 'vaak' het woord 'veel' gebruikt.
Waarom zie ik het ernst van het probleem niet in? 'Vroeger' kwamen kinderen van 9 ook in aanraking met de politie, nu nog steeds verschil is dat het nu groot in het nieuws komt. Ik wil hiermee niet zeggen dat het geen probleem is, ik stel simpelweg de vraag of dit iets is van de huidige tijd of dat het altijd al bestaan heeft.quote:Dat kinderen al zo jong als 9 jaar in aanraking komen met de politie, zegt vooral veel over de ernst van het probleem. Als kinderen zo jong al ontspoord zijn, probeer ze dan nog maar eens te corrigeren. Als je dat niet doet, wat denk je dan zelf hoe zo'n jongen bezig is als hij pakweg 14-15 is? Criminaliteit is dan de norm geworden: hoe crimineler, hoe meer status. Dat is hoe die straatcultuur werkt. Als jij dan komt met verhalen over vroeger, kan ik alleen maar vaststellen dat je de ernst van bepaalde problemen niet inziet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |