abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62571500
verleden bestaat alleen in je hoofd
Mu!
  woensdag 22 oktober 2008 @ 03:39:01 #82
232379 Bladdacker
internet-sophist
pi_62572561
Ik heb een diep vermoeden dat de wereld deterministisch in elkaar zit, maar dat onze eigen contingentie en de onmogelijkheid om de hele wereld en zelfs mezelf te overzien ons naar een zekere schijn van vrijheid dwingen.
pi_62580557
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 00:53 schreef SingleCoil het volgende:
verleden bestaat alleen in je hoofd
Pertinent onjuist. De wereld is zelfs opgebouwd uit verleden. Het huis waar jij in woont bestaat uit zowel verleden als heden.
pi_62586606
Het gaat een beetje off-topic, maar hoezo bestaat de wereld uit het verleden ? Kun je dat bewijzen ? Ik weet alleen zeker dat er een Nu bestaat, dat is waar ik mij thans bevind, wat ik ervaar en wat er dus ontegenzeggelijk is. Je kunt iets theoretisch als "het verleden" beschrijven, misschien definieer je het wel als 'datgene wat er niet meer is, voorbij, over en uit, gedaan, klaar, vvt' dus het lijkt me wel duidelijk: verleden is er dus niet. En de toekomst, die kun je ook definieren, namelijk als datgene wat nog niet is, moet nog komen, later, straks, niet nu. Dus die bestaat ook niet 9anders dan in jouw definitie, maar die geeft al duidelijk aan dat de toekomst niet is (immers, nog niet) en het verleden is ook niet (immers, niet meer). Dus het enige dat is, is het nu.
Iets meer on-topic: in het nu neem ik een besluit, in het nu voel ik me vrij het besluit te nemen dat ik wil. Dat staat volledig los van (wilde) theorieen over niet-bestaande fenomenen zoals 'de toekomst', en de determineerbaarheid daarvan.
Mu!
pi_62587949
In het nu neem je een besluit dat in de toekomst pas uitgevoerd wordt.
Deterministisch of niet, het wordt sowieso in de toekomst pas tot uitvoering gebracht. Het 'nu' bestaat natuurlijk net zo min als een toekomst of verleden, eigenlijk. Voordat je het woord 'nu' hebt uitgesproken is het alweer voorbij en is het verleden. Het vloeit dus gewoon in elkaar over. Verleden, toekomst en heden zijn dan ook verzinsels / definities van mensen en niet dingen die al bestonden ofzo. Dat ze dus op een bepaalde manier gedefinieerd worden door ons is logisch want ze bestaan alleen maar voor ons en onze werkelijkheid of het beeld daar van.

Het verleden is dus alles dat reeds gedaan is. Het is eigenlijk niet meer echt een tijd, het is statisch geworden. Enkel de tijd in zijn geheel is in beweging, maar verleden is een soort bevroren tijd. Dus die kun je wel weergeven en weten dat deze bestaat. Nogmaals, het is immers door ons verzonnen om enige vorm van logica te creëren in onze wereld.

Wanneer ik dus een huis bouw, bestond een van die stenen eerder ook al, die steen is dus zowel verleden als heden. Dat was mijn punt met het heden bestaat ook uit verleden.

Dat het verleden een 'niet-meer' is, slaat enkel op de beweging die we gewend zijn van de tijd. De tijd beweegt niet meer in het verleden. Het verleden is vastgelegd en, vooralsnog, onveranderlijk.

Determinisme EN vrije wil zijn dus zoals we eerder ook al geconstateerd hadden sowieso toekomst afhankelijk voor hun uitvoering, maar niet toekomst afhankelijk voor het proces dat eraan ten grondslag ligt. De reden van zo een idee of nog uit te voeren actie.

Terugkomend op het daadwerkelijke punt; Vrije wil. Vrije wil is geen gevoel. Laten we dat ook eens even duidelijk maken want er bestaat volgens mij alleen daarover al een misverstand in dit topic. Vrije wil heeft een definitie en is dus een feitelijk iets en niet iets dat per mens kan verschillen. Je hebt een vrije wil wanneer jij zelf een bepaalde keuze maakt, terwijl er van tevoren op geen enkele wijze bekend kan zijn wat je keuze zal zijn en waarom. Vrije wil is het eenvoudigst te definiëren als "heeft geen deterministische oorzaak". Al het andere is gewoon een illusie van vrije wil. Dat dat voor jou hetzelfde is; ok dat kan. Maar dat maakt het natuurlijk nog geen feit.

Ik voel me ook gewoon vrij hoor. Vrij in die zin dat ik gewoon doe waar ik zin in heb enzo. Maar als iemand mij vraagt; Vrije wil of Determinisme? Dan zeg ik: Determinisme. Je keuzes liggen vast door de manier van werken van jouw hersenen en je opgedane kennis of juist het gebrek aan kennis. Je gedrag heeft in ieder geval een reden. Je kunt in die zin niet ontkennen dat determinisme een feit is.

En zo wel, dan zou ik het graag eens omdraaien, en jou vragen wat jij dan precies vrije wil vindt en waarom jij precies vindt dat je een vrije wil hebt. De voorbeelden die je tot nu toe gaf waren immers allemaal te weerleggen of terug te voeren tot determinisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2008 17:38:11 ]
pi_62589992
Ik denk dat je sommige dingen wat beter moet doordenken voordat je ze opschrijft (of er een redenereing op baseert). Als we bijvoorbeeld van een determinsitisch univerum uitgaan, dan is de toekomst toch even bevroren als het heden ?

(de rest van je verhaal is dus ook weg dan)

Vrijheid is voor mij wel degelijk een gevoel, en wat jij ook beweert, dat gevoel kun je me niet afnemen. In het degalijks taalgebruik zeg je toch ook gewoon dat iets je een gevoel van vrijheid kan geven ? Zou je denken dat mensen daar geen gevoel mee bedoelen ? Dat vrije wil een definitie kent klopt, en de definitie die ik hanteer is dat vrije wil het geveol is dat iemand heeft als hij onbelemerd een keuze uit alternatieven kan maken.

Als jij een andere definitie wil hanteren is dat prima, maar verwacht dan niet dat je met hetzelfde begrip tot dezelfde conclusies komt. Wellicht handig als je jouw definitie ook even geeft. Hou daarbij voor even vast aand egedachte dat jij je ook vrij voelt. Vrij in welke zin dan ? Vrij om te kiezen, bijvoorbeeld ?

Wat bedoel je eigenlijk met 'de illusie van vrije wil' ? Ik denk dat ik dat namelijk ook bedoel, alleen dat ik het geen illusie vindt, ik ervaar die vrijheid gewoon. Als je dat een een illusie noemt dan zul je met me eens moeten zijn dat ook tijd gewooneen illusie is, en wil trouwens ook.

Je laatste statement, over weerleggen enzo, leg ik maar even naast mij neer, wellicht een oprisping van jeugdige overmoed ?

Je hebt overigens nog geen enkel bewijs geleverd van het bestaan van zaken als "oorzaak en gevolg" en "toekomst". Ik raad je aan daar eerst eens over na te denken voor je weer gaat tikken.
Mu!
pi_62590963
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 19:00 schreef SingleCoil het volgende:
Ik denk dat je sommige dingen wat beter moet doordenken voordat je ze opschrijft (of er een redenereing op baseert). Als we bijvoorbeeld van een determinsitisch univerum uitgaan, dan is de toekomst toch even bevroren als het heden ?

(de rest van je verhaal is dus ook weg dan)

Vrijheid is voor mij wel degelijk een gevoel, en wat jij ook beweert, dat gevoel kun je me niet afnemen. In het degalijks taalgebruik zeg je toch ook gewoon dat iets je een gevoel van vrijheid kan geven ? Zou je denken dat mensen daar geen gevoel mee bedoelen ? Dat vrije wil een definitie kent klopt, en de definitie die ik hanteer is dat vrije wil het geveol is dat iemand heeft als hij onbelemerd een keuze uit alternatieven kan maken.

Als jij een andere definitie wil hanteren is dat prima, maar verwacht dan niet dat je met hetzelfde begrip tot dezelfde conclusies komt. Wellicht handig als je jouw definitie ook even geeft. Hou daarbij voor even vast aand egedachte dat jij je ook vrij voelt. Vrij in welke zin dan ? Vrij om te kiezen, bijvoorbeeld ?
Ik zei dat ik me vrij voel. Voor mij is er een groot verschil tussen het gevoel van vrijheid en vrije wil.
Een vrije wil heb ik niet (en wat mij betreft heeft niemand die) Omdat ik dus vind dat er sprake is van determinisme.

Verder denk ik dat je moet oppassen met anderen te vertellen hoe ze moeten reageren
Het is daarnaast toch allang bepaald of ik wel of niet over mijn post nadenk dus het is ook verspilde moeite
quote:
Wat bedoel je eigenlijk met 'de illusie van vrije wil' ? Ik denk dat ik dat namelijk ook bedoel, alleen dat ik het geen illusie vindt, ik ervaar die vrijheid gewoon. Als je dat een een illusie noemt dan zul je met me eens moeten zijn dat ook tijd gewooneen illusie is, en wil trouwens ook.

Je laatste statement, over weerleggen enzo, leg ik maar even naast mij neer, wellicht een oprisping van jeugdige overmoed ?

Je hebt overigens nog geen enkel bewijs geleverd van het bestaan van zaken als "oorzaak en gevolg" en "toekomst". Ik raad je aan daar eerst eens over na te denken voor je weer gaat tikken.
De toekomst staat niet vast want zoals we eerder geconstateerd hadden weet je niet of er toekomst komt maar weet je wel dat er geschiedenis is. Verder weet je niet of je over 10 seconden of morgen of volgende week nog rondloopt. Echter, mocht je dan nog rondlopen, dan is de keuze die je maakt wel puur deterministisch van aard.

Waarom vrije wil wel een illusie is en tijd niet ? Omdat tijd een feitelijk iets is natuurlijk. We kunnen tijd meten. Bijvoorbeeld de tijd die het je kost van punt A naar B. Tijd is dus geen illusie.
Vrije wil is een illusie omdat je DENKT de keuze te hebben uit een aantal mogelijkheden, maar eigenlijk kon je enkel de keuze maken die je maakte aan de hand van de kennis die je bezat/bezit, of juist niet bezit. Het is verder onmeetbaar. Vrije wil valt niet te bewijzen. Het klopt inderdaad dat onze definities van vrijheid aardig overeen komen, en dat ik het een illusie noem en jij het gewoon als vrijheid ervaart omdat het zo voelt, maar volgens mij gaat het het hele topic lang dus al over de definitie die ik hanteer. Misschien heb ik het mis, maar als ik de eerdere posts zo nalees krijg ik die indruk niet.
Verder heb je ook gelijk dat 'wil' net zo goed een illusie is. Dat heb ik ook nooit ontkent. Sterker nog, als je er even over na had gedacht wist je dat wil en vrije wil (nagenoeg) hetzelfde zijn
Maar waarschijnlijk lag al vast dat je dat niet ging doen

Ik snap ook niet zo goed waarom jij vindt dat ik hier vanalles aan jou moet bewijzen Bijvoorbeeld het bestaan van toekomst. We waren het er een paar posts geleden over eens dat toekomst bestaat dacht ik, of dat we daar in ieder geval vanuit gaan.
Als ik daar ook nog eens bij optel dat toekomst enkel relevant is voor het uitvoerende deel van vrije wil of determinisme, en niet voor het proces dat eraan ten grondslag ligt, zie ik niet in waarom we zo ver moeten gaan afwijken. Het is helemaal niet relevant of toekomst al dan niet bestaat en hoe we dat kunnen bewijzen of juist niet.

Het bewijs van oorzaak en gevolg. Komop man Wat ben je hier nou precies aan het doen?
Stoot je teen 's aan de deur ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2008 19:42:49 ]
pi_62596652
Ik heb al eens eerder betoogd dat oorzaak en gevold in een deterministisch universum niets betekent. En daarmee wordt het determinstische universum dus eigenlijk een hachelijke zaak.

Over vrije wil gaan wij het niet eens worden, want ik zeg dat vrije wil het gevoel is dat je hebt als je in alle vrijheid een keuze maakt, en jij gaat van een andere definitie uit (welke dat dan is weet ik niet, maar het zou de duidelijkheid in de discussie wel helpen als je dat wel zou doen). Dat betekent niet eens dat we het oneens zijn, hooguit dat we het over verschillende dingen hebben.

Ik wil je nog wel uitleggen waarom oorzaak en gevolg niets betekenen maar dan moet je wel het geduld hebben daar ook echt op in te gaan. Heb je dat ?

teen gestoten. deed pijn. verder niet veel uit wijzer geworden.
Mu!
  donderdag 23 oktober 2008 @ 10:26:38 #89
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_62605281
tvp
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_63860661
Ik zit voor de TV en weet dat er 2 erg leuke programma's op zijn.. kies ik voor programma 1 of programma 2? Ik kies voor programma 1 en ervaar dat als een keuze.. ik heb dus een vrije wil!

Maar deze keuze is mij ingegeven door een aantal zaken, zoals bijvoorbeeld stemming en onbewuste voorkeur. Geen vrije wil dus.

Daarnaast is het zo dat het lichaam een input/output systeem is en van te voren staat dus al vast welke keuze je gaat maken. Geen vrije wil dus.

Nou blijkt het zo te zijn dat er onzekerheden zijn op quantum niveau, dus helemaal deterministisch is ons universum niet. Maar om nu te zeggen dat we daarom ineens een vrije wil hebben? Als ik 10 dezelfde situatie heb en ik kies 5x voor programma 1 en even vaak voor programma 2, was dat dan vrije wil? Het is willekeur, maar geen vrije wil.

Wel geloof ik dat wij een vrije wil ervaren, dat moet ook wel omdat we anders niet kunnen functioneren. Maar is vrije wil daarom een illusie? Het is maar net in welke contex je het ziet en welke uitleg je er aan geeft.

Maar stel nu dat we wél een vrije wil hebben.. dat er neurologisch iets gebeurt die er echt voor zorgt dat we een keuze hebben en dat het geen opeenvolging van neurologische processen is (chemische reacties).. waar komt dat dan vandaan? wat stuurt het aan? en als het aangestuurd wordt, is het dan nog wel vrije wil?

Overigens is het hebben van een vrije wil essentieel voor (christelijke) gelovigen.. hoe kun je namelijk door God gestraft worden voor iets waar je zelf geen keus in had? Wat al van te voren vaststond dat het zo zou gebeuren? En wat God, alwetend als hij is, ook al wist!
-
  maandag 8 december 2008 @ 22:47:38 #91
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_63864130
quote:
Op maandag 8 december 2008 21:03 schreef splendor het volgende:
Overigens is het hebben van een vrije wil essentieel voor (christelijke) gelovigen.. hoe kun je namelijk door God gestraft worden voor iets waar je zelf geen keus in had? Wat al van te voren vaststond dat het zo zou gebeuren? En wat God, alwetend als hij is, ook al wist!
Lang niet alleen voor gelovigen. Een moordenaar heeft toch ook alleen maar gekozen om te moorden binnen een deterministische context?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  maandag 8 december 2008 @ 22:55:39 #92
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63864392
je moet je eerder afvragen waarom een alwetende god je niet tegen gehouden heeft, of je als beter mens geschapen heeft. Nu kan ik alleen maar concluderen dat hij slechte mensen heeft gemaakt om lekker te kunnen straffen.
pi_63884312
quote:
Op maandag 8 december 2008 21:03 schreef splendor het volgende:
Nou blijkt het zo te zijn dat er onzekerheden zijn op quantum niveau, dus helemaal deterministisch is ons universum niet.
Die onzekerheden zeggen alleen wat over de onvoorspelbaarheid van die processen, niet over het wel of niet deterministisch zijn.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_63884445
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:02 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Die onzekerheden zeggen alleen wat over de onvoorspelbaarheid van die processen, niet over het wel of niet deterministisch zijn.
De theorie zelf is niet deterministisch. Dat lijkt me wel relevant, want waarop zou je anders het determinisme van het universum willen baseren?
  dinsdag 9 december 2008 @ 18:22:51 #95
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63884861
Da is zeker relevant, maar heeft het op de schaal van een kopje koffie ook effect? Tenslotte is de de relativiteitstheorie ook op de schaal van een koffiekopje geldig maar ik hoef niet serieus rekening te houden met lorenzcontractie denk ik...
pi_63892763
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De theorie zelf is niet deterministisch. Dat lijkt me wel relevant, want waarop zou je anders het determinisme van het universum willen baseren?
Zeg ik dat dan?
Quantummechanica werd aangedragen als argument dat het heelal niet deterministisch is, omdat er op dat niveau onzekerheden in zitten.
Die onzekerheden zijn geen bewijs voor een indeterministisch heelal.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 9 december 2008 @ 23:09:53 #97
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63892915
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 23:03 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Zeg ik dat dan?
Quantummechanica werd aangedragen als argument dat het heelal niet deterministisch is, omdat er op dat niveau onzekerheden in zitten.
Die onzekerheden zijn geen bewijs voor een indeterministisch heelal.
je vergeet zeker het lot van schroedingers kat? Niet deterministisch en toch dood (of niet)
pi_63894582
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 23:09 schreef Konijntjes het volgende:

[..]

je vergeet zeker het lot van schroedingers kat? Niet deterministisch en toch dood (of niet)
Leg eens uit waarom dat niet deterministisch zou zijn. Omdat je niet weet wat de toestand van de kat is? Omdat je waarneming de uitkomst beïnvloedt?

Die uitkomst kan prima vaststaan.
  woensdag 10 december 2008 @ 00:32:08 #99
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63894861
Nee, veel eenvoudiger: omdat de uiteindelijke toestand van de kat door een non-deterministisch proces bepaald wordt.
pi_63895311
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:22 schreef Konijntjes het volgende:
Da is zeker relevant, maar heeft het op de schaal van een kopje koffie ook effect? Tenslotte is de de relativiteitstheorie ook op de schaal van een koffiekopje geldig maar ik hoef niet serieus rekening te houden met lorenzcontractie denk ik...
Het gaat om het idee dat de wetten van de natuurkunde volgens de QM al op microscopische schaal niet deterministisch zijn, dus kunnen ze dat op grote schaal ook niet meer zijn. Natuurlijk is de klassieke mechanica wel deterministisch ( of beter gezegd: de theorie kent een welgedefinieerde beginwaardeprobleem waarmee je de ontwikkeling van een systeem in theorie kunt uitrekenen ), maar je kunt ook macroscopische toestanden bedenken die volgens de QM al gauw niet meer exact uit te rekenen zijn.

De QM zegt niet alleen dat bepaalde zaken niet te meten zijn tegelijkertijd, maar meer fundamenteel: bepaalde zaken ( grootheden met niet-commuterende operatoren ) zijn niet tegelijkertijd in de natuur gedefnieerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')