abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 9 november 2008 @ 18:54:30 #151
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63080969
Ik ga zo mijn eerste Ritalin innemen, wil geen risico lopen dat ik me tijdens college opeens heel vaag voel. Ben benieuwd. Vind het best spannend
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  zondag 9 november 2008 @ 19:03:00 #152
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_63081149
quote:
Op zondag 9 november 2008 18:12 schreef 8. het volgende:

[..]

Heeft dextroamfetamine niet juist ergere bijwerkingen dan concerta?
Wat ik er van weet, juist minder erge.
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_63081516
quote:
Op zondag 9 november 2008 19:03 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:

[..]

Wat ik er van weet, juist minder erge.
Hm, opmerkelijk. Volgens mijn psychiater kan ik beter geen dextro-amfetamine nemen als ritalin vervelende bijwerkingen geeft. Maar op het internet lees ik ook weer verhalen van mensen bij wie dextro-amfetamine juist beter werkt.
Zelf ben ik ook op zoek naar een alternatief voor ritalin, dus ik ben wel benieuwd.

En MaJo, succes . En zorg ook dat je iets gaat doen waarbij je je moet concentreren, zodat je het goed kunt testen.
pi_63090691
quote:
Op zondag 9 november 2008 18:54 schreef MaJo het volgende:
Ik ga zo mijn eerste Ritalin innemen, wil geen risico lopen dat ik me tijdens college opeens heel vaag voel. Ben benieuwd. Vind het best spannend
En, hoe was 'ie?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  Moderator maandag 10 november 2008 @ 00:38:40 #155
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63092592
quote:
Op zondag 9 november 2008 23:27 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

En, hoe was 'ie?
Ja ging goed het deed wel minder met me dan ik verwacht had. Ik werd er wel rustiger van en mijn hoofd was opeens stil. Wat een bizarre gewaarwording opeens niet meer nadenken als een gek ik wilde eigenlijk studeren maar heb gekookt en peter r. gekeken. Zie het morgen wel weer
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  maandag 10 november 2008 @ 12:09:47 #156
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_63098662
Ik heb sinds kort van die visoliecapsules.
In leef al jaren zonder medicatie en met rust en regelmaat komen we hier een heel eind.
Maar nou werd door mijn verloskundige (moeder van een ADD'ertje) visolie aangeraden. Eerst had ik iets van ehmm... ja kan... Maar iets later kreeg ik iets van Visolie? 'Baat het niet, dan schaadt het niet.'

Ik gebruik het nu al een tijdje en had niet echt het idee dat het wat deed...
Tot ik een paar keer op één dag naar de stad (ritje van ongeveer 15 tot 20 minuten) op en neer moest rijden. 's Ochtends gewoon met visoliedingetje op, maar 's middags was ik 'm dus vergeten. (ja, ik neem er twee over de dag verspreid in) Ik vond het autorijden 's middags echt niet fijn.
Ik weet nu dus wel dat ik écht niet meer zonder wil gaan autorijden!
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  maandag 10 november 2008 @ 12:17:30 #157
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63098836
ik heb ooit nog eens onderzoek naar omega 3/6 vetzuren gedaan en de hersenen.... het kan baat hebben bij de onrwikkeling van de jonge brein
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 10 november 2008 @ 13:34:24 #158
185631 Guncta
En un momento dado
pi_63100557
quote:
Op maandag 10 november 2008 12:17 schreef Re het volgende:
ik heb ooit nog eens onderzoek naar omega 3/6 vetzuren gedaan en de hersenen.... het kan baat hebben bij de onrwikkeling van de jonge brein
Kun je deze "visoliën" ook krjigen uit algen?
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
  maandag 10 november 2008 @ 13:41:38 #159
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63100739
als er omega 3 en 6 inzit wel ja, of althans de precursor ALA wat weer tot EPA of DHA wordt gevormd
quote:
Dietary Sources
Fish, plant, and nut oils are the primary dietary source of omega-3 fatty acids. Eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) are found in cold-water fish such as salmon, mackerel, halibut, sardines, tuna, and herring. ALA is found in flaxseeds, flaxseed oil, canola (rapeseed) oil, soybeans, soybean oil, pumpkin seeds, pumpkin seed oil, purslane, perilla seed oil, walnuts, and walnut oil. Other sources of omega-3 fatty acids include sea life such as krill and algae.
http://www.umm.edu/altmed(...)tm#Dietary%20Sources

[ Bericht 2% gewijzigd door Re op 10-11-2008 13:47:45 ]
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Moderator maandag 10 november 2008 @ 13:44:41 #160
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63100798
Vandaag gaat de ritalin ook weer goed De stilte in mijn hoofd is nog wel wennen, zo voelen 'normale' mensen zich blijkbaar Bizar Merk ook dat ik me beter kan concentreren en dat ik een stuk rustiger ben. Ik vind het alleen wel eng, ben bang dat het ook wat van mijn spontaniteit wegneemt. Voel me vrij vlak terwijl ik bekend sta als een spring in 't veld. Wil ook niet helemaal veranderen door de medicijnen...
pi_63101903
ik ben sinds donderdag bezig met ritalin, maar die positieve ervaring die ik met het eerste pilletje had, heb ik daarna niet meer ervaren. Ik maak me minder zorgen en ik ben zelf wel rustiger (minder wiebelen/friemelen en ijsberen), maar in mijn hoofd is het soms gigantisch veel drukker. Alles lijkt onwerkelijk en ik voel me steeds heel ongemakkelijk, zonder dat ik kan aanwijzen waarom. Het lijkt wel alsof mijn woordenschat en iq gedaald zijn, omdat ik gewoon soms geen woorden meer kan uitbrengen. Op vragen kan ik alleen maar zeggen: weet ik niet. Ik ben niet meer vrolijk, maar heb best slechte zin. Veel dingen interesseren me niet meer die ik normaal wel leuk vond, Ik heb het gevoel nergens meer grip op te hebben. Alsof het leven op de loop gaat met mij. Het lijkt alsof alles aan mij voorbij gaat. Ik doe nog steeds niks de hele dag en met de motivatie gaat het niet beter. Ik slaap 's nachts vaak slecht en ik ben tijdens het eten te onrustig om meer dan een paar happen te eten. Echt depressief zou ik mezelf ook niet willen noemen.

Ik zie wel scherper en duidelijker. Ik zie dingen die ik nooit eerder zag, maar dit zijn steeds maar momenten. Binnen die 4 uur dat het werkt, gaat het zo'n half uurtje tot een uurtje goed en dan begint alle wazigheid weer.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet........of dit iets van het begin is, of dat ik er maar beter meteen mee kan kappen.
  maandag 10 november 2008 @ 14:45:13 #162
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_63102191
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:44 schreef MaJo het volgende:
Voel me vrij vlak terwijl ik bekend sta als een spring in 't veld. Wil ook niet helemaal veranderen door de medicijnen...
Dit is natuurlijk een gedachte die je los moet laten of je moet nu stoppen met de medicijnen. De reden dat je medicijnen gaat gebruiken voor psychische problemen is dat je er in het dagelijkse leven zo'n last van hebt dat je eigenlijk niet ''normaal' (wat er van je wordt verwacht) kunt functioneren. De medicijnen zouden je hierin juist moeten helpen. Dat je dan wat verandert is natuurlijk een vaststaand gegeven.
  Moderator maandag 10 november 2008 @ 15:09:40 #163
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63102900
quote:
Op maandag 10 november 2008 14:45 schreef TheVotary het volgende:

[..]
Misschien is het ook maar een gevoel, van anderen hoor ik dat ik hetzelfde overkom, alleen wat rustiger. Dus misschien maak ik het ook wat zwaarder voel me gewoon anders, daar moet ik aan wennen. De rust in mijn hoofd is erg fijn

of het me belemmerde in mijn dagelijks leven vind ik lastig. Ik kon me niet goed concentreren en deed altijd teveel waardoor ik op een gegeven moment instort. Hopelijk wordt dat nu beter.

kon wel lastig in slaap komen terwijl ik erg moe was. Heb ook totaal geen honger meer en een droge bek we'll see
pi_63104183
quote:
Op maandag 10 november 2008 14:34 schreef oceanpony het volgende:
ik ben sinds donderdag bezig met ritalin, maar die positieve ervaring die ik met het eerste pilletje had, heb ik daarna niet meer ervaren. Ik maak me minder zorgen en ik ben zelf wel rustiger (minder wiebelen/friemelen en ijsberen), maar in mijn hoofd is het soms gigantisch veel drukker. Alles lijkt onwerkelijk en ik voel me steeds heel ongemakkelijk, zonder dat ik kan aanwijzen waarom. Het lijkt wel alsof mijn woordenschat en iq gedaald zijn, omdat ik gewoon soms geen woorden meer kan uitbrengen. Op vragen kan ik alleen maar zeggen: weet ik niet. Ik ben niet meer vrolijk, maar heb best slechte zin. Veel dingen interesseren me niet meer die ik normaal wel leuk vond, Ik heb het gevoel nergens meer grip op te hebben. Alsof het leven op de loop gaat met mij. Het lijkt alsof alles aan mij voorbij gaat. Ik doe nog steeds niks de hele dag en met de motivatie gaat het niet beter. Ik slaap 's nachts vaak slecht en ik ben tijdens het eten te onrustig om meer dan een paar happen te eten. Echt depressief zou ik mezelf ook niet willen noemen.

Ik zie wel scherper en duidelijker. Ik zie dingen die ik nooit eerder zag, maar dit zijn steeds maar momenten. Binnen die 4 uur dat het werkt, gaat het zo'n half uurtje tot een uurtje goed en dan begint alle wazigheid weer.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet........of dit iets van het begin is, of dat ik er maar beter meteen mee kan kappen.
Dit had ik ook , bij mij was een te lage dosering de oorzaak. Vind concerta sowieso veel prettiger dan ritalin.
pi_63107914
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:09 schreef MaJo het volgende:

[..]

Misschien is het ook maar een gevoel, van anderen hoor ik dat ik hetzelfde overkom, alleen wat rustiger. Dus misschien maak ik het ook wat zwaarder voel me gewoon anders, daar moet ik aan wennen. De rust in mijn hoofd is erg fijn

of het me belemmerde in mijn dagelijks leven vind ik lastig. Ik kon me niet goed concentreren en deed altijd teveel waardoor ik op een gegeven moment instort. Hopelijk wordt dat nu beter.

kon wel lastig in slaap komen terwijl ik erg moe was. Heb ook totaal geen honger meer en een droge bek we'll see
Ik heb ook altijd het idee dat ik anders overkom, maar eigenlijk nog nooit van anderen gehoord.

Die droge bek had ik ook in het begin, dat werd gelukkig al snel minder. Tegenwoordig heb ik alleen nog zo nu en dan kaakkramp, da's wat minder.

Geen honger is ook fijn als je toch al wat wil afvallen, maar als je op normaal gewicht bent moet je wel wat boterhammen in je hoofd forceren. Dat geen honger wordt ook minder op den duur trouwens.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  maandag 10 november 2008 @ 19:56:47 #166
185631 Guncta
En un momento dado
pi_63110711
Op zich is het wel logisch dat alles wat afvlak. De pieken worden minder groot en juist die pieken zorgen vaak voor afleiding en interessante gedachtengangen en conclusies. Het schijnt dat het aardig normaal is om mensen AD in combinatie met ADHD-medicatie voor te schrijven. Niet alleen omdat alles afvlakt, maar ook zodat je niet op 1 ding/gedachte blijft hangen.

Honger is lastig. Ik heb met mijn medicijnen er veel minder last van, maar ik slik altijd wel na het eten. Dit is er gewoon ingeslopen door Ritalin.

Medicatie is erg persoonlijk, vooral met iets persoonlijks als ADHD.
Het is lastig om een goede gedachte over medicatie te vinden (vond ik iig). Verwacht er niet te veel van, maar accepteer ook niet alles.

Het is voor veel mensen nieuw, die er aan beginnen en weten dus niet wat ze kunnen verwachten.
Wat ik altijd wel zeer verstandig vindt is het bijhouden van gewicht en bloeddruk.
Het lastigste is nog om er regelmaat in te vinden en de juiste momenten uit te zoeken.
Veel hulpverleners en doktoren accepteren niet dat je medicijnen slikt zonder dit bij te houden. Iets wat ik niet meer dan normaal vindt, vooral in het begin.

Negatieve bijwerkingen vindt ik lastig in combinatie met dosering.
Regelmatig slikken schijnt dit tegen te kunnen gaan. Ik had het idee dat je zo eigenlijk meer aan je buffer sleutelt.
Anders gezegd:
Je slaapt minder goed: je slaapt een paar nachten slecht. Went eraan dat je moe bent en slaapt ook sneller in omdat je moe bent.
Geen honger gevoel: je hebt minder voedsel in je zitten, minder energie voor handen, je hebt dus meer honger dan voorheen. Je eet nu wel/meer. Dit is een gevoel en heb ik nergens bevestigd gezien.

Voor mij heeft het erg geholpen om mijn pieken in de week wel te behouden. Zo wordt alles minder vlak en dus interessanter. Ik moet er wel bijzeggen dat ik amper een rebound heb als het uitwerkt, of ik vind de rebound wel fijn..

Samenvatting: zoek een goede mix en vraag om een persoonlijk behandelplan. Laat je niet zomaar afschepen met iets.
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
pi_63110914
Ik denk te veel na. Echt veel te veel. Niet normaal meer.

En nu ben ik gestopt met ritalin, maar misschien wil ik toch weer verder gaan. Toen ik ritalin nam besefte ik me hoe groot het verschil is tussen de gedachtegang van een gemiddeld persoon en de gedachtegang van mij. Het was eindelijk mogelijk om gewoon in stilte te werken, zonder dat er allemaal muzieknummers in me op kwamen en niet meer weg wilden gaan, zonder dat ik telkens afdwaalde in alle richtingen, zonder dat ik constant werd afgeleid door licht of geluid.
Of dat nou allemaal een placebo-effect was, geen idee. Maar het werkte in ieder geval goed. En de bijwerkingen, tsja, pf. Die waren vermoeiend. Maar mijn dagen zijn sowieso al vermoeiend. Dat ben ik gewend en daar heb ik me op aangepast. Dan denk ik dat ik me ook kan aanpassen op de bijwerkingen van ritalin.
Eerst nog maar wat alternatieven uitproberen. Jammer dat het allemaal zo onduidelijk is en zo verdomd lang duurt.
  Moderator maandag 10 november 2008 @ 20:55:15 #168
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63112693
Ik zit echt even gigantisch te flippen hier. Ben rusteloos, wil iets doen. Maar niet studeren, wat ik eigenlijk móét doen. Ben maar even gaan wandelen, voel me vaag. Is dit nou zo'n rebound? Voel me down maar ook niet echt, het is alsof ik helemaal niks voel. Gedachteloos, vreemd.
pi_63113313
quote:
Op maandag 10 november 2008 20:55 schreef MaJo het volgende:
Ik zit echt even gigantisch te flippen hier. Ben rusteloos, wil iets doen. Maar niet studeren, wat ik eigenlijk móét doen. Ben maar even gaan wandelen, voel me vaag. Is dit nou zo'n rebound? Voel me down maar ook niet echt, het is alsof ik helemaal niks voel. Gedachteloos, vreemd.
Wanneer heb je voor het laatst ritalin genomen?
Ik herken het als een rebound ja.
pi_63116898
quote:
Op maandag 10 november 2008 20:55 schreef MaJo het volgende:
Ik ben afgelopen donderdag begonnen met ritalin en ik herken precies wat je zegt. Ik probeer het steeds uit te leggen aan mensen hoe ik me voel, maar dat lukt niet. Jij omschrijft het erg goed. Ik voel me ook heel vaag.......woorden voor dat gevoel zijn er eigenlijk niet. Ik voel me ook down, maar ook weer niet depri. Ik ben rusteloos, maar toch rustig. Allles lijkt heel onwerkelijk en het lijkt alsof ik er niet bij ben...... Ik voel ook eigenlijk niks, maar ik voel me ook niet goed..........Hopelijk is dit iets van het begin en anders moet ik maar vragen naar een hogere dosis.
  Moderator maandag 10 november 2008 @ 22:51:21 #171
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63116914
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:12 schreef 8. het volgende:

[..]

Wanneer heb je voor het laatst ritalin genomen?
Ik herken het als een rebound ja.
Had toen om 17.00 ingenomen, nu om 21.00 weer. En ik voel me nog steeds niet beter. In paniek, hartkloppingen, huilen, in de war, leeg
  Moderator maandag 10 november 2008 @ 23:06:14 #172
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63117444
quote:
Op maandag 10 november 2008 22:51 schreef oceanpony het volgende:

[..]

Ik ben afgelopen donderdag begonnen met ritalin en ik herken precies wat je zegt. Ik probeer het steeds uit te leggen aan mensen hoe ik me voel, maar dat lukt niet. Jij omschrijft het erg goed. Ik voel me ook heel vaag.......woorden voor dat gevoel zijn er eigenlijk niet. Ik voel me ook down, maar ook weer niet depri. Ik ben rusteloos, maar toch rustig. Allles lijkt heel onwerkelijk en het lijkt alsof ik er niet bij ben...... Ik voel ook eigenlijk niks, maar ik voel me ook niet goed..........Hopelijk is dit iets van het begin en anders moet ik maar vragen naar een hogere dosis.
Ja zo voel ik het precies Ik ga morgen wel even de psych bellen, want dit voelt echt heel vreemd. Zat net ook te janken omdat ik gewoon niet weet wat ik met mezelf aanmoet. En dat vlakke gevoel, dat je er niet helemaal bij bent, dat wil ik echt niet. Dan maar liever weer de spring in 't veld die ik was...
pi_63117454
quote:
Op maandag 10 november 2008 22:51 schreef MaJo het volgende:

[..]

Had toen om 17.00 ingenomen, nu om 21.00 weer. En ik voel me nog steeds niet beter. In paniek, hartkloppingen, huilen, in de war, leeg
kijk of je dit kan volhouden en zo niet, dan bel naar je psych dat het niet gaat, maar als ik de bijsluiter goed lees zou dit normaal zijn in het begin....... kop op!
pi_63117509
wij hebben er een handje van om op precies hetzelfde tijdstip te posten en hetzelfde te denken!! Great minds think alike.....
pi_63117898
quote:
Op maandag 10 november 2008 22:51 schreef MaJo het volgende:

[..]

21.00 innemen zie ik niet als een verstandig plan, eerder dat deze pil uitgewerkt is wil je waarschijnlijk al lang op een oor liggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')