abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62941362
quote:
Op maandag 3 november 2008 21:59 schreef Mwuap het volgende:
Dag lotgenoten!

Bij mij is een jaar terug ook ADD geconstateerd. Ik vind topics als deze erg interessant, ik herken zoveel! Om te beginnen een citaatje:
[..]

Feest der herkenning!

In eerste instantie ben ik blij met ADD: ik zou er niet aan denken, om niet meer zoveel te kunnen denken. Bovendien ben ik vrij creatief, iets dat ik zonder ADD een stuk minder gehad zou hebben.

Maar het grootste nadeel: ik ben blijven zitten. Ik voelde me altijd al ouder, en dat is nu dus veel erger. Nog vervelender is het misschien wel dat ik nog steeds heel slecht presteer, ondanks dat ik alles vorig jaar al gehad heb. Het komt zelden voor dat het me lukt om te leren, ondanks dat ik ritalin en concerta in huis heb. Ik heb het idee dat ik 'vast' zit in de 4e klas Gymnasium.

Misschien is het Gymnasium dan toch wat te hoog gegrepen, maar ik betwijfel zelfs of ik HAVO wel zou redden. Bovendien: ik voel mezelf niet dom. Sterker nog, ik vind mijn klasgenoten dom. Die zijn totaal niet bezig met politiek of andere zaken waar ik me interesseer, velen zijn gewoon pure leermachines waar verder weinig in zit. Immers: door mijn ADD denk ik de hele dag, ik trek de hele dag verbanden en filosofeer wat af. Ik kan niet leren omdat ik teveel denk...

En nu weer iets positiefs van ADD: ik heb iedereen door. Ik begrijp iedereen en wil altijd nog meer weten over hoe mensen in elkaar zitten. Ik kan vrij snel een aardige inschatting maken van hoe mensen zijn. Ik vroeg me af of meer mensen dit herkennen.

En daar laat ik het nu even bij
Wauw. Feest der herkenning tot de tweede!

Zit zelf nu in 6vwo maar is zéker niet vanzelf gegaan, ben blijven zitten in de 3e en was toen ook echt helemaal down en sloeg door de verkeerde kant op. Spijbelen, roken, agressief, enz.
Uiteindelijk hebebn mn ouders ingegrepen en mij op een andere school weten te kregen (ontzettend knap van ze dat ze dat is gelukt en ze nog steeds dankbaar voor). Daar de 3e die keer wel af weten te ronden, laatste schooldag van de 3e kreeg ik te horen dat ik naar 4vwo mocht. ik was echt waanzinnig blij en voelde me toen zo verschrikkelijk goed.
diagnose en medicijnen kwamen een jaar later, in de 4e klas heb ik vooral op eigen kracht moeten knokken en de 5e heb ik met hulp mogen doen, anders had ik nooit de SE's gered die dat jaar begonnen. nu gaat het wat minder, ik voel me minder goed, de kick van het huiswerk maken is weg, maar ik knok nog steeds en de dag dat ik mn diploma krijg zal ik de hele dag janken, serieus. dat ik eidnelijk het deel van mijn leven 'middelbare school' mag afsluiten, dat het me is gelukt, ik kan niet wachten op dat moment.

ik ben er nu bijna, en geloof me, je zult er ook komen! geloof in jezelf, en wees blij met elke minuut concentratie! probeer elke adhd leertip die op internet staat. mijn topper: meditatiemuziek (serieus, ik kon het eerst ook niet serieus nemen maar het is briljant) aanzetten en koptelefoon aansluiten. je wordt rustig en kunt je afsluiten van de rest van de wereld. durf maatregelen te nemen, doe je msn uit, doe je radio uit en verbied jezelf stomme excusen te verzinnen.

en hahaa.. wat een herkenning niet normaal. ik ben ook een enorme denker en gek op de politiek, op actualiteit. een paar mensen uit mijn omgeving hebebn dit gelukkig een klein beetje, maar niet zoals mij en dat is soms hardstikek frustrerend.
vannacht op de bank met popcorn en een boek, zappen tussen NOS en CNN. even een adhd uitspatting, morgen zonder slaap naar school. heerlijk, en mn moeder vond het goed. kadootje, omdat ik deze week weer serieuzer aan de slag ben geweest met school.

dus: wees eerlijk tegen jezelf en knok ook al is het nog zo kut! en dan af en toe gewoon helemaal los gaan als je iets leuks doet met vrienden, alle remmen los. of heerlijk je bed inkruipen op zondagochtend en lekker wegdromen en nadenken.
maar gewoon niet opgeven. in mijn beeld is de mooiste eigenschap van een ADHD-er dat ie kan vechten, dus doe ik dat nu ook!

(even een megapeptalk maar ik herkende zoveel in je bericht, zoveel van die teleurgesteldheid in VWO leerlingen, zoveel in het feit dat je denkt aan opgeven, dat ik dit allemaal even kwijt wou!)
"I often regret that I have spoken; never that I have been silent." — Publilius Syrus
pi_62941492
ik zoek trouwens voor mijn profielwerkstuk over ADHD nog een plaatje voor de voorkant

ik kan echt helemaal niks vinden en gebruik nu een foto van mezelf (hoofd er vanaf geknipt) waarop ik van een bankje afspring: stuiterend enzo.

iemand nog een ander idee voor een plaatje? want voorkant die ik nu heb maakt het zo persoonlijk
"I often regret that I have spoken; never that I have been silent." — Publilius Syrus
  dinsdag 4 november 2008 @ 18:39:36 #128
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62941552
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 18:36 schreef Irresponsible het volgende:
ik zoek trouwens voor mijn profielwerkstuk over ADHD nog een plaatje voor de voorkant

ik kan echt helemaal niks vinden en gebruik nu een foto van mezelf (hoofd er vanaf geknipt) waarop ik van een bankje afspring: stuiterend enzo.

iemand nog een ander idee voor een plaatje? want voorkant die ik nu heb maakt het zo persoonlijk

-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 6 november 2008 @ 12:23:02 #129
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_62995908

Een kind met ADHD helpen is als het maken van een puzzel. Je moet de juiste stukjes zien te vinden om deze puzzel te maken.

Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  donderdag 6 november 2008 @ 12:53:55 #130
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62996870
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:35 schreef Guncta het volgende:

[..]

Door Lambiekjes ideeën, gevolgd door googlen, kwam ik hier op uit:
http://www.ad.nl/diagnose/article849696.ece
Weet jij of hier nog wat mee wordt gedaan, Re?
Dat weet ik niet, het enige wat ik gewoon wel met een redelijke zekerheid kan stellen is dat er blijkbaar nogal wat mis is met het diagnoseren van ADHD...

Het gaat gewoon weer terug naar de discussie van labeltjes plakken.... wat makkelijker om te zeggen dat een druk kind ADHD heeft terwijl het misschien alleen symptomen van ADHD heeft als gevolg van bepaalde allergieen/gevoeligheid voor voedingsmiddelen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_63015758
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:53 schreef Re het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, het enige wat ik gewoon wel met een redelijke zekerheid kan stellen is dat er blijkbaar nogal wat mis is met het diagnoseren van ADHD...

Het gaat gewoon weer terug naar de discussie van labeltjes plakken.... wat makkelijker om te zeggen dat een druk kind ADHD heeft terwijl het misschien alleen symptomen van ADHD heeft als gevolg van bepaalde allergieen/gevoeligheid voor voedingsmiddelen
Maar wat is het wezenlijke verschil dan? Het is nog steeds ADHD, alleen is de oorzaak anders. Dat er dan op het moment te weinig gedaan wordt aan het onderzoeken van de oorzaak van deze symptomen is een ander verhaal. Maar blijkbaar heeft medicatie en dezelfde behandeling bij beide groepen zin.
  donderdag 6 november 2008 @ 23:02:51 #132
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_63017060

-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_63017672
quote:
Op donderdag 6 november 2008 23:02 schreef Qwea het volgende:
[ afbeelding ]

Moderator vrijdag 7 november 2008 @ 00:54:30 #134
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63019830
Ik ga deze maandag met Ritalin beginnen. Elke dag 4 tabletten. Ik vind het wel spannend want ik studeer gewoon en werk bijna elke dag. Maandag heb ik dus ook college en moet daarna werken. Kan het zijn dat de rebound zo erg is dat ik daardoor slechter functioneer? Want dat vind ik niet echt relaxed... Misschien zondag maar beginnen, dan heb ik tenminste een vrije dag. Bovendien moet ik veel leren voor mijn tentamen dus dat kan wel eens van pas komen

Ik heb trouwens het gevoel dat het de laatste tijd bij mij steeds erger wordt. Alsof ik het niet meer onderdruk terwijl ik dat wel altijd gedaan heb. Kreeg laatst bijvoorbeeld te horen dat ik irritant en opdringerig was Nu lul ik ook wel veel maar wist niet dat het zo overkwam
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator vrijdag 7 november 2008 @ 00:55:15 #135
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63019845
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 17:39 schreef Re het volgende:

[..]

er is nauwelijks tot geen bewijs voor gluten en ADHD, wat wel een associatie kan zijn is celiac (weet ff het nederlandse woord niet) disease wat een onderliggende oorzaak kan hebben qua ADHD symptomen en wat wel op een gluten-vrije dieet reageert
Je bedoelt coeliakie, wat in de volksmond dus gewoon gluten-allergie heet
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  vrijdag 7 november 2008 @ 10:28:54 #136
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63024317
quote:
Op donderdag 6 november 2008 22:33 schreef frenkck het volgende:

[..]

Maar wat is het wezenlijke verschil dan? Het is nog steeds ADHD, alleen is de oorzaak anders. Dat er dan op het moment te weinig gedaan wordt aan het onderzoeken van de oorzaak van deze symptomen is een ander verhaal. Maar blijkbaar heeft medicatie en dezelfde behandeling bij beide groepen zin.
nee ADHD is een afwijking die zelfs voor een groot deel genetisch bepaald is.... Als je (als kind) symptomen van ADHD hebt hoeft dat geheel niet te zeggen dat je ADHD hebt.

Daarom is er nu ook die hele discussie van ... vroeger was een kind gewoon druk.... ja misschien zijn kinderen tegenwoordig ook gewoon druk en dan is het natuurlijk makkelijk een labeltje plakken. Immers wie wil er nou niet verklaard hebben dat het niet aan het kind/opvoeding ligt.
  vrijdag 7 november 2008 @ 10:30:45 #137
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63024367
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:55 schreef MaJo het volgende:

[..]

Je bedoelt coeliakie, wat in de volksmond dus gewoon gluten-allergie heet
ja daar was ik inmiddels ook achter ja ...

maar goed, iemand met een gluten allergie/overgevoeligheid heeft dus geen ADHD, maar heeft wel zichtbare symptomen die lijken op die van ADHD
pi_63028104
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:54 schreef MaJo het volgende:
Ik ga deze maandag met Ritalin beginnen. Elke dag 4 tabletten. Ik vind het wel spannend want ik studeer gewoon en werk bijna elke dag. Maandag heb ik dus ook college en moet daarna werken. Kan het zijn dat de rebound zo erg is dat ik daardoor slechter functioneer? Want dat vind ik niet echt relaxed... Misschien zondag maar beginnen, dan heb ik tenminste een vrije dag. Bovendien moet ik veel leren voor mijn tentamen dus dat kan wel eens van pas komen

Ik heb trouwens het gevoel dat het de laatste tijd bij mij steeds erger wordt. Alsof ik het niet meer onderdruk terwijl ik dat wel altijd gedaan heb. Kreeg laatst bijvoorbeeld te horen dat ik irritant en opdringerig was Nu lul ik ook wel veel maar wist niet dat het zo overkwam
Ik ben gisteren begonnen met ritalin en ik merkte na 3 minuten al verschil. Alles werd helder, alsof iemand de lamp had aangedaan die mijn hele leven uit was geweest. Het werd helemaal stil in mijn hoofd en ik werd heel erg rustig. Ik probeerde alle chaos in mijn hoofd terug te halen, maar dat was gewoon onmogelijk. Mijn klachten leken ook veel erger te zijn de laatste tijd....... misschien geef je het gevecht op tegen alle klachten als je eenmaal weet wat er met je is. Mijn vriend merkte meteen hoe rustig ik werd. Ik heb heel geconcetreerd tv zitten kijken en ik voelde me effe weer zoals ik me voelde als kind. Ik kreeg geen rebound na 4 uur , maar aan het einde van de dag wel. Dit klinkt een beetje eng, ik zag er dan ook erg tegenop, maar dat viel mee. Het duurde een uurtje ongeveer dat er heel veel gedachten door mijn hoofd spookten, maar mijn zorgen en angstigheid waren weg. Daarna kon ik wel gewoon slapen. De rebound was bij mij minder erg dan mijn ADD-klachten die ik normaal heb zonder ritalin.

Ik heb geen last gehad van bijwerkingen......mijn hartslag werd juist langzamer omdat ik zo rustig werd. Ik had vanmorgen wel een beetje een zwaar hoofd bij het opstaan alsof ik een kater had. Mijn eetlust is verder ook normaal en ik ben niet misselijk ofzo. Ik kreeg het juist lekker warm, omdat ik het normaal altijd zo verschrikkelijk koud heb.

Vandaag is het wel wat drukker in mijn hoofd dan gisteren, maar ik ben verder wel rustig. Ik ben niet opgefokt geworden van ritalin, maar misschien is nog geen 24 uur veel te kort om dat te zeggen.

Mijn ervaring tot nu toe is positief. Ik hoop dat het zelfs nog ietsje beter wordt, maar dat duurt 2 tot 4 weken. Ik slik trouwens een lage dosis. (7,5 mg per keer en dat vier keer per dag). Ik wens je veel suc6 en hoop dat jouw ervaring ook positief is!
pi_63028260
oja, normaal kletste ik mijn vriend de oren van zijn hoofd, maar ik heb sinds gisteren niet meer als zo'n idioot zitten kleppen........
pi_63030983
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 12:56 schreef oceanpony het volgende:

[..]

Ik ben gisteren begonnen met ritalin en ik merkte na 3 minuten al verschil. Alles werd helder, alsof iemand de lamp had aangedaan die mijn hele leven uit was geweest. Het werd helemaal stil in mijn hoofd en ik werd heel erg rustig. Ik probeerde alle chaos in mijn hoofd terug te halen, maar dat was gewoon onmogelijk. Mijn klachten leken ook veel erger te zijn de laatste tijd....... misschien geef je het gevecht op tegen alle klachten als je eenmaal weet wat er met je is. Mijn vriend merkte meteen hoe rustig ik werd. Ik heb heel geconcetreerd tv zitten kijken en ik voelde me effe weer zoals ik me voelde als kind. Ik kreeg geen rebound na 4 uur , maar aan het einde van de dag wel. Dit klinkt een beetje eng, ik zag er dan ook erg tegenop, maar dat viel mee. Het duurde een uurtje ongeveer dat er heel veel gedachten door mijn hoofd spookten, maar mijn zorgen en angstigheid waren weg. Daarna kon ik wel gewoon slapen. De rebound was bij mij minder erg dan mijn ADD-klachten die ik normaal heb zonder ritalin.

Ik heb geen last gehad van bijwerkingen......mijn hartslag werd juist langzamer omdat ik zo rustig werd. Ik had vanmorgen wel een beetje een zwaar hoofd bij het opstaan alsof ik een kater had. Mijn eetlust is verder ook normaal en ik ben niet misselijk ofzo. Ik kreeg het juist lekker warm, omdat ik het normaal altijd zo verschrikkelijk koud heb.

Vandaag is het wel wat drukker in mijn hoofd dan gisteren, maar ik ben verder wel rustig. Ik ben niet opgefokt geworden van ritalin, maar misschien is nog geen 24 uur veel te kort om dat te zeggen.

Mijn ervaring tot nu toe is positief. Ik hoop dat het zelfs nog ietsje beter wordt, maar dat duurt 2 tot 4 weken. Ik slik trouwens een lage dosis. (7,5 mg per keer en dat vier keer per dag). Ik wens je veel suc6 en hoop dat jouw ervaring ook positief is!
Is 7,5mg niet heel lastig in nemen? een halfje en een kwartje, lijkt mij vrij lastig om dat 4x per dag te doen en dan dat andere kwartje eventueel nog bewaren. Verschil met 10mg lijkt mij dan niet zo groot meer, wat ook nog een hele lage dosering is.
pi_63032556
Nog een ADHDer hier! *bounce* (ben 23 en heb het gecombineerde type)

Heeft iemand ervaring met Dipiperon als medicijn voor ADHD? Ik heb het voorgeschreven gekregen voor onrust maar het is een anti-psychotica volgens de bijsluiter.
The reason grandparents and grandchildren get along so well is that they have a common enemy. | Bluelight.RU | Echte vrijheid? - Vrijmetselarij.NL
pi_63038598
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 14:48 schreef frenkck het volgende:

[..]

Is 7,5mg niet heel lastig in nemen? een halfje en een kwartje, lijkt mij vrij lastig om dat 4x per dag te doen en dan dat andere kwartje eventueel nog bewaren. Verschil met 10mg lijkt mij dan niet zo groot meer, wat ook nog een hele lage dosering is.
de psychiater dacht dat er ook tabletjes van 5 mg bestonden, dus ze schreef voor 1,5 tabletje per keer. Bij de apotheek bleek inderdaad dat er alleen tabletjes van 10 mg zijn, dus ik moet inderdaad 3/4 tabletje per keer nemen. Ik heb er een tablettensnijdertje bijgekregen. Dat is ook meteen een bewaardoosje. Je moet het halve tabletje tussen een soort driehoekje leggen en in de dop zit een mesje. Dan duw je het dekseltje erop en dan snijdt dat ding je halve tabletje in 2 kwartjes. Op zich wel een gedoe ja..... ook omdat je nooit precies recht kan snijden en omdat er steeds wat kruimels verloren gaan. In dat doosje kan ik dat andere kwartje bewaren. Op zich is het wel te doen, maar niet handig. Ik denk dat ik de volgende keer wel naar 10mg per keer kan en dat kan ik gewoon 1 tabletje pakken.
pi_63038895
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 15:52 schreef Rexonium het volgende:

Heeft iemand ervaring met Dipiperon als medicijn voor ADHD? Ik heb het voorgeschreven gekregen voor onrust maar het is een anti-psychotica volgens de bijsluiter.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je hoeft je geen zorgen te maken hoor. Het helpt heel goed bij ADHD-ers die een overschot aan noradrenaline hebben. Noradrenaline is nodig voor de productie van dopamine. Bij veel ADD-ers zie je een tekort hieraan en bij veel ADHD-ers een overschot. Dit middel wordt inderdaad ook voorgeschreven bij psychoses, omdat mensen met psychoses ook vaak een overschot aan noradrenaline hebben............al zijn het twee verschillende aandoeningen...... Als het je maar helpt toch? Who cares wat er voor stickertje opzit?! Een jongen die ik ken gebruikt dit tegen zijn ADHD en hij wordt er heel rustig van. Ik zelf heb ADD en gebruik sinds kort ritalin...
  Moderator zondag 9 november 2008 @ 12:17:19 #144
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63071078
Thanks voor de reacties over Ritalin

nog een vraagje: ik moet dus morgenochtend beginnen met Ritalin maar ik heb dan ook college. Omdat ik geen idee heb wat voor effect het op me zal hebben vind ik dat wel spannend. Ik zit er nu aan te denken om er vanavond alvast 1 inneem om te proberen. Als ik dan helemaal ga flippen dan weet ik dat tenminste... Is dat een optie?
pi_63071163
quote:
Op zondag 9 november 2008 12:17 schreef MaJo het volgende:
Thanks voor de reacties over Ritalin

nog een vraagje: ik moet dus morgenochtend beginnen met Ritalin maar ik heb dan ook college. Omdat ik geen idee heb wat voor effect het op me zal hebben vind ik dat wel spannend. Ik zit er nu aan te denken om er vanavond alvast 1 inneem om te proberen. Als ik dan helemaal ga flippen dan weet ik dat tenminste... Is dat een optie?
's Avonds kan een slecht plan zijn, omdat het enige tijd duurt voordat het werkt en de werking lang aan kan blijven houden, kan je misschien niet in slaap vallen. Dat is namelijk een bijwerking van ritalin.

Doorflippen zal niet gebeuren hoor, het is dan wel misschien een heftig medicijn (vergelijkbaar met amfetamine), maar wel in lage dosering. Zeer extreme veranderingen zullen ook weer niet plaats vinden.
pi_63071284
Zelf ga ik niet over al te lange tijd een punt achter mijn ritalin gebruik zetten, ik krijg er wel wat extra concentratie door maar niet echt de concentratie die ik verwachte. Ook merk ik toch dat ik psychisch veel labieler erdoor ben geworden, wat ik voorheen nog nooit zo heb gehad. Kan dat alleen aan het medicijn toeschrijven. Dan moet het toch maar op eigen kracht .
  Moderator zondag 9 november 2008 @ 12:53:26 #147
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_63071699
Vanavond is om 6 uur, dus dat valt wel weer mee ik ben nog sceptisch of ik echt ADD heb en als dat niet zo is kan ik wel eens gaan flippen op Ritalin...
  zondag 9 november 2008 @ 16:29:24 #148
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_63077489
Ik ben ook gestopt met concerta en ga over een week beginnen met dextroamfetamine. Kijken of ik daar minder lusteloos van wordt en het meer doet qua concentratie.
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
  zondag 9 november 2008 @ 17:22:21 #149
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_63078910
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 15:52 schreef Rexonium het volgende:

ja, het maakt je wat kalmer enzo, maar neem het NIET met prozac

dat maakt je HEEL moe, en dan slaap je rustig 20 uur
Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_63080071
quote:
Op zondag 9 november 2008 16:29 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:
Ik ben ook gestopt met concerta en ga over een week beginnen met dextroamfetamine. Kijken of ik daar minder lusteloos van wordt en het meer doet qua concentratie.
Heeft dextroamfetamine niet juist ergere bijwerkingen dan concerta?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')