Het beinvloedt mijn leven vooral op negatief gebied. Ik heb genoeg voorbeelden over dingen die ik achteraf gezien zó anders had moeten aanpakken. Vooral mijn impulsief gedrag heeft zijn sporen inmiddels achtergelaten. Ik kan me daar echt over suf piekeren. Vooral als ik mijn bedje induik gaan mijn hersenen in een stroomversnelling. Daardoor word ik meestal doodmoe wakker en kom ik moeilijk mijn nest uit.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:18 schreef oceanpony het volgende:
Ik hoop maar dat medicatie een positief effect heeft hierop, want ik word er af en toe krankjorem van, helemaal gezien het onbegrip uit de nabije omgeving, van mensen die denken "dat het allemaal wel meevalt". Veel mensen denken dat ADD alleen betekent dat je slecht oplet in de klas of op je werk snel verveeld bent, terwijl het zooooo veel verder gaat dan dat. Het beïnvloedt je hele leven.
Ik ben vooral heel impulsief met dingen eruit flappen...... soms komen er woorden uit mijn mond die ik nóóit had willen zeggen en dan word je daar vervolgens op afgerekend. Ik ben ontzettend veel vrienden kwijt geraakt en ik heb ook het idee dat ik me nergens meer mijn gezicht kan vertonen omdat iedereen een schurfthekel aan me heeft, terwijl ik er helemaal niks aan kon doen.....Ik weet van mezelf dat ik de beste bedoelingen heb met iedereen, maar mensen geloven dat vast niet als ik dat zou uitleggen. Een "normaal" mens weet niet hoe een AD(H)D-ers gedrag werkt......dat komt en gaat vanzelf, zonder dat je er zelf controle op kan uitoefenen........een soort achtbaan waar je inzit zonder stuur......quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:38 schreef Eliminator20 het volgende:
[..]
Het beinvloedt mijn leven vooral op negatief gebied. Ik heb genoeg voorbeelden over dingen die ik achteraf gezien zó anders had moeten aanpakken. Vooral mijn impulsief gedrag heeft zijn sporen inmiddels achtergelaten. Ik kan me daar echt over suf piekeren. Vooral als ik mijn bedje induik gaan mijn hersenen in een stroomversnelling. Daardoor word ik meestal doodmoe wakker en kom ik moeilijk mijn nest uit.
Het is niet alleen dat ik snel afgeleid, rusteloos en vergeetachtig ben. Het impulsieve heeft bij vooral een spoor van vernielingen achtergelaten.
Damn Pony... Ik herken zo ontzettend veel punten in je verhaal. Bijna bizar gewoon.
Dit is erg goed beschreven, klopt als een bus.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:18 schreef oceanpony het volgende:.........
Voor mij is ADD een oneindige zoektocht naar datgene dat je nooit vindt, want zodra je het hebt gevonden is je aandacht alweer weg en dan begin je weer te piekeren over het volgende.
............
Wat een hoop herkenning hier he op dit forum. Ik heb altijd gedacht dat ik gewoon iemand was die altijd maar moeilijk moest doen. Dat ik het zelf in de hand had zeg maar. Wat jij zegt heb ik precies. Dat je altijd wil zijn op de plaats waar je niet bent. Zodra je dan thuis bent of waar je wil zijn dan slaat inderdaad de verveling meteen toe.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:25 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Dit is erg goed beschreven, klopt als een bus.
Als ik op mijn werk zit wil ik niets liever dan naar huis of igg niet werken, maar als ik thuis ben verveel ik me ook weer.
Of bv: Ik wil graag op bezoek bij mensen, maar als ik er 10 min ben wil ik het liefst weer naar huis rijden.
Interessant. Weet je nog in welke krant het stond?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:45 schreef frenkck het volgende:
Stond vandaag nog een interessant stukje in de krant, het gaat erom dat een streng dieet goed helpt tegen ADHD kenmerken.
Ze hadden 27 kinderen (gemiddeld 6 jaar) verdeeld over 2 groepen. Een groep bleef doorgaan met hun oude eet patroon en de andere groep volgde een strikt dieet bestaande uit alleen rijst, groente, fruit, kalkoen, lam, margarine en plantaardige olie. Als drinken alleen thee, perensap en water.
Na 5 weken dit dieet gevolgd te hebben deden ze opnieuw testen en bleek 70% van de dieetgroep niet meer aan de criteria van ADHD te voldoen, in de controlegroep bleek echter geen significant verschil te zien.
Zo te zien is dit dieet dus glutenvrij (rijst bevat geen gluten, brood eten zat niet inbegrepen bij het dieet) wat wel eens aangemerkt is als boosdoener door onderzoekers in België. Verder dus geen geraffineerde suikers en andere kunstmatige kleur & smaak stoffen.
Lijkt mij toch wel een interessant gegeven dit.
Verklaring waarom gluten een boosdoener zouden kunnen zijn kan ik wel geven, maar beter is het te lezen op deze website:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=51
Het kern verhaal is dus dat gluten in het lichaam onvolledig worden omgezet en dienst gaan doen als endorfines, vergelijkbaar met opium/heroïne. Hierdoor ontstaat afwezigheid, enz. enz.
Caseïne eiwitten (melkproducten dus) blijken ook een enorm grote boosdoener te zijn, maar dat verschilt van persoon tot persoon.
Ik vind het een interessant verhaal, ik heb eerder wel eens geplaatst dat ik een glutenvrij dieet heb gevolgd, maar deze was niet volledig strikt. Af en toe nam ik nog steeds een biertje en ik weet niet of ik yoghurt heb laten staan in deze periode. Misschien dat ik de draad toch maar weer eens oppak.
Nu ik op mezelf woon eet ik toch al een heel stuk gezonder en ik merk toch wel verandering in mijn gedrag, vooral een stuk rustiger. Mijn klachten waren enorm en gigantisch toen ik op kamers zat met mijn vorige studie in enschede. Toen deed ik regelmatig aan krachtsport en daarbij een voedingspatroon die vol zat met caseïne eiwit (eiwitshakes en eiwit rijke kwark). Ik heb me hierbij letterlijk volgeduwd met caseïne eiwit en ik voelde me in die periode regelmatig heel erg verdoofd en heel erg afwezig. Ik heb daar een half jaar gezeten en ik kan nu niks opnoemen wat ik daar voor zinnigs heb uitgevoerd, 0,0.
Nu ik gestopt ben met die betreffende sport en ik melk eigenlijk altijd al niks vond, ben ik al enige tijd volledig melkproduct vrij. En ik moet zeggen dat mijn gedrag niet te vergelijken is met die van in Enschede.
Nou, dat heb ik dus ook!quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:25 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Als ik op mijn werk zit wil ik niets liever dan naar huis of igg niet werken, maar als ik thuis ben verveel ik me ook weer.
Of bv: Ik wil graag op bezoek bij mensen, maar als ik er 10 min ben wil ik het liefst weer naar huis rijden.
Stukje over onderzoek van invloed van voeding bij ADHD stond in dagblad De Pers (www.depers.nl)quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:35 schreef Guncta het volgende:
[..]
Interessant. Weet je nog in welke krant het stond?
Lijkt me zelf compleet niks (ben een Bambix-junkie), maar geeft wel een compleet andere kijk. Leuk om dingen van verschillende kanten te belichten. Voorzie wel problemen voor de meeste mensen, aangezien medijcijnen op tijd innemen alvaak een groot probleem is. Al hoef je je als het goed is hoofdzakelijk alleen met de boodschappen rekening mee te houden. Al is impulsiviteit ook een groot struikelblok..
er is nauwelijks tot geen bewijs voor gluten en ADHD, wat wel een associatie kan zijn is celiac (weet ff het nederlandse woord niet) disease wat een onderliggende oorzaak kan hebben qua ADHD symptomen en wat wel op een gluten-vrije dieet reageertquote:Op donderdag 30 oktober 2008 17:33 schreef frenkck het volgende:
[..]
Stukje over onderzoek van invloed van voeding bij ADHD stond in dagblad De Pers (www.depers.nl)
Onderzoek is uitgevoerd door Lidy Pelsser aan het ADHD Research Centrum in Eindhoven en was bijgestaan door 2 hoogleraren (uit Wageningen en Nijmegen) in haar onderzoek is vermeld in de krant.
De link van gluten was niet gelegd in de krant, weet niet of dat in het daadwerkelijk onderzoek wel naar voren komt. Dat stukje over gluten had ik zelf eerder al eens gelezen en kwam in me op toen ik het in de krant aan het lezen was.
Glutenvrij is idd vrij lastig, want tarwe zit bijna overal in verwerkt. Maar het is wel te doen, je kan zelf prima brood bakken van teffmeel (graan uit Afrika, volledig glutenvrij en nog eens veel gezonder dan tarwe ook) wat best wel lekker is. Maar zelfs in bier zitten al gluten, vergaand dus.
Ik ben nog even aan het bekijken of ik opnieuw 5 weken glutenvrij wil gaan doen, maar dan nog wat strikter dan de vorige keer. Zitten nog best wel wat haken en ogen aan, want je moet toch iedere ochtend eigen gebakken brood op de plank hebben.
Er is wel degelijk bewijs dat voeding (waaronder eventueel gluten) invloed heeft op kenmerken van ADHD. Het kan zijn dat bij het 1e persoon de oorzaak van kenmerken van ADHD dus in voeding gezocht kan worden en dat bij het andere persoon er echt een defect in de hersenen aanwezig is waar voeding absoluut geen invloed op heeft. Echter hebben beide personen ADHD, want de symptonen en kenmerken zijn hetzelfde en daar wordt psychologisch op getoetst.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 17:39 schreef Re het volgende:
[..]
er is nauwelijks tot geen bewijs voor gluten en ADHD, wat wel een associatie kan zijn is celiac (weet ff het nederlandse woord niet) disease wat een onderliggende oorzaak kan hebben qua ADHD symptomen en wat wel op een gluten-vrije dieet reageert
Pfff.. heb ik ook. Ook met uitgaan. Als ik het even niet naar mijn zin heb, wil ik weg. Ongeacht iedereen mee terug gaat of niet. Heb daar geregeld mee ruzie gehad met mij vrienden. Daarom ga ik ook meestal met eigen vervoer heen en weer terug. Als ik dan weer thuis ben, verveel ik me weer, en wil dan weer terug. Maar dan ben ik eigenlijk weer te lui voor om terug te gaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:25 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Iemand die getest wordt op ADHD, wordt onderzocht op zijn kenmerken. Dus iemand die door voeding deze problemen vertoond, krijgt ook de stempel ADHD. Misschien is de oorzaak verschillend, de klachten zijn gelijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 18:19 schreef Re het volgende:
medicijnfabrianten zijn niet de enige die studies doen hoor... NIMH bijvoorbeeld of een heleboel universiteiten...
nee er is wel onderzoek gedaan naar gluten en ADHD, maar echt bewijs is er niet voor gevonden en nee een studie van 26 kinderen reken ik daar niet onder
zoals ik net al zei, in kinderen die allergisch/gevoelig zijn voor gluten kunnen symptomen van ADHD voorkomen (let wel symptomen, dus niet de ziekte zelf), en ja die kunnen verdwijnen met het verwijderen van gluten uit het dieet.
Zelfde verhaal gaat op voor kleurstoffen etc. dat gaat ook de ronde als zijnde de oorzaak van ADHD.
En ja als er fundamenteel bewijs is dat gluten de oorzaak zijn van ADHD, wat niet moeilijk te onderzoeken is dan zou dat echt wel wereldnieuws zijn en in de klinische guidelines worden opgenomen.
och, ik ben niet zo'n fan van bewijsvoering in dit soort open studies die statistisch gewoon niet gepowered zijn om significantie aan te tonen, het kan hooguit als een soort pilot studie dienen waar lering uit getrokken kan worden.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 23:00 schreef frenkck het volgende:
[..]
Iemand die getest wordt op ADHD, wordt onderzocht op zijn kenmerken. Dus iemand die door voeding deze problemen vertoond, krijgt ook de stempel ADHD. Misschien is de oorzaak verschillend, de klachten zijn gelijk.
En waarom is een wetenschappelijke studie onder 26 kinderen niet waardevol? Onder de controlegroep was geen significant verschil, onder de andere groep wel. Dus hiermee is wel degelijk aangetoond dat voeding invloed heeft bij ADHD klachten. Misschien vind je het aantal laag, maar de kans is nihil dat een kind die eerst positief is bevonden op ADHD en 5 weken later niet meer in aanmerking komt voor de diagnose en dat toevallig deze kinderen ook allen in de dieetgroep zitten terwijl voeding hier geen invloed op heeft gehad. Dat weiger ik te geloven, daar zijn de geteste groepen al groot genoeg voor.
Inderdaad. Op een dag besluiten dat je écht een nieuwe telefoon nodig hebt, een dag later een telefoon van 400 euro bestellen, een dag lateri n huis. n paar dagen dolblij mee. Daarna bij jezelf denken: wat was er eigenlijk mis met mn oude telefoontje.. En dan zit je met een schuld van 250 euro.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:25 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Feest der herkenning!quote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:36 schreef oceanpony het volgende:
Mijn levenskwaliteit is echt heel erg laag..... ik doe NIKS de hele dag, alleen maar piekeren, dagdromen etc.
Door Lambiekjes ideeën, gevolgd door googlen, kwam ik hier op uit:quote:Op donderdag 30 oktober 2008 18:19 schreef Re het volgende:
medicijnfabrianten zijn niet de enige die studies doen hoor... NIMH bijvoorbeeld of een heleboel universiteiten...
nee er is wel onderzoek gedaan naar gluten en ADHD, maar echt bewijs is er niet voor gevonden en nee een studie van 26 kinderen reken ik daar niet onder
zoals ik net al zei, in kinderen die allergisch/gevoelig zijn voor gluten kunnen symptomen van ADHD voorkomen (let wel symptomen, dus niet de ziekte zelf), en ja die kunnen verdwijnen met het verwijderen van gluten uit het dieet.
Zelfde verhaal gaat op voor kleurstoffen etc. dat gaat ook de ronde als zijnde de oorzaak van ADHD.
En ja als er fundamenteel bewijs is dat gluten de oorzaak zijn van ADHD, wat niet moeilijk te onderzoeken is dan zou dat echt wel wereldnieuws zijn en in de klinische guidelines worden opgenomen.
Ik herken echt alles van je verhaal. Ik heb zelf VWO gedaan en daarna gestudeerd, zonder te weten dat ik ADD had. Dat was echt een lijdensweg en vaak werd tegen me gezegd dat ik misschien het niveau niet aan kon, maar ik wist dat ik slimmer was dan de rest. Mijn advies: geef het gymnasium niet op! Gebruik je de ritalin/concerta ook als je het in huis hebt of vergeet je het in te nemen? Als het niet genoeg werkt zou ik eens naar bijvoorbeeld dextro-amfetaminen vragen aan je psych. Misschien kun je dan alleen ritalin/dexrtro slikken als je naar school moet/moet studeren, dus als je je aandacht nodig hebt en op andere momenten niet als je dat denken juist fijn vindt.quote:Op maandag 3 november 2008 21:59 schreef Mwuap het volgende:
Dag lotgenoten!
Bij mij is een jaar terug ook ADD geconstateerd. Ik vind topics als deze erg interessant, ik herken zoveel! Om te beginnen een citaatje:
[..]
Feest der herkenning!
In eerste instantie ben ik blij met ADD: ik zou er niet aan denken, om niet meer zoveel te kunnen denken. Bovendien ben ik vrij creatief, iets dat ik zonder ADD een stuk minder gehad zou hebben.
Maar het grootste nadeel: ik ben blijven zitten. Ik voelde me altijd al ouder, en dat is nu dus veel erger. Nog vervelender is het misschien wel dat ik nog steeds heel slecht presteer, ondanks dat ik alles vorig jaar al gehad heb. Het komt zelden voor dat het me lukt om te leren, ondanks dat ik ritalin en concerta in huis heb. Ik heb het idee dat ik 'vast' zit in de 4e klas Gymnasium.
Misschien is het Gymnasium dan toch wat te hoog gegrepen, maar ik betwijfel zelfs of ik HAVO wel zou redden. Bovendien: ik voel mezelf niet dom. Sterker nog, ik vind mijn klasgenoten dom. Die zijn totaal niet bezig met politiek of andere zaken waar ik me interesseer, velen zijn gewoon pure leermachines waar verder weinig in zit. Immers: door mijn ADD denk ik de hele dag, ik trek de hele dag verbanden en filosofeer wat af. Ik kan niet leren omdat ik teveel denk...
En nu weer iets positiefs van ADD: ik heb iedereen door. Ik begrijp iedereen en wil altijd nog meer weten over hoe mensen in elkaar zitten. Ik kan vrij snel een aardige inschatting maken van hoe mensen zijn. Ik vroeg me af of meer mensen dit herkennen.
En daar laat ik het nu even bij![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |