FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Treinen botsen op elkaar bij GOUDA
Klopkoekzaterdag 11 oktober 2008 @ 14:04
quote:
Lichtgewonden bij treinbotsing Gouda

In Gouda hebben twee treinen, een Thalys en een intercity, elkaar geraakt rond 11.10 uur. Daarna liepen de treinen uit de rails. Het ongeluk vond plaats aan de Spoorstraat.

Een paar mensen zijn lichtgewond geraakt. De schade aan de treinen en aan het spoor is volgens Prorail aanzienlijk.

Normaal rijdt de Thalys niet via Gouda, maar door werkzaamheden tussen Den Haag en Delft, was de snelle trein van Parijs naar Amsterdam omgeleid.

Nu ook het spoor bij Gouda is geblokkeerd, is het treinverkeer in de Randstad extra ontregeld.
http://www.nos.nl/nosjour(...)11/111008_gouda.html

-edit- Note en weg


[ Bericht 8% gewijzigd door paddy op 11-10-2008 15:03:16 ]
PietjePuk007zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:06
-edit- Doe maar niet op reageren

[ Bericht 78% gewijzigd door paddy op 11-10-2008 15:07:49 ]
rutger05zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:09
Ik hoop dat de hulpverleners ongehinderd hun werk kunnen doen.
Remcozaterdag 11 oktober 2008 @ 14:09
Fototje:


Ziet er uit als weer een enorm knullige fout van onze vrienden van Prorail.
TheFreshPrincezaterdag 11 oktober 2008 @ 14:10
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:09 schreef Remzz het volgende:
Fototje:
[ afbeelding ]

Ziet er uit als weer een enorm knullige fout van onze vrienden van Prorail.
De Thalys heeft gewonnen.
#ANONIEMzaterdag 11 oktober 2008 @ 14:11


Deze foto zegt al genoeg, het rode sein voor die NS bak, en mooi te zien hoe de NS-trein dus net het perron verliet toen de Thalys voorbij sjeesde. En aangezien ik nog nooit een Thalys op een station (waar het geen stop heeft) heb zien staan wachten op het vertrekken van een andere trein lijkt me wel duidelijk
Remcozaterdag 11 oktober 2008 @ 14:13
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:11 schreef Loveless85 het volgende:
[ afbeelding ]

Deze foto zegt al genoeg, het rode sein voor die NS bak, en mooi te zien hoe de NS-trein dus net het perron verliet toen de Thalys voorbij sjeesde. En aangezien ik nog nooit een Thalys op een station (waar het geen stop heeft) heb zien staan wachten op het vertrekken van een andere trein lijkt me wel duidelijk
Denk je echt dat die Thalys met 140 kilometer per uur tegen de koploper is opgereden. Dan had de foto er wel iets anders uit gezien hoor.

Bovendien springt elk sein op rood wanneer er net een trein langs is gereden dat zegt dus ook niet.
Rezaterdag 11 oktober 2008 @ 14:14
maar goed dat ze zijdelings tegen elkaar zijn geknald ipv kop-staart... dan had het wel eens flink slechter af kunnen lopen


en ahh die OP ...
Wokkelzaterdag 11 oktober 2008 @ 14:21
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:09 schreef rutger05 het volgende:
Ik hoop dat de hulpverleners ongehinderd hun werk kunnen doen.
En dat de passagiers hun spullen nog hebben na afloop
#ANONIEMzaterdag 11 oktober 2008 @ 14:27
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:13 schreef Remzz het volgende:

[..]

Denk je echt dat die Thalys met 140 kilometer per uur tegen de koploper is opgereden. Dan had de foto er wel iets anders uit gezien hoor.

Bovendien springt elk sein op rood wanneer er net een trein langs is gereden dat zegt dus ook niet.
Duh allicht rijdt die thalys niet met 140 km/h voorbij aan een station... En zal wellicht nog geremd hebben.. Maar hoe wilde je dit anders verklaren...
eleusiszaterdag 11 oktober 2008 @ 14:39
De treinen knuffelen
paddyzaterdag 11 oktober 2008 @ 15:06
Gaan we nu elk nieuwsbericht verbaggeren, TS? Je punt was eerder al duidelijk.

M.A.W genoeg is genoeg
Klingerzaterdag 11 oktober 2008 @ 15:32
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:27 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Duh allicht rijdt die thalys niet met 140 km/h voorbij aan een station... En zal wellicht nog geremd hebben.. Maar hoe wilde je dit anders verklaren...
Met jouw blijkbare kennis van zaken, kun je het beter niet proberen te verklaren.
Zoals al eerder opgemerkt, wanneer een trein een sein passeert, valt het sein altijd op rood. Zegt dus idd niks. Het spoor waar die TGV zich bevindt mag met max. 80 km/h bereden worden.
Er zijn gewoon meerdere oorzaken mogelijk.
Of een van beide treinen is onterecht een STS (stop tonend sein) gepasseerd, of een defect aan de infrastructuur.
Alleen het onderzoek zal de juiste oorzaak aanwijzen, speculeren zonder kennis van zaken leidt alleen maar tot lulverhalen...
Wel wil ik mijn collega machinisten en rezigers sterkte wensen.
#ANONIEMzaterdag 11 oktober 2008 @ 15:34
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 15:32 schreef Klinger het volgende:

[..]

Met jouw blijkbare kennis van zaken, kun je het beter niet proberen te verklaren.
Zoals al eerder opgemerkt, wanneer een trein een sein passeert, valt het sein altijd op rood. Zegt dus idd niks. Het spoor waar die TGV zich bevindt mag met max. 80 km/h bereden worden.
Er zijn gewoon meerdere oorzaken mogelijk.
Of een van beide treinen is onterecht een STS (stop tonend sein) gepasseerd, of een defect aan de infrastructuur.
Alleen het onderzoek zal de juiste oorzaak aanwijzen, speculeren zonder kennis van zaken leidt alleen maar tot lulverhalen...
Wel wil ik mijn collega machinisten en rezigers sterkte wensen.
Aah we hebben een NS medewerker in tha house

Zeik niet gast, ik zeg toch ook dat die Thalys daar nooit 140 gereden kán hebben. Verder LIJKT me dit nu de meest voor de hand liggende verklaring. Maar tijd zal het idd uitwijzen
Klingerzaterdag 11 oktober 2008 @ 15:39
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 15:34 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Aah we hebben een NS medewerker in tha house

Zeik niet gast, ik zeg toch ook dat die Thalys daar nooit 140 gereden kán hebben. Verder LIJKT me dit nu de meest voor de hand liggende verklaring. Maar tijd zal het idd uitwijzen
Je was anders knap stellig in je miskleun...

"Deze foto zegt al genoeg, het rode sein voor die NS bak, en mooi te zien hoe de NS-trein dus net het perron verliet toen de Thalys voorbij sjeesde. En aangezien ik nog nooit een Thalys op een station (waar het geen stop heeft) heb zien staan wachten op het vertrekken van een andere trein lijkt me wel duidelijk "

Bovendien zeik ik niet, ik wijs je alleen even waar je de plank misslaat.
tong80zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:45
-Note weg-

#ANONIEMzaterdag 11 oktober 2008 @ 15:47
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 15:39 schreef Klinger het volgende:

[..]

Je was anders knap stellig in je miskleun...

"Deze foto zegt al genoeg, het rode sein voor die NS bak, en mooi te zien hoe de NS-trein dus net het perron verliet toen de Thalys voorbij sjeesde. En aangezien ik nog nooit een Thalys op een station (waar het geen stop heeft) heb zien staan wachten op het vertrekken van een andere trein lijkt me wel duidelijk "

Bovendien zeik ik niet, ik wijs je alleen even waar je de plank misslaat.
Bedankt! Wellicht kan je je vast aanmelden voor het onderzoeksteam
Klingerzaterdag 11 oktober 2008 @ 16:00
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 15:47 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Bedankt! Wellicht kan je je vast aanmelden voor het onderzoeksteam
Graag gedaan
Ik wilde je niet aanvallen hoor, maar ik kan soms wat kriegel worden als ik sommige speculaties langs zie komen. En ik heb van vrij dichtbij mee kunnen maken wat dergelijke speculaties kunnen aanrichten bij collega's die ergens bij betrokken waren.
("Het stond op internet, dus het was waar")
Aanmelden voor het onderzoeksteam hoeft ook niet, die mensen hebben genoeg kennis en middelen om het zelf op te lossen. Mochten ze me toch nodig hebben, weten ze mij wel te vinden
Maar dat zie ik niet gebeuren eerlijk gezegd.
#ANONIEMzaterdag 11 oktober 2008 @ 16:20
Het is eigenlijk erg genoeg dat je bij een nieuwsbericht over Gouda nu al meteen aan Marokkanen denkt of daar grapjes over wilt gaan maken. Zo te zien hebben sommigen dat hierboven al gedaan, dus ik zeg maar niks meer. Ik stel alleen - voorzichtig - vast dat het imago van Gouda nogal is beschadigd.

Trouwens erg knullig dat zo'n ongeluk kan gebeuren. Het lijkt erop dat de communicatie rondom de werkzaamheden niet al te best is geweest.
Klingerzaterdag 11 oktober 2008 @ 16:32
"Trouwens erg knullig dat zo'n ongeluk kan gebeuren. Het lijkt erop dat de communicatie rondom de werkzaamheden niet al te best is geweest."

Ben ik ff benieuwd waar dat op gebaseerd is
#ANONIEMzaterdag 11 oktober 2008 @ 16:37
Omdat die trein daar normaal niet rijdt; alleen nu, vanwege werkzaamheden.
ouderejongerezaterdag 11 oktober 2008 @ 16:43
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:11 schreef Loveless85 het volgende:
[ afbeelding ]

Deze foto zegt al genoeg, het rode sein voor die NS bak, en mooi te zien hoe de NS-trein dus net het perron verliet toen de Thalys voorbij sjeesde. En aangezien ik nog nooit een Thalys op een station (waar het geen stop heeft) heb zien staan wachten op het vertrekken van een andere trein lijkt me wel duidelijk
De Thalys kwam van rechts (niet politiek bedoeld) en had sowieso voorrang.
#ANONIEMzaterdag 11 oktober 2008 @ 16:49
Dude, ben ik blij dat ik niet vanochtend met de trein ben gegaan, wat wel de planning was.
Klingerzaterdag 11 oktober 2008 @ 16:56
"Omdat die trein daar normaal niet rijdt; alleen nu, vanwege werkzaamheden."

Dat zou kunnen bijdragen aan dit ongeval, maar een machinist die daar rijdt, moet wegbekendheid* hebben. En terplaatse dus goed bekend zijn. Ook zou in geval van geen of gebrekkige wegbekendheid, een pilot* op de TGV aanwezig geweest kunnen zijn. Maar een pilot acht ik onwaarschijnlijk, omdat een machinist van NS, zowel binnenlans als internationaal, altijd omleidingsroutes moet leren.
Maar inderdaad, het kán bijgedragen hebben.. Maar dan altijd icm. andere factoren.

*wegbekendheid: elke machinist die op een nl. baanvak rijdt, moet dit baanvak geleerd hebben. Na een examen over dit baanvak, mag men het zelfstandig berijden.
*Pilot: Wanneer een machinist geen wegbekendheid op een baanvak heeft, kan deze begeleid worden door een machinist die dit wel heeft. Die is dan de pilot. (soort loods)

edit: typo's en een aanvulling

[ Bericht 5% gewijzigd door Klinger op 11-10-2008 17:15:08 ]
hopjezaterdag 11 oktober 2008 @ 17:50
Iemand nog duidelijke foto's van het ongeval?
Copszaterdag 11 oktober 2008 @ 18:08
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 17:50 schreef hopje het volgende:
Iemand nog duidelijke foto's van het ongeval?
Natuurlijk

#ANONIEMzaterdag 11 oktober 2008 @ 19:34
Dus toch! Ik zie de kamervragen van de PVV al voor me, Cops

1) Bent u op de hoogte van het nieuwsbericht: "Marokkaans treintuig ramt NS-trein" ?
2) Is het u bekend dat de Marokkaanse invasie nu niet alleen op straat, maar ook op het spoor plaatsvindt?
3) Is het u bekend dat na buschauffeurs, nu ook treinmachinisten Gouda willen mijden?
4) Bent u van mening dat Marokkaans treintuig het land uitgezet moet worden? Zo nee, waarom niet?
sizzlerzondag 12 oktober 2008 @ 15:38
Rond 11 uur botsten ze tegen elkaar. Toen ik er gisteren om 16u langsreed waren ze net begonnen met het afzetten van de weg. De hijskranen waren nog niet uitgeschoven, zeg maar. Dat verbaast me altijd zo: dat het zo lang duurt voordat ze die troep hebben opgeruimd.
Mutant01zondag 12 oktober 2008 @ 16:26
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 15:38 schreef sizzler het volgende:
Rond 11 uur botsten ze tegen elkaar. Toen ik er gisteren om 16u langsreed waren ze net begonnen met het afzetten van de weg. De hijskranen waren nog niet uitgeschoven, zeg maar. Dat verbaast me altijd zo: dat het zo lang duurt voordat ze die troep hebben opgeruimd.
Uhm, wellicht moeten ze het een en ander onderzoeken voordat ze gaan puinruimen.
sizzlerzondag 12 oktober 2008 @ 16:45
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 16:26 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Uhm, wellicht moeten ze het een en ander onderzoeken voordat ze gaan puinruimen.
7 uur lang?
okee6maandag 13 oktober 2008 @ 14:08
Ze moesten de treinen stutten alvorens onderzoek aan te kunnen vangen. Dat moet natuurlijk met de trein aangevoerd en die had vertraging wegens een ongeval en werkzaamheden Graftakken, uren omreizen om zo'n grap.
Martijn_77maandag 13 oktober 2008 @ 19:35
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 18:08 schreef Cops het volgende:
Natuurlijk

[ afbeelding ]
Lijkt wel op kopkluiven