Heb deze recensie ook in de 'wat heb je net gezien - topic' gepost, maar hij leek me hier ook gepast
Twilight![]()
Heb deze film vanmiddag bij een exclusieve voorstelling in Schouwburgplein mogen zien. Hierbij moet ik wel even vermelden dat ik de boeken nooit heb gelezen en de film dan ook als volledige leek heb bekeken.
Het verhaal was gelukkig makkelijk in te komen, werd rustig opgebouwd en netjes verteld. Personages worden keurig achter elkaar geintroduceerd, zodat de film echt voor iedereen goed te volgen is. We leren Bella kennen, haar vader en nieuwe schoolgenootjes en al snel een paar nogal witte figuren. Daarbij valt vooral Edward op die een oogje op Bella lijkt te hebben.
Een vergelijking met de Potter films is makkelijk gemaakt, maar ze verschillen als dag en nacht. Waar Potter dure effecten, bekende gezichten en indrukwekkende sets heeft, is Twilight juist erg terughoudend. De special-effects zijn ondermaats en afgezien van de hoofdpersonages herkende ik geen acteurs. Het budget lag dan ook merkbaar lager. Gelukkig heeft de film hier verder weinig last van.
Het enige waar het naar mijn idee wel hinder van ondervind is een onderdeel van het verhaal, de slechte vampieren. Zodra deze het beeld betreden zakt de film onderuit. Erg jammer, want ik vond de relatie tussen Bella en Edward juist erg goed en, voor zover mogelijk, geloofwaardig uitgewerkt. De film gebruikt een dik uur om deze 2 samen te brengen. Hier is de film veruit op zijn sterkst, zeker ook omdat de 2 acteurs het leuk doen.
Al met al moet ik zeggen, dat ik van Twilight erg heb genoten. De film is duidelijk gericht op jongeren, neem hem dan ook niet te serieus en verwacht geen hoogstaand Oscar spektakel. Zolang je Twilight maar lekker in zijn waarde laat valt er genoeg te genieten.
Ik kijk zeker naar een 2e deel uit
IMDb score: 5.8/10
Mijn score: 7/10