Zijn er hier cold readers op het forum, en zo ja, kunnen jullie iets over mij vertellen, wat is mijn toekomst?quote:Cold reading is a technique used by mentalists and fortune tellers, psychics, and mediums to determine details about another person in order to convince them that the reader knows much more about a subject than he or she actually does. Even without prior knowledge of a person, a practiced cold reader can still quickly obtain a great deal of information about the subject by carefully analyzing the person's body language, clothing or fashion, hairstyle, gender, sexual orientation, religion, race or ethnicity, level of education, manner of speech, place of origin, etc. Cold readers commonly employ high probability guesses about the subject, quickly picking up on signals from their subjects as to whether their guesses are in the right direction or not, and then emphasizing and reinforcing any chance connections the subjects acknowledge while quickly moving on from missed guesses.
Ik noem mezelf geeneens meer een mentalist. Sinds de nieuwe Uri geller is deze kunst schande aangedaan. Dat programma was meer "mental magic" goochelen met een mental flavour maar geen puur mentalisme.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:19 schreef dmace het volgende:
Nieuwe serie, The Mentalist, op amerikaanse tv, maar voldoende te vinden op het net.
Hoofdrolspeler is die knakker van The Guardian. Best wel aardig, en geeft een redelijk beeld van cold reading.
Niet iedereen doet aan cold reading. Althans, iedereen gebruikt wel 1 facetje ervan. Maar niet iedereen gebruikt het hele pakket dat cold reading heet. dat vereist meer dan mensenkennis alleen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:30 schreef dmace het volgende:
Ach, what's in a name. "de nieuwe Uri geller" was meer een zoektocht naar een nieuwe ongeloofwaardige stumpert, en een leuke schnabbel voor een uitgerangeerde derderange goochelaar.
Slappe truukjes om je eigen ego op te krikken, en dan nog een soort van protege uit willen zoeken ook.
Geef mij maar iemand die close-up-magic doet om een lach op het gezicht van een kind te krijgen.
Daarnaast doet iedereen aan cold reading. Alleen de mate hoe diep je gaat, en hoe je het gebruikt, is verschillend.
Cold Reading is een techniek die oplichters gebruiken om mensen wijs te maken dat ze contact hebben met overledenen of over andere paranormale gaven beschikken.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 20:46 schreef Bastard het volgende:
Zijn er hier cold readers op het forum, en zo ja, kunnen jullie iets over mij vertellen, wat is mijn toekomst?
Serieus, het zou allemaal trucage zijn, makkelijk, ben benieuwd!
je hoeft niet dom te zijn om erin te trappen. Of de reader moet van het niveay Char zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:37 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Cold Reading is een techniek die oplichters gebruiken om mensen wijs te maken dat ze contact hebben met overledenen of over andere paranormale gaven beschikken.
Alle mensen die claimen met overleden mensen te kunnen communiceren zijn oplichters. En de meesten daarvan gebruiken simpele technieken. Vaak zijn die technieken erg doorzichtig, maar trappen goedgelovige (en mijns inziens gewoon "domme mensen") er met open ogen in.
Oplichter: "I hear an A.. an E.."
Goedgelovige 50er in het publiek: "Anthony!"
Oplichter: ""Anthony says hi."
Goedgelovige 50er in het publiek: "<cries>"
Voor sommigen onaantastbaar bewijs, maar voor de niet-gekken onder ons een grove beledinging voor het menselijke intellect. Alhoewel daar ook aan getwijfeld mag worden, met zoveel "believers" in de wereld..
Maargoed. Wat wil je bereiken met dit topic?
Leren hoe je cold reading toepast? (Ga iets met psychologie studeren, leer de mensch kennen.)
Wil je dat iemand jou gaat "uitlezen"? (Zoek een willekeurige "paragnost" of "waarzegger" op.)
MIijn inziens en dat is gebaseerd op jaren expertise in het vakgebied(paranormale scene, goochelen , psychologie, mentalisme en cold reading) is er niks paranormaals. Het paranormale staat dan tegenwoordig ook bekend als een pseudo wetenschap.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:36 schreef nokwanda het volgende:
Wat is dan een defintiie van paranormaal?
Als je dit zover kunt beheersen val je al buiten het normale. Paranormaal dus, hoewel het voor jou goed te verklaren is. Toch kan niet iedereen dit beheersen. of dat zou komt door gebrek aan doorzettingsvermogen, interesse of het gewoon niet allemaal kunnen bevatten en toepassen.
Als je er meer over wilt weten , kun je me ook adden op messenger ofzo. Ik kan je wel het een en het ander uitleggen maar ben er ook vrij secretive over. De meeste mensen kennen namelijk enkel het vissen en hengelen wat Char doet zoals blueeagle liet zien.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:47 schreef dmace het volgende:
Zeker hoger opgeleiden kunnen er net zo makkelijk "intrappen" als ieder ander. Soms zelfs makkelijker, daar erg hoog opgeleiden hun band met "het dagelijkse leven" snel kwijtraken.
Als je toch al in het publiek zit van een Char of een Derrick, kunnen de meesten al aan je aflezen of je daar zit voor een leuke avond uit, of dat je hoopt nog iets van een overleden dierbare te kunnen horen.
Verder is dit wel een aardig topic om me eens verder in te verdiepen.
Zo, dat is nogal een uitspraakquote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:37 schreef Blue-eagle het volgende:
Alle mensen die claimen met overleden mensen te kunnen communiceren zijn oplichters
Ik zie dit soort voorbeeldjes vaker, en ik vraag me af waarom dat toch altijd gebruikt wordt.quote:Oplichter: "I hear an A.. an E.."
Goedgelovige 50er in het publiek: "Anthony!"
Oplichter: ""Anthony says hi."
Goedgelovige 50er in het publiek: "<cries>"
ik persoonlijk geloof niet in iets paranormaals en cold read meer dan 6 jaar. toch moet ik je bijstaan bij je verhaal. Blue Eagle doet bijzonder denigrererend over cold reading, niet alleen dat, hij vertelt het verhaaltje dat iedereen gebruikt om cold reading en psychics te debunken. Het voorbeeld dat hij noemt bevat 3 megajoekels van blunders die zelfs Char niet zou maken , maar laten wij even stellen dat hij dat enkel als voorbeeld gebruikte.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 07:23 schreef sjoep het volgende:
[..]
Zo, dat is nogal een uitspraak
[..]
Ik zie dit soort voorbeeldjes vaker, en ik vraag me af waarom dat toch altijd gebruikt wordt.
De mensen die ik ken die claimen te communiceren met entiteiten hoor ik nooit namen noemen. En ook geen letters raden.
Ik kan me voorstellen dat je zegt dat mensen die de letterraadtechniek gebruiken, dat je die oplichters noemt. Maar je eerste uitspraak vind ik in dat verband wel ver gaan eigenlijk. Dat is eigenlijk net zo'n vergaande claim als die de mensen doen die jij beticht van oplichterij
Volgens mij moet je twee dingen apart zien.
Namelijk, cold reading aan de ene kant, en mensen die claimen met entiteiten te communceren aan de andere kant. Uit die laatste groep kun je misschien nog een deel halen die gebruik maakt van technieken die wel verdacht veel op cold reading lijkt of dat het misschien zelfs wel is.
Hou je over een deel dat niet onder coldreading te scharen valt, en dan vraag ik me af of het juist is om dat deel mensen dan gewoon toch oplichters te noemen. Ik denk dat dat wat ver gaat (en ook niet aan te tonen is).
Niet alleen NLD, maar de hele wereld.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:22 schreef Michielos het volgende:
[..]
Dit komt door onwetendheid en NLD lijkt er vol van te zijn.![]()
Ook dat ben ik met je eensquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 21:00 schreef dmace het volgende:
[..]
Niet alleen NLD, maar de hele wereld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |