Nu nog een mening van de TS, en we zijn er.....quote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:15 schreef tong80 het volgende:
Minister Donner en staatssecretaris
Aboutaleb (Sociale Zaken) willen de
kinderbijslag gebruiken om de uitval op
school tegen te gaan.Het kabinet neemt
daar morgen een besluit over,zeggen
betrouwbare bronnen tegen de NOS.
De bewindslieden zien het inhouden van
kinderbijslag als een uiterste middel
om ouders te dwingen hun kinderen van
16 en 17 jaar naar school te sturen.
Sinds vorig jaar moeten jongeren zonder
startkwalificatie (havo,vwo of mbo-2)
naar school totdat ze 18 zijn.
Vooral jongeren die van het vmbo komen,
studeren vaak niet verder.Volgens het
kabinet hebben ze weinig kans op werk.
Ik zeg al jaren dat die jongen meer moet etenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:40 schreef Detroit het volgende:
Magere TS, dat dan wel.
Hoop dat dit initiatief iets bijdraagt aan het verminderen van de hoge schooluitval in bepaalde kringen.
Waarom vind je dat belachelijk dan?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:47 schreef Yi-Long het volgende:
Belachelijk voorstel. Zorg er eerst maar eens voor dat kinderen hun tijd niet verdoen op school, voordat je ze er vastzet.
Ik zeg nergens dat je kinderen geen opleiding moet geven, maar laat die opleiding dan een nuttige zijn. Tegenwoordig leer je zaken die je later nooit nodig zult hebben, je werkt in groepjes of zelfstanden aan 'projecten' terwijl er geen 'les' meer wordt gegeven, etc.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:49 schreef santax het volgende:
[..]
Waarom vind je dat belachelijk dan?
Ben zelf vroeg van school gegaan en nu ben ik professioneel fokker.
ik vind het wel goed dat je deze jongeren, die dus nog geen kwalificatie hebben, in elk geval aan het werk zet. Danwel op school, danwel in een bedrijf, maar niet gewoon op straat rondhangen. En van een opleiding is nog nooit iemand slechter geworden, daar hebben ze later zelf de grootste profijt van.
Het zelfstandig en in groepsverband leren werken aan projecten is wel datgeen wat je de rest van je leven voor een baas zult doen... Ik begrijp ook niet waarom je zegt 'leren niets nuttigs'... Wat vind je niet nuttig dan? En even voor mijn eigen beeld, zit je zelf nog op school?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:53 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat je kinderen geen opleiding moet geven, maar laat die opleiding dan een nuttige zijn. Tegenwoordig leer je zaken die je later nooit nodig zult hebben, je werkt in groepjes of zelfstanden aan 'projecten' terwijl er geen 'les' meer wordt gegeven, etc.
Ik vind dat wanneer je kinderen verplicht de hele dag binnen houdt, dat het geen zonde van hun tijd moet zijn. Een groot gedeelte van de tijd op school is dus wel zonde van de tijd, en puur bedoelt om ze lekker bezig te houden.
Ik ben er al lang vanaf, maar destijds had je scheikunde, natuurkunde, biologie, frans, duits etc etc etcquote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:06 schreef santax het volgende:
[..]
Het zelfstandig en in groepsverband leren werken aan projecten is wel datgeen wat je de rest van je leven voor een baas zult doen... Ik begrijp ook niet waarom je zegt 'leren niets nuttigs'... Wat vind je niet nuttig dan? En even voor mijn eigen beeld, zit je zelf nog op school?
ah, een kansloze aki profiteur.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik ben er al lang vanaf, maar destijds had je scheikunde, natuurkunde, biologie, frans, duits etc etc etc
Reuze interressant allemaal, 'voor je algemene ontwikkeling', maar de meesten van ons doen er verder nooit meer iets mee, en zijn intussen ook alles allang weer vergeten en kwijt. Dan had ik die uren liever besteed aan zaken die je wel de rest van je leven nodig heeft, dus wellicht meer maatschappijleer (veel uitgebreider), en koken etc... maar ook zaken als houding, expressie, zelfontwikkeling, creativiteit etc etc etc.
Daar hoef je dan ook niet meteen cijfers etc aan te hangen, maar het is nogal zuur dat kinderen vastgehouden worden vakken als scheikunde of frans of whatever, en daarop dus kunnen zakken terwijl die vakken ze geen fuck interresseert en ze er later ook helemaal niets mee willen.
Ik ben vormgever. Je kunt dus zeggen dat de meeste vakken die ik op de middelbare school heb gehad, pure onzin waren VOOR MIJ. En als je dokter wil worden, dan zijn ook bepaalde vakken onzin. En zo geldt dat voor ieder beroep.
Ik wil het niet te lang maken etc, mede omdat het allemaal iets offtopic is, en omdat ik het ook al wel vaker heb uitgelegd allemaal, maar het schoolsysteem zoals wij dat hier kennen BELEMMERT de ontwikkeling van de jeugd, ipv dat het echt nuttig is. Sommigen doen alsof 'een diploma' de heilige graal is, terwijl het alleen maar een bewijs hoort te zijn dat je jezelf hebt ontwikkelt en verbeterd in de periode dat je op school zat. Dat is (te) vaak niet het geval.
Nog even over dat groepsverband: bij een baas ben werk je ook aan projecten en in groepjes, maar dan werk je meestal met mensen die WEL gemotiveert zijn, en die ONTSLAGEN worden als ze hun werk niet of slecht doen. op school betekent het voornamelijk dat je 2/3x zo hard moet werken wanneer je met een 'groepje' werkt. Daarnaast zou ik zelf trouwens ook altijd zoveel mogelijk 'projecten' in groepsverband uit de weg gaan, maar zo ben ik.
Je zegt het zelf al, de meeste vakken voor jou waren onzin. Voor de meeste mensen echter, hebben die vakken wel degelijk hun nut. Franse taal? Ik heb het laten vallen. Paar jaar geleden ging ik voor mijn toenmalige werk in Brussel wonen. Oeps...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik ben er al lang vanaf, maar destijds had je scheikunde, natuurkunde, biologie, frans, duits etc etc etc
Reuze interressant allemaal, 'voor je algemene ontwikkeling', maar de meesten van ons doen er verder nooit meer iets mee, en zijn intussen ook alles allang weer vergeten en kwijt. Dan had ik die uren liever besteed aan zaken die je wel de rest van je leven nodig heeft, dus wellicht meer maatschappijleer (veel uitgebreider), en koken etc... maar ook zaken als houding, expressie, zelfontwikkeling, creativiteit etc etc etc.
Daar hoef je dan ook niet meteen cijfers etc aan te hangen, maar het is nogal zuur dat kinderen vastgehouden worden vakken als scheikunde of frans of whatever, en daarop dus kunnen zakken terwijl die vakken ze geen fuck interresseert en ze er later ook helemaal niets mee willen.
Ik ben vormgever. Je kunt dus zeggen dat de meeste vakken die ik op de middelbare school heb gehad, pure onzin waren VOOR MIJ. En als je dokter wil worden, dan zijn ook bepaalde vakken onzin. En zo geldt dat voor ieder beroep.
Ik wil het niet te lang maken etc, mede omdat het allemaal iets offtopic is, en omdat ik het ook al wel vaker heb uitgelegd allemaal, maar het schoolsysteem zoals wij dat hier kennen BELEMMERT de ontwikkeling van de jeugd, ipv dat het echt nuttig is. Sommigen doen alsof 'een diploma' de heilige graal is, terwijl het alleen maar een bewijs hoort te zijn dat je jezelf hebt ontwikkelt en verbeterd in de periode dat je op school zat. Dat is (te) vaak niet het geval.
Nog even over dat groepsverband: bij een baas ben werk je ook aan projecten en in groepjes, maar dan werk je meestal met mensen die WEL gemotiveert zijn, en die ONTSLAGEN worden als ze hun werk niet of slecht doen. op school betekent het voornamelijk dat je 2/3x zo hard moet werken wanneer je met een 'groepje' werkt. Daarnaast zou ik zelf trouwens ook altijd zoveel mogelijk 'projecten' in groepsverband uit de weg gaan, maar zo ben ik.
Ik gaf wiskunde ook niet als voorbeeld van een zinloos vak, of wel? En al die zaken voor je 'algemene ontwikkeling' is leuk, maar niet noodzakelijk, dat als je dat wilt leren dan kun je dat zelfstandig of via de vervolgopleiding doen, maar het is onzin om het op het basis/middelbare onderwijs te krijgen, waar je erop kunt blijven zitten, waardoor het je hindert.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:55 schreef downthedrain het volgende:
[..]
ah, een kansloze aki profiteur.
ik gebruik ook niet al mijn kennis nog van diverse vakken maar zo nu en dan is het handig en goed voor je algemene ontwikkeling en kennis.
bovendien leren nutteloze vakken als wiskunde om je creatief te leren denken en oplossingen te zoeken of in stappen te werken.
als er iets kansloos was dan waren het wel die sociale vakken...
verzorging en dergelijk, dat hoor je van je ouders te leren en niet op school.
Ik zeg ook nergens dat je NIETS moet doen. Ik zeg dat men de tijd dat men de kids op school heeft, beter kan invullen. Veel meer persoonlijke ontwikkeling, en dat kan best klassikaal. Je hebt nu studenten die HBO of universiteit doen, en nog steeds shakend en trillend en stotterend een presentatie houden, terwijl dat op de basisschool er al uit gewerkt had moeten worden. En dat kan heel makkelijk en simpel. Daar heb je meer profijt van dan de topografie van Polen leren (leer die kids dat ze tegen de tijd dat ze de weg moeten weten in Polen, dat ze dan een map kopen voor 3 euro bij het tankstation)quote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:57 schreef santax het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, de meeste vakken voor jou waren onzin. Voor de meeste mensen echter, hebben die vakken wel degelijk hun nut. Franse taal? Ik heb het laten vallen. Paar jaar geleden ging ik voor mijn toenmalige werk in Brussel wonen. Oeps...
Scheikunde? Nooit nodig gehad voor mijn werk. Gebruik het wel dagelijks in de keuken.
Ik begrijp je punt opzich wel, maar 1 op 1 studie is eigenlijk onhaalbaar in de huidige realiteit. Daar ligt een taak bij de ouders. Dat zou zeker beter zijn dan het huidige systeem. Wat in elk geval nog minder zin heeft voor je eigen ontwikkeling, is het niets doen vanaf je 16de.
Dat vind ik tenminste
Ik vind het eigenlijk wel goed dat er zoveel vakken worden gegeven. Ik zit zelf nu in de 4e van HAVO en heb nu alle vakken wel eens gehad. Nu weet ik ook precies waar mijn interesses liggen en wat ik er mee ga doen. Dit wist ik niet voordat ik op de middelbare school kwam, dus echt nutteloos is het niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:18 schreef huhggh het volgende:
[..]
Nu nog een mening van de TS, en we zijn er.....
Die staat er helaas niet, lieverd.quote:
Ik denk dat zij de gratis laptop als mening ziet.quote:
Ik zou dat denken in dat geval dan al achterwege laten, en stopzetting gewoon doorvoeren.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:24 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ik denk dat zij de gratis laptop als mening ziet.
OT: het was ook een beetje raar om mensen te verplichten tot hun 18e te leren. Niet iedereen heeft zitvlees. Laat die jongeren werken onder begeleiding en met een deeltijdstudie erbij. Als ze dát dan ook weigeren kun je eens gaan denken aan stopzetten van de bijslag.
Ow, maar ik zeg ook niet dat je leerlingen niet in contact moet brengen met verschillende vakken of mogelijke beroepen. Dat moet je natuurlijk altijd doen, zowel qua individuele gesprekken als opdrachten als informatieverstrekking etc etc.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:54 schreef Silver92 het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk wel goed dat er zoveel vakken worden gegeven. Ik zit zelf nu in de 4e van HAVO en heb nu alle vakken wel eens gehad. Nu weet ik ook precies waar mijn interesses liggen en wat ik er mee ga doen. Dit wist ik niet voordat ik op de middelbare school kwam, dus echt nutteloos is het niet.
quote:
Polen, zoals nu al gebeurt, en de problemen daarmee komen ook straks pas met de volgende generatie, als men ze bij elkaar dumpt in goedkope buurten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:36 schreef Thorical het volgende:
En waar moeten we dan de vuilnismannen, taxichauffeurs en inpakkers vandaan halen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |