quote:Fransen: "Ook bloeddoping tijdens de Tour"
wo 08/10/08 - Het Franse Antidopingagentschap heeft "ernstige aanwijzingen" dat bepaalde renners tijdens de afgelopen Tour gebruik gemaakt hebben van bloedtransfusies. "We werken aan een test om bloeddoping te bewijzen."
Volgens de Fransen hadden 30 renners voor de Tour afwijkende bloedwaarden.
Nadat de renners op de hoogte waren gebracht, werden die waarden weer normaal.
"Maar het was wel opmerkelijk dat ook hun prestaties meteen slechter werden", zegt Pierre Bordry (foto) van het Frans Antidopingagentschap.
Op dit moment bestaat er evenwel nog geen test om bloedtransfusies aan te tonen.
"Maar dankzij nieuwe technieken kunnen we nu wel bewijzen dat er bloedtransfusies gedaan zijn", zegt Bordry. "We kunnen pas later zeggen om welke renners het gaat."
http://www.sporza.be/cm/s(...)008_bloeddoping_Tour
Daar vrees ik ook een beetje voor.. Ik vind dat wij sportliefhebbers het recht hebben om een idee te krijgen van de omvang van dopinggebruik in andere sporten dan het wielrennen. Laat ze maar komen, de zwemmers, atleten en andere oplichtersquote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:34 schreef Dr.Aart het volgende:
Ik ben nu wel benieuwd of er vanuit het IOC ook veel positieve gevallen worden gemeld. En in welke sporten zoal... Kan nog wel een hoop commotie veroorzaken en daarom zal er wel een hoop in de dopedoofpot verdwijnen.
Ik vraag me af wat de waarde is van dat biologisch paspoort.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:49 schreef SaintOfKillers het volgende:
Aan het begin van de Tour wordt volgens mij iedereen getest.
Als je dat dan vergelijkt met het biologisch paspoort, kan je alle dingen vaststellen.
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd ja. Is er een voordeel van Cera boven een natuurlijk even hoge hematocriet-waarde? En tíjdens de Tour spuiten, dat vergroot je pakkans echt enorm, dus dat zie ik niet veel mensen doen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:32 schreef northernlight81 het volgende:
Die bloeddoping moeten ze dus ook direct erbij doen. Ik denk dat ze er daar meer op gaan pakken dan.
Maar weet er nou iemand hoe dat Cera werkt? Ze kunnen hemacrediet meten en als dier hoger is als 50 ben je de lul. Vult Cera die waarde alleen aan tot de 50 of doet dat middel meer?
Dat zou wel de meest logische zijn inderdaad. Dus als er écht 30 renners gepakt zijn, kunnen we daar wel van uit gaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:37 schreef JohnDDD het volgende:
Ik denk trouwens dat Evans één van de renners is die illegale transfusies heeft gehad.
Het voordeel van CERA is:quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd ja. Is er een voordeel van Cera boven een natuurlijk even hoge hematocriet-waarde? En tíjdens de Tour spuiten, dat vergroot je pakkans echt enorm, dus dat zie ik niet veel mensen doen.
Dat kan, maar volgens mij maakt je lichaam die rode bloedcellen gewoon zelf aan. Vino had vreemde rode bloedcellen vorig jaar.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:43 schreef JohnDDD het volgende:
Het enige wat misschien helpt is dat ze een methode uitvinden om aan de rode bloedlichaampjes zelf te kunnen zien dat ze niet door lichaamseigen hormonen gemaakt zijn maar dat lijkt me vooralsnog onmogelijk.
Was het niet dat de CERA producent een extra molecule had toegevoegd zodat het eenvoudig opspoorbaar is?quote:Maar dit klopt denk ik wat je zegt, alleen hebben ze niet durven denken dat er dat geheime molecuul in zit waardoor het dus makkelijk aantoonbaar is nu.
zouden er vrijdag namen bekend worden?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:16 schreef robbolo het volgende:
Tvp. Ben erg benieuwd welke namen er bekend gaan worden vrijdag.
quote:Ook doping met eigen bloed opspoorbaar
Het Franse Antidopingagentschap (AFLD) bevestigde de positieve controles van Schumacher. Eind deze week zou er nog een kop(je) rollen, maar daarmee zou het leed niet geleden zijn. AFLD-chef Bordry voorspelt nóg een vloedgolf...
Patrick Lefevere kan de ontslagbrief van Stefan Schumacher stilaan op de post gooien. Het Franse Antidopingagentschap bevestigde gisteren immers de dubbele positieve dopingcontrole van de Duitser tijdens de jongste Tour, waarbij die twee keer betrapt werd op het gebruik van CERA, het nieuwe epo in afwachting van de allernieuwste variant. De UCI, het Wereldantidopingagentschap WADA en de Duitse vleugel daarvan werden officieel op de hoogte gebracht. Schumacher, die er meer dan waarschijnlijk zijn beide ritoverwinningen bij in schiet en een schorsing van twee jaar boven het hoofd hangt, heeft van de Duitse wielerbond tot het einde van deze week de tijd gekregen om zich te verantwoorden.
Afgaande op een interview van de Duitse televisiezender ZDF met Pierre Bordry, hoofd van het AFLD, zit er echter een tweede vloedgolf aan te komen. Volgens de Fransman staat een nieuwe testmethode bijna op punt waardoor voortaan ook bloedtransfusies met eigen bloed opgespoord kunnen worden. Tot nog toe lukte dat alleen met bloed van een donor, zoals dat vorig jaar nog het geval was met het Kazachse duo Vinokourov en Kashechkin. Een serieuze stap vooruit, want atleten die zich dopeerden met hun eigen bloed mochten zich veilig achten. Net als dat tot voor kort het geval was met CERA-zondaars. Deze laatsten hebben hun factuur al te pakken. Als dat nu ook het geval is met bloeddoping, riskeren er veel met knikkende knieën rond te lopen en worden de mazen van het net een stuk nauwer.
'We zijn nu al in het bezit van duidelijke aanwijzingen van eigen bloeddoping in de jongste Ronde van Frankrijk', aldus Bordry. Volgens hem heeft het AFLD liefst dertig renners in het vizier, waarvan er verschillende zullen leiden tot positieve controles. Tijdens de Tour al deed het bericht de ronde van een reeks renners die afwijkende bloedwaarden lieten noteren. Nadat de coureurs in kwestie en de betrokken ploegen daarvan werden verwittigd, vielen de meeste verdachte waarden terug tot een normaal niveau. 'We waren verrast om te zien hoe ook hun prestaties achteruit gingen', aldus Bordry'
Waar de onderzoekers in juli nog niet in staat waren om bewijzen voor te leggen van die bloeddoping, zou dat volgens Bordry binnenkort wel kunnen. 'Dan zullen we de betrokken bloedstalen uit de Tour nog eens laten onderzoeken', verwittigde hij. Dat belooft.
Ik had vernomen dat ze vrijdag de CERA mensen zouden bekend maken, en dat zouden dan nog zo een 10 mensen zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:26 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
zouden er vrijdag namen bekend worden?
Ow. Er dook ergens ook een lijstje op met Sastre, Kohl, Cancelara en nog meer. Speculaties dus?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:00 schreef Ereinion het volgende:
Volgens de Gazzetta gisteren zou er anders nog maar één positief geval bekend worden, van een bekende naam, maar geen topper, en geen italiaan.
Ok, Mooi zo. Dan maar afwachten met die bloedtransfusies.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:09 schreef Ereinion het volgende:
Dat lijstje met Sastre, Kohl etc. is gewoon verzonnen, daar bestaat voor zover ik weet geen enkele serieuze bron voor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |