abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:53:53 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62239077
Er wordt al geopperd dat landen als China, Saoudie-Arabië en Rusland het Westen moeten gaan ondersteunen. http://www.telegraaf.nl/b(...)helpen___.html?p=1,1 Primair is de hele crisis natuurlijk een gebrek aan geld, krediet, en dat beschikken die landen in overvloed. In China, Japan, het hele Verre en Nabije Oosten is eigenlijk maar weinig aan de hand momenteel.

Betekent deze kredietcrisis het einde van de hegemonie van het westen? Wanneer wij financieel en economisch niet meer aan de top staan, kunnen wij dat militair ook niet heel lang volhouden. Zie de voormalige Soviet-Unie.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:12:13 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62239541
In Jip en Janneke taal: er is dus veel te lang op de pof geleefd (met de VS en vooral Nederland voorop), en nu zijn de centjes op. Die leenden wij altijd van de Chinezen enzo. Wat gaan we nu doen"?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_62239703
We schrijven af wat afgeschreven moet worden, en beginnen aan de opbouw van een gezonder financieel systeem. Daarnaast verwachten we allemaal dat de buurman zich wat minder inhalig gedraagt, en is het altijd de schuld van een ander..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:23:11 #4
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_62239848
Ja ik begin me echt zorgen te maken. Eerst vond ik het wel leuk dat al die hebzuchtigen gepakt worden maar nu is het wel genoeg geweest
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:23:47 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62239864
Maar met een gezonder financieel systeem kunnen wij als Westen het ons niet veroorloven om ca. 65% van 's werelds energie en grondstoffen te verbrassen.

Vergis je bijvoorbeeld niet in het -positieve- effect dat het lenen van geld op een economie heeft. Wanneer iemand bijv. 100.000 euro overwaarde opneemt en deze in de Nederlandse economie pompt, gaat dat geld in een jaar tijd wel 10x rond en is dus een economische groei van 1.000.000 euro. Op dat systeem was onze hele groei gebaseerd. Of dacht je dat Nederland zo welvarend en sociaal kon zijn omdat er hier door iedereen altijd zo hard gewerkt werd?

Wanneer we overgaan van een systeem van schuldenopbouw naar een systeem van schuldenaflossing, komen we pas echt in een recessie. Geld voor de meeste andere Westerse landen ook.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_62239929
elf jaar geleden was het nog andersom, toen hield het Westen de Aziatische opkomende landen nog op de been toen er daar een financiele crisis uitbrak
quote:
The Subprime Crisis and Global Justice

By Martin Hüfner | Friday, September 26, 2008

The fallout from the U.S. subprime mortgage meltdown shows no real signs of abating. Martin Hüfner explains how the current situation bears a striking resemblance to the Asian financial crisis of the late 1990s — and argues that today the West should follow the advice it gave to Asia little over a decade ago.
http://www.theglobalist.com/storyid.aspx?StoryId=7014
pi_62239961
Van die TT word ik niet zo vrolijk.
Zo maar eens proberen?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:37:15 #8
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_62240234
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:23 schreef LXIV het volgende:
Maar met een gezonder financieel systeem kunnen wij als Westen het ons niet veroorloven om ca. 65% van 's werelds energie en grondstoffen te verbrassen.

Vergis je bijvoorbeeld niet in het -positieve- effect dat het lenen van geld op een economie heeft. Wanneer iemand bijv. 100.000 euro overwaarde opneemt en deze in de Nederlandse economie pompt, gaat dat geld in een jaar tijd wel 10x rond en is dus een economische groei van 1.000.000 euro. Op dat systeem was onze hele groei gebaseerd. Of dacht je dat Nederland zo welvarend en sociaal kon zijn omdat er hier door iedereen altijd zo hard gewerkt werd?

Wanneer we overgaan van een systeem van schuldenopbouw naar een systeem van schuldenaflossing, komen we pas echt in een recessie. Geld voor de meeste andere Westerse landen ook.
In Nederland valt het wel mee hoor
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_62240423
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:26 schreef zakjapannertje het volgende:
elf jaar geleden was het nog andersom, toen hield het Westen de Aziatische opkomende landen nog op de been toen er daar een financiele crisis uitbrak
[..]

http://www.theglobalist.com/storyid.aspx?StoryId=7014

Als ik dat artikel lees, dan lijkt het meer dat het westen afgezanten naar het oosten zond om ze uit te lachen
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:45:23 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62240506
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In Nederland valt het wel mee hoor
Er is geen land dat zo op de pof leeft als Nederland. En dat dát niet altijd kan doorgaan, daar draait deze hele crisis eigenlijk om.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:47:52 #11
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_62240575
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er is geen land dat zo op de pof leeft als Nederland. En dat dát niet altijd kan doorgaan, daar draait deze hele crisis eigenlijk om.
Heb je er cijfers van? Als je kijkt naar de schulden per inwoner dan valt het erg mee.

We hebben idd last van een huizenbubbel maar dat komt helaas doordat alle partijen er belang bij hebben. Van de politiek tot bouwmaffia, van huizenbezitters tot makelaars
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:52:17 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62240687
De uitstaande schuld per huishouden in Nederland is de hoogste ter wereld. Inderdaad, "dankzij" de huizenbubbel heeft deze zo kunnen ontstaan: enorme leningen konden aangegaan worden via een onderliggende waarde die juist door die leningen voortdurend opgeblazen werd.
Daarom kon de NL-se economie ook zo lekker draaien, als je er honderden miljoenen leengeld per jaar inpompt werkt dit als een hefboom, en voor iedere kwart procent leengeld groeit de economie er misschien wel twee.
We hebben veel te lang boven onze stand geleefd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_62240806
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:52 schreef LXIV het volgende:
De uitstaande schuld per huishouden in Nederland is de hoogste ter wereld. Inderdaad, "dankzij" de huizenbubbel heeft deze zo kunnen ontstaan: enorme leningen konden aangegaan worden via een onderliggende waarde die juist door die leningen voortdurend opgeblazen werd.
Daarom kon de NL-se economie ook zo lekker draaien, als je er honderden miljoenen leengeld per jaar inpompt werkt dit als een hefboom, en voor iedere kwart procent leengeld groeit de economie er misschien wel twee.
We hebben veel te lang boven onze stand geleefd.
die werden er niet echt ingepompt die stijging zit vooral in stenen waar je niets aan hebt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:58:18 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62240854
Nou, er komt natuurlijk ook heel veel geld vrij bij het kopen van huizen. Een heel groot deel wordt consumptief gebruikt. Dat is een aanjager van de economie geweest.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:59:14 #15
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_62240883
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:52 schreef LXIV het volgende:
De uitstaande schuld per huishouden in Nederland is de hoogste ter wereld. Inderdaad, "dankzij" de huizenbubbel heeft deze zo kunnen ontstaan: enorme leningen konden aangegaan worden via een onderliggende waarde die juist door die leningen voortdurend opgeblazen werd.
Daarom kon de NL-se economie ook zo lekker draaien, als je er honderden miljoenen leengeld per jaar inpompt werkt dit als een hefboom, en voor iedere kwart procent leengeld groeit de economie er misschien wel twee.
We hebben veel te lang boven onze stand geleefd.
Hoeveel hebben nou een tweede hypotheek?

Ik heb de indruk dat die huizenbubbel vooral ten goede komt aan een select groepje mensen (wat in dit geval dan vervolgens weer naar beneden trickle-downed).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:00:10 #16
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_62240918
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:58 schreef LXIV het volgende:
Nou, er komt natuurlijk ook heel veel geld vrij bij het kopen van huizen. Een heel groot deel wordt consumptief gebruikt. Dat is een aanjager van de economie geweest.
En later moet het weer terugbetaald worden.... Dus ik snap je niet helemaal.

Hypotheken nemen is alleen al technisch erg aantrekkelijk. Dat wel. Als je loonontwikkeling en de inflatie hoger is dan de rente die je moet betalen dan werkt dat erg aanjagend.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:27:58 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62241868
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En later moet het weer terugbetaald worden.... Dus ik snap je niet helemaal.
Dat is nu precies het probleem. Je kunt lenen of hypotheken ook zien als vooruitgeschoven consumptie. Maar dat betekent dus minder consumptie in de toekomst.!
quote:
That sent me to the OECD's website to see where other countries stood. I couldn't find figure out how to get the 2006 numbers (and the folks in Paris have surely headed home for the night), but I did find a report (pdf!) with 2005 (and in a couple cases 2004) numbers:

Household debt as a percentage of disposable income
Denmark 260%
Netherlands 246%
New Zealand 181%
Australia 173%
United Kingdom 159%
Ireland 141%
United States 135%
Sweden 134%
Japan 132%
Canada 126%
Germany 107%
Spain 107%
Finland 89%
France 89%
Italy 59%

So the U.S. is just middle-of-the-road among wealthy nations as far as consumer indebtedness goes. I'm not sure whether I find that reassuring or disturbing.
http://time-blog.com/curi(...)_the_only_peopl.html
Ok, de Denen gingen ons (toen) voor. Maar momenteel is Nederland het meest extreme schuldenland! (Van de huishoudens zelf dan, niet de staten)

Zelfs de Amerikanen gebruiken ons als voorbeeld bij uitstek voor enorme schulden!
Zie ook:
http://www.google.com/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Apt-BR%3Aofficial&channel=s&hl=pt-BR&q=debt+houshold+netherlands&lr=&btnG=Pesquisa+Google
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:29:38 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62241924
Van de BBC, toch betrouwbaar:

The worst debtors?
quote:
Debt in the UK may be at historical highs, but borrowing is also at record levels internationally.
In the Netherlands household debt is worth almost twice income, whereas in the UK it is substantially less.
However, while rates remain low the cost of borrowing is easy for many.
http://news.bbc.co.uk/1/s(...)_trillion/html/5.stm
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:31:01 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62241958
Nota bene: dit is data uit 2003. Nu is het veel erger geworden.

Ook hebben wij ons altijd wel op onze borst geklopt met onze mooie groeicijfers, maar bovenstaande grafiek laat ons ook zien hoe wij die gefinancierd hebben. Door te lenen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:36:49 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_62242140
Lenen.nl
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:57:10 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62242920
Maar goed, Nederland is dus de grootste schuldenaar ever, ever, ever.

Gelukkig is er geld genoeg in de wereld...

Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:13:32 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62243524
Een van de redenen dat Nederland zo hoog staat, is dat het bezit van geld hier extreem hoog belast wordt, en het hebben van schulden zwaar gesubsidieerd. Nergens anders ter wereld is dat verschil zo groot.
Voor bezittingen geldt een vermogensbelasting van 1,2%. Bij een lage rente van 4% en een inflatie van 3%, heb ik dus een negatief rendament op mijn eigen vermogen van 0,2%!!!
Wanneer ik echter (hypotheek)schulden heb, dan leveren die mij 5% rente - 2,5% HRA = 2,5% effectief - 3% inflatie 0,5% per jaar op!

Schulden renderen in Nederland dus beter dan bezittingen! Is er één ander land ter wereld waar dat ook zo is? Ik kan me zomaar voorstellen dat dit in Denemarken en Nieuw-Zeeland ook deels zo is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Redactie Frontpage woensdag 8 oktober 2008 @ 21:15:16 #24
145738 superworm
is erbij
pi_62243587
Interessant, topic, terugvindpost, maar waarom je nou de hele tijd dingen loopt te onderstrepen is mij een raadsel.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:16:51 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62243637
Omdat het toch uitzonderlijk genoemd mag worden dat je een negatief rendament op vermogen hebt in Nederland.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')