Is het overigens niet zo, dat juist onze taalovereenkomst ervoor zorgt dat Nederlanders/Hollander ( welke van de twee bedoel je eigenlijk?) zo aanstootgevend gevonden worden? Als we toch naar verklaringen zoeken?quote:Op maandag 9 februari 2009 15:30 schreef KatieMorosky het volgende:
[..]
Oké, dat wist ik niet! Maar naar mij toe kwam dat zo over, en niet alleen naar mij toe. De Hollandse opvoeding is gewoon helemaal anders. Jullie zeggen dingen die wij aanstootgevend vinden en dat komt voor ons onbeleefd over. Ik denk heus niet dat ik alleen voor mezelf spreek. Je moet jezelf ook gewoon es vanop een afstandje kritisch kunnen bekijken.
Ik vind het ook niet leuk dat vele Vlamingen onnodig afgeven op Hollanders (en hen de verkeerde weg uitsturen). Ik heb altijd geweigerd om mij die Hollanders(of het is eender wat voor)haat aan te nemen. Ik wou gewoon een verklaring geven. Via professionele weg kom ik met verschillende nationaliteiten in contact, al vele jaren. Ik kan daar gerust mijn conclusies uit trekken en algemene tendensen zien. En die schreef ik hier gewoon neer.
België heeft het Bolleke op de wereld gezet, alleen dat is al een compliment waard!quote:Op maandag 9 februari 2009 15:39 schreef Cracka-ass het volgende:
Het enige goede aan Belgie is Goedele Liekens en die kerel van de slimste, die enorm populair is en lekkere platte grappen maakt. Toch gek eigenlijk, dat heel Belgie er naar kijkt; het had een Hollander kunnen zijn.
Stiekum willen alle Belgen een Hollander zijn. En gelijk hebben ze want Holland ligt in het centrum van de wereld. En Heineken en maatjesharing komen er vandaan.quote:Op maandag 9 februari 2009 15:39 schreef Cracka-ass het volgende:
het had een Hollander kunnen zijn.
Nederlanders zijn gewoon blije, gelukkige mensen die graag en vaak lachen. Belgen daarentegen nemen het leven veel te serieus. Vroeger was Belgie een echt katholiek land nu zijn jullie Calvinistischer dan de Bible Belt op de Veluwe.quote:Op maandag 9 februari 2009 15:47 schreef Beregd het volgende:
Weet je wat het probleem vaak is met Nederlanders, in het buitenland, sommige Nederlanders maken echt zoveel lawaai. In Nederland valt dat niet op, daar spreken ze met hopen even luid. Maar in Antwerpen bijvoorbeeld, daar hoor je ze soms spreken, dat gaat echt dubbel zo hard als gelijk wie anders. Misschien willen ze graag dat iedereen meeluistert, ik weet het niet, maar zo luid, dat zijn we in België niet echt gewoon.
Een Nederlander hoor je van heel ver aankomen vaak, met duitsers, fransen, belgen, etc... valt me dat veel minder op.En wie opvalt wordt geviseerd.
jaja, ES57, jajaquote:Op maandag 9 februari 2009 15:50 schreef ES57 het volgende:
[..]
Nederlanders zijn gewoon blije, gelukkige mensen die graag en vaak lachen. Belgen daarentegen nemen het leven veel te serieus. Vroeger was Belgie een echt katholiek land nu zijn jullie Calvinistischer dan de Bible Belt op de Veluwe.
En zeurpieten .... dat zijn de Belgen ook ... obsessieve zeurpieten. Zeuren om de Ollanders bijvoorbeeld.quote:
Kijk, dit soort opmerkingen illustreren wat ik bedoel en die komen te pas en te onpas voorbij op verschillende sites en fora (uitz. op culturele sites en fora). Door dit soort opmerkingen krijgen gewoon vele Vlamingen een hekel aan Nederlanders (ik bedoel in het algemeen wel Nederlanders. 'k Heb niet zo veel kennis van die Moerdijkgrens). Dat Beregd ofzo jullie leuk vindt is iets waar ik weinig op kan zeggen. Het drukt niet echt een algemene tendens uit. Ik daarentegen wens eerder neutraal te blijven (heb niks voor of tegen jullie volk. 'k Heb wel iets voor bepaalde individulele Nederlanders.)quote:Op maandag 9 februari 2009 15:39 schreef Cracka-ass het volgende:
Het enige goede aan Belgie is Goedele Liekens en die kerel van de slimste, die enorm populair is en lekkere platte grappen maakt. Toch gek eigenlijk, dat heel Belgie er naar kijkt; het had een Hollander kunnen zijn.
Ik ben altijd weer teleurgesteld als ik aan het buffet kom in Turkije.quote:Op maandag 9 februari 2009 15:56 schreef pfaf het volgende:
Overigens denk ik (vind ik) dat het met die luidruchtigheid nog wel mee valt, maar de stillen hoor je natuurlijk niet hè...
quote:Op maandag 9 februari 2009 15:58 schreef KatieMorosky het volgende:
[..]
Kijk, dit soort opmerkingen illustreren wat ik bedoel en die komen te pas en te onpas voorbij op verschillende sites en fora (uitz. op culturele sites en fora). Door dit soort opmerkingen krijgen gewoon vele Vlamingen een hekel aan Nederlanders (ik bedoel in het algemeen wel Nederlanders. 'k Heb niet zo veel kennis van die Moerdijkgrens). Dat Beregd ofzo jullie leuk vindt is iets waar ik weinig op kan zeggen. Het drukt niet echt een algemene tendens uit. Ik daarentegen wens eerder neutraal te blijven (heb niks voor of tegen jullie volk. 'k Heb wel iets voor bepaalde individulele Nederlanders.)
Ik denk dat jouw probleem is dat je geen sarcasme herkent. Neem het internet eens niet zo serieus joh. Ik heb nog nooit een Nederlander ontmoet die laatdunkend over een Vlaming sprak.quote:Op maandag 9 februari 2009 15:58 schreef KatieMorosky het volgende:
[..]
Kijk, dit soort opmerkingen illustreren wat ik bedoel en die komen te pas en te onpas voorbij op verschillende sites en fora (uitz. op culturele sites en fora). Door dit soort opmerkingen krijgen gewoon vele Vlamingen een hekel aan Nederlanders (ik bedoel in het algemeen wel Nederlanders. 'k Heb niet zo veel kennis van die Moerdijkgrens). Dat Beregd ofzo jullie leuk vindt is iets waar ik weinig op kan zeggen. Het drukt niet echt een algemene tendens uit. Ik daarentegen wens eerder neutraal te blijven (heb niks voor of tegen jullie volk. 'k Heb wel iets voor bepaalde individulele Nederlanders.)
Ik zat eens tijdens een vakantie eens in Spanje (per ongeluk) in een Ierse buurt. TERING wat hebben we moeten schreeuwen om de Hollandse eer hoog te moeten houden. k Heb er nog van die kankerpoliepen van op de stembanden.quote:Op maandag 9 februari 2009 16:03 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ik ben altijd weer teleurgesteld als ik aan het buffet kom in Turkije.
Die Russen troefen ons verdomme elke keer weer af.
Was dat sarcasme? Dan hebben we gewoon een verschillend gevoel voor humor (Paul De Leeuw en Najib Amhali vind ik overigens wel grappig). Maar in bovenstaande opmerking kon ik weinig sarcasme herkennen.quote:Op maandag 9 februari 2009 16:08 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik denk dat jouw probleem is dat je geen sarcasme herkent. Neem het internet eens niet zo serieus joh. Ik heb nog nooit een Nederlander ontmoet die laatdunkend over een Vlaming sprak.
Ik ben zelf twee jaar terug op vakantie geweest in Antwerpen en ik heb nergens last van gehad. Wij hebben onszelf overigens ook hoffelijk en voorbeeldig gedragen. (Nee, geen sarcasme deze keerquote:Op maandag 9 februari 2009 16:20 schreef KatieMorosky het volgende:
[..]
Was dat sarcasme? Dan hebben we gewoon een verschillend gevoel voor humor (Paul De Leeuw en Najib Amhali vind ik overigens wel grappig). Maar in bovenstaande opmerking kon ik weinig sarcasme herkennen.
Misschien is het ook omdat er jaren geleden op Panorama (een Vlaams duidingsprogramma) een ontluisterende reportage werd getoond over Nederlanders op bezoek in Antwerpen. Vele Vlamingen hebben die reportage gezien en het was heel erg shockerend wat we te zien kregen en hoorden. Dat maakte dat vele Vlamingen Nederlanders er niet echt symphatieker door gingen vinden. Ondertussen is die reportage wel al lang geleden maar sommige dingen blijven nu eenmaal nazinderen.
Oh boyquote:Op maandag 9 februari 2009 16:20 schreef KatieMorosky het volgende:
[..]
Was dat sarcasme? Dan hebben we gewoon een verschillend gevoel voor humor (Paul De Leeuw en Najib Amhali vind ik overigens wel grappig).
Net als Nederlanders denken dat elke Belg een pratende hond in huis heeft.quote:Maar in bovenstaande opmerking kon ik weinig sarcasme herkennen.
Misschien is het ook omdat er jaren geleden op Panorama (een Vlaams duidingsprogramma) een ontluisterende reportage werd getoond over Nederlanders op bezoek in Antwerpen. Vele Vlamingen hebben die reportage gezien en het was heel erg shockerend wat we te zien kregen en hoorden. Dat maakte dat vele Vlamingen Nederlanders er niet echt symphatieker door gingen vinden. Ondertussen is die reportage wel al lang geleden maar sommige dingen blijven nu eenmaal nazinderen.
Zelfs in Den Haag niet, het centrum van het barbaarse, Heineken zuipende Holland. Tenminste, in mijn privé en professionele leven heb ik ze niet meegemaakt.quote:Op maandag 9 februari 2009 16:08 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik denk dat jouw probleem is dat je geen sarcasme herkent. Neem het internet eens niet zo serieus joh. Ik heb nog nooit een Nederlander ontmoet die laatdunkend over een Vlaming sprak.
Dat pleit echt niet voor je.quote:Op maandag 9 februari 2009 16:20 schreef KatieMorosky het volgende:
[..]
Paul De Leeuw .... vind ik overigens wel grappig
De beste veralgemenisering tot nu toe.quote:Op maandag 9 februari 2009 16:29 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Oh boy![]()
[..]
Net als Nederlanders denken dat elke Belg een pratende hond in huis heeft.
ah, je geeft het toe, je doet maar wat alsof!quote:Op maandag 9 februari 2009 16:33 schreef ES57 het volgende:
[..]
Zelfs in Den Haag niet, het centrum van het barbaarse, Heineken zuipende Holland. Tenminste, in mijn privé en professionele leven heb ik ze niet meegemaakt.
KatieMorosky lijkt mij nogal een wereldvreemd figuur die internet gelijk stelt aan de real life.
Tja, dat Belgen heel graag een heel volk over 1 kam scheren, is ons Hollanders wel duidelijk. Toon 20 Hollandse Tokkies in Antwerpen en de Belgen beweren dat mijn ouders of welke Hollander dan ook van hetzelfde hout zijn gesneden. Bij jullie zijn alle Afrikanen toch makaken? Komen wij er nog goed van af.quote:Op maandag 9 februari 2009 16:20 schreef KatieMorosky het volgende:
en je doet het meteen zelf!quote:Op maandag 9 februari 2009 16:45 schreef ES57 het volgende:
[..]
Tja, dat Belgen heel graag een heel volk over 1 kam scheren
Dat komt omdat ze je vriendelijk toelachen en beleefd knikken, om je vervolgens achter je rug belachelijk te makenquote:Op maandag 9 februari 2009 16:25 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik ben zelf twee jaar terug op vakantie geweest in Antwerpen en ik heb nergens last van gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |