abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:50:16 #1
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_62173630
Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke sport om mezelf mee bezig te gaan houden. Nu dacht ik dat klimmen misschien wel wat voor mij is. Op de muur en misschien later op de berg enzo.

Maar ik ken helemaal niemand die zich hier mee bezig houd. Ik begreep van de site van de klimschool wel dat ze beginnerslessen doen, maar daar raden ze je aan om met zn tweeën te komen omdat je een klimpartner nodig hebt. En die heb ik dus niet.

Vraag is dus: hoe begin je met klimmen? waar vind je klimpartners?
Zijn er iets van beginnerscursussen enzo? ik woon vlakbij Amsterdam Sloterdijk en daar is een klimmuur, dus als ik daar iets zou kunnen zou het echt perfect zijn.
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
pi_62174099
In Sloterdijk heb ik een beginnerscursus gedaan. Het zijn gewoon de basics (veiligheid enzo) en dan mag je zelf beetje rondklimmen. Ik heb t gedaan met me ouders, je hebt 1 of 2(backup) mensen + jezelf nodig om te klimmen. Die moet je maar voor 1 dag zien te regelen (vriend/vriendin/broer/zus whatever)

Volgens mij is er in Sloterdijk ook een lijstje waarop je kan schrijven wanneer je gaat klimmen+niveau+telefoonnummer, dan kunnen anderen dat zien en dan kan je afspreken

Maar wat je natuurlijk altijd moet doen is er gewoon heengaan en daar rondvragen. Zij weten het altijd beter dan wij nederige Fok!ers
pi_62174309
Klimmen is een geweldige sport die in Nederland erg in opkomst is. Leuk dat je er aan denkt te beginnen.
Het is inderdaad verstandig om een beginnerscursus te volgen. Je hebt daar echt niet persé een maatje voor nodig, vaak zijn er ook anderen die zelfstandig naar zo'n cursus toekomen. Tijdens de cursus indoor topropen leer je wat basistechnieken, waarmee je na afloop van de cursus zelfstandig uit de voeten kan in de klimhal. Met wat geluk heb je tijdens de cursus ook wat mensen gevonden, met wie je kunt gaan klimmen. Tijdens de cursus kan je vaak materiaal lenen van de klimhal, en als het je bevalt kun je zelf materiaal aanschaffen. Voor ongeveer 150-200 euro koop je een paar beginners-klimschoentjes, een gordel, een karabiner en zekerapparaat en eventueel een pofzakje (voor de magnesium).
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_62174470
Overigens is het als je studeert ook heel tof om lid te worden van een Studenten Alpine Club (SAC). Maargoed, dan moet je dus wel student zijn.
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:29:34 #5
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_62174718
Hey, bedankt voor jullie reacties.
ik ben inderdaad nog student voor een jaartje. Studentenclub heb ik inderdaad ook aan gedacht en lijkt me ook erg leuk om me daar bij aan te sluiten. Heb ook een beetje rondgekeken, maar kon alleen een beginnerscursus vinden waar je wel enige ervaring voor moet hebben.

Ik kon geen beginnerscursusen vinden in Amsterdam, heb je daar misschien voorbeelden van? Ik kon alleen de beginnersavond van Klimhal Sloterdijk vinden, maar daar werd wel aangeraden om een maatje mee te nemen. (en ik kan dus niemand vinden die mee wil, reacties varieren van "ik denk niet dat ik tijd heb"tot gatver, klimmen lijkt me dus ECHT niet leuk)
pi_62174971
Moet je verplicht iemand meenemen naar die cursus dan? Kijk ook even op de site van mountain network, die hebben ook een hal in Amsterdam genaamd 'tussen Hemel en aarde'. http://cms.mountain-network.eu/index.php?id=2331
  maandag 6 oktober 2008 @ 17:38:06 #7
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_62178567
Dat idee kreeg ik wel van de site ja. Die link die jij geeft is ook heel intresant. bedankt!
  maandag 6 oktober 2008 @ 17:39:56 #8
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_62178631
Dat idee kreeg ik wel van de site ja.
quote:
in om een keertje te komen klimmen ? Dat kan !

In een gezellige en veilige omgeving helpen wij je op weg.

Het enige wat je hoeft te doen is contact met ons op te nemen om een afspraak te maken voor een introductieles. Een introductieles kan binnen openingstijden voor minimaal 2 personen maar beter 3 personen, en een ervaren instructeur zal instructie geven.

Voor onder de 16 jaar zijn er speciale jeugd uren, deze zijn van maandag t/m vrijdag van 13:00-17:00 en zaterdag ochtend. Per 3 kinderen moet er minimaal 1 volwassene meekomen. Ook hiervoor zal een afspraak moeten worden gemaakt.

Die link die jij geeft is ook heel intresant. bedankt!
pi_62345765
Als je student bent en in Amsterdam studeert zou ik Casparovvv zei toch even bij de ASAC kijken hun cursus: http://asac.climbing.nl/website_content/OC/cursussen/beginners

Altijd gezellig zo'n SAC en scheelt ook nog eens wat centen. Zo'n indoor toprope cursus stelt eigenlijk geen ene reet voor, en hier in Heerlen durven ze er 90 euro voor te vragen, terwijl ik als SAC lid de nieuwe leden met de basis cursus in 4 sessies (voor hen gratis) meteen toprope zekeren, voorklim zekeren, de basis voor buiten klimmen en abseilen leer

Volgens mij moet je voor de ASAC wel je eigen materiaal hebben, maar bij de Bever/Demmenie/andere outdoor zaak kan je voor niet al teveel geld wel een setje vinden. Je gordel hoeft natuurlijk niet meteen een 80 euro Petzl te zijn, kijk ook eens naar Singing Rock ofzo, prima voor indoor, ik weet niet hoe het met je budget zit maar het scheelt best wat centjes
pi_62352069
Singing Rock maakt idd mooi spul, zeker als beginner kan je daar je voordeel mee doen. Verder kan je het zo gek maken als je zelf wilt, via de SAC kan je vaak alles leren. Je begint met toprope zekeren, vervolgens indoor voorklimmen, outdoor voorklimmen (meerdere touwlengtes) en adventure klimmen (voorklimmen met gebruik van nuts, friends e.d.) Vaak kost het je een weekend, maar de instructeurs doen het meestal voor niets, gewoon omdat ze het leuk vinden! Daarnaast is het ook nog eens ontzettend gezellig.
  maandag 20 oktober 2008 @ 12:35:48 #11
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_62525733
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 10:55 schreef superheist het volgende:
Als je student bent en in Amsterdam studeert zou ik Casparovvv zei toch even bij de ASAC kijken hun cursus: http://asac.climbing.nl/website_content/OC/cursussen/beginners

Altijd gezellig zo'n SAC en scheelt ook nog eens wat centen. Zo'n indoor toprope cursus stelt eigenlijk geen ene reet voor, en hier in Heerlen durven ze er 90 euro voor te vragen, terwijl ik als SAC lid de nieuwe leden met de basis cursus in 4 sessies (voor hen gratis) meteen toprope zekeren, voorklim zekeren, de basis voor buiten klimmen en abseilen leer

Volgens mij moet je voor de ASAC wel je eigen materiaal hebben, maar bij de Bever/Demmenie/andere outdoor zaak kan je voor niet al teveel geld wel een setje vinden. Je gordel hoeft natuurlijk niet meteen een 80 euro Petzl te zijn, kijk ook eens naar Singing Rock ofzo, prima voor indoor, ik weet niet hoe het met je budget zit maar het scheelt best wat centjes
Als ik zo in de agenda kijk lijkt het me erg leuk. ik denk dat ik eerste eens een introductie ga doen in een klimhal en me daarna aanmeld bij de ASAC. Klinkt in ieder geval allemaal erg gezellig.
jammer alleen dat de cursus begint in September. Iets te laat voor mij dus. Wachten tot februari maar weer.
  maandag 20 oktober 2008 @ 12:37:25 #12
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_62525776
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 15:10 schreef Casparovvv het volgende:
Singing Rock maakt idd mooi spul, zeker als beginner kan je daar je voordeel mee doen. Verder kan je het zo gek maken als je zelf wilt, via de SAC kan je vaak alles leren. Je begint met toprope zekeren, vervolgens indoor voorklimmen, outdoor voorklimmen (meerdere touwlengtes) en adventure klimmen (voorklimmen met gebruik van nuts, friends e.d.) Vaak kost het je een weekend, maar de instructeurs doen het meestal voor niets, gewoon omdat ze het leuk vinden! Daarnaast is het ook nog eens ontzettend gezellig.
Budget is (als student uiteraard) beperkt, maar als ik met een paar tientjes spenderen lekker aan de slag kan kan ik daar niet wakker van liggen. het klinkt allemaal erg spannend...
pi_62525831
Kijk ook eens hier: Centraal klimtopic #5
Met een hele reeks die je kunt teruglezen, dus dat scheelt je dan misschien ook dubbele vragen stellen.

En veel plezier met de leuke sport natuurlijk!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 23 oktober 2008 @ 17:09:14 #14
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_62616221
Top. Bedankt. Nooit gezien of gevonden.
pi_62616347
Hij is recentelijk ook weer na maanden gekickt geloof ik De lui die in dat topic rondhangen zijn doorgaans ook niet de lui die uren op FOK! doorbrengen.
pi_62616820
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 17:14 schreef Casparovvv het volgende:
De lui die in dat topic rondhangen zijn doorgaans ook niet de lui die uren op FOK! doorbrengen.
Nou... helaas verdien ik mn geld gewoon op kantoor, en niet in de bergen

Dit topic kan misschien wel dicht / gemerged met het centrale topic?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')