abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62162724

Nu de gehele Nederlandse tak van Fortis en ABN AMRO in handen van de staat zijn gevallen en dus uit de Fortis Holding zijn gehaald en inmiddels duidelijk is geworden dat Fortis België is overgenomen voor de BSP Bank en de Belgische overheid, wat heb je dan nog aan een aandeel Fortis?

Voor zover mijn kennis reikt, worden op de beurs aandelen verhandeld in de holding Fortis NV/SA, waarin de verschillende bank onderdelen dochterondernemingen zijn.

Nu die dochteronderneming dus worden onttrokken uit de holding, maar de aandelen nog wel steeds worden verhandeld en in het bezit zijn van beleggers, wat hebben zij feitelijk dan?

Is het zo dat de verschillende overheden de aandelen van de beleggers (gedwongen) overkopen, zonder dat hierover gestemd kan/ moet worden in een aandeelhouders vergadering?

Kortom, wat heeft de Fortis belegger nog aan zijn aandeel en wat vertegenwoordigd dit (niet qua geld, maar qua bezit)?

[ Bericht 6% gewijzigd door ItaloDancer op 18-12-2008 14:32:03 ]
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_62162776
Er blijft in Fortis Holding het volgende over: Fortis Insurance International, de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse activiteiten, de opbrengst van de verkoop van Fortis Insurance Belgium en de opbrengst van de verkoop van het belang van 51 procent in Fortis Bank België.
pi_62162823
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:01 schreef ItaloDancer het volgende:
Er blijft in Fortis Holding het volgende over: Fortis Insurance International, de opbrengst van de verkoop van de Nederlandse activiteiten, de opbrengst van de verkoop van Fortis Insurance Belgium en de opbrengst van de verkoop van het belang van 51 procent in Fortis Bank België.
Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?
pi_62162842
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:04 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zit er nu héél veel geld in Fortis NV/SA en krijgen alle aandeelhouders een leuk dividend, waarna een simpele verzekeringsmaatschappij overblijft?
Yep, dat lijkt mij het meest logische, of die verzekeringsmaatschappij wordt ook nog verkocht.
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:06:05 #5
3185 Adelante
To let it go now
pi_62162852
Het zijn gewoon staatsobligaties nu.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_62162870
Waarom kan dit niet in het algemene overname topic? Verder is het antwoord eigenlijk al gegeven. Duimen voor het beste...
pi_62162879
Theoretisch komt het dan over, alsof dit de tijd is dat je aandelen Fortis moet kopen. De slechte bedrijfsonderdelen zijn eruit gehaald, er is veel cash in the house en een verzekeringsbedrijf wat nog goed geld kan opleveren...
pi_62162926
alle rotte zooi schijnt er ook nog in te zitten.
pi_62162935
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:07 schreef ChRoNiC het volgende:
Waarom kan dit niet in het algemene overname topic? Verder is het antwoord eigenlijk al gegeven. Duimen voor het beste...
Ik zie geen centraal topic over de overname, wel zijn er allerlei topics over de overname over specifieke vraaggebieden en dit vind ik er ook één van.

En een antwoord als "duimen voor het beste" vind ik geen antwoord. Ik stel een concrete vraag, die met feiten te beantwoorden is door mensen die hier wat meer kennis over hebben als ik.

Ik stel geen emo vraag.
pi_62162940
En 66% aandeel in een bank met 10 miljard slechte leningen.
pi_62162969
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:10 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Ik zie geen centraal topic over de overname, wel zijn er allerlei topics over de overname over specifieke vraaggebieden en dit vind ik er ook één van.

En een antwoord als "duimen voor het beste" vind ik geen antwoord. Ik stel een concrete vraag, die met feiten te beantwoorden is door mensen die hier wat meer kennis over hebben als ik.

Ik stel geen emo vraag.
Ik snap je vraag wel. Dat serieuze antwoord wat je wilt hebben is al gegeven hierboven. Verder is het op dit moment speculeren.
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:14:43 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62162990
Er valt nog te vragen of het wel legitiem is om alle goede onderdelen uit een bedrijf te plukken en alle schulden in een rotte constructie achter te laten. Want wanneer die 16 miljard nu onvoldoende is om Fortis weer gezond te krijgen, en Fortis (restant) failliet gaat? Terwijl het Nederlandse restant van Fortis al weer winst maakt. Wat moet een schuldeiser dan doen? Dit accepteren?

Dat is hetzelfde als dat ik een bedrijf opricht. Het splits in een rot deel met 1 miljoen schuld en een goed deel met 800.000 euro vermogen. Dan laat ik het rotte deel failliet gaan en cash ik de 800.000 euro.
The End Times are wild
pi_62163034
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:14 schreef LXIV het volgende:
Er valt nog te vragen of het wel legitiem is om alle goede onderdelen uit een bedrijf te plukken en alle schulden in een rotte constructie achter te laten. Want wanneer die 16 miljard nu onvoldoende is om Fortis weer gezond te krijgen, en Fortis (restant) failliet gaat? Terwijl het Nederlandse restant van Fortis al weer winst maakt. Wat moet een schuldeiser dan doen? Dit accepteren?

Dat is hetzelfde als dat ik een bedrijf opricht. Het splits in een rot deel met 1 miljoen schuld en een goed deel met 800.000 euro vermogen. Dan laat ik het rotte deel failliet gaan en cash ik de 800.000 euro.
Het belangrijkste verschil is dat overheden in principe alles mogen.
pi_62163054
quote:

Zo is Sjoerd Kooistra rijk geworden met zijn kroegen.
pi_62163067
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:04 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Ik vraag me alleen af hoe dit in de praktijk zal gaan..
Ik heb vorige week zo'n 310 aandelen Fortis gekocht voor bijna 1500 euro.
Ze waren nu ongeveer 1700 euro waard.

Wat gaat er concreet gebeuren met deze aandelen?
Ik snap het namelijk niet echt
pi_62163091
quote:

Een beetje het oude "Plof BV' principe dus, alleen dan nu met een NV, een overheid en aandeelhouders... Inderdaad, goed vraagstuk!

De "Plof BV" is tegenwoordig erg moeilijk gemaakt door allerlei wetten en regels, benieuwd hoe dit gaat in deze situatie dan... Alleen het verschil is nu wel dat er veel geld aanwezig in de Fortis Holding en de slechte onderdelen eruit zijn...
pi_62163124
De aandelen blijven genoteerd aan de aex, het zijn nog steeds aandelen in de holding alleen is de holding uitgehold. Dat houdt in dat alle dochters verkocht zijn op 1 na. Je bent nu dus aandeelhouder in een holding met alleen nog de internationale verzekeringstak van fortis in plaats van aandeelhouder in een grootbank.
Wat waarschijnlijk inhoudt dat de koers rap zal dalen. Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, wat erg vervelend is maar het hoort bij de gok..
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:30:52 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62163151
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:25 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Een beetje het oude "Plof BV' principe dus, alleen dan nu met een NV, een overheid en aandeelhouders... Inderdaad, goed vraagstuk!

De "Plof BV" is tegenwoordig erg moeilijk gemaakt door allerlei wetten en regels, benieuwd hoe dit gaat in deze situatie dan... Alleen het verschil is nu wel dat er veel geld aanwezig in de Fortis Holding en de slechte onderdelen eruit zijn...
Ik hoorde op de VTM dat Fortis (het Vlaamse restant) 870 MILJARD schuld had uitstaan. DIe 16 miljard van Bos verdampen in een halve dag. En dan? Er een BV van maken en de eigenaren (aandeelhouders) verantwoordelijk maken? Dan krijg je voor ieder aandeel fortis een schuld van 2800 euro in de schoenen!
The End Times are wild
pi_62163156
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:27 schreef ChRoNiC het volgende:
De aandelen blijven genoteerd aan de aex, het zijn nog steeds aandelen in de holding alleen is de holding uitgehold. Dat houdt in dat alle dochters verkocht zijn op 1 na. Je bent nu dus aandeelhouder in een holding met alleen nog de internationale verzekeringstak van fortis in plaats van aandeelhouder in een grootbank.
Wat waarschijnlijk inhoudt dat de koers rap zal dalen. Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, wat erg vervelend is maar het hoort bij de gok..
Hmm..
Maar al dat geld dat verdiend is met deze verkopen?

Wat gaat daar dan mee gebeuren?
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:33:15 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62163172
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:31 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Hmm..
Maar al dat geld dat verdiend is met deze verkopen?

Wat gaat daar dan mee gebeuren?
DIe 16 miljard verdampen de eerste 2 minuten na opening van de AEX tot niets.
The End Times are wild
pi_62163183
Dat is dus even flink genaaid..

En dit was echt de beste oplossing?
  maandag 6 oktober 2008 @ 00:35:37 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62163195
Het ging primair niet om de belangen van de aandeelhouders, maar om het waarborgen van de systeemstabiliteit. Ik weet niet wat je aandelen maandag nog waard zullen zijn. Was het veel geld voor je, of gewoon een gokje?
The End Times are wild
pi_62163211
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:27 schreef ChRoNiC het volgende:
Ja, maar wat er aan bezittingen in zitten, die 16.8 miljard van Nederland en de rest wat de Fransen en Belgen inbrengen.

Is meer dan de koers van Fortis vrijdag.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 6 oktober 2008 @ 00:40:57 #24
862 Arcee
Look closer
pi_62163250
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:33 schreef LXIV het volgende:
DIe 16 miljard verdampen de eerste 2 minuten na opening van de AEX tot niets.
Hoezo? Houdt die holding geen waarde dan?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_62163268
Nouwjah..
Het was geen kapitaal maar toch wel ff kut..

Wat is nu het verstandigste om te doen?
De hele handel verkopen morgen bij het openen van de beurs?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')