abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62161780
Wie herinnert zich niet de schitterende seizoenen:
quote:
1997 - 1999: Weer Europa in
Aan het begin van het seizoen 1997/'98 constateert het bestuur dat het budget van 13 miljoen gulden ontoereikend is om regelmatig bij de eerste 10 clubs op de ranglijst te eindigen. De begroting wordt opgeschroefd naar 15 miljoen. Organisatiebureau Coopers en Lybrand brengt in haar rapport aan het bestuur advies uit om zich meer te concentreren op het besturen en het uitvoerend werk over te laten aan het professioneel apparaat. Martin van Geel gaat uitsluitend functioneren als manager voetbalzaken. Als nieuwe trainer-coach wordt Co Adriaanse aangetrokken, voorheen directeur opleidingen bij Ajax. Zijn komst brengt het nodige teweeg. Na een zeer matige seizoensstart krijgt Adriaanse het elftal op de rails en gebeurt wat niemand had verwacht: Willem II eindigt op de vijfde plaats die recht geeft op deelname aan het UEFA Cup-toernooi. De vreugde in Tilburg is enorm. Na vijfendertig jaar gaat Willem II weer Europa in.
In de eerste ronde winnen de Tilburgers twee keer van Dinamo Tbilisi, waarna in de tweede ronde Real Betis Sevilla wacht. Thuis speelt Willem II knap gelijk. maar in Sevilla gaat de ploeg kansloos met 3-0 ten onder. Willem II heeft zich echter een waardige vertegenwoordiger getoond en het Europese avontuur smaakt naar meer. En dat meer komt eerder dan verwacht, want in het seizoen 1998/'99 bereikt Willem II het schier ongelooflijke. Als nummer 11 van de rangschikking gaan de Tricolores de winterstop in en Europees voetbal lijkt niet meer haalbaar. Maar via een fantastische serie klimmen de Tricolores naar de bovenste regionen van de ranglijst.

Op 16 mei 1999 bereikt de club in Leeuwarden een nieuw hoogtepunt. Willem II wint van Cambuur, stelt daardoor de tweede plaats in de eindrangschikking veilig en plaatst zich rechtstreeks voor de lucratieve Champions League. Het team bestaat die dag uit: Jimmy van Fessem, Geoffrey Prommayon, Sami Hyypiä, Raymond Victoria, Delano Hill, Adil Ramzi (71.Ousmane Sanou), Tomás Galásek, Arno Arts, Jatto Ceesay, Mariano Bombarda (86.Mark Schenning), Yassine Abdellaoui (75.Erwin Hermes). De slotwedstrijd een week later thuis tegen FC Twente levert de eerste nederlaag op in 1999, maar de feestvreugde tijdens de huldiging na deze wedstrijd is er niet minder om. Het seizoen 1998/'99 is er een om in te lijsten: Willem II verkoopt 10000 seizoenkaarten, beëindigt het seizoen als 2e, behaalt 65 punten, scoort 69 doelpunten en trekt in eigen huis 204780 toeschouwers. Op 24 mei 1999 wordt Willem II op het VVCS Profvoetbalgala gekozen tot Club van het jaar. Ook in deze succesvolle periode ziet de club weer toppers (Clyde Wijnhard, Bert Konterman en Sami Hyypiä) vertrekken.
quote:
1999 - 2000: Op het hoogste Europese platform
Op 12 juli 1999 begint voor Willem II de voorbereiding op een aantrekkelijk, maar vanwege de deelname aan de Champions League ook loodzwaar seizoen 1999-2000. De belangstelling in Tilburg is enorm. De club verkoopt alle beschikbare (12750) seizoenkaarten en alle thuiswedstrijden voor de KPN Telecompetitie zijn reeds vóór aanvang van het seizoen uitverkocht. De competitiestart is veelbelovend en na 4 wedstrijden prijken de Tricolores op een fraaie, gedeelde tweede plaats. De eerste ontmoeting in de prestigieuze Champions League wordt dan ook vol vertrouwen tegemoet gezien, maar op 15 september 1999 verliest Willem II thuis op kwaliteit met 1-3 van Spartak Moskou.

Foto: Trainer Co Adriaanse buigt zich over de opstelling

Ook in de drie daaropvolgende confrontaties tegen Girondins de Bordeaux en twee maal Sparta Praag rest Willem II slechts respect.
De hatelijke nul in de stand noopt trainer Co Adriaanse tot een ander spelconcept. De Tricolores spelen in de twee resterende wedstrijden vooral om niet te verliezen en deze tactiek heeft succes. In Moskou wordt Spartak op 1-1 gehouden en een week later neemt Willem II in eigen huis met een 0-0 gelijkspel tegen Bordeaux afscheid van de Champions League. Sportief gezien was de deelname geen succes, maar Willem II schreef historie en heeft zijn visitekaartje afgegeven op het hoogste Europese platform.

De Tricolores kunnen zich nu volledig richten op de nationale competitie. Via een 0-2 zege op De Graafschap nestelt Willem II zich op een fraaie derde plaats en Co Adriaanse gelooft zelfs nog altijd in een kampioenschap. In december 1999 constateert hij echter dat Willem II over zijn hoogtepunt heen is en dat de vijfde plaats het hoogst haalbare is. Inmiddels is hij ook tot de overtuiging gekomen dat hij er goed aan zou doen om Willem II aan het eind van het seizoen te verlaten. Na twee jaren van succes is volgens hem het verwachtingspatroon bij de supporters zó hoog geworden dat het niet meer in te lossen is. Hij kondigt officieel zijn vertrek aan per 1 juli 2000 en het bestuur benoemt op 14 januari 2000 Hans Westerhof als zijn opvolger.

Na de winterstop kunnen de Tricolores geen rol van betekenis meer spelen. De ploeg tobt duidelijk met de vorm, ondanks een overwinning op Feyenoord en een verdienstelijk gelijkspel tegen PSV. Een plaats bij de eerste vijf zit er niet meer in. Willem II is inmiddels op de negende plaats beland en komt daar niet meer vanaf. Op zondag 7 mei 2000 nemen de Tricolores in eigen stadion afscheid van publiek en trainer. Dit gebeurt met een smadelijke 1-4 nederlaag tegen degradatiekandidaat Cambuur Leeuwarden. Over die nederlaag is Adriaanse zó teleurgesteld dat hij per direct zijn ontslag indient, één week voor het einde van de competitie. Met assistent-coach Hans Verel als zijn vervanger op de bank sluit Willem II in Maastricht (1-1 tegen MVV) een memorabel seizoen af, dat vreugde en verdriet kende. Een seizoen waarin de club in totaal 291.750 toeschouwers binnen haar poorten kreeg (competitie: 241.250, Amstel Cup: 9.000 en Champions League 41.500) en dat geen enkele Willem II'er had willen missen.
En natuurlijk de degradatie van NAC in hetzelfde seizoen
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zondag 5 oktober 2008 @ 23:29:19 #2
191712 Kingside
Draak van een wedstrijd
pi_62162139
Dat waren prachtige tijden inderdaad. Ik had toen nog geen seizoenskaart, maar ging regelmatig met men pa mee. Ik kan me nog goed de 4-1 tegen Feyenoord en de 3-1 tegen Ajax herrinneren, mooi was dat zeg.

Mooie compilatie van de 2 seizoenen:
  maandag 6 oktober 2008 @ 01:05:23 #3
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_62163458
Ik had in de 2 mooiste seizoenen een seizoenskaart
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  maandag 6 oktober 2008 @ 01:06:41 #4
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_62163466
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 23:29 schreef Kingside het volgende:
Dat waren prachtige tijden inderdaad. Ik had toen nog geen seizoenskaart, maar ging regelmatig met men pa mee. Ik kan me nog goed de 4-1 tegen Feyenoord en de 3-1 tegen Ajax herrinneren, mooi was dat zeg.

PSV ook 4-1 geloof ik
Leuk filmpje trouwens!!
  maandag 6 oktober 2008 @ 13:14:31 #5
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_62171113
De 4-1 tegen Feyenoord is de mooiste overwinning van Willem II die ik heb gezien... Hoe het "hand in hand" over de tribunes rolde...

Alhoewel de vrije trap van Mark Schenning in de Champions League ook wel een prachtig moment was...
[b]@RemiLehmann[/b]
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:43:30 #6
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_62173477
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 13:14 schreef reem het volgende:
De 4-1 tegen Feyenoord is de mooiste overwinning van Willem II die ik heb gezien... Hoe het "hand in hand" over de tribunes rolde...

Alhoewel de vrije trap van Mark Schenning in de Champions League ook wel een prachtig moment was...
Inderdaad! Geweldige wedstrijd...alleen altijd weer jammer van dat éne tegendoelpunt.

Dat zingen was overigens niet geheel zonder gevaar. Er stonden plotst wat brede, boze Rotterdammers op bij mij in Vak E
pi_62174053
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:43 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Inderdaad! Geweldige wedstrijd...alleen altijd weer jammer van dat éne tegendoelpunt.

Dat zingen was overigens niet geheel zonder gevaar. Er stonden plotst wat brede, boze Rotterdammers op bij mij in Vak E
Is toen nog een hele rel geweest achteraf. De officiele supportersclub van Feyenoord wilde er een rechtzaak van maken, omdat wij hun "copyright" (of zo) geschonden hadden, maar dat is niet door gegaan, want we deden niets fout

Ajax en AZ (hoezo we zijn geen Ajax 2 en Willem II 2) kunnen tegenwoordig het Bloed zweet en goalen ook niet waarderen overigens...
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 9 oktober 2008 @ 21:44:19 #8
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_62271371
bijzonder was dat ja, ging Willem2 ineens voetballen in de CL! Die voetballers van destijds hebben mooie verhalen voor hun kleinkinderen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_62273043
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:44 schreef rubbereend het volgende:
bijzonder was dat ja, ging Willem2 ineens voetballen in de CL! Die voetballers van destijds hebben mooie verhalen voor hun kleinkinderen
NAC zou het met het huidige team na kunnen doen. Zelfde soort team als Willem II toen had.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 02:13:30 #10
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_62277425
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:44 schreef rubbereend het volgende:
bijzonder was dat ja, ging Willem2 ineens voetballen
Hyypia
pi_62290952
Met Cootje Europa in
pi_62297913
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 22:29 schreef existenz het volgende:

[..]

NAC zou het met het huidige team na kunnen doen. Zelfde soort team als Willem II toen had.
Ze hebben alleen de trainer niet.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 10:47:04 #13
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_62304655
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 23:29 schreef Kingside het volgende:

Mooie fimpje. Ik heb niet zo veel met Willem II maar alleen al voor de historische waarde is het leuk om te zien. Oude stadions van NEC en Roda, lastige uitwedstrijd bij Fortuna Een boze (en jonge) van der Sar, Cambuur nog in de eredivisie. Erg leuk en heel bijzonder dat een club als WIllem II CL mocht spelen. Wel jammer dat Heerenveen en Willem II daar weinig klaar hebben kunnen maken maar leuk voor de supporters.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')