abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62146048
Ik zit er al een jaar over te denken om op een vechtsport te gaan. Vorige week zondag probeerde een wildvreemde mij te wurgen op straat (om 9 uur 's avonds, waar gaat het toch heen met de wereld ) dus op zich lijkt dit me wel een goed moment om er daadwerkelijk mee te beginnen.

Nu kan ik via mijn school voor 50 euro per half jaar inschrijven voor kickboksen of karate. Dus één van die twee moet het wel worden want voor veel meer dan dat heb ik ook niet echt budget. Verder heb ik in een ver verleden sporten gedaan als 'gymnastiek', 'paardrijden' en 'kunstzwemmen'. Ik ben dus niet snel, niet lenig, niet sterk én ik heb geen conditie. Ik heb wel een hoge pijngrens .

Is dit een basis om mee te beginnen, of ga ik eerst zelf aan de slag moeten met mijn conditie? En welke van de twee kies ik dan beter, kickboksen of karate? Lijkt me dat je van karate leniger wordt dan van kickboksen. Verder maken de filosofieën erachter me niet zoveel uit, ik wil gewoon mijn mannetje kunnen staan. Ik wil met een welgemikte vuist of poot iemand tijdelijk uit kunnen schakelen zodat ik gewoon weer mijn gang kan gaan. En ik wil gewoon in fatsoenlijke vorm zijn.
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:43:30 #2
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_62146111
Bij kickboxen krijg je conditie en leer je slaan en trappen. Bij karate leer je allerlei handigheidjes om mensen van je af te houden. Heb zelf ooit eens een bruine band karate gehaald, en soms heb ik daar nog steeds profijt van.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:44:01 #3
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_62146121
Uhm, misschien is het verstandig om van beide een lesje mee te draaien. Ik heb verder geen verstand van karate, ik muay-thai kickbox zelf ( met knieen en ellebogen ).

Denk dat het een questie is van wat jezelf het leukste vindt. Je leert volgens mij beide wel een goede basis om iemand te vloeren wil die je aanvallen.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:45:19 #4
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_62146143
Free fighten is een goede combi, of krav maga, indien niet mogelijjk zou ik voor karate gaan. Stompen, schoppen, knietjes kan altijd nog wel als je iemand in een brute klem hebt liggen als hij gorchelt om lucht. Kickboxen zou ik niet doen, als je de strijd aangaat met iemand die harder schopt (bij wijze van spreken) leg je het af.
pi_62146174
Bob, het zal toch echt kickboksen of karate moeten worden.
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:47:53 #6
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_62146187
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 13:47 schreef MLI het volgende:
Bob, het zal toch echt kickboksen of karate moeten worden.
Zie tweede deel van reactie.
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:00:43 #7
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_62146414
Denk dat kickboxen vooral om kracht gaat, bij karate gaat het om anticiperen en gebruik je de kracht van je tegenstander. Denk dat je als vrouw meer aan karate hebt.
DeviantArt
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:00:56 #8
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_62146422
Als ik een dochter zou hebben, zou ik haar al op jonge leeftijd op een krav maga cursus aanmelden of het haar zelf leren. Je tegenstander snel en effectief uitschakelen lijkt me een stuk praktischer dan hem/haar fysiek proberen uit te putten/beschadigen.

Als de keus echter uit kickboxen of karate zou bestaan, zou ik waarschijnlijk voor karate gaan. Een degelijke vechtsport die zowel in close als very-close combat (dus ook als je bijv. op de grond terecht zou komen) doeltreffend is.
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:08:30 #9
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_62146561
MMA is taking over the world, nuff said
Attended: UFC 99 - UFC 167 - UFC 175 - TUF 19 Finale - Invicta 13 - UFC 189 - Fight Night 84 / 87 / 90 - TUF 23 Finale - UFC 200 - UFC 205
4 time, 4 time, 4 time, 4 time TUP champion!!!
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:17:55 #10
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_62146764
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:00 schreef RedDevil085 het volgende:
Als ik een dochter zou hebben, zou ik haar al op jonge leeftijd op een krav maga cursus aanmelden of het haar zelf leren. Je tegenstander snel en effectief uitschakelen lijkt me een stuk praktischer dan hem/haar fysiek proberen uit te putten/beschadigen.

Als de keus echter uit kickboxen of karate zou bestaan, zou ik waarschijnlijk voor karate gaan. Een degelijke vechtsport die zowel in close als very-close combat (dus ook als je bijv. op de grond terecht zou komen) doeltreffend is.
Ik ben het met je eens dat krav maga het beste is. Vooral met de mindset van deze "sport" in combinatie met de technieken. Uiterst agressief, doch nog meer effectief.
pi_62147149
Krav maga ken ik wel enkele trucjes van. Heeft me wel eens geholpen toen een neger van 2 bij 2 me in een hoekje duwde en probeerde mij te zoenen . Was zeker effectief.

Maar goed, ik kan dus kiezen uit karate of kickboksen. Karate heeft tot nu toe wel de voorkeur, maar volgens mij gaat dat loei en loeihard en word ik dus het eerste jaar volledig in elkaar getyft elke week. .
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:40:19 #12
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_62147241
Kickboxen kan ook loeihard gaan. Denk dat als je op een vechtsport wil je jezelf daar sowieso maar even overheen moet zetten.
pi_62147318
. Maar dan kun je na een jaartje wel iemand KO'en als hij je probeert te wurgen. Het is het waard.
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:01:35 #14
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_62147680
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:43 schreef MLI het volgende:
. Maar dan kun je na een jaartje wel iemand KO'en als hij je probeert te wurgen. Het is het waard.
Dat kan je na vier lessen karate al. Karate is meer op techniek denk ik. De echte lijdensweg van die twee is kickboxen. Vooral als je van die potjes sparren krijgt, 1 minuut vollop tegen elkaar the pain
  zondag 5 oktober 2008 @ 16:24:35 #15
71115 Rnej
I walk the line
pi_62149525
sowieso is wennen aan een vechtsituatie niet heel slecht, dan reageer je namelijk veel beter mocht het ooit in het echt ervan komen....

als allround zelfverdediging raad ik jiu-jitsu toch wel aan... karate dus.. dat lijkt er nog het meest op....

kickboxen vind ik niet allround genoeg en leer je niet afweren van messen en/of pistolen etc...
weet niet of je dat bij karate leert.. maar iig niet bij kickboxen
  zondag 5 oktober 2008 @ 16:26:45 #16
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_62149580
Ik denk dat als je vooral zelfverdediging doet je gewoon voor karate moet gaan.

Kickboxen is officieel geen zelfverdedigingssport maar gewoon een sport opzich.

Bij voetballen moet de bal in het doel bij kickboxen moet je punten verdienen of iemand KO slaan. Je leert ervan vechten maar je leert het niet specifiek om jezelf te verdedigen, dat is het doel niet van kickboxen.
pi_62149870
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 16:24 schreef Rnej het volgende:
sowieso is wennen aan een vechtsituatie niet heel slecht, dan reageer je namelijk veel beter mocht het ooit in het echt ervan komen....
Ik twijfel niet aan mijn zelfredzaamheid. De keren dat ik gevochten heb, bleef ik ijzig beheerst en sloeg ik gewoon toe op het juiste moment. Maar de keer dat er iemand tegenover me staat die wél weet wat 'ie doet, dan heb ik natuurlijk wel een probleem.

Dat punten bij elkaar meppen, dat spreekt me minder aan.
  zondag 5 oktober 2008 @ 16:40:54 #18
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_62149954
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 16:38 schreef MLI het volgende:

[..]

Ik twijfel niet aan mijn zelfredzaamheid. De keren dat ik gevochten heb, bleef ik ijzig beheerst en sloeg ik gewoon toe op het juiste moment. Maar de keer dat er iemand tegenover me staat die wél weet wat 'ie doet, dan heb ik natuurlijk wel een probleem.

Dat punten bij elkaar meppen, dat spreekt me minder aan.
Laat ik het zo zeggen, je leert bij kickboxen bijvoorbeeld niet hoe je moet reageren als iemand je wil neersteken omdat je dat gewoon niet nodig hebt bij de sport.

Je leert vechten bij kickboxen maar ik denk dat je in jouw situatie meer hebt aan karate.
pi_62151470
Whehehe, ik kom die gast die geprobeerd heeft mij te wurgen wel elke week tegen. Als ik éénmaal wat geoefender ben: .

Maar OK, dan schiet ik het doel wel voorbij. Het is niet de bedoeling dat ik een moordmachine wordt.

Krijg je er als vrouw wel een mooi figuur van trouwens? Ik wil mijn wespentaille behouden, maar buik, billen, benen mogen wel vééééél gespierder. En hoe zit het met mijn conditie? Want die is echt tot het nulpunt gedaald (als in: na 3 minuten rennen kapot zijn _! )
  zondag 5 oktober 2008 @ 18:14:01 #20
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_62152817
Je weet wie het is die je heeft geprobeerd te wurgen? Waarom dien je geen aanklacht in ?

Tsja , en je krijgt er wel een redelijk figuur van denk ik. Over 't algemeen wat vet kwijtraken moet wel lukken en beenspieren zul je ook wel krijgen na een tijd.
  zondag 5 oktober 2008 @ 18:34:06 #21
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_62153355
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 17:32 schreef MLI het volgende:
Whehehe, ik kom die gast die geprobeerd heeft mij te wurgen wel elke week tegen. Als ik éénmaal wat geoefender ben: .

Maar OK, dan schiet ik het doel wel voorbij. Het is niet de bedoeling dat ik een moordmachine wordt.

Krijg je er als vrouw wel een mooi figuur van trouwens? Ik wil mijn wespentaille behouden, maar buik, billen, benen mogen wel vééééél gespierder. En hoe zit het met mijn conditie? Want die is echt tot het nulpunt gedaald (als in: na 3 minuten rennen kapot zijn _! )
Volgens mij krijg je van zo'n beetje iedere vechtsport een betere conditie... Je kunt natuurlijk niet meteen beginnen te slaan en trappen... er word altijd even opgewarmd, stukje gerend etc... Ik denk trouwens dat je bij beide sporten ook voornamelijk de zones traint die je noemt (vanwege het trappen enzo), heb namelijk zelden een kickboxer/karateka gezien met een dikke reet :p
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  zondag 5 oktober 2008 @ 18:50:58 #22
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_62153727
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 18:34 schreef RedDevil085 het volgende:

[..]

Volgens mij krijg je van zo'n beetje iedere vechtsport een betere conditie... Je kunt natuurlijk niet meteen beginnen te slaan en trappen... er word altijd even opgewarmd, stukje gerend etc... Ik denk trouwens dat je bij beide sporten ook voornamelijk de zones traint die je noemt (vanwege het trappen enzo), heb namelijk zelden een kickboxer/karateka gezien met een dikke reet :p
Ik wel
pi_62155035
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 18:14 schreef boem-dikkie het volgende:
Je weet wie het is die je heeft geprobeerd te wurgen? Waarom dien je geen aanklacht in ?
Toen het gebeurde kon ik geen signalement geven. De tweede keer dat ik hem zag, herkende ik hem echter wel direct maar toen was het al een week geleden. Bovendien, ik zit te wachten op een kans om die sigaret alsnog in zijn oog uit te kunnen drukken, maar tot nu toe zie ik hem altijd met een vriend lopen. Ik geloof niet zo in de politie ook. Hier in Brussel heb je echt niet veel aan die mensen. Ik ken d'r een paar goed en eerlijk is eerlijk, ze checken gewoon vooral de lekkere wijven en schrijven parkeertickets uit.
quote:
Tsja , en je krijgt er wel een redelijk figuur van denk ik. Over 't algemeen wat vet kwijtraken moet wel lukken en beenspieren zul je ook wel krijgen na een tijd.
.
pi_62190070
Ik zou op kickboxen gaan. Karate (en de vele andere oosterse vechtsporten) heb je weinig aan bij straatvechten... Al die mooi uitziende technieken zijn op straat niet praktisch (ik spreek uit ervaring, heb taekwondo gedaan).

Kickboxen leer je (staand) vechten, en dat gaat gewoon om het vechten (weliswaar voor punten), niet om hoe mooi de technieken eruit zien. Heb je dus meer aan op straat.
  maandag 6 oktober 2008 @ 23:52:09 #25
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_62190628
Het gaat MLI volgens mij ook niet om straatvechten, maar om zichzelf te verdedigen.
Bovendien, iemands wreef verbrijzelen als ie je van achter beet pakt leer je niet bij kickboxen, iemands arm breken als ie je probeert te wurgen leer je niet bij kickboxen. Allemaal simpele effectieve technieken.
DeviantArt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')