abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62063926

Wat een geweldige naam en wat een sensatie in de CL.
Kwalitatief hoogstaande flauwekul voor de intelligente onbenul!
pi_62064080
Vind ik Anorthosis leuker
pi_62064102
pi_62064133
NOOIT!

Otelul till I die!
pi_62064135
ff gloryhunten

Cluj komt tot kwartfinale denk ik, ze hebben wel iets
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
pi_62064365
quote:
CFR Cluj, de Hongaarse surprise uit Roemenië
Stuntploeg wil na Roma nu ook scalp van Chelsea

Europees zijn alle ogen vanavond gericht op CFR 1907 Cluj, het Roemeense voetbalsprookje in de Champions League. Na de stuntzege op AS Roma droomt de steenrijke voorzitter Arpad Paszkany al luidop van een nieuw mirakel tegen het grote Chelsea, de verliezende finalist van vorig seizoen.

Cluj is een bont allegaartje van Argentijnen, Brazilianen, Portugezen, één Uurugyaan, één Ivoriaan, en op de koop toe een Italiaanse trainer. Zwaar investeren, met een mengelmoes van buitenlanders zo snel mogelijk prijzen pakken: dat is de rechttoe-rechtaan stijl van de flamboyante clubtycoon Paszkany. Zijn stijl staat haaks op de gangbare Roemeense politiek, die wil dat een club door het opleiden van jongeren geleidelijk aan de weg timmert.

De Argentijnse spits Juan Culio (24), in Rome goed voor twee wonderbaarlijke treffers, staat symbool voor de momenteel blijkbaar uiterst succesvolle strategie van Cluj. In de regio is hij uitgegroeid tot een ware cultheld. De idolatrie gaat heel ver. Bondscoach Victor Piturca liet ondertussen al de naturalisatieprocedure opstarten. Maar of Culio, vroeger nog bij Independiente en het Chileense Deportes La Serena, nog kan spelen tijdens de huidige WK-kwalificatiecampagne, is maar zeer de vraag.

'Er zitten maar een paar Roemenen in de 30-koppige kern', bevestigt Pieter Merlier, onze landgenoot-doelman die momenteel onder trainer Munteanu de kleuren van tweedeklasser Universitatea Cluj verdedigt. 'De voertaal is er Spaans en Portugees. Misschien daarom dat wij meer fans aantrekken? Van de meer dan 450.000 inwoners in deze studentenstad kiest alvast het merendeel onze kant. Bij gewone, doordeweekse matchen komt er niet veel volk opdagen voor CFR.'

Cluj (spreek uit: Kloezj) is de eerste kampioen sedert 17 jaar die niet uit het voetbalbolwerk Boekarest komt. Ze dienden dus niet eens een voorronde te spelen om tot de Champions League door te dringen.

In de lopende Roemeense competitie deed de rood-zwarte stuntformatie het aanvankelijk wat minder. Succescoach Ioan Andone, vorig seizoen verantwoordelijk voor de dubbel, had na een mindere competitiestart al snel zijn krediet opgebruikt. Op één september viel zijn ontslagbrief in de bus. De Italiaanse assistent-coach Maurizio Trombetta nam over. Zijn eerste job als hoofdcoach - vroeger was hij alleen assistent bij Udinese, Perugia, Napels, Bolgona, Ancona en het wereldberoemde Sevegliano - leverde meteen een gouden zege op in het kampioenenvertier. Kenners schrijven hem een viriele en realistische speelstijl toe. 'Hij wist in geen tijd het tij te keren en wordt hier aanbeden als een nationale held', dixit Merlier. De man zelf is razend ambitieus. 'Ik wil ook tegen Chelsea winnen', zegt hij. 'Verder wil ik bewijzen dat ik een goede coach ben.'

Met ook nog Steaua Boekarest op het kampioenenbal, is het Roemeense voetbal ondertussen aan een felle opmars bezig. Maar vergis u vooral niet: de twee clubs gunnen elkaar het licht in de ogen niet.

Dracula

Cluj staat symbool voor Transylvanië, een streek die niet alleen berucht is omwille van Dracula, maar ook heel veel etnische Hongaren herbergt. Vooral onder Ceaucescu kregen die het hard te verduren. Gigi Becali, de voorzitter van aartsvijand Steaua, had dat liever zo gehouden. 'Cluj is een Hongaars team en kan Roemenië nooit vertegenwoordigen', zo liet hij zich in de media al herhaaldelijk ontvallen. Becali houdt er trouwens nog meer bizarre ideeën op na. zoals: 'vrouwen zijn waardeloos nadat ze een kind gekregen hebben'. Verder noemde hij een zwarte tv-presentator een aap. Schokkende verklaringen, maar niemand doet er wat aan.

Maar ook Cluj-opponent, financierder Arpad Paszkany, kan er wat van. 'Hij is een dictatoriale baas die altijd zijn doel bereikt', weet Merlier. 'Hij beloofde de club binnen de zeven jaar kampioen te maken. Uiteindelijk heeft het maar vijf jaar geduurd om de stap te zetten van derde klasse naar de absolute top. Niet verwonderlijk als je weet dat zijn budget ruim 30 miljoen euro bedraagt. Dat is meer dan wat Anderlecht er kan tegenaan gooien. Dat allemaal maakt dat de onderlinge strijd in eigen land heel fel gevoerd wordt. Het is hier een echt gekkenhuis: bijna dagelijks bekvechten ze voor de televisiecamera's.'

Vorig seizoen zorgde dat voor hilarische taferelen. Cluj liep op een gegeven moment tot acht punten uit op de concurrentie, en dat vond Becali al te gortig. 'Ik zal er alles aan doen om die Hongaren van de eerste plaats weg te krijgen', schreeuwde hij. Nog voor de paashaas de eieren in het mandje legde, zou Steaua weer op kop staan, zo voorspelde de megalomane preses. Dat alles kon je trouwens vrij ruim interpreteren. Gaande van aanmoedigingspremies van 10.000 euro voor elke speler die Cluj versloeg, tot wedstrijden die plots een wel heel vreemde wending namen. Zo won Steaua met 3-1 van aartsvijand CFR, nadat die twee glasheldere strafschoppen werd onthouden. Tegen Unirea was het van hetzelfde laken een broek. Habibou (ondertussen weer bij Charleroi) scoort vanuit buitenspel de winning goal.

Opgepakt met anderhalf miljoen

Uiteindelijk beslist de laatste speeldag over de titel. Steaua moest winnen, deed dat ook, maar moest tegelijk ook hopen dat Cluj niet de drie punten pakte tegen uitgerekend stadsrivaal Universitatea.

Het werd een spannende bedoening. 'Uiteindelijk werd Cluj kampioen omdat wij verliezen met 1-0', doet Merlier nog eens het spraakmakende verhaal. 'Zij haalden het met een wel heel dubieuze strafschop. Het gaf achteraf zelfs aanleiding tot rellen in de stad.'

Steaua had er nochtans alles aan gedaan om Cluj te laten verliezen. 'De speculaties over aanmoedigingspremies deden al dagen de ronde', zucht Merlier. 'Ik geloofde er niks van, maar er gebeurden toch vreemde dingen. Zo werden vlak voor de match enkele mannen opgepakt door de politie. Ze hadden zo ongeveer anderhalf miljoen euro bij hen. Ik denk trouwens dat het dezelfde gasten waren die ik eerder op de dag in ons hotel gezien had. Ik zat in de lobby wat te internetten, toen ze plots binnenvielen. Gewapend en met een koffer geld: dat heb ik met mijn eigen ogen gezien.'

Ploegmaats van Merlier zouden toen allusie gemaakt hebben op het feit dat ze daar met de premies aankwamen, maar Merlier is formeel. 'Ik zou dat geld zeker nooit aangenomen hebben.'

Veel volk lokt CFR 1907 niet, maar vanavond loopt het 12.000 plaatsen tellende Constantin Radulesco-stadionnetje uiteraard wel vol. 'Ik zou graag nog een ticket bemachtigen', aldus Merlier. 'Allicht ijdele hoop. Iedereen wil erbij zijn om sterren als Cech, Lampard en Anelka aan het werk te zien. Ik geef in ieder geval niet op. Voor de twee resterende matchen tegen Roma en Bordeaux heb ik misschien meer geluk, en raak ik wel het stadion binnen.'

Merlier is overigens best tevreden in Roemenië. 'In mijn buurt is het rustig. En het is leuk om zien hoe de bevolkingsdichtheid aangroeit bij het begin van elk schooljaar in deze studentenstad. Sportief gaat het gelukkig ook weer beter. Bij de competitiestart wilde het niet zo goed lukken. We zijn begonnen met een nul op zes. Maar na de aanstelling van Munteanu liep het vlotter. Ondertussen staan we, vijf speeldagen ver, op zes eenheden van de leider. Dat is dus nog te doen. Ze zijn hier trouwens heel ambitieus en willen zo snel mogelijk weer naar eerste klasse. Ik geloof erin dat we voor die stunt kunnen zorgen.' Een beetje zoals grote broer CFR dus.
pi_62064375
Ach, zie ze wel als tweede doorgaan
pi_62064539
Leuk ploegje ja.
pi_62064774
Goede ploeg hoor.

Chelsea was matig vandaag, maar dat is ook deels de verdienste van deze ploeg.

Vergis je niet, ook achter deze club zit veel geld en ze zijn Roemeens kampioen. Dat ze onbekend zijn, betekent niet dat ze er niets van kunnen.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_62093158
Wat een cultclub!
pi_62093252
Ik hou niet van Roemenen.

En dus ook niet van cluj
  donderdag 2 oktober 2008 @ 23:58:49 #12
176521 Grulez
rasgroninger
pi_62095048
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 22:39 schreef MaxPower het volgende:
NOOIT!

Otelul till I die!
Precies en exact mijn woorden.
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 00:04:48 #13
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_62095213
quote:
NOOIT!

Otelul till I die!
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_62095254
Cluj
Euromast, Nationale Nederlanden, Willem of van Brienenoord, Hofpleinfontein : Dit is Rotterdam!
pi_62100095
quote:
NOOIT!

Otelul till I die!
Oţelul Galaţi

Leuk dat Cluj het geinig doet hoor, maar er is maar één Roemeense club met de beste naam
Real Madrid CF | Getafe CF | Rayo Vallecano de Madrid | Liverpool FC | Udinese Calcio
Winnaar Butragueño en Harry Been-awards 2007, 2008 en 2009
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:49:07 #16
202094 KingOfPop
50% Nederlands 100% Kansloos
pi_62101080
Ben eigenlijk voor Steaua, maar vind het prachtig als Cluj het goed doet en doorgaat.
Aanpassen of oprotten ! Wij tegen iedereen !
pi_62108260
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 10:04 schreef WeebI het volgende:

[..]

Oţelul Galaţi

Leuk dat Cluj het geinig doet hoor, maar er is maar één Roemeense club met de beste naam
Inderdaad, maar een beetje gloryhunten kan geen kwaad
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_62110130
quote:
NOOIT!

Otelul till I die!
Dat dus
pi_62110273
Hoe spreek je dat in godsnaam uit? Moeten maar geen winnaar van de champions league worden want bij voetbal quizen ga je dan gigantisch de fout in qua uitspraak !
Zonder wrijving geen glans
pi_62110292
Kut oostblokkers.
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
pi_62110325
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 17:49 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Hoe spreek je dat in godsnaam uit? Moeten maar geen winnaar van de champions league worden want bij voetbal quizen ga je dan gigantisch de fout in qua uitspraak !
Kloezj
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 18:33:49 #22
202094 KingOfPop
50% Nederlands 100% Kansloos
pi_62111101
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 17:52 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Kloezj
Aanpassen of oprotten ! Wij tegen iedereen !
pi_62111120
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 17:52 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Kloezj
Ben ik benieuwd wat Mart Smeets er van zal maken
pi_62111163
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 18:34 schreef Longmen het volgende:

[..]

Ben ik benieuwd wat Mart Smeets er van zal maken
Kloetsch

Zoals in Portsmuts
pi_62111391
Mooi logo wel,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: