Als je de groeiboekjes, websites, poedermelkfabrikanten moet geloven is het echt verschrikkelijk slecht om je kind koemelk te geven voordat ze een jaar zijn. Desondanks geef je ze wel vanaf een maand of 8 yoghurt en mogen ze eerder al kaas en dergelijke.
Waarom is melk zo slecht voor een baby? Is dat enkel vanwege de kans op allergie en heb je dat niet als je yoghurt en kaas geeft? Of zitten er gewoon zoveel extra dingen in de opvolgmelk waardoor dat beter wordt (kan het me haast niet voorstellen). Ik ben zelf als baby na een half jaar aan de gewone melk gegaan, Ruben is nu 8,5 maand en drinkt opvolgmelk, krijgt daarnaast yoghurt, karnemelk en kaas. Wanneer kan ik die smerige prut gaan vervangen door echte melk? Ik kan me niet voorstellen dat het nodig is om tot zijn derde jaar bezig te gaan met poeders en dergelijke.
En hoe zit het nou precies met de regeltjes met hoeveel een kind mag drinken?
Ook zie je vaak dat er aangeraden wordt kinderen geen kool, ui, prei en dergelijke te geven. Op de ene site is dit vanwege krampjes, op de andere site omdat het moeilijk te verteren is. Maar als ik dan in de Olvaritpotjes kijk, dan eten baby's vanaf 4 maanden al bloem
kool en brocolli, maar ook bruine bonen (alsof je daar geen krampen van kan krijgen). Ook andyvie wordt al gegeven vanaf 6 maanden, waarom dan boerenkool niet? En in sommige 8+ dingen kan je ook al wel ui en dergelijke terugvinden (zij het behoorlijk fijn gemalen

Wie kan me dit uitleggen?
Wat kan je doen als je kind in plaats van een fles minder ineens een fles meer wil per dag? Ruben zat keurig op 4 flessen per dag met daarnaast brood, fruit en avondhap. In plaats van naar 3 flessen en wat meer ander spul, zit hij inmiddels op 5 flessen en behoorlijk wat ander spul. Hebben wij echt zo'n hongerlap en kan dit geen kwaad ('t is niet de bedoeling dat hij later mijn figuur krijgt)? Overigens is hij nog steeds erg licht voor zijn lengte, hij zal nu net 8 kilo zijn en hij is dik in de 70 centimeter.
Er zijn ongetwijfeld meer van deze vraagstukken. Dit zijn er zo drie waar ik mee zit en ik weet dat er meerdere mensen zijn die soms tegen dit soort dingen aanlopen. Zonder meteen een discussie te willen starten of koemelk uberhaupt goed is voor mensen en dergelijke zou ik het fijn vinden om gewoon een keer een onderbouwd antwoord te krijgen op deze vragen. Ik denk dat we met zijn allen behoorlijk ver kunnen komen om dit te kunnen beantwoorden. Kortom, wie o wie kan me helpen met deze "huiswerksommetjes"?