abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 september 2008 @ 09:01:57 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_61965062
Als je de groeiboekjes, websites, poedermelkfabrikanten moet geloven is het echt verschrikkelijk slecht om je kind koemelk te geven voordat ze een jaar zijn. Desondanks geef je ze wel vanaf een maand of 8 yoghurt en mogen ze eerder al kaas en dergelijke.
Waarom is melk zo slecht voor een baby? Is dat enkel vanwege de kans op allergie en heb je dat niet als je yoghurt en kaas geeft? Of zitten er gewoon zoveel extra dingen in de opvolgmelk waardoor dat beter wordt (kan het me haast niet voorstellen). Ik ben zelf als baby na een half jaar aan de gewone melk gegaan, Ruben is nu 8,5 maand en drinkt opvolgmelk, krijgt daarnaast yoghurt, karnemelk en kaas. Wanneer kan ik die smerige prut gaan vervangen door echte melk? Ik kan me niet voorstellen dat het nodig is om tot zijn derde jaar bezig te gaan met poeders en dergelijke.
En hoe zit het nou precies met de regeltjes met hoeveel een kind mag drinken?

Ook zie je vaak dat er aangeraden wordt kinderen geen kool, ui, prei en dergelijke te geven. Op de ene site is dit vanwege krampjes, op de andere site omdat het moeilijk te verteren is. Maar als ik dan in de Olvaritpotjes kijk, dan eten baby's vanaf 4 maanden al bloemkool en brocolli, maar ook bruine bonen (alsof je daar geen krampen van kan krijgen). Ook andyvie wordt al gegeven vanaf 6 maanden, waarom dan boerenkool niet? En in sommige 8+ dingen kan je ook al wel ui en dergelijke terugvinden (zij het behoorlijk fijn gemalen Wie kan me dit uitleggen?

Wat kan je doen als je kind in plaats van een fles minder ineens een fles meer wil per dag? Ruben zat keurig op 4 flessen per dag met daarnaast brood, fruit en avondhap. In plaats van naar 3 flessen en wat meer ander spul, zit hij inmiddels op 5 flessen en behoorlijk wat ander spul. Hebben wij echt zo'n hongerlap en kan dit geen kwaad ('t is niet de bedoeling dat hij later mijn figuur krijgt)? Overigens is hij nog steeds erg licht voor zijn lengte, hij zal nu net 8 kilo zijn en hij is dik in de 70 centimeter.

Er zijn ongetwijfeld meer van deze vraagstukken. Dit zijn er zo drie waar ik mee zit en ik weet dat er meerdere mensen zijn die soms tegen dit soort dingen aanlopen. Zonder meteen een discussie te willen starten of koemelk uberhaupt goed is voor mensen en dergelijke zou ik het fijn vinden om gewoon een keer een onderbouwd antwoord te krijgen op deze vragen. Ik denk dat we met zijn allen behoorlijk ver kunnen komen om dit te kunnen beantwoorden. Kortom, wie o wie kan me helpen met deze "huiswerksommetjes"?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 28 september 2008 @ 09:13:25 #2
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_61965115
Waarom melk zo slecht is onder een jaar weet ik eigenlijk ook niet. Wel weet ik dat je vanaf een jaar gewone melk mag geven en dus niet tot 3 jaar aan de opvolgmelk hoeft. Qua hoeveelheid: Voor flesvoeding geldt een max van 1 liter per dag. Dit is volgensmij vanwege de zouten die erin zitten, bij meer dan een liter zou dat kwaad kunnen voor de niertjes van je baby. Voor borstvoeding geldt dit maximum niet en voor water en ander drinken ook niet voor zover ik weet.
  zondag 28 september 2008 @ 10:02:04 #3
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_61965378
vlgens mij was het zo dat de melkeiwitstrengen in melk langer/anders zijn dan in yoghurt/kaas e.d. In yoghurt en kaas zijn deze korter/gebroken/bewerkt waardoor de darmen deze eiwitstrengen wel goed op kunnen nemen en bij gewone melk kan dit nog niet omdat de darmen dit nog niet aan kunnen.

Over die fles meer.. wellicht is het gewoon dorst? Zijn eten is niet meer alleen maar vloeibaar, maar ook drogere substantie. Qua volume zal er dan misschien wel hetzelfde ingaan, maar z'n interne vochtmetertje zegt 'ho, ik heb niet genoeg vocht om alles te kunnen verwerken'. (maar dit is volkomen koude-grond-gedachte).

Tja, en dat Olvarit de 'richtlijnen' van bijvoeding niet volgt weten we ondertussen allemaal wel, volgens mij
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_61965858
tvp'tje k vraag me dit inderdaad ook al n poosje af.
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  † In Memoriam † zondag 28 september 2008 @ 10:53:29 #5
7074 moussy
kuttekop
pi_61965919
René is nu 9 en die heeft nooit opvolgmelk gehad, rond een maand of zes mocht ze gewone melk, volgens mij moest dat toen wel volle melk zijn, maar dat weet ik niet meer.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_61966280
Moussy, ik heb ook vanaf dat ik een paar maanden oud was op advies van de kinderarts (aangelengde)koemelk gekregen i.p.v opvolgmelk. Alle merken en soorten geprobeerd, maar ik weigerde alles pertinent.
Niks raars aan over gehouden, behalve lichte vorm van pds. Grappig detail is dat ik al vanaf de kleutertijd ofzo gewone melk absoluut niet lekker vind en het dus ook nooit meer drink.
.... met gevoel voor drama....
  † In Memoriam † zondag 28 september 2008 @ 11:56:51 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_61966936
Kersjes, Cas ook, ook op advies van de KA, die wilde echt geen melk, nu drinkt hij alleen karnemelk, ik krijg en kreeg het er gewoon niet in.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_61967189
en dan zeggen sommige dat borstvoeden maar lastig is.

Bij Demi heb ik maar kort borstvoeding gegeven wegens omstandigheden (6 weken) en ik kan me nog herinneren dat ze een maand of 8 was toen we overstapte op gewone volle melk.
Heb zelf altijd het idee dat opvolgmelk en peutermelk puur voor de producent zijn portomonee is.
Wat potjes betreft, niet veel ervaring mee, Demi kreeg van begin af aan (5.5 maand) vers en af en toe een potje als we weg moesten maar dat vond ze maar vies.

Heb het eigenlijk ook altijd wel een beetje op mijn gevoel gedaan en dat is geloof ik wel goed gekomen.

sommige onderzoeken wijzen overigens weer uit dat zelfs vroeg beginnen met koemelk beter is.

http://www.nu.nl/news/164(...)e_melk_geven%27.html
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_61968998
http://www.voedingscentru(...)elingenenpeuters.pdf hier kan je echt heel veel antwoorden op al die vragen vinden !
Erg leuk om eens goed door te lezen, want bovenstaande vragen zijn echt wel goede om eens over na te denken!
Bedenk wel dat niets echt zwart-wit is .. bijv. zoals snakelady de conclusie van het KOALA-onderzoek verwoordt, ze zeggen namelijk níet dat je al vroeg alleen maar koemelk moet geven.
Het lijkt er op dat het helemaal niet zo erg is om al vroeg kleine beetjes koemelk te introduceren in het dieet van een baby.
Geen acute overgevoeligheids-opbouw enzo. Sterker, het lijkt er op dat het lichaam er dan met kleine stapjes aan went en zelfs minder snel overgevoelig gaat reageren.
  zondag 28 september 2008 @ 14:07:07 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_61969416
Ook zoiets: Waarom wordt in het groeiboekje vermeld dat je je kind leverworst en smeerkaas kan geven? Ik snap dat niet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_61970227
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:07 schreef Troel het volgende:
Ook zoiets: Waarom wordt in het groeiboekje vermeld dat je je kind leverworst en smeerkaas kan geven? Ik snap dat niet.
Welk boekje? Dat van het consulatiebureau? Wij hebben andere boekjes gekregen waar per maand instaat (tot 3 jaar ongeveer) wat een kind allemaal extra erbij mag (nieuwe dingen). Zo staat bij 6 maanden smeerkaas en jam e.d.

Vanaf 1 kan een kind in principe gewoon met je mee eten. En vanaf 1 hoef je ook geen poedermelk ofzo meer te geven. Fabrikanten zetten wel doodleuk tot 3 jaar op de verpakking in de hoop dat je het blijft kopen

Heb het een tijd geleden nog eens aan mijn ouders gevraagd en toen ik nog lekker klein en lief was bestond die poedermelk niet eens en kreeg ik gewoon normale melk. Zelfde is het geval voor diksap, bestond ook niet. Mijn zoon krijgt gewoon roosvice, stuk goedkoper dan diksap en smaakt hem evengoed.
pi_61970534
Dat koemelk probleem hebben wij gelukkig nooit gehad. We hebben met 8 maanden 2 keer opvolgmelk gegeven en dat leidde twee keer tot flinke krampjes. Daardoor zijn wij wel voorzichtig geweest en langzaam met het invoeren van nieuw eten. Had ze er beter tegen gekund, waren we vast makkelijker geweest. Die olvarit potjes hebben we dan ook met verbazing bekeken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 28 september 2008 @ 14:58:17 #13
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61970797
Je moet zo lang mogelijk wachten met koemelk omdat koemelk nutteloos is voor de ontwikkeling van de baby.
Toch geven van koemelk kan leiden tot gedrags-en ontwikkelingsstoornissen, waaronder groei.

Koemelk bevat veel te veel eiwitten, die de niertjes van een baby overbelasten.
Daarnaast bevat het te weinig Koolhydraten ( dat hebben de hersentjes nodig! hence: gedragsstoornissen )
mineralen en essentiele vetzuren.

Die opvolgmelk is helemaal niet onzinnig, die is packed met alles wat je baby en peuter nodig heeft. Het is absoluut de veiligste methode om je ervan te verzekeren dat je kind niets tekort komt.
pi_61970864
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:58 schreef SHE het volgende:

Die opvolgmelk is helemaal niet onzinnig, die is packed met alles wat je baby en peuter nodig heeft. Het is absoluut de veiligste methode om je ervan te verzekeren dat je kind niets tekort komt.
Na de borstvoeding dan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_61970883
quote:
Je moet zo lang mogelijk wachten met koemelk omdat koemelk nutteloos is voor de ontwikkeling van de baby.

Of nog beter, borstvoeding.
  zondag 28 september 2008 @ 15:02:22 #16
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61970916
Uiteraard, we hebben het toch over 'opvolg' melk.
  zondag 28 september 2008 @ 15:03:22 #17
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61970937
quote:
Op zondag 28 september 2008 15:01 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Of nog beter, borstvoeding.
Is fantastisch als je dat zo lang mogelijk kunt geven ( naast gewoon eten ), maar ik kan me zo voorstellen dat moeders daar niet om zitten te springen.
pi_61970942
quote:
Op zondag 28 september 2008 15:02 schreef SHE het volgende:
Uiteraard, we hebben het toch over 'opvolg' melk.
Ja? Ik was echt niet van plan opvolgmelk te gaan geven als ik stop met de bv. Het gaat over dezelfde periode.
*OUD heilige*
pi_61970967
quote:
Op zondag 28 september 2008 15:03 schreef SHE het volgende:

[..]

Is fantastisch als je dat zo lang mogelijk kunt geven ( naast gewoon eten ), maar ik kan me zo voorstellen dat moeders daar niet om zitten te springen.
Blijkbaar, ik vind het niet echt een probleem. Dus hier geen opvolgmelk.
  zondag 28 september 2008 @ 15:06:51 #20
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61971031
Hoeft ook niet, maar niet iedereen geeft BV. Als jij BV zo lang mogelijk kunt geven dan is dat toch fijn?
Toch kan ik je verzekeren dat je tot 3 jaar beter opvolgmelk kunt geven, dan koemelk.

Koemelk is nu eenmaal niet zo fantastisch voor kleine kindjes. Voor grote ook niet trouwens.
pi_61971330
Idd een feit dan je dan beter bewerkte koemelk kan geven.
( Alleen goed uitleggen hoe je het moet maken, mijn moeder vertelde onlangs dat ze een moeder hadden in het ziekenhuis die het poeder met volle melk oplostte ipv met water )
pi_61979820
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:07 schreef Troel het volgende:
Ik ook niet, smeerkaas zit vol met zout en smeerworst is gemaakt van lever. En dat moet je dan aan je kind geven dat net leert eten. Ik heb alternatieven gevonden in vegetarische broodpasta's, ook even opletten met de hoeveelheid zout maar imo een stuk minder belastend dan smeerworst en -kaas. Maar waaron het cb dat niet weet?????
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_61980056
Jelief: in welke veg. broodpasta's zit dan minder zout? tartex ofzo?
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_61980174
Heel eerlijk gezegd neem ik die mensen bij het CB in ons dorp toch al niet al te serieus wat betreft bijvoeding. De arts vond het nodig mij door te sturen naar een dietist omdat ik weigerde Yara met 7 maanden vlees te geven
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_61981493
quote:
Toch geven van koemelk kan leiden tot gedrags-en ontwikkelingsstoornissen, waaronder groei.
En toch ben jij er net als ik groter mee geworden toch? Ik geloof er niet in dat het problemen kan geven, maar ik ben ook erg kritisch in het aannemen van onderzoeken waaruit dit soort zaken (bijv de stoornissen waar je het over hebt) blijken.

Het valt mij zo op dat de babyvoedingbranche ons probeert te laten denken dat producten noodzakelijk zijn. Van babytoetjes tot aan diksap en van luiers met comfort zones tot aan active fit's.

Toch trap ik er zelf ook wel in, vanochtend mijn zoon knisper pap met appeltjes gegeven en omdat ik te lui was ook nog eens een yoghurt fruithapje dat 10 keer zoveel kost als het fruit zelf schillen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')