Nee, je zal je moeten inschrijven bij de Belastingdienst en de KvK. Inschrijven bij de BD kost niks, KvK is iets van 40 euro per jaar, en beide inschrijvingen zijn doodeenvoudig.quote:Op woensdag 24 september 2008 20:11 schreef SpecialK het volgende:
Ik zit op dit moment in loondienst. Goed salaris. Toch zou ik graag naast mijn huidige werk nog wat klussen er bij willen doen. Dit om extra geld binnen te slepen, contacten op te doen en langzamerhand zelfstandige te worden. Om uiteindelijk als freelancer verder te gaan.
Nou zijn er mogelijk al enkele klusjes op de horizon maar ik heb eigenlijk geen idee wat nou de beste constructie is met belasting e.d. Stel dat ik met een klus begin waar uiteindelijk niet meer dan 4000 euro uit zal rollen. Is het nog mogelijk om dit legaal te innen zonder dat ik een KvK nummer moet aanvragen of mezelf als freelancer bij de belastingdienst aan te gaan melden?
Nee hoor, dat was al niet meer zo toen jij nog studeerdequote:Hoe hou ik (legaal) het meeste geld over, heb ik het minste gesodemieter for now met allemaal onbegrijpbare belastingpapieren.
Toen ik nog studeerde kon ik tot een x bedrag per jaar bijverdienen zonder dat dit bij de belastingdienst opgegeven hoefde te worden.
Je kan het beste een zgn. Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) aanvragen bij de BD, hierin zal (als je inderdaad maar 1 of een paar klussen doet met 4000 euro winst) staan dat je dit op moet geven in je aangifte inkomstenbelasting als "resultaat overige werkzaamheden". Ook geeft deze verklaring de zekerheid dat het niet achteraf wordt aangemerkt als dienstbetrekking, zolang achteraf de gegevens kloppen met wat je van tevoren hebt opgegeven natuurlijk. Je zal (afhankelijk van je werkzaamheden) ook aangifte Omzetbelasting moeten doen, maar het "voordeel" is dan wel dat je de BTW die aan jou in rekening is gebracht mag verrekenen met de BTW die je moet betalen over de facturen die jij stuurt. BTW is voor gewone ondernemingen geen kostenpost, de door jou betaalde BTW vraag je terug en de door jou af te dragen BTW bereken je door aan jouw klanten.quote:Geldt dat nu nog steeds? Ik ga er vanuit van niet natuurlijk maar wellicht zie ik wat over het hoofd.
Alvast bedankt!
19 jaar en nu al hebben die verf dampen je hersenen aangetastquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 01:25 schreef vincent046-a het volgende:
[bHallo ]SpecialK [/b]
Toen ik nog studeerde kon ik tot een x bedrag per jaar bijverdienen zonder dat dit bij de belastingdienst opgegeven hoefde te worden.
Alvast bedankt!
-------------------------------
Mag ik u iets vragen over studeren , inkomsten en belasting
ik studeer op dit moment schilder nivo 3 mbo is dat
jij zult meer ervaring hebben
ik zit niet in loon dienst en mij inkomsten is ¤ 290 studiefinanciering
nu is mij vraag kan ik werk aannemen van kennisen en mij werk doen
en zo bijverdienen
of moet ik dat door geven aan het belasting
want ik leesde dat je dat niet deed
zo veel weet u hoe dat allemaal gaat
en hoeveel procent dat ik als student aan het belasting dienst moet betalen
krijg ik dat ook terug.
ik ben 19 jaar en woon nog thuis
meschien heb je nog hier iets aan
alvast bedankt
Ja, dat geldt nog steeds. Je kunt immers makkelijk meerdere dienstverbanden hebben. Dit kun je afvangen met een VAR verklaring.quote:Op woensdag 24 september 2008 20:34 schreef SpecialK het volgende:
Wat ik van andere forums begrijp is dat als je deze constructie gebruikt je over die overige werkzaamheden gewoon 33 tot 44% inkomsten belasting moet betalen. En als je in 1 jaar voor maar 1 persoon/bedrijf hebt gewerkt loop je het gevaar dat je als loondienster wordt aangemerkt.
Geldt dit nog steeds als je al ergens in loondienst bent eigenlijk
Ja, je kunt werk aannemen van vrienden en bekenden. En ja, dat moet je opgeven bi j de Belastingdienst. Hoeveel belasting je er over betaald is afhankelijk van hoeveel je verdient.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 01:25 schreef vincent046-a het volgende:
[bHallo ]SpecialK [/b]
Alvast bedankt!
-------------------------------
en zo bijverdienen
krijg ik dat ook terug.
alvast bedankt
damn, ik begon met lezen maar halverwege kreeg ik toch koppijn van dat taalgebruik!quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 01:25 schreef vincent046-a het volgende:
en zo bijverdienen
krijg ik dat ook terug.
alvast bedankt
ERG flauw hoor maar het is betaalTquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:54 schreef MutedFaith het volgende:
Hoeveel belasting je er over betaald is afhankelijk van hoeveel je verdient.
Misschien kun je een cursus Nederlands doen en die als studiekosten in aftrek brengen.
Je hebt gelijk. Heel flauw inderdaad.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:58 schreef Gibson het volgende:
[..]
ERG flauw hoor maar het is betaalT
sorry, kon het niet laten
whahahaha Jij bent grappigquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 07:20 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
19 jaar en nu al hebben die verf dampen je hersenen aangetast
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |