abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61824197
Toen ik een jaar of 8 was, keek ik vaak naar tekenfilms. Deze tekenfilms werden ondertiteld, omdat het Engels gesproken was. Hierdoor leer je als kind sneller lezen en kan je ook nog eens Engels leren.

Nu zijn bijna alle tekenfilms Nederlands gesproken. Zelfs de tekenfilms die vroeger Engels waren hebben ze een nasychronisatie beurt gegeven.

Door dit belachelijke feit kunnen kinderen van 8 minder snel lezen, en krijgen ze de Engelse taal, ook in een later stadium, minder snel onder de knie.

Mijn klacht is dus: Ze moeten stoppen met nasynchronisen, want het lezen, schrijven en het gebruik van de Engelse taal gaan er zienderogen op achteruit.

[ Bericht 0% gewijzigd door robbolo op 22-09-2008 14:10:05 ]
  maandag 22 september 2008 @ 14:00:01 #2
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_61824207
Primum non nocere
pi_61824210
Ok.
pi_61824215
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:00 schreef Florian_ het volgende:
[ afbeelding ]
Fuck today, it's tomorrow.
  Donald Duck held maandag 22 september 2008 @ 14:01:25 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_61824232
Het klinkt ook gewoon zo vreselijk slechts bij sommige tekenfilms. Bijvoorbeeld Eek the Cat of Johnny Bravo in het Nederlands, afschuwelijk gewoon.
Sommige tekenfilms zijn dan weer wel goed gedaan. Powerpuff Girls en Dexter bijvoorbeeld. Dat klinkt helemaal niet slecht.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 22 september 2008 @ 14:01:41 #6
214544 J0ttem
speciale jongen
pi_61824237
Terechte klacht
Waarom accepteren die lui gewoon niet dat Nederlands een lelijke taal is
Swiggity swooty, I'm coming for that booty.
pi_61824299
Helemaal mee eens.

Ik zie het aan kinderen van familie en vrienden, die tekenfilms van vroeger bekijken, die wel in de originele taal zijn gebleven. Die lezen beter dan hun klasgenootjes en spreken al een beetje Engels.
  maandag 22 september 2008 @ 14:05:41 #8
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61824305
Verschrikkelijk ja.

Trouwens, ondertitels?

Sky Channel's Fun Factory for the win!
http://www.kindertv.net/index.php?option=com_content&task=view&id=1965&Itemid=354
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 22 september 2008 @ 14:16:36 #9
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_61824562
100% eens met de klacht, maar dit roep ik dan ook al jaren. Ik ben gek op tekenfilms (nog steeds), maar die negsynchroniseerde rotzooi vond ik al niets toen ik zelf jong was, en nu nog steeds niet. Wanneer ik straks kids heb dan download ik wel gewoon engelse en japanese tekenfilms voor ze, voor op de mediabox.... ipv dat ze die NL gedubte troep zien.

Nog een nadeel van die hele dub-hype, is dat je alleen maar steeds herhalingen voorgeschoteld krijgt. Je zag het destijds met de 'vernederlandsing' van Cartoon Network: Opeens zag je 20x per week dezelfde aflevering van een tekenfilm langskomen.
  maandag 22 september 2008 @ 14:21:40 #10
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61824673
Ja, Nederlandse Dexter
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 22 september 2008 @ 14:29:26 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_61824809
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:21 schreef Nembrionic het volgende:
Ja, Nederlandse Dexter
Yep. Destijds keek zo'n beetje mijn hele klas Dexter en andere cartoons op CN (en iedereen was rond de 19-20 ofzo... misschien nog wel ouder... en toen besloten die idioten van CN het opeens te gaan nasynchroniseren(!)
pi_61825776
Als ze engels willen leren moeten ze dora kijken.

Maar voor de volwassenen ( zoals ik) is het idd kut dat ze nasynchroniseren. Maar wie kijkt er dan ook op tv naar tekenfilms daarvoor is er internet.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
  maandag 22 september 2008 @ 15:17:16 #13
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_61825843
mwah, niet mee eens..

toen ik 4! was. keek ik ook naar bambi, ik had de nederlandse versie, want de engelse begreep ik niet, want ik kon niet zo goed lezen..

elke tekenfilm die uitgebracht word heeft nederlandse en engelse gesproken taal en nederlandse ondertiteling..
(vroeger waren het 2 verschillende video banden, maar nu 1 dvd)
pi_61825923
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:17 schreef makkie88 het volgende:
mwah, niet mee eens..

toen ik 4! was. keek ik ook naar bambi, ik had de nederlandse versie, want de engelse begreep ik niet, want ik kon niet zo goed lezen..

elke tekenfilm die uitgebracht word heeft nederlandse en engelse gesproken taal en nederlandse ondertiteling..
(vroeger waren het 2 verschillende video banden, maar nu 1 dvd)
Ik gaf ook als voorbeeld 8 jaar. Met 4 jaar kan je natuurlijk ook niet teveel verwachten. En het gaat over de tekenfilms die op tv zijn, niet dvd's die je kan kopen. Dat is natuurlijk een hele andere zaak.
  maandag 22 september 2008 @ 15:29:03 #15
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_61826107
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:20 schreef robbolo het volgende:

[..]

Ik gaf ook als voorbeeld 8 jaar. Met 4 jaar kan je natuurlijk ook niet teveel verwachten. En het gaat over de tekenfilms die op tv zijn, niet dvd's die je kan kopen. Dat is natuurlijk een hele andere zaak.
nou. wederom dan eigenlijk het zelfde..

ik zeg nu: ben het ook wel met je eens..

maar denk dan ook aan de jeugd..

NU heb ik ook een oplossing:

Overdag (voor kinderen tot 4 jaar die dus geen school hebben!) tekenfilms in het nederlands) en dan vanaf een uurtje of 7 tekenfilms met ondertiteling (kinderen die niet kunnen lezen slapen dan al)
pi_61826524
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:29 schreef makkie88 het volgende:

[..]

nou. wederom dan eigenlijk het zelfde..

ik zeg nu: ben het ook wel met je eens..

maar denk dan ook aan de jeugd..

NU heb ik ook een oplossing:

Overdag (voor kinderen tot 4 jaar die dus geen school hebben!) tekenfilms in het nederlands) en dan vanaf een uurtje of 7 tekenfilms met ondertiteling (kinderen die niet kunnen lezen slapen dan al)
Op mijn 4e waren er zat tekenfilms op tv die wel Nederlands waren. Bijvoorbeeld Alfred Jodocus Kwak of David de kabouter. Maar ik vond de Engelse tekenfilms ook leuk. Ik denk ook dat hier de basis ligt voor mijn kennis van de Engelse taal en ik heb er sneller en beter door leren lezen.

En daar ging het in mijn relaas om. Het feit dat kinderen niet meer worden blootgesteld aan ondertiteling en andere talen heeft volgens mij alleen maar een negatieve invloed. Dus de oplossing waar jij mee komt sluit niet echt aan bij het punt dat ik wil maken.
pi_61826543
Met als absoluut dieptepunt: Eek! The Cat in het Nederlands.
Dit, dus.
pi_61826738
Zijn er eigenlijk nog meer landen behalve Nederland die ondertiteling gebruiken (alhoewel het hier dus ook minder wordt)? 'Echte' films nasynchroniseren is ook zo raar en 't lijkt me trouwens ook een stuk duurder; alle stemmen die opnieuw ingesproken moeten worden en dan ook nog een beetje synchroon met 't origineel.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  maandag 22 september 2008 @ 15:53:56 #19
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_61826751
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:45 schreef robbolo het volgende:

[..]

Op mijn 4e waren er zat tekenfilms op tv die wel Nederlands waren. Bijvoorbeeld Alfred Jodocus Kwak of David de kabouter. Maar ik vond de Engelse tekenfilms ook leuk. Ik denk ook dat hier de basis ligt voor mijn kennis van de Engelse taal en ik heb er sneller en beter door leren lezen.

En daar ging het in mijn relaas om. Het feit dat kinderen niet meer worden blootgesteld aan ondertiteling en andere talen heeft volgens mij alleen maar een negatieve invloed. Dus de oplossing waar jij mee komt sluit niet echt aan bij het punt dat ik wil maken.
aah, oke, nu zie ik je punt in, en ik begrijp het!,

wat je moet weten is dat er in groep 1 al heel veel aan engels word gedaan.. juist tegenwoordig.. (me moeder heeft me dat verteld, die is Juf in groep 1 +2 )
ik denk dus niet dat de jeugd een achterstand heeft aan een buitenlandse thuis
pi_61827074
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:53 schreef Loohcs het volgende:
Zijn er eigenlijk nog meer landen behalve Nederland die ondertiteling gebruiken (alhoewel het hier dus ook minder wordt)? 'Echte' films nasynchroniseren is ook zo raar en 't lijkt me trouwens ook een stuk duurder; alle stemmen die opnieuw ingesproken moeten worden en dan ook nog een beetje synchroon met 't origineel.
Volgens mij in de Scandinavische landen. En het lijkt me inderdaad ook een stuk duurder.
quote:
aah, oke, nu zie ik je punt in, en ik begrijp het!,

wat je moet weten is dat er in groep 1 al heel veel aan engels word gedaan.. juist tegenwoordig.. (me moeder heeft me dat verteld, die is Juf in groep 1 +2 )
ik denk dus niet dat de jeugd een achterstand heeft aan een buitenlandse thuis
Mooi dat ze nu al in groep 1 mee beginnen! Maar wat extra hulp dmv tv is natuurlijk ook niet mis. En dan heb ik het niet over Dora, wat eigenlijk edutainment is, maar de "casual" tekenfilms.

Maar wat bedoel je precies met een buitenlandse thuis?
En ik merk trouwens wel dat de jeugd van het moment slechter leest, schrijft en praat. En het Engels lijkt ook achter uit te zijn gaan.
  maandag 22 september 2008 @ 16:21:25 #21
137556 L.no
Midlife crisis
pi_61827503
Mee eens. Toen ik klein was heb ik Engels geleerd toen ik Nederlands kon lezen. Eerst was de ondertiteling te snel en het Engelse begreep ik niet, maar ik leerde behoorlijk snel.

Sommige stemmen die nagesynchroniseerd zijn, klinken soms veel vreemder (lees:kutter) dan het origineel. Soms klopt het niet eens bij de personage.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
  Spellchecker maandag 22 september 2008 @ 16:24:25 #22
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_61827594
Het is een complot van Muzzy, zodat ouders die pakketten gaan kopen!
Tevens -purist.
  maandag 22 september 2008 @ 16:26:41 #23
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_61827676
quote:
Op maandag 22 september 2008 16:05 schreef robbolo het volgende:

[..]

Volgens mij in de Scandinavische landen. En het lijkt me inderdaad ook een stuk duurder.
[..]

Mooi dat ze nu al in groep 1 mee beginnen! Maar wat extra hulp dmv tv is natuurlijk ook niet mis. En dan heb ik het niet over Dora, wat eigenlijk edutainment is, maar de "casual" tekenfilms.

Maar wat bedoel je precies met een buitenlandse thuis?
En ik merk trouwens wel dat de jeugd van het moment slechter leest, schrijft en praat. En het Engels lijkt ook achter uit te zijn gaan.
ik bedoelde een buitelandse taal maar ik dacht op dat moment aan het woord thuis :p , vandaar..
wat je zegt klopt dat het 4 a 5 jaar terug een stuk achter uit is gegaan, daarom zijn ze dus laatste jaren begonnen met die extra engelse lessen in groep 1 + 2...
ik denk dat dit echt wel een voortgang moet gaan bieden aan de jongste onder ons: ) ..
  maandag 22 september 2008 @ 16:29:38 #24
3767 Herald
Come get some
pi_61827780
quote:
Op maandag 22 september 2008 13:59 schreef robbolo het volgende:
Toen ik een jaar of 8 was, keek ik vaak naar tekenfilms. Deze tekenfilms werden ondertiteld, omdat het Engels gesproken was. Hierdoor leer je als kind sneller lezen en kan je ook nog eens Engels leren.
Smurfen,
Snorkels,
Mevrouwtje Theelepel,
Candy Candy,
Tovenaar van Oz,
Ducktales,
Dommel,
Nils Holgersson,
Teddy Ruxpin,
Docter Snuggles,
Kissyfur,
Familie Robinson,
Ovide en zijn vriendjes,
Seabert,
Gummiberen

ja, van deze tekenfilms heb ik mijn buitenlandse talen geleerd hoor
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_61827965
quote:
Op maandag 22 september 2008 16:29 schreef Herald het volgende:

[..]

Smurfen,
Snorkels,
Mevrouwtje Theelepel,
Candy Candy,
Tovenaar van Oz,
Ducktales,
Dommel,
Nils Holgersson,
Teddy Ruxpin,
Docter Snuggles,
Kissyfur,
Familie Robinson,
Ovide en zijn vriendjes,
Seabert,
Gummiberen

ja, van deze tekenfilms heb ik mijn buitenlandse talen geleerd hoor
Hartstikke goed dat je de Nederlandstalige tekenfilms kan opnoemen, maar er zijn natuurlijk zat andere tekenfilms, die wel degelijk Engels gesproken zijn.

Transformers
Biker mice from Mars
Powerrangers ( geen tekenfilm, maar toch)
Eek the cat
C.O.P.S
Dinoriders
GI Joe
Dinosaurs (ook geen tekenfilm, maar wel een Engelstalige kindershow)
Batman
Spiderman
X-men
Two stupid dogs
Animaniacs

En ga zo maar door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')