Dit is geen ACAB of 'fuck the police' topic, ieder z'n beroep, ik ben alleen schandelijk behandeld, en wil hier een topic over openen... (bij deze)
Er is kermis in Delft, jottum, vrolijkheid alom... Een leuke gelegenheid voor mij en een maatje om wat te gaan drinken, en gewoon ff te genieten van de kermis.
To the point: 2 agenten, 1 man, 1 vrouw, zagen mij een bierblikje weggooien (netjes in de prullenbak), en gaven mij een bekeuring voor drinken in het openbaar. Hoewel het een leeg blikje was, en ze mij niet hebben zien drinken, zeiden ze dat ze me wel gezien hadden. Omdat het het woord van 2 agenten tegen wat burgers was, besloot ik ze gewoon lekker hun gang te laten gaan, en ik werkte mee, gaf netjes mijn ID kaart, etc. Ik zei ook dat het eigenlijk onzinnig was, maar ik geen zin had in een wel-niet spel, en dus gewoon mee zou werken, ik gaf mijn ID kaart, etc.
Op dat moment (net na het doorgeven van mijn personalia) keek de mannelijke agent me aan, en zei iets in de trant van "Maar goed ook dat je meewerkt, want je staat gesignaleerd, en als je nu moeilijk doet, dan blablabla".
> Stop, ho, pardon, wat? Gesignaleerd? Met welke reden?
< Dat zal je zelf wel weten.
> Nee, dat weet ik niet. Leg uit.
< Niet zo bijdehand doen, je zal het zelf wel weten.
> Nee, dat weet ik niet, agent. U zegt dat ik gesignaleerd sta, dan mag u mij vertellen met welke reden. U noemt mijn naam via uw portofoon, en in uw oortje komt dus het bericht 'verdachte staat gesignaleerd' door, dan wil ik weten waarom. Roep maar op. Ik ben beveiliger, mocht ik (om welke reden dan ook) gesignaleerd staan, zou ik never nooit door de screening heen zijn gekomen, dus is het iets van kort geleden. Ik wil weten hoe en wat. U zegt A, ik zeg B. Mocht ik gesignaleerd staan als verdachte in een zaak, dient u me nu aan te houden.
< Doe nou maar niet zo populair, U staat in ieder geval gesignaleerd in de regio 600, en dat is kennelijk je geboortestreek. Dus kap nou maar, en laat het voor wat het is.
(Ik ben geboren in Doetinchem, en ook opgegroeid in de Achterhoek, geen idee of dat regio 600 is)> Nee agent, en voor we verder gaan wil ik uw legitimatie zien, en ook die van uw collega.
De vrouwelijke agent (verbalisant nummer 8159) gaf na 10 minuten(!!) aandringen toe geen legitimatie bij zich te hebben, en de mannelijke agent (die me een uitbrander gaf nadat ik zijn ID vroeg) en ik speelden dit 'wellus-nietus' spelletje in totaal ongeveer 20 minuten, waarbij ik door hem meerdere malen werd verteld dat ik te bijdehand was, en ik dat zeker niet moest doen als ik mijn beroep nog wilde uitoefenen in de toekomst ( geweldig dreigement, ik heb werkelijk remsporen in mijn ondergoed

).
Maar op het eind (zelfs nadat hij keihard zei "Dus u wil beweren dat er iemand bestaat met exact uw geboortedatum, plaats, en naam? En die staat toevallig gesignaleerd ipv. u??") kwam het neer op een misverstand van de meldkamer... De achternaam van de verdachte had een 'M', en mijn achternaam heeft een 'N' (mijn achternaam is behoorlijk zeldzaam, en veelvuldig googlen leverde 0 resultaten op voor de achternaam met eem 'M' ipv. een 'N').
Ach ja... Een misverstandje... Foutje... Kan gebeuren...
Hoewel de agent (Kale gast, 4 strepen, in verhouding met zijn hoofd een vrij grote neus, volgens mij was zijn naam iets van 'Van Cuijk' ofzo, weet et niet precies meer) meerdere malen mijn achternaam, voornaam, geboortedatum, geboorteplaats, en ID-kaart-nummer heeft doorgegeven (alles zelfs gespeld volgens het NATO alfabet, en met de mededeling "Ja, ik heb hier een lolbroek die bijdehand wil zijn"), was mijn achternaam opeens anders dan die van de gesignaleerde verdachte. Toeval? Sure...
Kortom, een typisch voorbeeld van iemand die dacht interessant te kunnen doen, hij had er alleen niet op gerekend dat ik tegengas zou geven...
Samenvatting: 20 minuten van mijn leven verspild, maar wel mijn gelijk behaald.
Klacht: Agent dacht leuk te doen door domme opmerkingen te maken.