abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61789526
Een vriend van mij springt soms van de hak op de tak tijdens normale gesprekken.

Voorbeeld: we zitten voetbal te kijken en ineens zegt hij: ik vier mijn verjaardag trouwens ook in het café.

Zoiets zegt hij dan uit het niets en het gaat dan vooral om de intonatie en ook het woord 'trouwens', dat er op zou moeten duiden dat zijn opmerking een logisch gevolg is op een eerder gesproken zin (wat het dus niet is).

Iemand een idee of het hier een lichte afwijking/stoornis betreft?

Alvast bedankt!
pi_61789586
Ik vermoed dat hij niet geconcentreerd zat te kijken en aan het wegdromen was in zijn gedachten, tot er wat belangrijks naar binnen schoot dat hij even wilde melden. Heb ik ook weleens.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_61789647
Hersenbloeding.
pi_61790120
Voetbal > voetbal kijken in het café > verjaardag Trouwens ook in het café.

Ik zou die sprong ook zo kunnen maken
pi_61790121
Waarom nou gelijk weer 'n label zoals 'stoornis' geven? Lijkt me meer dat de wedstrijd saai was en ie beetje in zichzelf wat dingen zat uit te denken en dan wat hardop uitspreekt. Maar vraag het 'm zelf even? Zoiets van 'hoe kom je nou op dat onderwerp?' lijkt me 't handigst.

M.
Hallon!
  zaterdag 20 september 2008 @ 23:07:30 #6
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61790270
Sommige mensen hebben dat, die kunnen moeilijk hun aandacht op 1 onderwerp houden. Ik heb ook een paar mensen om me heen die van de hak op de tak springen. Je praat over iets en zomaar beginnen ze over iets heel anders. Ik kan soms boos worden, en dan vraag ik ook, luister je wel?? Het kan heel irritant zijn. Maar ja...

Ps. Denk trouwens niet dat het echt een stoornis is.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_61790739
Ik denk dat het betekent dat haar hersenen afsterven, waardoor ze eerst een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelt, en vervolgens gaat dementeren.

Ze is gewoon niet altijd even geconcentreerd . Ik wil nog wel 's 3 verhalen door elkaar vertellen, waar ik uren later nog op terug kan komen zonder duidelijk te maken waar ik het over heb. Een keer 'waar heb je het over?' helpt dan.

Ik denk niet dat ze psychotherapie nodig gaat hebben .
pi_61790786
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:00 schreef PoepSnoet het volgende:
Voetbal > voetbal kijken in het café > verjaardag Trouwens ook in het café.

Ik zou die sprong ook zo kunnen maken
pi_61790806
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:30 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik denk dat het betekent dat haar hersenen afsterven, waardoor ze eerst een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelt, en vervolgens gaat dementeren.

Ze is gewoon niet altijd even geconcentreerd . Ik wil nog wel 's 3 verhalen door elkaar vertellen, waar ik uren later nog op terug kan komen zonder duidelijk te maken waar ik het over heb. Een keer 'waar heb je het over?' helpt dan.

Ze? Ben je zelf een beetje aan 't dementeren? Het gaat toch echt over een 'hij' in dit topic hoor.

M.
Hallon!
  zaterdag 20 september 2008 @ 23:33:42 #10
206253 PoepSnoet
a.k.a. ShitFace
pi_61790811
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:30 schreef clumsy_clown het volgende:

Volgens mij was het een mannetje
pi_61790924
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:33 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Ze? Ben je zelf een beetje aan 't dementeren? Het gaat toch echt over een 'hij' in dit topic hoor.

M.
Zie, ik zat met m'n gedachten alweer heel ergens anders.
pi_61791319
Jezus... R&P is net de medische encyclopedie van vroeger... als je eenmaal gaat bladeren mankeer je echt spontaan van alles. .

Maar TS, je vriend houdt dus niet werkelijk van voetbal? Hij zal wel een hoop meisjes aantrekken en ja, dat is een zeer kwalijke zaak natuurlijk. .
pi_61791391
Ja, ik ga ook al aan mezelf twijfelen, misschien toch een testje hier en daar doen. Ik doe echt schokkend vaak hetzelfde als TS z'n vriend .
pi_61791408
hak op het dak? springen? afwijking? wat voor gabbervrienden heeft TS?
graag verwijderen
  zondag 21 september 2008 @ 01:59:46 #15
202348 Susi
Temple of Love
pi_61792813
quote:
Op zondag 21 september 2008 00:07 schreef fyah het volgende:
hak op het dak? springen? afwijking? wat voor gabbervrienden heeft TS?
Ken je uitdrukkingen

Ik ben zelf net zo erg. Ik ga er altijd van uit dat mensen dezelfde gedachtensprongen kunnen maken als ik. Het went.
  Moderator zondag 21 september 2008 @ 02:23:12 #16
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_61792980
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:07 schreef heartz het volgende:
Sommige mensen hebben dat, die kunnen moeilijk hun aandacht op 1 onderwerp houden. Ik heb ook een paar mensen om me heen die van de hak op de tak springen. Je praat over iets en zomaar beginnen ze over iets heel anders. Ik kan soms boos worden, en dan vraag ik ook, luister je wel?? Het kan heel irritant zijn. Maar ja...

Ps. Denk trouwens niet dat het echt een stoornis is.
Er is toch wel een naam voor ADHD/ADD. Ik kan me voorstellen dat het heel storend is maar als je ADD hebt gaan je gedachten gewoon zo snel dat je voortdurend andere dingen in het gesprek gooit
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_61793293
ADD is wel heel anders dan wat de meeste mensen die van de hak op de tak springen hebben. Ik vind het zelf altijd wel geinig als mensen van de hak op de tak springen, komt omdat ik het zelf ook doe lijkt me. Het is helemaal 1 groot feest als je meerdere mensen bij elkaar hebt die het alle allemaal doen, krijg je geweldige gesprekken van die allemaal over iets compleet verschillends gaan en dan toch reageert iedereen op elkaar en begrijpt iedereen het.
pi_61794030
quote:
Op zondag 21 september 2008 00:06 schreef clumsy_clown het volgende:
Ja, ik ga ook al aan mezelf twijfelen, misschien toch een testje hier en daar doen. Ik doe echt schokkend vaak hetzelfde als TS z'n vriend .
't Is duidelijk, je hebt AD(H)D, snel aan de Ritaline!

Volgens mij is het iets wat iedereen wel heeft, dat je op een eigen gedachtespoor zit en je denkt dat iedereen het kan volgen en meestal is dat ook wel zo alleen een enkele keer niet.

M.
Hallon!
pi_61794058
'Van de hak op de tak', dat wordt incoherent taalgebruik (incoherentie) genoemd.
Je hoeft het niet meteen te koppelen aan een stoornis. Het is een kenmerk van bepaalde stoornissen maar wel in combinatie met andere klachten. En je kunt pas van een symtoom spreken als de gesprekken ernstig verstoord raken. Incoherentie wordt vaak bij mensen met schizofrenie gezien. Het is een 'denkstoornis'.

Betekenis incoherentie:
Verwardheid, onsamenhangendheid van gedachten.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_61794551
Lol @ overdreven reactie van TS

Ik heb trouwens ook zo'n vriend. Die sprak ooit eens out of the blue de legendarische woorden: "Zeg, heb jij ook een buks?" Iets wat ie nog steeds moet aanhoren
pi_61794584
quote:
Op zondag 21 september 2008 10:12 schreef VonHinten het volgende:

Ik heb trouwens ook zo'n vriend. Die sprak ooit eens out of the blue de legendarische woorden: "Zeg, heb jij ook een buks?" Iets wat ie nog steeds moet aanhoren
  zondag 21 september 2008 @ 18:51:52 #22
228866 DarkDream
Blue eyes, dark hair.
pi_61805272
Je bent gewoon een meut.
pi_61805417
quote:

Die sprak ooit eens out of the blue de legendarische woorden: "Zeg, heb jij ook een buks?"
pi_61805946
quote:

pi_61806007
Dat doe ik ook
compact en kleverig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')