abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99272489
Als eerst mag een ieder zijn eigen mening hebben over wel of niet een bunker onder het metrostation cetraal.
Ik heb vlak na de oplevering van het traject weesperplein,centraalstation in de bunker onder het centraal station gebanjert door achter de roltrappen in een technische ruimte te sneaken.
Daar in is er er grote zware deur (die toen open stond) die leid naar een enorme ruimte met waterbevoorading,enorm veel dozen met voedsel en veldbedden daarin.
Die ruimte ligt volgens mij onder het water die je ziet vanaf het centraal station richting nieuwmarkt.
Eerst een enorme ruimte met allemaal goederen en daarna verschillende compartimenten.
Je moet weten dat dit in mijn jeugd is gebeurd en weet dus niet of er nog ergens een toegang is.
Vervolgens is er een smalle gang naar nieuwmarkt die vervolgens weer wordt verbonden met de andere bunkers.
Ik zou zeggen ga er eens proberen in te komen en dan pas oordelen ,want dit komt toch werkelijk niet uit een grote duim.
Het zou zo kunnen wezen dat de nieuwe noord zuid lijn er al veel eerder is gepland dan wij vooralsnog aan nemen,want toevallig is het wel zo dat nu de metrolijn die er nu komt dwars daardoor heen loopt.
Ik twijfel nog geen seconde aan mijzelf, mischien weten jullie gewoon niet alles.
Het leven is soms als een berg , maar als je eenmaal op de top zit kan je lekker naar beneden roetsjen.
pi_99274216
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 12:34 schreef MrTommygun het volgende:

Het zou zo kunnen wezen dat de nieuwe noord zuid lijn er al veel eerder is gepland dan wij vooralsnog aan nemen,want toevallig is het wel zo dat nu de metrolijn die er nu komt dwars daardoor heen loopt.
Ik twijfel nog geen seconde aan mijzelf, mischien weten jullie gewoon niet alles.
De NZlijn komt niet echt in de buurt van Nieuwmarkt, maar gaat vanaf cs direct onder het Damrak en Rokin door.
Het Rokin ligt ook niet voor niets helemaal open. Als er al tunnels/bunkers op dat tracé zouden liggen zouden ze niet een hele nieuwe maken hè :')
ik zeg trouwens niet dat de bunkers waar jij het over het helemaal niet bestaan, maar wat je hierboven zegt klopt niet.
pi_99280373
ik zeg ook niet dat er al een trace ligt,ik zeg dat de bunker daar ligt.ongeveer op de hoogte vd noord zuid lijn.
ik heb ook gezegd dat de bunker ongeveer onder het water ligt richting nieuwmarkt.
Kijk maar op de plattegrond hoe het bouw terrein ligt

[ Bericht 26% gewijzigd door MrTommygun op 10-07-2011 19:30:32 ]
Het leven is soms als een berg , maar als je eenmaal op de top zit kan je lekker naar beneden roetsjen.
  zaterdag 23 juli 2011 @ 10:31:34 #79
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_99830850
Ze gaan er nu 1,5 maand aan werken ^O^
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_100111295
Als dit topic nu ging over bunkers en tunnels in alle steden van Nederland, dan wist ik er nog een paar.
pi_100111956
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 00:11 schreef Clan het volgende:
Als dit topic nu ging over bunkers en tunnels in alle steden van Nederland, dan wist ik er nog een paar.
Amsterdam is vrij groot, heel Nederland mag Clan :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 30 juli 2011 @ 01:01:38 #82
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100113232
Mogen de vooroorlogse kazematten ook of gaat dit topic puur over de BB-bunkers?
  zaterdag 30 juli 2011 @ 01:50:09 #83
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100115021
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 22:16 schreef Nibb-it het volgende:
Maar weer eens een schopje doen.

Onderzoek naar koepelkazematten wegens mogelijke reconstructie
Zoals wellicht bekend hebben de Duitsers na de inval in Nederland de betonnen bases van de gietstalen koepelkazematten rondom de Grebbeberg opgeblazen. Dit met als doel om de koepel uit de betonnen constructie te verwijderen en het staal voor de oorlogsindustrie naar Duitsland af te voeren. Zodoende bleef er van de gietstalen kazematten op de Grebbeberg ogenschijnlijk niets meer over dan wat brokken gewapend beton. Met het oog op een mogelijke reconstructie van een gietstalen koepelkazemat op de Grebbeberg was het noodzakelijk om te onderzoeken welke van de twee meest complete restanten hiervoor in aanmerking zou kunnen komen. Die onderzoeken betroffen de voormalige koepelkazematten G.16 en G.18, welke beide in de frontlijnsector vlakbij en aan de Heimersteinselaan te Rhenen stonden.

Het weekend van 19 en 20 september 2009 stond daarom in het teken van graafwerkzaamheden rondom deze G-kazematten. Zowel de G.16 als de G.18 werden aan een (letterlijk) diepgaand onderzoek onderworpen met als doelstelling inzicht te verkrijgen in de staat waarin de objecten zich bevinden. Aangezien dit type kazemat grotendeels onder de grond verborgen ligt moest er flink gegraven worden, op sommige punten tot ruim 2,5 meter diep.

Een groep van zeven vrijwilligers van het archeologisch advies- en onderzoeksbureau RAAP was bereid gevonden om de deskundige archeologische leiding over deze taak op zich te nemen. Met de hulp van een mini-graver werden grote sleuven om de objecten gegraven, de rest werd uiterst voorzichtig met de hand afgegraven. Gedurende de graafwerkzaamheden werden er metingen verricht en de nodige (technische) tekeningen opgesteld. Ook werden er diverse voorwerpen gevonden, waaronder vierkante blokjes van steen, Duitse en Nederlandse patroonhulzen, een schoen, diverse houtresten en het nodige ijzerwerk.

De kracht van de toenmalige sloopexplosie blijkt een flinke impact te hebben gehad op zowel de G.16 als de G.18. Bij de G.16 is de voorzijde van de betonnen constructie tot op de grondplaat volledig verwoest en rest er niet meer dan een hoop puin. Een gedeelte van de achterzijde van de kazemat is nog intact en geeft een indruk waar de ingang heeft gezeten. De nodige houtresten welke achter deze ingang werden gevonden doen veronderstellen dat de naderingsloopgraaf hier haaks op aansloot. Op de plek waar zich oorspronkelijk de gietstalen koepel bevond werd een grote ijzeren oliedrum teruggevonden. Tevens werd er een restant van een schoen gevonden.

De G.18 heeft in dat opzicht beduidend minder schade opgelopen. De graafwerkzaamheden zijn hier echter beperkt gebleven tot één zijde en een definitief oordeel laat daarom nog even op zich wachten tot een extra graafonderzoek heeft plaatsgehad. Wel is duidelijk geworden dat de betonnen constructie van de G.18 door de explosie iets is verschoven ten opzichte van de grondplaat.

Vooruitlopend op de definitieve bevindingen van het onderzoek kan inmiddels worden geconcludeerd dat de G.18 in een betere toestand verkeerd dan de G.16 en zodoende mogelijk in aanmerking komt voor verdere restauratie. De mogelijkheden hiervoor worden op dit moment nader onderzocht.
bron
pi_100115585
@Nibb-it,

Ik denk dat de persoon die dit topic heeft gestart met bunkers meer schuilkelders bedoelde, en dan met name de meer bepantserde ;)
  zaterdag 30 juli 2011 @ 02:09:45 #85
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100115623
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 02:08 schreef Clan het volgende:
@Nibb-it,

Ik denk dat de persoon die dit topic heeft gestart met bunkers meer schuilkelders bedoelde, en dan met name de meer bepantserde ;)
Denk dat je gelijk hebt. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')