FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hyundai Scoupé
Malle_beervrijdag 19 september 2008 @ 18:10
De Hyundai Scoupé, voorloper van de alom bekende, en alom 'getunde', Hyundai Coupé.
Er zijn enkele motorvarianten van deze auto, maar ik wil mij in dit topic richten op de meest interessante motoruitvoering: De 1.5 12v Turbo.


Enkele specs van deze motoruitvoering zijn als volgt:
MOTOR
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 3
cilinderinhoud 1495 cm3
boring x slag 75,5 x 83,5 mm
compressieverh. 7,5:1
max. vermogen 85 kW (116 pk)
5500tpm
max. koppel 170 Nm
4300tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening ohc
turbo ja
katalysator geregeld

Aldus Autoweek

Allemaal hartstikke leuk, maar nu is de hamvraag: zijn deze dingen snel te krijgen?
Een 1.5 met een turbo, maar toch met maar 116 pk is niet echt om over naar huis te schrijven.
Wat kan je er zoal aan veranderen, zodat je uiteindelijk op meer pk's uitkomt?
68Chevellevrijdag 19 september 2008 @ 18:16


Spamblikvrijdag 19 september 2008 @ 18:18
Open luchtfilter+open uitlaat...
68Chevellevrijdag 19 september 2008 @ 18:19
stickers
Spamblikvrijdag 19 september 2008 @ 18:23
Turbotimer...
68Chevellevrijdag 19 september 2008 @ 18:26
pagode op het kofferdeksel
Malle_beervrijdag 19 september 2008 @ 18:53
Stelletje topicverneukers
MdMa98vrijdag 19 september 2008 @ 18:55
Binnen de 10 seconden op de 100 niet snel genoeg?

Mijn civic 1.5 met 115pk heeft 2 seconden meer nodig, maar is dan turboloos.

Vervang je gehele uitlaatlijn en monteer een flink open luchtfilter. Hoeft niet zozeer k&n te zijn.
al vraag ik mij af of dat zin heeft bij ietwat oudere modellen.
tevebevrijdag 19 september 2008 @ 19:08
Dikke Remus DTM uitlaat er op mikken.
Misschien kun je swappen?
Tienavrijdag 19 september 2008 @ 19:21
Een auto met turbo is meestal ook wel te chippen en in de praktijk levert dat ook wel flink wat vermogenwinst op..

Zoiets misschien?

http://www.bullpower.nl/chiptuning/benzine/hyundai.html
kevin20vtzaterdag 20 september 2008 @ 02:19
een tuner die zich bezig houd met het tunen van Hyundai's is überhaupt al niet goed wijs...

Daar komt nog eens bij dat hij/zij mensen een poot uittrekt voor het tunen van een Atos 1.1 van 63pk/97nm naar 68pk/108nm maar liefst 398,- euro te vragen.......

Ben benieuwd of de Atos dan ook op een betrouwbare rollenbank is geweest


Verder heb ik niks tegen scoupe's hoor, maar een 1.5 12v turbo, dat is het voor mij peroonlijk toch net niet
1299zaterdag 20 september 2008 @ 10:22
Deze turbo heeft de grote van een doperwt. Misschien een leuke TD04 erop?
danny91184zaterdag 20 september 2008 @ 14:42
Alles is snel te krijgen als je maar geld uitgeeft..
De vraag is; wil je dat?
Malle_beerzaterdag 20 september 2008 @ 15:31
Ik ben zelf totaal niet van plan om zo een hok te kopen, danwel te tunen, maar ik vond het een erg leuke vraag om te stellen.
Mr.Adamszaterdag 20 september 2008 @ 18:23
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 18:10 schreef Malle_beer het volgende:
Wat kan je er zoal aan veranderen, zodat je uiteindelijk op meer pk's uitkomt?


retuow82zondag 21 september 2008 @ 22:39
De turbo zelf vervangen kan winst opleveren, een uitlaatsysteem ook wel maar weegt niet echt op tegen de kosten en die filter moet in combinatie met de uitlaat want anders is het ook alleen voor het geluid leuk...

Maar waarom zou je geld willen stoppen om zo'n wagen snel(ler) te krijgen? Spaar dan door voor een wagen die wel snel is.
-chefke-zondag 21 september 2008 @ 22:44
intercooler derop ( zit er nu niet op ) grote turbo.

en dan blaas je zo het blok op echt die motoren zijn zwaar bagger.
Borovanmaandag 22 september 2008 @ 07:56
als je de wagen al hebt en bereid bent tot engine swap past er wel een grotere turbo op en zijn er wel wat leuke dingen te doen meld je aan op forum van www.hyundaistreettuning.nl voor meer info is hier wel wat over te vinden omdat er ook een paar scoupes bij zitten

is de wagen nog niet in je bezit, doe geen moeite en kies een andere wagen
HighVolumemaandag 22 september 2008 @ 08:00
ik heb er 1 gehad.... voor zo'n redelijke oude wagen is ie nog best luxe.Echt snel is hij niet.
Heb hem na 6 maanden weggedaan omdat ik in een hoosbui op de a2 reed en alle electronica er ineens mee ophield en ik dus niks meer zag.( ruitenwisser deden het niet en mijn lampen dus ook niet).Met veel pijn en moeite auto langs de kant kunnen krijgen.Heb hem de dag erna meteen weggedaan en een Audi a3 terug gekocht.Rijd nu weer BMW .
Bdijkdinsdag 23 september 2008 @ 11:13
Ook eentje gehad.. grappig karretje, met een geinig geluid als je over de 140kmph rijd.. knal er een luchtfiltertje op en een dumpvalve.. altijd leuk
PhoenixNLxdinsdag 23 september 2008 @ 11:22
quote:
Op maandag 22 september 2008 07:56 schreef Borovan het volgende:
als je de wagen al hebt en bereid bent tot engine swap past er wel een grotere turbo op en zijn er wel wat leuke dingen te doen meld je aan op forum van www.hyundaistreettuning.nl voor meer info is hier wel wat over te vinden omdat er ook een paar scoupes bij zitten

is de wagen nog niet in je bezit, doe geen moeite en kies een andere wagen
ik heb er ook 1 gehad. zo een turbo. wie zegt dat hij niet snel is? die 115 pk is niet veel nee, maar hij heeft wel 170 nm koppel en dat is lekker voor tussensprintjes op de rijksweg. Geloof me, je houdt een 2.0 16v gewoon bij hoor! en als je em chipped heb je 140 pk en 200 nm koppel dus dan rij je die 2.0 16v schijt... ten eerste omdat de auto 1015 weegt ipv 1100 ofzo en omdat de koppel hoger is dan bij de 2.0 16v...

heb nu een Renault 19 16v met 137 pk maar trust me, de scoupe rijdt lekkerder door de turbo!

ik had overigens ook een dump valve erop! echt stoer!!!

enne koop maar geen scoupe hoor... zijn niet zulke sterke auto's... veel olieverbruik meestal, ik reed 1 liter op de 1000 km.. maar rap issie opzich wel hoor... kijk et is geen subaru ofzo
1299dinsdag 23 september 2008 @ 12:20
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:22 schreef PhoenixNLx het volgende:

[..]

ik heb er ook 1 gehad. zo een turbo. wie zegt dat hij niet snel is? die 115 pk is niet veel nee, maar hij heeft wel 170 nm koppel en dat is lekker voor tussensprintjes op de rijksweg. Geloof me, je houdt een 2.0 16v gewoon bij hoor! en als je em chipped heb je 140 pk en 200 nm koppel dus dan rij je die 2.0 16v schijt... ten eerste omdat de auto 1015 weegt ipv 1100 ofzo en omdat de koppel hoger is dan bij de 2.0 16v...

heb nu een Renault 19 16v met 137 pk maar trust me, de scoupe rijdt lekkerder door de turbo!

ik had overigens ook een dump valve erop! echt stoer!!!

enne koop maar geen scoupe hoor... zijn niet zulke sterke auto's... veel olieverbruik meestal, ik reed 1 liter op de 1000 km.. maar rap issie opzich wel hoor... kijk et is geen subaru ofzo
Lol, mensen die het begrip koppel niet begrijpen
osmodinsdag 23 september 2008 @ 12:43
Zo'n grote matzwarte zonneband op de voorruit levert naar het schijnt ook iets van een 7pk winst op
retuow82dinsdag 23 september 2008 @ 12:52
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 12:43 schreef osmo het volgende:
Zo'n grote matzwarte zonneband op de voorruit levert naar het schijnt ook iets van een 7pk winst op
Vergeet de tribal op de zonneband niet waar het Hyundai logo in is verwerkt:')

MdMa98dinsdag 23 september 2008 @ 15:11
]

Nee, het haalt het niet bij een skyline



TS niet beter doorsparen voor een nieuwer model coupé?
PhoenixNLxdinsdag 23 september 2008 @ 16:26
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 12:20 schreef 1299 het volgende:

[..]

Lol, mensen die het begrip koppel niet begrijpen
door die turbo krijg je eerder max koppel(eerder meer koppel) waardoor je niet zover in de toeren hoeft te komen om al een duw in je rug te krijgen...

en anders mag jij me nu haarfijn gaan uitleggen wat koppel precies is....
1299dinsdag 23 september 2008 @ 16:43
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 16:26 schreef PhoenixNLx het volgende:

[..]

door die turbo krijg je eerder max koppel(eerder meer koppel) waardoor je niet zover in de toeren hoeft te komen om al een duw in je rug te krijgen...

en anders mag jij me nu haarfijn gaan uitleggen wat koppel precies is....
Dus je bent sneller dan een 2.0 motor omdat hij constant in z'n 5 rijdt ofzo? Koppel aan het vliegwiel zegt niks over de prestaties. Ik kan met mijn hand ook 200nm koppel produceren! Als de vertanding maar goed genoeg is. Draaimoment zegt niks over de tijd waarin dat plaats vind. Vermogen is de daadwerkelijk verrichte arbeid en zegt zodoende veel meer.

Btw, mijn Colt GTi met 1.8 N/A motor had ook al 167Nm dus zo heel bizar veel koppel heeft dat ding ook niet. Maar zoals ik al zei koppel boeit niet vermogen is wat telt. Dat het koppel vroeg vrij komt is juist nadelig omdat Koppel * toerental = vermogen. Dus je kan beter iets minder koppel hebben wat veel later vrij komt want dan heb je veel meer vermogen.

En wat is er overigens op tegen om hoog in de toeren te komen? Dat is juist leuk met een benzinemotor. Kijk anders maar eens voor de grap hoeveel koppel een F1 motor heeft
PhoenixNLxdinsdag 23 september 2008 @ 16:57
ja ok, die heeft natuurlijk niet veel koppel in vergelijking met zijn vermogen.

En ik snap je ook wel, alleen omdat je alleen maar plankgas hoeft te geven in zn 5 op de snelweg en dat je dan al meteen vooruitschiet, dat rijdt gewoon lekkerder dan een auto waarbij je terug moet schakelen naar 4 en toeren moet maken om evensnel vooruit te komen...

maar ja dat is maar mijn mening natuurlijk.... en idd vermogen zegt meer over hoe hard je gaat en hoe hard je optrekt, maar dan moet je wel de auto in de toeren jagen terwijl dat met een auto met meer koppel niet persee hoeft om een beetje lekker op te trekken...
1299dinsdag 23 september 2008 @ 17:19
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 16:57 schreef PhoenixNLx het volgende:
ja ok, die heeft natuurlijk niet veel koppel in vergelijking met zijn vermogen.

En ik snap je ook wel, alleen omdat je alleen maar plankgas hoeft te geven in zn 5 op de snelweg en dat je dan al meteen vooruitschiet, dat rijdt gewoon lekkerder dan een auto waarbij je terug moet schakelen naar 4 en toeren moet maken om evensnel vooruit te komen...

maar ja dat is maar mijn mening natuurlijk.... en idd vermogen zegt meer over hoe hard je gaat en hoe hard je optrekt, maar dan moet je wel de auto in de toeren jagen terwijl dat met een auto met meer koppel niet persee hoeft om een beetje lekker op te trekken...
Ja dat klopt Maar dat heeft meer met je voorkeur te maken dan met absolute snelheid. Je betoog kwam op mij over dat je wou beweren dat de scoupe sneller was dan bv een Golf GTi omdat hij toevallig meer koppel heeft maar dat is natuurlijk niet zo.

Persoonlijk vind ik er niks op tegen om eens lekker door de toeren te jagen
tevebedinsdag 23 september 2008 @ 17:26
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:22 schreef PhoenixNLx het volgende:

heb nu een Renault 19 16v met 137 pk maar trust me, de scoupe rijdt lekkerder door de turbo!

ik had overigens ook een dump valve erop! echt stoer!!!
Hopelijk is dit sarcastisch
PhoenixNLxdinsdag 23 september 2008 @ 17:45
zeker niet.... wat is een leuker geluid dan een blow off valve op een turbomotor man! dat is een must!

en ja ik vind tot 7000 toeren ook wel leuk hoor! hahaha
tevebedinsdag 23 september 2008 @ 18:12
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 17:45 schreef PhoenixNLx het volgende:
zeker niet.... wat is een leuker geluid dan een blow off valve op een turbomotor man! dat is een must!

en ja ik vind tot 7000 toeren ook wel leuk hoor! hahaha
Bij een auto met veel vermogen is het wel leuk ja. Maar als ik een scoupe zie riijden met dumpvalve heb ik eerder zoiets van kansloos.
Spamblikdinsdag 23 september 2008 @ 18:16
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:11 schreef MdMa98 het volgende:

TS niet beter doorsparen voor een nieuwer model coupé?
Die is nog lelijker...
PhoenixNLxdinsdag 23 september 2008 @ 22:01
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 18:12 schreef tevebe het volgende:

[..]

Bij een auto met veel vermogen is het wel leuk ja. Maar als ik een scoupe zie riijden met dumpvalve heb ik eerder zoiets van kansloos.
nee vind van niet... vind dat als je benzine auto hebt met turbo je een blow off valve erop mag hebben... iedereen kijkt je na en niemand weet wat voor auto et is....

nog wel een aardig exemplaar van de scoupe is deze:

http://link.marktplaats.nl/187962201

weinig scoupe's die iets uitgebouwd zijn.... scoupe is trouwens niet in orde, want hij verbruikt 1 liter olie op de 1000 kilometer... dus ja motor is op....
tevebedinsdag 23 september 2008 @ 22:59
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:01 schreef PhoenixNLx het volgende:

[..]

nee vind van niet... vind dat als je benzine auto hebt met turbo je een blow off valve erop mag hebben... iedereen kijkt je na en niemand weet wat voor auto et is....
Ja, maar of dat dan positief is? Ik moet altijd lachen om zoiets. Hetzelfde met golfjes met zon 'fluitje'
1299dinsdag 23 september 2008 @ 23:03
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:01 schreef PhoenixNLx het volgende:

[..]

nee vind van niet... vind dat als je benzine auto hebt met turbo je een blow off valve erop mag hebben... iedereen kijkt je na en niemand weet wat voor auto et is....

nog wel een aardig exemplaar van de scoupe is deze:

http://link.marktplaats.nl/187962201

weinig scoupe's die iets uitgebouwd zijn.... scoupe is trouwens niet in orde, want hij verbruikt 1 liter olie op de 1000 kilometer... dus ja motor is op....
Trommelremmen achter
PhoenixNLxwoensdag 24 september 2008 @ 08:29
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:59 schreef tevebe het volgende:

[..]

Ja, maar of dat dan positief is? Ik moet altijd lachen om zoiets. Hetzelfde met golfjes met zon 'fluitje'
ja dat vind ik ook kansloos! haha. Maar als je een turbo erop hebt dan vind ik dat je het 'recht' heb om een blow off valve erop te zetten hoor!
PhoenixNLxwoensdag 24 september 2008 @ 08:29
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 23:03 schreef 1299 het volgende:

[..]

Trommelremmen achter
ja! echt geen gezicht he? gelukkig heb ik nu 4x schijven
fathankwoensdag 24 september 2008 @ 10:02
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 23:03 schreef 1299 het volgende:

[..]

Trommelremmen achter
Ik wou dat ik dat op m'n fiets had .
HighVolumewoensdag 24 september 2008 @ 10:53
Nieuwe model Scoupe is inderdaad lelijker dan deze.Veel te "bubblie"
Tjabbowoensdag 24 september 2008 @ 21:07
Voor opvoeren bij een benzine turbo motor geldt altijd:

open intake, open uitlaat en de boost omhoog.
dat heet BPU (basic performance upgrades). geen stomme schijt chipjes nodig.

dus dit geldt ook voor die fugly scoupé.
Borovandonderdag 25 september 2008 @ 01:27
quote:
Op woensdag 24 september 2008 10:53 schreef HighVolume het volgende:
Nieuwe model Scoupe is inderdaad lelijker dan deze.Veel te "bubblie"
neem aan dat we nu vanaf 1996 spreken? maar dat is nog altijd een Coupe en geen Scoupe
HighVolumedonderdag 25 september 2008 @ 07:01
quote:
Op donderdag 25 september 2008 01:27 schreef Borovan het volgende:

[..]

neem aan dat we nu vanaf 1996 spreken? maar dat is nog altijd een Coupe en geen Scoupe
Coupe idd
Borovandonderdag 25 september 2008 @ 14:06
daarom is het 2002 tot 2006 model ook het mooiste uit de serie \o/
Tjabbodonderdag 25 september 2008 @ 16:31
quote:
Op donderdag 25 september 2008 14:06 schreef Borovan het volgende:
daarom is het 2002 tot 2006 model ook het mooiste uit de serie \o/
klopt maar dat maakt het nog geen mooie auto
Borovandonderdag 25 september 2008 @ 18:52
quote:
Op donderdag 25 september 2008 16:31 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

klopt maar dat maakt het nog geen mooie auto
gelukkig heeft iedereen een andere smaak