abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61758359
Goedenmiddag beste Fokkertjes!

In de hoop dat iemand met enige voliere-ervaring dit leest, leg ik dit probleem jullie voor want wat is de situatie:

Situatie:
Ons koppel rijstvogels heeft een nestje jongen, maar 't vrouwtje van de twee heeft de geest gegeven (op 't moment dat ik naar de voliere liep om te kijken begon-ie te stuiptrekken terwijl-ie op ze rug lag, pff). Het mannetje blijft gewoon op 't nest zitten, in afwachting van voer voor de jongen.

Probleem:
Het mannetje zit op het nest, en wacht op 'n vrouwtje die inmiddels de pijp aan maarten gegeven heeft. Of het mannetje de jongen nu eigenhandig gaat voeren of dat-ie op het nest blijft zitten weet ik niet.

Vraag:
Doe ik er goed aan de jongen weg te halen om op deze manier het mannetje voor zichzelf te laten zorgen? De voliere heeft verder onder andere Mexicaanse roodmussen, koppel diamantduifjes, een koppel turkoise parkieten. zebravinken en een kudde kanaries.
Kan ik de jongen anders in 't duiven-nest zetten? De duiven zelf hebben geen jongen (maar wel 'n kinderwens ).

Ten slotte, voor de visueel ingestelde Fokker die 't vogeltje wellicht van uiterlijk kent maar niet van naam:

Alvast hartelijk bedankt voor 't lezen, groetjes!

asd
pi_61758733
zelfde probleem gehad... heb de eitjes weggehaald omdat het mannetje niet meer at en ook dood dreigde te gaan.
nee echt niet !
pi_61758755
Ik zou eerst even kijken of het mannetje tussendoor ook zelf eens gaat eten , en als hij dat doet kijk daarbij dan of hij de jongen later ook eten geeft .

Doet hij dat niet ga dan niet zitten zeulen met die jonkies ( weet niet hoe oud ze zijn ) bij duivjes enzo .

Maar dan wordt het voeden met de hand .

Zorg iig voor eivoer met water natgemaakt binnen nest bereik .

Succes
pi_61758997
Goeie tips! Het nest hád 7 eitjes, daar heb ik er 3 van geschud omdat 7 jongen te veel zou zijn, en 4 nog precies goed. Nu zijn er dus 4 inderdaad uitgekomen, en ik ga zo die overige drie maar weghalen denk ik.

Ook het eivoer bijvullen en natmaken is een goeie. Dank!
pi_61759206
dat met het eivoer moet altijd he met op het moment dat je jongen hebt , ze hebben veel vocht nodig .

is minder hard werken voor hun krop enzo
pi_61759571
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 14:15 schreef siekman het volgende:
dat met het eivoer moet altijd he met op het moment dat je jongen hebt , ze hebben veel vocht nodig .

is minder hard werken voor hun krop enzo
We hebben wel enige ervaring hier met volieres en vogels, die gelukkig ook dat soort zaken omhelst.

Dat dat rijstvogel-vrouwtje net op de rug liggend moest stuiptrekken toen ik aan kwam lopen, vind het nog steeds niet tof.
pi_61759772
Dat is idd niet tof .

Maar ik heb veel te veel mensen zien tobben die volieres hadden genomen , en daardoor veel uitgeputte volgeltjes gezien die net het nodige niet hadden gekregen vooral tijdens het broedden .

BTW ik zeg niet dat jij er ook zo een ben he , maar ik heb vaker gezien dat mensen ff een voliere opzette en dan huppa broedden , en als het misgaat is de fun erafen dan laten ze het voor wat het is , gevolg ene dode na de andere .

heb hier een voliere vol met vogeltjes van mensen die bovengenoemde hebben gedaan .
pi_61760022
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 14:33 schreef siekman het volgende:
Dat is idd niet tof .

Maar ik heb veel te veel mensen zien tobben die volieres hadden genomen , en daardoor veel uitgeputte volgeltjes gezien die net het nodige niet hadden gekregen vooral tijdens het broedden .

BTW ik zeg niet dat jij er ook zo een ben he , maar ik heb vaker gezien dat mensen ff een voliere opzette en dan huppa broedden , en als het misgaat is de fun erafen dan laten ze het voor wat het is , gevolg ene dode na de andere .

heb hier een voliere vol met vogeltjes van mensen die bovengenoemde hebben gedaan .
Tjeempie, impulsaankopen zijn natuurlijk van alle tijden maar als 't dieren dupeert vind ik het toch altijd behoorlijk stuitend.

Maar maak je geen zorgen dat onze voliere-vogels iets tekort komen. Aantal gierststokjes, een halve appel en een halve sinaasappel behoren tot de (twee)dagelijkse extra's, bovenop het parkietenvoer, universeelvoer, lijnzaad en ei/gemengdvoer. Soms bekruipt me 't gevoel dat mijn vader de vogels misschien íets te goed verzorgd.
pi_61760232
Zieheel soms op de tentoonstellingen bij ons op de vogelvereniging vogels die gewoon ziek zijn.En dan denkt de eigenaar ook gewoon een prijs te kunnen winnen.Dat soort mensen zie je ook nooit meer terug.Ze verkopen dus inderdaad de rest van de vogels die ze nog hebben zo siekman al aangaf.
nee echt niet !
pi_61760643
Als in, dan zijn we daar vanaf en proberen we hamsters ofzoiest.

Hier zitten we nu ook (voor de vierde keer in dik een jaar) met luchtpijpmijt onder de kanaries. Was het voorgaande 2 keren steeds maar één kanarie en twee kanaries, nu zijn er volgens mij wel 4 ziek van.

Vanavond systematisch alle kanaries die buiten zitten maar eruit vangen, druppelen in de nek met medicatie-troep en in 't nachthok stoppen denk ik.

Iemand ervaring met luchtpijpmijt (en vooral 't voorkomen ervan)? (laten we dit niet beschouwen als 'offtopic')
pi_61760908
Hebben veel mensen last van inderdaad.
Ik haal bij de dierenspeciaal zaak lookolie ( knoflook product) doe wat druppels in het water waardoor insecten en alles wegblijven bij de vogels.En schijnbaar werkt het.Heb er geen last van gehad.
Misschien het proberen waar. Nu gewoon doordruppelen en 1 a 2 maanden voor de kweektijd al meebeginnen.
nee echt niet !
pi_61805536
Nou, leek het rijstvogelmannetje eerst nog op het nest te zitten én te eten: vanochtend was 't complete nestje dood.

Een nieuw vrouwtje laat niet zo heel lang meer op zich wachten, maar toch sunt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')