Allereerst: mensen die dit topic openen in de hoop daar ranzige dingen in te lezen/ranzige dingen in te kunnen posten: helaas, ik bedoel dit serieus. Probeer het hier eens?Waar gaat het dan wél over?
Vanmorgen reed ik langs weilanden waarin schapen stonden. Veel van deze schapen hadden gekleurde vlekken op hun rug.
Inmiddels weet ik dat dat komt omdat de
bokken rammen een soort stempelkussen tussen hun voorpoten gebonden krijgen en dat ze daarmee tijdens het dekken een afdruk maken op de rug van het schaap. Op deze manier kan de boer zien of een schaap bevrucht is of niet. De diverse
bokken rammen (als er sprake is van meer
bokken) rammen krijgen een eigen kleur zodat te zien is wélke
bok ram op wélk schaap gezeten heeft.
Wat me opviel was dat er schapen zijn tussen liepen met meerdere vlekken in diverse kleuren, en dat er schapen liepen met één vlek. (In de gauwigheid kon ik niet zien of er schapen zonder gekleurde vlek tussenzaten).
Blijkbaar zijn sommige schapen dus aantrekkelijker voor de
bokken rammen dan andere schapen. Of werkt het zo niet en is er sprake van 'toeval'? Zouden er schapen ongedekt blijven omdat ze niet aantrekkelijk genoeg zijn? Of zijn die gewoon nog niet aan de 'beurt' geweest?
Wie kan daar meer over vertellen?
[ Bericht 2% gewijzigd door Beelzebufo op 18-09-2008 13:04:03 (Met dank aan Joppy voor het oplettend lezen) ]
Een
Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.