Bijna altijd. Omdat de snaren van een elektrische gitaar toch versterkt worden, hoeven ze niet zoveel geluid te geven en werken dunne snaren prima. Je hebt wel elektrische gitaren met dikkere snaren, maar het is niet gebruikelijk.quote:Op donderdag 18 september 2008 16:43 schreef boskameel het volgende:
Volgens mij heeft een elektrische gitaar dunnere snaren had ik eens gehoord. Weet niet of het bij allemaal zo is.
1 2 3 4 5 6 | B|---0----0---0---| G|-----0--------0-| D|----------------| A|----------------| E|-0--------------| |
Klinkt toch niet zo mooi als met ding..quote:Op donderdag 18 september 2008 15:55 schreef M4a1 het volgende:
[..]
oh, ja maar dat weet ik ook wel allemaal hoor
nee ik bedoel dat het met niet zo interesseert dat de toevoeging add7 betekent dat die noot daar en die noot zus en die noot zo moet ten opzichte van het major akkoord
[..]
Maakt niet zo heel erg uit, dan speel je het zonder de capo; doe je net of de capo die je in het filmpje ziet, jouw nut* is (dus de A bvb gewoon vanaf de eerste fret spelen), dan klinkt het weliswaar anderhalve toon lager, maar verandert niet zo heel veel aan het nummer verder.
Voor de nut*:
[ afbeelding ]
Lastig stukje zeg. vooral voor een beginner als ikquote:Op donderdag 18 september 2008 22:07 schreef qu63 het volgende:
snaar aanslaan op de 7e fret, en daarna meteen loslaten zodat je 2 tonen achter elkaar hoort
En dit speel je met je vingers en niet met een plectrum
Nouja, Oasis, the Eagles, etc. zijn toch geen kleine jongensquote:Op donderdag 18 september 2008 23:53 schreef M4a1 het volgende:
ja nothing else matters is niet niks... je kan beter met een nummer beginnen dat alleen uit akkoorden bestaat, zoals wonderwall, hotel california, breakfast at tiffany's... zo'n dingen...
Vuistregeltje (wat lang niet altijd opgaat btw...): hoe groter en bekender de artiest, hoe moeilijker de nummers.
tabs zijn tablaturen, de manier waarop het opgeschreven is.quote:Op vrijdag 19 september 2008 00:07 schreef boskameel het volgende:
Ohja, "tabs" zijn toch enkele snaren aanslaan, en "chords" toch met complete akkoorden?
Ik vind tabs zo leeg klinken eigenlijk.
Zoek gewoon wat nummers op die je leuk vindt, kijk of daar nummers bij zitten waarvan je de meeste akkoorden al kent (je zal je verbazen wat je met E A G Em D en C allemaal al kan spelen!) en oefen die. Niks zo vervelend als een gaaf nummer hebben dat je maar niet lukt omdat je nog niet goed genoeg bent (zie mijn vraagquote:Op donderdag 18 september 2008 23:59 schreef boskameel het volgende:
Daar kwam ik net achter ja, haha. Maar hoe leren jullie het? Eerst akkoorden leren en daarna pas nummers, of eerst nummers en daarna kijken welke akkoorden het zijn?
probeer deze tabs anders eensquote:Op vrijdag 19 september 2008 00:07 schreef boskameel het volgende:
Ohja, "tabs" zijn toch enkele snaren aanslaan, en "chords" toch met complete akkoorden?
Ik vind tabs zo leeg klinken eigenlijk.
Ik zou Iris wel heel graag willen kunnen spelen, maar dat duurt denk ik nog wel evenquote:Op vrijdag 19 september 2008 00:15 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Zoek gewoon wat nummers op die je leuk vindt, kijk of daar nummers bij zitten waarvan je de meeste akkoorden al kent (je zal je verbazen wat je met E A G Em D en C allemaal al kan spelen!) en oefen die. Niks zo vervelend als een gaaf nummer hebben dat je maar niet lukt omdat je nog niet goed genoeg bent (zie mijn vraag).
Het is echt superleuk en motiverend als je iets kan spelen dat 'de meeste mensen' kennen, want dan kan je ook al eens laten horen wat je al kan enzo.
Of, natuurlijk gewoon iets voor jezelf
F is barré.quote:Op vrijdag 19 september 2008 01:00 schreef GoodGawd het volgende:
lol.
A B C D E F G
Leer je toch wel in een weekje. Elke dag één akkoord leren
En dan kan je idd alles spelen.
Ja, als je up- en downstrokes combineert ("alternate picking"), kan je veel sneller dan wanneer je alleen downstrokes zou gebruiken.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:59 schreef M4a1 het volgende:
Vraagje nog, Voor JordyB misschien, die is volgens mij wel flink ervaren...
ik wil heél graag de lead (linkerdude) van onderstaand nummer leren, maar ik krijg voor de godsklere de snelheid niet geregeld
Iemand tips voor zowel makkelijk vastpakken links als het picken rechts? (ik zie niet goed wat ie doet op het filmpje?)
(tab: guitar pro tab, tekst tab )
op dit moment gebruik ik alleen picks met het plectrum naar beneden, kan ik beter heen-en-weer over de snaar (benaming?) gaan met plectrum? Dat kan ik nl nog niet
Bedankt voor je uitgebreide antwoordquote:Op donderdag 18 september 2008 20:01 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Hoi ballistic, welkom
Het korte antwoord: ja!
Langer antwoord:
Ik heb ook niet zo lang geleden (maand of 5) m'n eerste akoestische gitaar gekocht, en ik had dezelfde pijn als jij. Geloof me, het is gewoon een weekje of 2, 3 doorbijten en dan heb je niet zo'n last meer van de pijn, dan krijg je wat meer eelt op je vingers.
Daarnaast, een electrische gitaar speelt over het algemeen wel makkelijker naar mijn mening; je hoeft minder hard te duwen. Máár, daar staat wel tegenover dat de snaren vaak een stuk dunner en scherper zijn, dus zit je nog met hetzelfde probleem
Gewoon volhouden, en als het pijn doet even ophouden en wat anders doen, dag erna weer doorspelen. Gaat vanzelf over
Ik denk eigenlijk wel dat dat de techniek is. Je kan wat tijd winnen als je een snaar hoger gaat spelen, maar dan kom je al na een halve maat in de problemen.quote:Op vrijdag 19 september 2008 10:08 schreef M4a1 het volgende:
Ja zou je me misschien kunnen vertellen hoe je je hand neerzet bij de derde maat (daar waar de D snaar op 12e fret gespeeld wordt.) ik speel nu de D snaar met ringvinger en de G snaar met wijsvinger, en dan klem ik de G daarna met de ringvinger mee in wanneer G snaar op 12e fret gespeeld moet worden, als je snapt wat ik bedoel, maar dat gaat niet echt snel genoeg.
Ik ga eens proberen met de metronoom, thanx
hmm..quote:Op vrijdag 19 september 2008 15:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk wel dat dat de techniek is. Je kan wat tijd winnen als je een snaar hoger gaat spelen, maar dan kom je al na een halve maat in de problemen.
Dus toch op die manier, maar sneller. Voor mezelf is het nummer qua snelheid te hoog gegrepen, hoor...
Ik denk dat je mij hoger inschat dan werkelijk het geval is...quote:Op vrijdag 19 september 2008 16:04 schreef M4a1 het volgende:
[..]
hmm..
maar eens kijken hoe hard mijn doorzettingsvermogen is dan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |