abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 17:40:31 #161
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_62130882
Zeitgeist Addendum (2008)
Vervolg documentaire op de meest bekeken documentaire op internet. Dit kon niet beter getimed worden.

Deze behandeld het het verrote monetaire systeem. Legt uit hoe geld ECHT werkt en wat voor nare effecten het heeft of eigenlijk is dat het grondbeginsel is, doffe ellende. Behandeld waarom Panama, Bolivia, Equador en Venezuela onderuit zijn gehaald door Amerika puur alleen omdat deze het volk beter wilde maken uit de winst van olie en andere grondstoffen. Amerika stuurt financial hitmans op pad om leiders corrupt te maken.

Tweede gedeelte behandeld ecologische systemen. Dat geld en werk totaal niet nodig zijn om een goed draaiend geheel te hebben. Afgezien van wat onderhoud. Inweze dus maar een fractie hoe het nu werkt.

Civilized dat zijn wij op dit moment ABSOLUUT niet. Alle techniek wat we hebben wordt of onderdrukt of wordt gebruikt voor vernietiging. Alle derdewereld hulp leidt tot allen maar meer achteruitgang. UIt statistieken blijkt dat het wel met 40% in de afgelopen 20 jaar.

We moeten kosten wat kost het internet behouden zo als ie nu is. Als de plannen doorgaan wat politiek wil dan zijn we redeloos verloren.

KAPOT moet het systeem waarin we nu leven.

oh ja en hier staat ie op VideoGoogle.

Cijfer 10
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_62131423
En geef je 'm nu een tien om de boodschap die de film uitdraagt of de manier waarop het gebracht wordt? En vind je alle films met een boodschap die tegen je eigen indruist dan slecht? Ik kan me voorstellen dat het met documentaires anders ligt dan bij fictie. Toch vind ik Michael Moore's boodschap goed en de manier van vertellen slecht. Wat moet ik daar nu van vinden? Ik weet het niet.
Graag op anoniem
pi_62131503
Gelukkig ben jij er om ons de waarheid te vertellen lambiekje. Alleen jammer dat het je eigen waarheid is.
pi_62131585
Depuis qu'Otar est parti
Georgische film. Eka woont in Georgië samen met haar dochter Marina en haar kleindochter Ada. De grootmoeder is redelijk francofiel en spreekt vaak Frans, vooral met haar kleindochter (daarnaast spreken ze ook nog eens soms Russisch). Otar is de zoon van Eka die in Parijs werkt, en regelmatig belt of geld opstuurt. Wanneer er nieuws van hem is moet alles wijken volgens de grootmoeder. Wanneer Otar sterft bij zijn (illegaal) werk in Parijs, besluit Marina om dit haar niet te vertellen en moet dochter Ada meehelpen om die leugen in stand te houden.
Wat raar is aan deze film, is dat de Georgiërs zo vaak in het Frans (en het Russisch) met elkaar praten. Zo zie je toch dat er vanuit francofone hoek redelijk wat subsidies moeten gekomen zijn. Van de infrastructuur in Georgië (water, openbaar vervoer, elektriciteit) krijg je niet meteen de beste indruk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch de moeite waard.

Melancholian 3 huonetta(2004)
Finse driedelige documentaire over de invloed van conflicten in Rusland op kinderen. In het eerste deel zien we een militaire school voor jongens bij Kronstadt. In het tweede deel zie je het vernielde Grozny, en in het derde deel zie je opgevangen kinderen in de naburige deelrepubliek Ingoesjetië.
Dat het tweede deel ineens in zwartwit is, vind ik niet zo objectief eigenlijk.. Verder vroeg ik me soms af of het wel allemaal echt was (close-ups en zo, het leek allemaal iets te "geslaagd" om gewoon ongeorchestreerde momentopnames te kunnen zijn). Tenslotte vind ik ook wel dat er niet allemaal gepraat moet worden en dat beelden soms voor zichzelf kunnen spreken, maar hier is het toch wat extreem, soms kijk je gewoon minutenlang naar kinderen in een bedje of mannen die een islamitisch ritueel uitvoeren. Sommige dingen die ik echt wou weten (hoeveel mensen zijn er daar nou gestorven, wie zorgt er daar voor kinderen, hoe islamitisch zijn ze nou echt) weet je op het einde dan nog altijd niet...
pi_62133011
Aan het einde van de maand is het weer Halloween dus ik heb maar besloten deze maand zoveel mogelijk horror/thriller achtige films te kijken. De eerste 3 van de maand waren:

P2 (2007, Franck Khalfoun) 5,0
Jonge vrouw komt op kerstavond vast te zitten in de garage bij haar werk. Helaas voor haar komt ze in de handen terecht van een gek die nogal geobsedeerd is door haar. Erg standaard en helaas ook regelmatig irritant.

Silent Night, Deadly Night (1984, Charles E. Sellier Jr.) 6,0
You've made it through Halloween, now try and survive Christmas. Een film met zo'n tagline en poster moet ik nou eenmaal eens gezien hebben. Gezin wordt op kerstavond aangevallen door een gek in kerstmanpak. De man en vrouw overleven het voorval niet en het oudste jongetje zit opgescheept met een trauma voor kerstmis en vooral de kerstman. De jongen en zijn broertje komen terecht in een tehuis geleidt door een helse non die het trauma nog erger maakt. Als de jongen 15 jaar later op zijn werk wordt gedwongen tot het spelen van de kerstman gaat het uiteindelijk helemaal fout. De kerstman laat een spoor van geweld achter in zijn weg naar wraak op de helse non. Film neemt ruim de tijd voor het trauma en werkt langzaam toe naar de onvermijdelijke uitbarsting. Na de uitbarsting is het vooral een registratie van de moorden van de kerstman. Film lijkt eigenlijk best veel op Halloween. Gek die al moordend naar zijn "thuis" terugkeert tijdens halloween/kerst. Ook hier is er een bijrolspeler, de wel aardige non, die hem het best kent en hem samen met de sheriff wil stoppen. Alleen is er na het breekmoment eigenlijk geen personage meer met wie je mee leeft.

Hardware (1990, Richard Stanley) 5,5
De wereld is veranderd in een radioactieve rotzooi. Het leven buiten is extreem slecht voor de gezondheid. Een groep mensen verdient hun geld door bruikbare objecten uit de rotzooi te halen en te verkopen. Een van de stalkers brengt zijn vriendin een cyborg schedel voor gebruik in een kunstwerk. Helaas leeft de cyborg nog en hij assembleert zichzelf weer tot een "complete" robot. Vervolgens probeert ie al het leven wat ie tegenkomt te vernietigen. In dit geval voornamelijk het vriendinnetje, want de film speelt zich vooral in het afgesloten appartement af. Weet niet echt wat ik ervan moet denken. Waar Stanley's Dust Devil me nog wist te overtuigen om de negatieve punten te vergeten, lukt me dat met Hardware niet. Het is gewoon een te grote onevenwichtige rotzooi.
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper
Mijn reviews
pi_62141513
High Fidelity
2000, Stephen Frears

Leuke film over een man die een 1/3-life-crisis krijgt en zijn liefdesleven op een rijtje probeert te krijgen op de manier die hem als muziekfanaat gewoon is: er een top 5 op los laten.
Goed geacteerd en verteld door John Cusack, die ook meewerkte aan het script en de soundtrack, en gave bijrollen van Jack Black en Todd Louiso. Nog een klein, maar leuk, rolletje van Tim Robbins en een stel wijze woorden van Bruce Springsteen.
Lopend verhaal, toffe aanpak, leuk geschoten en gaaf geacteerd.

Corpse Bride
2005, Tim Burton

Was al erg lang erg dol op 'the Nightmare Before Christmas' maar was nog nooit aan deze film toegekomen.
Opnieuw hetzelfde heerlijke stijltje, super animaties en dat typische Tim Burton-sfeertje.
Origineel verhaal en leuk stemmenwerk van (natuurlijk) Johnny Depp en Helena Bonham Carter. Een persoonlijk favorietje nog was Christopher Lee als de dominee (die een scène mocht doen met een hoog Gandalf "You shall not pass!" gehalte ). En de soundtrack van Danny Elfman was ook weer genieten!

Magnolia
1999, Paul Thomas Anderson

O.K.... ik voel me nu toch een beetje dom, of gewoon een gigantische filmn00b... maar ik zag hier niet de genialiteit in die me eigenlijk beloofd was.

Het is te erkennen dat er kwaliteit in te vinden is: het is mooi gefilmd, er is sterk acteerwerk van een bewezen cast, de soundtrack van Jon Brion, de liedjes van Aimee Mann en er zal vast enorm hard gewerkt zijn aan dat script... maar ik zie het gewoon niet echt samenkomen tot een prachtig geheel.

Naast mijn verslappende aandacht (die soms gelukkig nog opleefde door interessante scènes waarin ik verbaasd werd door Tom Cruise en John C. Reilly) overheerste bij mij ook vaak een stuk irritatie. Nu heb ik niet veel moeite met vloeken in films... maar hier liep het wat mij betreft uit de hand en verpest het (voor mij) een hoop veelbelovende scènes. Verder had ik het gevoel dat Anderson soms gewoon doelbewust aan het irriteren was, die scène bijvoorbeeld met die honden bij de deur... I almost lost my mind...

Misschien is een herkijkbeurt (of 10) nodig om de 'genialiteit' in te zien en misschien zelfs een plot te ontdekken, maar ik weet niet of ik er überhaupt weer 3 uur voor over heb om aan een tweede poging te beginnen. En maakt dat een film goed? Dat je hem meerdere keren moet zien om er iets van te snappen?
Ach... ik ga d'r een jaartje over slapen en waag dan wel nog een poging, want ik wil echt wel graag ontdekken waarom filmkenners dit werkje nu zo hoog de hemel inprijzen.

Oh... en WTF?! Kikkers?

pi_62141638
ook maar weer eens wat posten:
de afgelopen tijd de volgende filmpjes gezien:
3:10 to Yuma - Western, niet geheel mijn ding maar best leuk 6.5/10
Babylon A.D. (2x zelfs ) - lekker actiefilm met een leuke twist, soms wat te voorspelbaar 7/10
Super Agent K9 - tja... turkse film, wist ik niet; niet eerst de beschrijving gelezen, ben na ~20 minuten weggegaan 1/10
Eagle Eye - actiefilmpje waar het "big brother" scenario lekker groot wordt uitgemeten 7,5/10
Mirrors - thiller/horror, sommige stukken erg leuk gedaan maar soms wat voorspelbaar 6,8/10
Death Race - racen voor leven of dood, altijd leuk 7,2/10
The Love Guru - mja leuke film, echter haalt hij het qua grappen niet met austin powers 6.9/10
Tropic Thunder - actie komedie met de nodige idiote grappen, echter zit er al te veel in de trailer 6,7/10
Bienvenue Chez les Ch'tis - franse film, verrassend leuk! 7,4/10
Zeven van Daran, De: De Strijd om Pareo Rots (OV) - leuke film, echter wel wat meer voor de kids 6,8/10
  zondag 5 oktober 2008 @ 03:26:49 #168
16701 scanman01
Today's a good day
pi_62141782

Mamma Mia (2008)
Deze musical toch maar eens bekeken ondanks dat ik alles behalve een ABBA fan ben/was. Meryl Streep en Amanda Seyfried spelen moeder en dochter. Dochter gaat trouwen, maar weet niet wie haar vader is. Moederlief had destijds een verhouding met 3 mannen, dus nodigt ze ze alledrie - zonder medeweten van haar moeder - uit voor haar huwelijk (ze trouwt wel erg jong trouwens). Een heel erg simpel verhaaltje, dat vooral door de vele liedjes eigenlijk totaal overschaduwd wordt. Misschien hebben ze er wel té veel Abba liedjes in willen stoppen. Meryl Streep steelt de show. Ze zingt best aardig (vooral The winner takes it all komt erg goed uit de verf), in tegenstelling tot bijvoorbeeld de mannelijke hoofdrolspelers. Maar ook die doen hun best en redden zich redelijk, zelfs Pierce Brosnan.
Als je een ABBA fan was of bent is dit echt wel een feest om naar te kijken, Zelfs voor iemand als ik, die geen fan was van het Zweedse kwartet, was het nog wel vermakelijk. Julie Walters speelt een bijrol en doet dat ook zeer verdienstelijk. Haar 'take a chance on me' was erg vermakelijk.
Al met al best wel de moeite waard, deze film. Benny, van ABBA, is even 2 seconden te zien trouwens, terwijl hij piano speelt.
My soul is painted like the wings of butterflies
  zondag 5 oktober 2008 @ 11:24:19 #169
52357 Lambiekje
pi_62143552
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:04 schreef Mainport het volgende:
En geef je 'm nu een tien om de boodschap die de film uitdraagt of de manier waarop het gebracht wordt? En vind je alle films met een boodschap die tegen je eigen indruist dan slecht? Ik kan me voorstellen dat het met documentaires anders ligt dan bij fictie. Toch vind ik Michael Moore's boodschap goed en de manier van vertellen slecht. Wat moet ik daar nu van vinden? Ik weet het niet.
De boodschap. En daarnaast is het wel een documentaire waar aan gewerkt is.
Het is nu toch wel duidelijk dat het kapitalistische systeem op klappen staat. Of niet dan...

Michael Moore maakt hypocriete en op sensatie beruste rotzooi. Zijn Fahrenheit 911 is gewoon broddelwerk. De feiten kloppen gewoon niet (of niet meer). Inhoud en presentatie is dus slecht. Al is de premisse wel oke. Maar meneer gaat lekker in de valkuilen zitten.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:39:38 #170
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_62148437
Ben nu Mirrors aan het kijken.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_62150659
The Blue Max 1966

Oorlogsthriller over een Duitse gevechtspiloot in de Eerste Wereldoorlog die koste wat kost de Blue Max medaille wil halen.
De hoofrol wordt hier vertolkt door George Peppard de man die Hannibal Smith speelde in The A Team, hij deed het wel goed maar ik moest er toch iedere keer aan denken, ook speelt Ursula Andress (eerste Bond girl) hierin. Wel een leuke film voor een keer maar hij duurt veel te lang en sommige scenes slaan nergens op.
6/10
  zondag 5 oktober 2008 @ 17:40:37 #172
52357 Lambiekje
pi_62151712
The Genius Club (2006)
Acht hoge IQ (200+) mensen worden bij elkaar gehaald om samen met de US president, de wereldproblematiek op te lossen. Een ontslagen nucleair-expert ( ook een IQ200+) heeft een a-bom geplant in Washington DC. Als zij niet voor 6:00 AM 1000 punten hebben gescoord op zijn vragen naar behoren beantwoord zal hij de bom tot ontploffing brengen.

Geweldig, de vraagstellingen, de daar op geantwoorde antwoorden en voornamelijk waarom het niet wordt opgelost in onze huidige wereld. Waarom wordt kanker niet opgelost. Waarom honger niet wordt opgelost. Waarom bestrijden we de terroristen. Waarom geloven we in god. Waarom oorlog.

Een vragenronde was wat zou jij doen als jij een dictator bent met absolute macht. Wat is het eerst wat je afschaft of wat zou je anders doen.

Eindeliijk is open vragen durven te stellen over onze corrupte kapitalistische kutwereld.

De dreiging van een ontploffing was eigenlijk nooit aanwezig. Was meer een motivatie om aan een tafel te zitten en te filosopheren over de wereldproblematiek. Grotendeels is dit met de allergrootste gemak op te lossen alleen staat obscene hebzucht in de weg.

cijfer 8 / imdb 5.4
  zondag 5 oktober 2008 @ 19:08:08 #173
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_62154070
Le silence de Lorna
Meer miserie van de gebroeders Dardenne. Deze keer wordt de Albanese Lorna uitgehuwelijkt aan de junk Claudy zodat ze Belgische kan worden en kan ingeschakeld worden in andere plannen van paar schimmige figuren. Net zoals in de andere Dardennes krijgen we weer een mix van Loach en Bresson voorgeschoteld. Sociaal bewogen, maar ook vaak afstandelijk en emotieloos.

Lorna en Claudy worden sterk vertolkt en de wisselwerking tussen de 2 werkt, ze zorgen om de beurt voor sympathie/irritatie. Echt heel meeslepend wordt de film echter nooit en als je dat combineert met het ontoegankelijke karakter van de film, kan ik wel begrijpen dat velen dit saai zullen vinden. Het laatste kwartier van de film bevat een plotwissel die ik vrij onlogisch vond, zowel verhalend als qua sfeer, waardoor hij wat anticlimactisch eindigt. Voor de rest is dit een typische Dardennes film die ik dan ook zou aanraden aan degenen die hun andere films ook interessant vonden. Ze mogen trouwens wel eens iets anders proberen, die broertjes.

Entre les murs
Ik meen dat de correcte term voor deze film een docudrama is. We volgen een Parijse leraar en zijn leerlingen gedurende een schooljaar alsof het een realityshow is. Alleen zijn bepaalde dramatische/verhalende elementen bewust toegevoegd, waardoor het een soort begeleide improvisatie wordt. Whatever, op geen enkel moment krijg je 't gevoel dat er wordt geacteerd, het komt heel natuurlijk over.

Het doel is duidelijk om een doorsnede te maken van de Franse jeugd (uit zogeheten probleemwijken) en hun dagelijkse beslommeringen zonder iets op te smukken, zodat het geen dertien in een dozijn Dangerous Minds/To Sir With Love film wordt. De klas zit niet vol underachievers die je ziet openbloeien en de leerkracht is geen orkaan van motivatie die de beste vriend van zijn leerlingen is, soms heeft hij zelf ook geen antwoorden op hun vragen.

De film stelt geen vragen of biedt geen oplossingen, hij schetst gewoon een tijdsbeeld en doet dat op erg overtuigende wijze. Waarschijnlijk won hij daarom dit jaar de Gouden Palm in Cannes, waar Le silence de Lorna trouwens won voor het script.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_62159343
vandaag de docu/autobiografie SAGAN gezien..
best indrukwekkend
pi_62161835
De inhoud even buiten beschouwing gelaten, wat denk je in godsnaam met al die posts te bereiken hier, Lambiekje? Ik vind het wel prima hoor, daar niet van, maar ik kan wel begrijpen dat sommigen je posts wat 'irritant' vinden.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_62170218
This Is England (Shane Meadows, 2006)
Sterke en aangrijpende film van Shane Meadows die mede door het sterke acteerwerk weet te overtuigen. Daarbij een speciale vermelding voor het jonge acteurtje die een van de hoofdrollen perfect neerzet. Verder prima regie en een goede soundtrack, zowel qua nummers als qua score. De sfeer uit het begin van de jaren '80 wordt goed neergezet, vooral ook grappig om allemaal Boy George look-a-likes te zien. De uitwerking van het verhaal had hier en daar wel wat beter kunnen zijn. 8.0

Sherrybaby (Laurie Collyer, 2006)
Kleinschalige productie met in de hoofdrol Maggie Gyllenhaal en in een leuke bijrol Danny Trejo. De film gaat over de jonge Sherry Swanson die naar drie jaar celstraf vrijkomt en weer voor haar dochtertje wil gaan zorgen dat inmiddels in het gezinnetje van haar broer is opgenomen. Het script is niet heel bijzonder en bevat helaas de nodige cliches, maar toch weet de cast er voor te zorgen dat het nog een aardige film is geworden. Jammer dat men dit toch wel wat uitgemolken concept niet echt een eigen originele draai heeft kunnen geven, wat nu overblijft is een film die je snel weer vergeet. 7.0

Death Race (Paul W.S. Anderson, 2008)
Onderhoudende domme aktiefilm met Jason Statham, kortom een film zoals als bijna elke film met deze acteur in de hoofdrol. Bij het verhaal, voor een groot deel overgenomen van Death Race 2000, moet je niet al te lang stil staan. De aktie ziet er in elk geval goed uit en is voldoende aanwezig. Wat eigenlijk ontbrak waren enkele gevatte one-liners, die waren namelijk nogal lame. Een leuke film om eenmalig in de bioscoop te bekijken. 6.3
pi_62170795
Il Federale (Luciano Salce, 1961)
Deze Italiaanse WOII versie van Midnight Run verdient wel wat meer aandacht. Georges Wilson en Ugo Tognazzi (misschien bekend van La Grande Bouffe) vormen een heel leuk duo en de humor werkt nog steeds prima. De nodige moraal ontbreekt ook niet, maar dat wordt nooit belerend. 4*

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 6 oktober 2008 @ 13:34:11 #178
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_62171665
Meet Dave (Brian Robbins, 2008)

Typische Eddie Murphy rommel. Het is allemaal veel te cheesy en politiek correct om echt te boeien. Het uitgangspunt kan best een leuke film op leveren, maar niet op deze manier. Elizabeth Banks' talent is totaal verspild aan een inhoudsloze rol zonder echt goede momenten. De film is in elk geval niet zo plat als het verschrikkelijke Norbit, maar de serieuze noot die men ook nog probeert te slaan, faalt ook miserabel. **

The Year of Living Dangerously (Peter Weir, 1982)

Mooie, sfeervolle film gesitueerd in Indonesië vlak voor de revolutie van 1965. Het vormt een intrigerend decor voor een in essentie liefdesverhaal waarin je constant moet gissen naar de ware aard van de personages. Waarom houdt Billy van iedereen een file bij, is Jill een spion? Vooral deze ambiguiteit maakt de film boeiend. Het is alleen jammer dat de film op sommige punten wat steekjes laat vallen. Zo was er niet echt sprake van een overtuigende vonk tussen Gibson en Weaver, vond ik Billy soms wat over the top en was de muziek af en toe tenenkrommend jaren '80. Desalniettemin een bevredigende film. ***½
pi_62175260
Ik heb gister Phone Booth gezien en het was in mijn ogen een vermakelijke film!
Ik vind dat mysterieuze wel spannend, het is ook leuk dat het zich op 1 plaats afspeelt.

Alleen het einde was echt dikke ruk, ik was aan het kijken wanneer die film afgelopen zou zijn en het was al over 15 min. Dus ik vroeg me af wat er allemaal nog moest gaan gebeuren. En dit was in mijn ogen behoorlijk snel afgerond. Het had wel wat specifieker gekund, jammer dus.

Hij krijgt van mij een 7.

pi_62175354
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:48 schreef Edwinuss het volgende:
Ik heb gister Phone Booth gezien en het was in mijn ogen een vermakelijke film!
Ik vind dat mysterieuze wel spannend, het is ook leuk dat het zich op 1 plaats afspeelt.

Alleen het einde was echt dikke ruk, ik was aan het kijken wanneer die film afgelopen zou zijn en het was al over 15 min. Dus ik vroeg me af wat er allemaal nog moest gaan gebeuren. En dit was in mijn ogen behoorlijk snel afgerond. Het had wel wat specifieker gekund, jammer dus.

Hij krijgt van mij een 7.

[ afbeelding ]
Heb je mijn Downloadtip opgevolgd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')