abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61625035
Het gaat hierbij om de afhaalchinees, als je daar wat haalt dan:
- is het soms binnen 10min klaar
- is het toch heter dan heet
- zitten die bakjes zo ontzettend vol dat er geen sliert bami meer bij kan (zonder een deukje te bekennen)
- die bakjes zijn ook nog eens brandschoon

Wordt alles in de magnetron gegooid met bakje en al ? Zijn Nederlanders gewoon te lomp om netjes een bakje vol te gooien of wordt 't gewoon met geweld gedaan en nadien het bakje schoongemaakt? Zijn die bakjes stiekem van staal ?

Onthul hier de geheimen van de keuken bij de afhaalchinees .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 14 september 2008 @ 18:06:45 #2
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_61625092
Ik denk dat het inderdaad 's middags/ 's ochtends wordt klaargemaakt en de rest is het betere magnetronwerk.
Heb wel 's (want als je honger hebt, heb je honger) in het begin van de middag, nét nadat het restaurant open was, mijn bestelling gedaan. En dan gaat het aanmerkelijk minder snel voordat je het hebt!
Ik ben een eckte rapnegert
pi_61625168
De bamislierten om het maar zo te noemen zijn allang gekookt enz, de groentes en ham enz gesneden, alles wordt bij elkaar in een wok gegooid, flink verhit en in je bakkie gegooid!

Dit had je ook gewoon aan mij kunnen vragen, ik heb er gewerkt
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_61625195
quote:
Op zondag 14 september 2008 18:10 schreef LastRequest het volgende:
De bamislierten om het maar zo te noemen zijn allang gekookt enz, de groentes en ham enz gesneden, alles wordt bij elkaar in een wok gegooid, flink verhit en in je bakkie gegooid!

, en die bakjes zo vol krijgen is een kwestie van handigheid en daarna de buitenkant schoonmaken ?
pi_61625242
quote:
Op zondag 14 september 2008 18:10 schreef LastRequest het volgende:

quote:
ondertitel: Miauw
Geloof ik direct....
pi_61625248
Ja voor zover ik weet wel, ze hebben er natuurlijk wel handigheid in hoeveel er ongeveer in een bakje past.. dat gooien ze erin, doos dicht en klaar. Soms bij een gerecht als foe yong hai loopt er wel wat saus over de zijkant maar daar gaat een doekje overheen en klaar
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_61625299
in het restaurant waar ik gewerkt heb werd er niets in de magnetron geflikkerd hoor...
wokken gaat ten eerste snel, ten tweede is meneer de chinees ook niet achterlijk. Die weet ook wel dat hij tussen 5 en 7 gemiddeld zo'n 120 porties babi pangang verkoopt (ik noem maar wat.) nasi bami etcetera staat inderdaad vaak al klaar, de noedels en rijst zeg maar, en alles wat er aan groenten gebruikt wordt, wordt net als in een nederlands restaurant voorgesneden in de middag.
In de 'spits' tussen 5 en 7 dus ongeveer stond er 1 zo'n dodo non-stop babi-pangang te bakken, eentje nasi en bami en eentje stond de losse gerechten te bakken "op request" zeg maar, kip kerrie bijvoorbeeld. En dan was er nog iemand die de uiteindelijke bestelling bij elkaar sprokkelde dus en het in de bakjes propte, bonnetje ertussen en in het liftje naar beneden.
Weet niet of dit toepasbaar is voor alle restaurants, maar ik denk wel dat dit logistiek het meest snelle systeem is zeg maar. Bij "onze" chinees werd in elk geval wel alles vers gebakken en kwam het niet uit de magnetron, en toch duurde het zo'n 10 minuutjes max bij afhalen.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_61625331
Goed verhaal .
pi_61626010
quote:
Op zondag 14 september 2008 18:04 schreef PietjePuk007 het volgende:

Onthul hier de geheimen van de keuken bij de afhaalchinees .
Dat zijn vaak juist de dingen die je volgens mij NIET wilt weten Zeker niet bij chineese restaurants..
  zondag 14 september 2008 @ 19:29:43 #11
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61627020
quote:
Op zondag 14 september 2008 18:47 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Dat zijn vaak juist de dingen die je volgens mij NIET wilt weten Zeker niet bij chineese restaurants..
Dat dus
pi_61627128
Kant en klaar uit de diepvries.
  maandag 15 september 2008 @ 07:18:53 #13
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_61637262
Een plastic bakje met rijst of mie volplempen is niet zo moeilijk hoor. Heb zelf een restaurant en dan leer je binnen de kortste keren hoe dat zonder morsen te doen. En goede gebakken rijst of mie moet juist heet en kort gebakken worden.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  Moderator / Redactie Sport maandag 15 september 2008 @ 08:28:06 #14
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_61637645
quote:
Op zondag 14 september 2008 18:17 schreef huuphuup het volgende:
in het restaurant waar ik gewerkt heb werd er niets in de magnetron geflikkerd hoor...
wokken gaat ten eerste snel, ten tweede is meneer de chinees ook niet achterlijk. Die weet ook wel dat hij tussen 5 en 7 gemiddeld zo'n 120 porties babi pangang verkoopt (ik noem maar wat.) nasi bami etcetera staat inderdaad vaak al klaar, de noedels en rijst zeg maar, en alles wat er aan groenten gebruikt wordt, wordt net als in een nederlands restaurant voorgesneden in de middag.
In de 'spits' tussen 5 en 7 dus ongeveer stond er 1 zo'n dodo non-stop babi-pangang te bakken, eentje nasi en bami en eentje stond de losse gerechten te bakken "op request" zeg maar, kip kerrie bijvoorbeeld. En dan was er nog iemand die de uiteindelijke bestelling bij elkaar sprokkelde dus en het in de bakjes propte, bonnetje ertussen en in het liftje naar beneden.
Weet niet of dit toepasbaar is voor alle restaurants, maar ik denk wel dat dit logistiek het meest snelle systeem is zeg maar. Bij "onze" chinees werd in elk geval wel alles vers gebakken en kwam het niet uit de magnetron, en toch duurde het zo'n 10 minuutjes max bij afhalen.
Zit wel een kern van waarheid in. Ik bestel altijd de andere maaltijden dan Babi Pangang en iedereen hoor je altijd BP bestellen. Mijn eten duurt altijd ook meestal iets langer dan de Babi's .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_61646774
het is hier al vermeld maar ik kan het beamen:

-Rijst wordt aan begin van de avond gekookt in huge rijstkoker (wite rijst/rames/nasi goreng)
-Bami wordt 's ochtends voorgekookt in enorme teilen
-Groenten en vlees worden voorgesneden
-Sauzen worden van te voren aangemaakt

Daarna is het een kwestie van alles in een gloeiend hete wok klappen, 2-10 keer omgooien en het in een bakje gooien, afwasborsteltje door de wok en het volgende gerecht kan erin. Geweldig werk, mis het

Enorm hectisch (iemand noemde het al spits-uur, nou dat is eigenlijk zelfs een understatement), maar je kan binnen korte tijd heel veel eten maken.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_61647723
Jup, dat dus inderdaad. Gebeurd eigenlijk in iedere "goede" restaurant keuken zo. Goede als in, waar het 's avonds dus druk is. Daar worden smiddags voorbereidingen gedaan zodat alles klaar staat en er flink doorgewerkt kan worden.

Trouwens voor mensen die chinese restaurants zo ontzettend smerig vinden en afgaan op allerlei horror-verhalen. Bedenk je wel dat het vaak niet zozeer smerig is maar dat het vooral oud is, dus oude apparatuur/vloeren/muren dat idee. Ik heb ook in een Nederlands restaurant gewerkt, met spliksplinternieuwe keuken enzo, zag er brandschoon uit, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat daar nooit behoorlijk schoongemaakt werd hoor. Alleen als het echt smerig werd ging er wel eens een bezem doorheen, maar dat was het dan ook wel. En die schnitzel die jij besteld had die de kok op de grond liet vallen? Gewoon terug de pan in ermee en weer op het bord, niets aan het handje.
Punt is, waarschijnlijk wil je in geen enkel restaurant in de keuken kijken. Misschien bij de michelin-sterren keukens, maar daar houdt het wel mee op
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_61647939
quote:
Op zondag 14 september 2008 18:04 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wordt alles in de magnetron gegooid met bakje en al ?
Ja.
pi_61665824
Ik ben nog nooit ziek geweest van een chinese afhaalmaaltijd en dat zegt heel wat bij mij. Het wordt zeer heet verhit, zelfs thuis brandt je je mond nog.

Kijk eerder uit voor salades in supermarkten

Ow, en oestersaus is volgens mij de èchte smaakmaker en vetsjin (maar daar kan niet iedereen tegen).
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  dinsdag 16 september 2008 @ 03:19:08 #19
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_61665906
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 02:57 schreef Morwen het volgende:
Ik ben nog nooit ziek geweest van een chinese afhaalmaaltijd en dat zegt heel wat bij mij. Het wordt zeer heet verhit, zelfs thuis brandt je je mond nog.

Kijk eerder uit voor salades in supermarkten

Ow, en oestersaus is volgens mij de èchte smaakmaker en vetsjin (maar daar kan niet iedereen tegen).
Oestersaus, vissaus (in de Thai) en inderdaad vetsin (wat trouwens helemaal niet zo schadelijk is als veel mensen denken) eventueel soja,suiker, knoflook en ketchup/tomatensaus.

Tja bami of nasi kan op veel verschillende manieren gemaakt worden...
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_61668712
lijkt mij ook niet dat het schadelijk is, chinezen gebruiken het al duizenden jaren en die leven ook nog steeds.
En als het al schadelijk is, misschien alleen als je er kilo's in de week van eet ofzo (denk ik)
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_61669357
Ja nouja, ik weet op zich wel waarom mensen er bangig van zijn soms.
Er zijn mensen die allergisch zijn voor vetsin en die kunnen daar echt hele nare reacties van krijgen. Zoals bij alle voedsel-allergieën eigenlijk, dan zwelt de tong op en gaat de keel dicht zitten enzo en krijgen ze het benauwd/duizelig/flauwvallen, dat soort narigheid.
Maar het punt is, mensen kunnen overal allergisch voor zijn, met precies diezelfde reacties, alleen komen ze daar vaak veel eerder achter. Een appel-allergie zeg maar ben je vaak wat eerder achter. Maar je hebt dus mensen die een of ander drama verhaal horen van hun buurvrouw van de moeder van een vriendin van de zus van haar achternicht dr zwager ooit eens bijna stikte in chinees door die vetsin. Nou ik eet nooit meer vetsin hoor!!
Dat idee
Terwijl dat dus inderdaad onzin is. Vetsin is gewoon een smaakmaker in de zin zoals zout dat ook is. Zout versterkt de al bestaande smaken in het eten, vetsin doet dat ook. Met wel als verschil dat vetsin zelf smaakloos is en zout natuurlijk niet.
Vetsin in de hoeveelheid die er bij chinees eten doorgaat (net zoveel als wij zout bij de aardappels doen ofzo) is niet schadelijk voor je. Tenzij je allergisch bent, maarja, dan probeer je dat dus maar 1 keer
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 16 september 2008 @ 11:10:46 #22
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61669516
De KvW belt een Chinees restaurant over vetsin

KvW: "Goedemiddag, ik wilde misschien een hapje bij u gaan eten en ik wil weten of u in uw Chinese keuken vetsin gebruikt."
CHINEES: "Ja, vetsin niet."
KvW: "Oh."
CHINEES:: "Geen vetsin hè."
KvW: "Nee?"
CHINEES: "Jij wilt vetsin?"
KvW: "Nee, ik wil liever geen vetsin."
CHINEES: "Ja daarom. Wij geven geen vetsin."
KvW: "Wat is er slecht aan vetsin?"
CHINEES: "Nee, als jij wil niet, dan geven wij niet. Als je wil, dan wij geven wel."
KvW: "Oh, jullie gebruiken het wel."
CHINEES: "Ja. Maar voor sommige mensen is het een beetje lastig die vetsin, dan doen wij het niet."
KvW: "Wat vindt u zelf lekkerder, met of zonder vetsin?'
CHINEES: "Eigenlijk is met vetsin de smaak een beetje lekker."
KvW: "Dus u gebruikt het zelf wel en u bent nog steeds helemaal gezond?'
CHINEES: (lacht) "Ok, gefeliciteerd. Kom es eten."
KvW: "Ja, ik kom het een keertje proberen."
CHINEES: "Hoe laat kom je?'
KvW: "Nee ik wil niet reserveren, ik kom wel een keertje langs."
CHINEES: "Dat is echt fijn, dan zal ik zo een knappe jongen zien, hè?"
KvW: "Er komt een knappe jongen?"
CHINEES: "Ik zal misschien een knappe jongen zien, ik bedoelde jij, ik kan helemaal niet wachten. Want ik werk hier en als jij komt langs, dan kan ik jou zien, toch?"
KvW: "Ja, dat is wel leuk ja."
CHINEES: "Daarom ik zeg, ik kan hele knappe jongen zien. Dus als jij gelijk even langs kan komen dan is het echt gezellig."
KvW: "Ha-ha-ha!"
CHINEES: "Dan weet je genoeg hè? Ok dag!"
KvW: "Ja, bedankt."

pi_61669700
gawd...
Lekker veel duidelijkheid krijg je zo
Tsja, in de restaurants die ik ken wordt alles vers bereidt, en als jij dus geen vetsin wilt kun je dat gewoon aangeven en doen ze er geen vetsin door. Geen probleem. Maar ach, die mensen die zo in de stress schieten van E-nummers enzo... Tsja. Ik bedoel, ik heb ook liever geen vleeswaren waar meer E-nummers dan andere ingrediënten inzitten hoor; maar deze mensen kopen dan bijvoorbeeld saus uit een zakje van knorr en als daar op staat zout, dextrose, smaakversterker, conserveermiddel dan gaat het gewoon hup het karretje in, maar als erop staat E423, E412, E620, E241 dan laten ze het liggen, want er zitten E-nummers in en die zijn slecht voor je... (fictieve nummers dit hè, maar ik bedoel dus dat ipv het woord "zout" dan het E-nummer voor natriumchloride erop staat...)
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 16 september 2008 @ 11:29:07 #24
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61669977
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 11:17 schreef huuphuup het volgende:
gawd...
Lekker veel duidelijkheid krijg je zo
Tsja, in de restaurants die ik ken wordt alles vers bereidt, en als jij dus geen vetsin wilt kun je dat gewoon aangeven en doen ze er geen vetsin door. Geen probleem. Maar ach, die mensen die zo in de stress schieten van E-nummers enzo... Tsja. Ik bedoel, ik heb ook liever geen vleeswaren waar meer E-nummers dan andere ingrediënten inzitten hoor; maar deze mensen kopen dan bijvoorbeeld saus uit een zakje van knorr en als daar op staat zout, dextrose, smaakversterker, conserveermiddel dan gaat het gewoon hup het karretje in, maar als erop staat E423, E412, E620, E241 dan laten ze het liggen, want er zitten E-nummers in en die zijn slecht voor je... (fictieve nummers dit hè, maar ik bedoel dus dat ipv het woord "zout" dan het E-nummer voor natriumchloride erop staat...)
Sowieso irritant die E-nummers, ik wil in de supermarkt gewoon kunnen zien wat er in zit zonder er een legenda bij te halen!
pi_61670135
Ergens in Delft zit een heel leuk chineesje, met een open keuken. Alleen afhaal, 4 verveeld kijkende mannetjes achter grote fornuizen, en als de bazin dr order schreeuwt stoken ze de wokbranders op, beginnen ze te schudden, roeren, bakken en wokken, en na 10 minuten heb je je gloeiend hete eten. Ik keek mn ogen uit, want ik dacht ook altijd dat ze hun eten 's middags klaarmaken, en het dan tegen spitsuur in de magentron keilen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')