FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Olieprijs onder de 100 dollar
admiraal_anaalvrijdag 12 september 2008 @ 21:04
quote:
NEW YORK (AFN) - De prijs van olie is vrijdagavond onder de 100 dollargrens gedaald. Een vat lichte Amerikaanse olie kostte kort 99,99 dollar. Daarna herstelde de prijs zich tot 101,06 dollar.

Het is voor het eerst sinds april dat de olieprijs onder de psychologisch belangrijke grens van 100 dollar daalt. In juli stond de prijs van een vat olie nog op een recordstand van 147 dollar. In augustus zette de prijs een daling in, onder meer door een sterkere dollar en de verwachting dat de vraag naar olie zal afnemen.

De meest recente prijsdaling is waarschijnlijk ingegeven door afnemende zorgen onder belegges dat orkaan Ike de olieinstallaties in de Golf van Mexico zal beschadigen. Ike komt vrijdagavond of zaterdochtend aan land in de Verenigde Staten.

Wanneer gaan we dit aan de pomp merken?
appelsjapvrijdag 12 september 2008 @ 21:05
Morgen.
Sjonnjoopvrijdag 12 september 2008 @ 21:08
Niet, netto winst Shell + wouterke z'n rechter broekzak varen er wel bij

(Officieel is de Dollar -iets- minder gunstig geprijsd en dat zal wel als argument opgaan om de prijs nog even lekker hoog te houden, tot de volgende verhoging that is.)
Lucifer_Doosjevrijdag 12 september 2008 @ 21:12
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 21:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wanneer gaan we dit aan de pomp merken?
nooit
Papierversnipperaarvrijdag 12 september 2008 @ 22:12
Wanneer krijgen we het kwartje van Kok terug?
Revolution-NLvrijdag 12 september 2008 @ 22:15
Wat klopt hier niet? Als de olieprijs $147 is betaal je 168,9, als de olieprijs $99 betaal je 162.9
Mr.Jvrijdag 12 september 2008 @ 22:15
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 21:08 schreef Sjonnjoop het volgende:
Niet, netto winst Shell
Je bent op de hoogte van de tientallen miljarden die RDS jaarlijks investeert in de R&D naar nieuwe oppompbare voorraden? Zonder dat geld geen nieuwe bronnen dus een hard terugvallende olieproductie. Staat de crude binnen 5 jaar geheid op de 350/barrel.
quote:
wouterke z'n rechter broekzak varen er wel bij
De accijns mogen idd wel wat omlaag.
Sjonnjoopvrijdag 12 september 2008 @ 22:36
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 22:15 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Je bent op de hoogte van de tientallen miljarden die RDS jaarlijks investeert in de R&D naar nieuwe oppompbare voorraden? Zonder dat geld geen nieuwe bronnen dus een hard terugvallende olieproductie. Staat de crude binnen 5 jaar geheid op de 350/barrel.
[..]

De accijns mogen idd wel wat omlaag.
Netto winst is na dat soort projectjes Maar de grootste graaibende is idd nog wel "onze" fijne overheid
Mekivrijdag 12 september 2008 @ 22:50
Shell topman en alle mensen die hier verantwoordelijk zijn voor de hoge benzineprijs waarvan de olieprijs 99 dollar is i.p.v 150 dollar kunnen van mij naar de hel lopen, zij verdienen niets anders dan doodstraf

Shell en texaco kunnen naar de hel lopen, het zijn een stelletje dieven, ze zijn erger dan terroristen
Adelantevrijdag 12 september 2008 @ 22:52
Shell kan dat geld beter reserveren voor het opruimen/demonteren van al die overbodig geworden olieplatforms over enige tijd. Of laten ze die gewoon afzinken?
__Saviour__vrijdag 12 september 2008 @ 22:55
Het is wel een opmerkelijke daling inderdaad. Maar ongetwijfeld helaas maar tijdelijk.
marcel-ovrijdag 12 september 2008 @ 23:18
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 22:15 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat klopt hier niet? Als de olieprijs $147 is betaal je 168,9, als de olieprijs $99 betaal je 162.9
op Tenerife betaalde ik op zn laagst 97,0
El_Matadorzaterdag 13 september 2008 @ 00:00
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 22:36 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Netto winst is na dat soort projectjes Maar de grootste graaibende is idd nog wel "onze" fijne overheid
Natuurlijk niet. Netto winst is na aftrek van kosten gemaakt over het afgelopen jaar. Dat er nieuwe -veelal lange termijn- investeringen gedaan moeten worden, schijnt men te vergeten.

De nieuwe targets zijn ook veel moeilijker bereikbaar. Een exploratieboring in een nieuw gebied kan makkelijk 100 miljoen dollar kosten. 1 boring. En dan weet je slechts of er olie en gas zit, en nog niet hoeveel en hoeveel je eruit kan halen.

De kosten voor oliemaatschappijen zijn gigantisch. Verkijk je daar niet op.

Het grootste deel van de benzineprijs is accijns. Onze regering is dan ook wat blij met die hoge olieprijs. Klop aan bij Wouter Bos en zijn boevenvriendjes als je een probleem hebt met de benzineprijs.

En als je daar dan weer van een afstand naar kijkt, is de absolute benzineprijs sinds begin jaren 90 (een gulden of 1,5 voor een liter met auto's die 1 op 10 liepen) niet zoveel gestegen (een euro of 1,6 voor een liter met auto's die 1 op 20 lopen). Tel daarbij de stijging in inkomens mee en benzine is een stuk minder in prijs gestegen dan bier.

En dat laatste is dan ook veel lekkerder.
El_Matadorzaterdag 13 september 2008 @ 00:02
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 22:50 schreef Meki het volgende:
Shell topman en alle mensen die hier verantwoordelijk zijn voor de hoge benzineprijs waarvan de olieprijs 99 dollar is i.p.v 150 dollar kunnen van mij naar de hel lopen, zij verdienen niets anders dan doodstraf

Shell en texaco kunnen naar de hel lopen, het zijn een stelletje dieven, ze zijn erger dan terroristen
En dat noemt zich een pleiter voor "Vrede, Salaam, Peace!"
wahtzaterdag 13 september 2008 @ 00:03
Dat de benzineprijs nog veel hoger mag worden. Hoe duurder de benzine, hoe minder we gebruiken, hoe minder we iets van die idioten in Rusland & het Midden Oosten iets aan hoeven trekken.

Maar goed, jullie willen de benzineprijs lager, en de accijnzen omlaag. Dan zal het zo gaan: Benzineprijs omlaag > meer gebruik benzine > meer import uit Rusland/Iran/Irak/Venezuela/Nigeria > win-win?

Benzineprijs lager willen is een typisch geval van kortzichtigheid. Het is natuurlijk fijner om weinig voor benzine te betalen, dat snap ik ook wel, maar dan doen we alsof autorijden iets vanzelfsprekends is. En dat is het natuurlijk niet. Iedereen die ooit een auto geduwd heeft zal dit begrijpen.
El_Matadorzaterdag 13 september 2008 @ 00:07
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 00:03 schreef waht het volgende:
Dat de benzineprijs nog veel hoger mag worden. Hoe duurder de benzine, hoe minder we gebruiken, hoe minder we iets van die idioten in Rusland & het Midden Oosten iets aan hoeven trekken.

Maar goed, jullie willen de benzineprijs lager, en de accijnzen omlaag. Dan zal het zo gaan: Benzineprijs omlaag > meer gebruik benzine > meer import uit Rusland/Iran/Irak/Venezuela/Nigeria > win-win?

Benzineprijs lager willen is een typisch geval van kortzichtigheid. Het is natuurlijk fijner om weinig voor benzine te betalen, dat snap ik ook wel, maar dan doen we alsof autorijden iets vanzelfsprekends is. En dat is het natuurlijk niet. Iedereen die ooit een auto geduwd heeft zal dit begrijpen.
Benzine wordt niet drastisch meer gebruikt als je de prijs verlaagt; transport blijft nodig. Elke vorm van energie blijft nodig. Als je uiteindelijk aardolie als energiebron afstoot, zul je kernenergie moeten willen.

Ik vind dat prima, maar velen niet.
wahtzaterdag 13 september 2008 @ 00:23
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 00:07 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Benzine wordt niet drastisch meer gebruikt als je de prijs verlaagt; transport blijft nodig.
Met een lagere prijs zullen mensen vaker onzinnige ritjes maken met de auto of een auto kopen die wat meer verbruikt, waarom ook niet?
quote:
Elke vorm van energie blijft nodig. Als je uiteindelijk aardolie als energiebron afstoot, zul je kernenergie moeten willen.

Ik vind dat prima, maar velen niet.
Ik vind het ook prima, elektrische auto's & kernenergie.
El_Matadorzaterdag 13 september 2008 @ 00:27
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 00:23 schreef waht het volgende:

[..]

Met een lagere prijs zullen mensen vaker onzinnige ritjes maken met de auto of een auto kopen die wat meer verbruikt, waarom ook niet?
Dat effect is minimaal. Bekijk het olieverbruik (gaat niet alleen over benzine, true) over de laatste jaren maar. Zit geen klad in, ondanks de hogere gebruikersprijzen.
quote:
Ik vind het ook prima, elektrische auto's & kernenergie.
Bedenk dat dat ook een eindige bron is. Bovendien ben je niet binnen 10 jaar omgeswitched van aardolie-economie naar elektrische economie.

En dat is ook nog iets; olie is niet alleen een wezenlijke grondstof, het is ook en vooral een handelsproduct waar onze economieen op gebaseerd zijn. Dat kan je niet zomaar veranderen.
The_Terminatorzaterdag 13 september 2008 @ 00:33
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 22:50 schreef Meki het volgende:
Shell topman en alle mensen die hier verantwoordelijk zijn voor de hoge benzineprijs waarvan de olieprijs 99 dollar is i.p.v 150 dollar kunnen van mij naar de hel lopen, zij verdienen niets anders dan doodstraf

Shell en texaco kunnen naar de hel lopen, het zijn een stelletje dieven, ze zijn erger dan terroristen
StefanPzaterdag 13 september 2008 @ 02:45
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 21:04 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Wanneer gaan we dit aan de pomp merken?
De prijs is hiet met meer dan 60 cent/gallon gedaald de afgelopen maand hoor!

Oh wacht, jullie wonen in Nederland ...
Bolkesteijnzaterdag 13 september 2008 @ 02:55
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 02:45 schreef StefanP het volgende:

[..]

De prijs is hiet met meer dan 60 cent/gallon gedaald de afgelopen maand hoor!

Oh wacht, jullie wonen in Nederland ...
Hou toch eens op met Nederland bashen. Er zijn genoeg mensen die deze regering en de voorgaande regeringen sterk afwijzen en graag zouden zien dat er in Nederland een veel vrijere politieke koers (lagere belastingen, minder nivellering, meer privatiseren en meer persoonlijke vrijheid) gevaren gaat worden. Door zo negatief te staan tegenover Nederland ontken je dat er ook mensen zijn die het helemaal anders willen in Nederland, ik snap niet waarom jij je ook zo vijandig tegenover hen gedraagt.

Ook ik kan de PvdA, CDA etc wel schieten en ik doe ik zoveel mogelijk er aan om andere daar van te overtuigen, af en toe met succes zelfs, maar er is op dit moment voor een kleinere overheid geen meerderheid te vinden in het parlement dus is het ook lastig om verandering in het huidige Nederland aan te brengen. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen het van harte eens is met koers die de Nederlandse overheid vaart.
Leandrazaterdag 13 september 2008 @ 03:12
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 02:45 schreef StefanP het volgende:
[..]
De prijs is hiet met meer dan 60 cent/gallon gedaald de afgelopen maand hoor!

Oh wacht, jullie wonen in Nederland ...
Hier is de prijs de afgelopen maand amper tot niet gedaald

28/07: 1.519 (Shell)
18/08: 1.524 (Tango omdat de Shell al dicht was)
31/08: 1.509 (Erg goedkope Shell, m'n normale pomp was toen duurder)
10/09: 1.539 (Shell)

Vergeleken met 20/06 en 12/07 was er overigens wel een daling (8 en 9 cent duurder dan eergisteren)
Slappyzaterdag 13 september 2008 @ 09:27
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 02:45 schreef StefanP het volgende:

[..]

De prijs is hiet met meer dan 60 cent/gallon gedaald de afgelopen maand hoor!

Oh wacht, jullie wonen in Nederland ...
Nee voor elk stukje auto paken en leker mileu vervuilen Vind je gek dat mensen daar massaal 10 ton wegen
Slappyzaterdag 13 september 2008 @ 09:31
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 00:03 schreef waht het volgende:
Dat de benzineprijs nog veel hoger mag worden. Hoe duurder de benzine, hoe minder we gebruiken, hoe minder we iets van die idioten in Rusland & het Midden Oosten iets aan hoeven trekken.

Maar goed, jullie willen de benzineprijs lager, en de accijnzen omlaag. Dan zal het zo gaan: Benzineprijs omlaag > meer gebruik benzine > meer import uit Rusland/Iran/Irak/Venezuela/Nigeria > win-win?

Benzineprijs lager willen is een typisch geval van kortzichtigheid. Het is natuurlijk fijner om weinig voor benzine te betalen, dat snap ik ook wel, maar dan doen we alsof autorijden iets vanzelfsprekends is. En dat is het natuurlijk niet. Iedereen die ooit een auto geduwd heeft zal dit begrijpen.
Precies als ie onder 1 Euro is krijg je dus elke dag van die jongeren die met hun Golf elk weekend rondracen.Voor elk stukje de auto pakken
AchJazondag 14 september 2008 @ 13:04
quote:
Streep door idee voor EU-actie tegen dure brandstof

NICE - Ministers van Financiën van de EU-landen hebben definitief een streep gezet door Franse suggesties voor Europese acties tegen de dure olie. Dat bleek zaterdag bij informeel beraad van de ministers.

De Franse president Nicolas Sarkozy had dit voorjaar geopperd de btw niet te laten meestijgen met de benzine- en dieselprijs. Hij wilde zo mensen helpen die lijden onder de dure brandstof. Het idee stuitte toen al op weerstand van regeringsleiders van onder meer Duitsland en Nederland, die menen dat een btw-bevriezing niets oplost.

De Fransen hadden het onderwerp zaterdag opnieuw op de agenda gezet, maar dat bleek kansloos. Minister Wouter Bos (Financiën): “Toen Frankrijk hierover begon kostte de olie 145 dollar per vat. Destijds was al moeilijk om unaniem op te treden. Nu de olieprijs onder de 100 dollar is gezakt, is het al helemaal niet meer aan de orde.”
Telegraaf

Natuurlijk zien de regeringsleiders niets in dit plan, stel je voor dat ze inkomsten mislopen. En die opmerking van Bos slaat natuurlijk alles, het zal best dat een vat minder dan 100 dollar kost, maar waarom merk ik daar dan niets van? Huichelarij op zijn best.
wahtzondag 14 september 2008 @ 13:35
quote:
Op zondag 14 september 2008 13:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Telegraaf

Natuurlijk zien de regeringsleiders niets in dit plan, stel je voor dat ze inkomsten mislopen.
Dat is de ene kant van het verhaal en geloof me, daar ben ik ook niet blij mee (dat de regering het geld krijgt). De andere kant van het verhaal is dat onze afhankelijkheid van olie onze achilleshiel is.
quote:
En die opmerking van Bos slaat natuurlijk alles, het zal best dat een vat minder dan 100 dollar kost, maar waarom merk ik daar dan niets van? Huichelarij op zijn best.
Omdat het niet zo snel doorberekend wordt. De prijzen die je te horen krijgt zijn van future contracten, meestal degene met de meeste vroege levering. Vroeg is in dit geval oktober, de volgende maand dus. De prijs van olie en benzine is ook niet 1 op 1. Naast accijns, wat ervoor zorgt dat de benzineprijs in Nederland heel weinig schommelt, heb je ook nog de kosten die gemaakt moeten worden ná het kopen van een olie-contract. Zo moet het vervoerd en geraffineerd worden. Raffineren kan bij bepaalde leveringen hoger in kosten uitpakken als de kwaliteit van de olie minder is, wat nu steeds meer het geval is op ongeveer elke plek in de wereld.
Jan.P.zondag 14 september 2008 @ 13:40
Julile schrijven dat wij op electriciteit auto's moeten overgaan. Hoe wil je dan dit opwekken, met die paar windmolens?? De accu's van deze wagens, als ze niet meer vol doen zijn niet te betalen en voor het mileu een ramp!!
Papierversnipperaarzondag 14 september 2008 @ 14:26
quote:
Op zondag 14 september 2008 13:40 schreef Jan.P. het volgende:
Julile schrijven dat wij op electriciteit auto's moeten overgaan. Hoe wil je dan dit opwekken, met die paar windmolens?? De accu's van deze wagens, als ze niet meer vol doen zijn niet te betalen en voor het mileu een ramp!!
Kwestie van techniek. De zon stuurt elke dag vele malen meer energie naar de Aarde dan we ooit nodig zouden hebben.
wahtzondag 14 september 2008 @ 14:34
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Kwestie van techniek. De zon stuurt elke dag vele malen meer energie naar de Aarde dan we ooit nodig zouden hebben.
Klopt in theorie inderdaad. Maar de schaal waarop we zonnepanelen & accu's nodig hebben zal in de praktijk moeilijk haalbaar zijn. Voor het Westen dan, voor de hele wereld is het uitgesloten.
AchJazondag 14 september 2008 @ 15:50
quote:
Op zondag 14 september 2008 13:35 schreef waht het volgende:
Omdat het niet zo snel doorberekend wordt. De prijzen die je te horen krijgt zijn van future contracten, meestal degene met de meeste vroege levering. Vroeg is in dit geval oktober, de volgende maand dus. De prijs van olie en benzine is ook niet 1 op 1. Naast accijns, wat ervoor zorgt dat de benzineprijs in Nederland heel weinig schommelt, heb je ook nog de kosten die gemaakt moeten worden ná het kopen van een olie-contract. Zo moet het vervoerd en geraffineerd worden. Raffineren kan bij bepaalde leveringen hoger in kosten uitpakken als de kwaliteit van de olie minder is, wat nu steeds meer het geval is op ongeveer elke plek in de wereld.
Vandaar dat je een stijgende olieprijs bijna a la minute merkt bij de pomp. Het werkt zoals altijd maar 1 kant op (lees nadelig voor de burgerij)
Papierversnipperaarzondag 14 september 2008 @ 16:02
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:34 schreef waht het volgende:

[..]

Klopt in theorie inderdaad. Maar de schaal waarop we zonnepanelen & accu's nodig hebben zal in de praktijk moeilijk haalbaar zijn. Voor het Westen dan, voor de hele wereld is het uitgesloten.
Er zijn nog meer manieren hoor. Wees een creatief.
wahtzondag 14 september 2008 @ 16:07
quote:
Op zondag 14 september 2008 15:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vandaar dat je een stijgende olieprijs bijna a la minute merkt bij de pomp. Het werkt zoals altijd maar 1 kant op (lees nadelig voor de burgerij)
Het werkt beide de kanten op. Met enige vertraging in de benzineprijs en natuurlijk kleinere schommelingen door hoge accijns. Piek in benzineprijs is ongeveer een maand na de piek in olieprijs.
http://asp.unitedconsumers.com/graph_landadvies.asp
http://wtrg.com/daily/small/clfclose.gif
Hopsaflopszondag 14 september 2008 @ 20:22
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 00:27 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat effect is minimaal. Bekijk het olieverbruik (gaat niet alleen over benzine, true) over de laatste jaren maar. Zit geen klad in, ondanks de hogere gebruikersprijzen.
Ik denk dat het wel degelijk helpt. En dan misschien in mindere mate als het gaat om de hoeveelheid kilometers die gemaakt worden. Maar dan vooral om het gebruik van onzuinige auto's tegen te gaan.
In de VS zijn de verkopen van Hummers en SUVs en dergelijke benzineslurpers helemaal ingezakt.
HarryPzondag 14 september 2008 @ 22:38
Mooi dat de speculanten weer flink op hun donder krijgen.
evenkijkenmaandag 15 september 2008 @ 19:47
*spam*

[ Bericht 98% gewijzigd door Five_Horizons op 15-09-2008 20:41:35 ]
Martijn_77woensdag 17 september 2008 @ 20:04
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Kwestie van techniek. De zon stuurt elke dag vele malen meer energie naar de Aarde dan we ooit nodig zouden hebben.
En hoe wil je dit betaalbaar technisch mogelijk maken?

Maar daarnaast is het wel opvallend te noemen dan de olieprijs in een keer onder de 100 dollar duikt
Dagonetwoensdag 17 september 2008 @ 20:17
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 22:15 schreef Mr.J het volgende:
De accijns mogen idd wel wat omlaag.
Niet van de EU.
Papierversnipperaarwoensdag 17 september 2008 @ 20:26
quote:
Op woensdag 17 september 2008 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En hoe wil je dit betaalbaar technisch mogelijk maken?
Door technieken te ontwikkelen. Zonnecellen begonnen met 1% rendement of zo, en de ouderwetsche windmolens produceerden helemaal geen elektriciteit.
quote:

Maar daarnaast is het wel opvallend te noemen dan de olieprijs in een keer onder de 100 dollar duikt
Daar gaan mijn aandelen Shell
Pr0-n00bwoensdag 17 september 2008 @ 21:06
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 02:45 schreef StefanP het volgende:

[..]

De prijs is hiet met meer dan 60 cent/gallon gedaald de afgelopen maand hoor!

Oh wacht, jullie wonen in Nederland ...
Ohh wat fijn, kunnen jullie allemaal naar de mac rijden en jezelf volvreten, kritisch zijn op Nederland terwijl je zelf in het meest achterlijke land op deze aardkloot woont (en dan heb ik niet over technologische bla bla)

OT; Prijs mag van mij wel weer omhoog, dat er veel belasting op wordt geheven is ook geen ramp, alleen een beetje jammer dat het totaal voor de verkeerde doeleinden gebruikt wordt