Bron: NU.nlquote:AMSTERDAM - Veroordeelde pedofielen zouden na het uitzitten van hun straf niet terug mogen keren naar hun voormalige omgeving. Dat zegt de Utrechtse burgemeester Aleid Wolfsen vrijdag in De Telegraaf.
ANP
In Utrecht ontstond eerder deze maand ophef nadat een veroordeelde pedofiel (56) na zijn straf terugkeerde naar zijn flat in de wijk Overvecht. In hetzelfde flatgebouw woont ook zijn 5-jarige Marokkaanse slachtoffertje.
De ouders van het slachtoffer vonden dit onaanvaardbaar, maar de gemeente liet weten dat het geen wettelijke middelen heeft om op te treden. Wolfsen wil nu dat minister Hirsch Ballin van Justitie voor een wettelijk terugkeerverbod zorgt.
"Ik ben hier echt boos over", zo zegt hij in de krant. "Hoe heeft dit zo kunnen lopen?"
Belachelijk
Wolfsen zegt het belachelijk te vinden dat hij als burgemeester niets kan doen. "Het slachtoffer wordt zo gedwongen om te verhuizen. Dat is de omgekeerde wereld. De dader moet eruit in plaats van het slachtoffer."
Rechter
Woningcorporatie Bo-Ex, verhuurder van het appartementencomplex, is namens twintig woedende flatbewoners naar de kortgeding-rechter gestapt. De rechter zal uiterlijk op 16 september bepalen of de pedofiel zijn flat uit moet.
De advocaat van de pedofiel zegt ervan uit te gaan dat zijn cliënt in de flat kan blijven wonen. "Overlast voor de verhuurder is niet aantoonbaar. De familie moet er lekker blijven zitten. De flat is groot genoeg."
Tsja, ik snap het wel, maar dan? Als die vent ergens anders heen wordt gestuurd, staat díe buurt weer op z'n kop omdat ze 'm (terecht) niet moeten, etc. Moeten ze die gasten dan maar in een bejaardentehuis stoppen voor de rest van z'n leven als z'n straf eenmaal is uitgezeten? Of nooit meer vrij, ook een optie. Maar zo werkt het hier niet in NL.quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:27 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Heb je het bericht gelezen? Het gaat erom dat hij vlakbij zijn slachtoffer woont.
Dat zal best, maar dat is hun eigen probleem.quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Tsja, ik snap het wel, maar dan? Als die vent ergens anders heen wordt gestuurd, staat díe buurt weer op z'n kop omdat ze 'm (terecht) niet moeten, etc.
Sure. Maar ben ik nou de enige die het raar vindt dat hij zo dicht bij zijn slachtoffer mag wonen? Moet je je indenken, sta je als ouders in de lift met de man die je kind heeft misbruiktquote:Op vrijdag 12 september 2008 10:41 schreef DroogDok het volgende:
Tja wat moet je dan? Hij zal toch ergens moeten wonen.
Bovendien, is het voor een slachtoffer van een pedofiel erger dan voor een slachtoffer van een ander zeden- of geweldsmisdrijf ? Waarom moet in die gevallen de dader niet ergens anders gaan wonen ?quote:
Ja, en het slachtoffer ook.... Onverdiendquote:
Idd. Een inbreker die in zijn buurt een stel huizen overhoop heeft getrokken hoeft óók niet te verhuizen, terwijl ik die ook niet graag tegenkom in de lift. Een inbraak kan behoorlijk traumatisch zijn voor de slachtoffers.quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:52 schreef gelly het volgende:
[..]
Bovendien, is het voor een slachtoffer van een pedofiel erger dan voor een slachtoffer van een ander zeden- of geweldsmisdrijf ? Waarom moet in die gevallen de dader niet ergens anders gaan wonen ?
Nee, dat denk ik niet.quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:52 schreef gelly het volgende:
[..]
Bovendien, is het voor een slachtoffer van een pedofiel erger dan voor een slachtoffer van een ander zeden- of geweldsmisdrijf ?
Zou dat niet ook moeten? Lijkt mij een prima planquote:Waarom moet in die gevallen de dader niet ergens anders gaan wonen ?
Het lijkt je verder ook wel realistisch ?quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:55 schreef ColdFeet het volgende:
Zou dat niet ook moeten? Lijkt mij een prima plan
Er wordt regelmatig een straatverbod uitgedeeld als de rechter dat nodig acht.quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:52 schreef gelly het volgende:
[..]
Bovendien, is het voor een slachtoffer van een pedofiel erger dan voor een slachtoffer van een ander zeden- of geweldsmisdrijf ? Waarom moet in die gevallen de dader niet ergens anders gaan wonen ?
Lijkt me dus al een prima (bestaand!) instument.quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:03 schreef soylent het volgende:
[..]
Er wordt regelmatig een straatverbod uitgedeeld als de rechter dat nodig acht.
Idd. Stel iets voor onder het mom van pedofielie óf terrorisme en die hele rechtstaat is opeens geen donder meer waard.quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:10 schreef DroogDok het volgende:
En denk niet dat ik er voorstander van ben dat de overheid gaat bepalen waar iemand wel en niet mag wonen.
Deze maatregel wordt dan weer ingevoerd onder het mom van pedofilie, dus wie kan daar nu tegen zijn, en zal worden doorgetrokken naar andere situaties.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |