Dat lijkt zo. Dat is de illusie.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:57 schreef heartz het volgende:
Soms gaat de tijd supersnel en soms kan het heel langzaam gaan (dat heeft te maken met of je iets doet wat je leuk vindt).
Tijd zelf is door de mens uitgevonden . Tijds beleving is een gevoelskwestie en kan niet in waardes uitgedrukt wordenquote:Op donderdag 11 september 2008 23:09 schreef katerwater het volgende:
Tijdsbeleving is eigenlijk door de mens uitgevonden.
heb ik ook een keer gehad, Ik kijk op mijn horloge, val in slaap, droom, wordt wakker, kijk weer op mijn horloge was het pas 5 seconden later. Heel apart.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:58 schreef petre86 het volgende:
Bij het dromen denk je sneller dan bij wakker zijn, althans, ik kan het gevoel hebben uren ergens over gedacht te hebben en maar een half uur later dan het inslapen wakker worden..
Wiskunde een illusie? Neuh, wiskunde bestaat uit een setje afspraken waarmee je heel handig zaken consequent en consistent mee kunt beschrijven. Het is het meest abstracte en succesvolle apparaat wat we hebben voor het omschrijven van zowel theoretische als praktische zaken om ons heen.quote:Op donderdag 11 september 2008 23:41 schreef Scaurus het volgende:
Wiskunde is eveneens een illusie, geschapen door kwade geest die ons denken aanstuurt.
Je verwart tijd met de perceptie van tijd. Een uur duurt evenlang ongeacht van hoe jij dat ervaart.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:57 schreef heartz het volgende:
Soms gaat de tijd supersnel en soms kan het heel langzaam gaan (dat heeft te maken met of je iets doet wat je leuk vindt).
Dat ligt eraan. Als je een ijkpunt hebt wel.quote:Op dinsdag 16 september 2008 16:33 schreef spy08 het volgende:
Tijd is geen illusie want anders had je geen dagelijkse levensloop. Tijd is alleen niet meetbaar..
De "absolute waarheid over tijd"? Wat is dat?quote:Op dinsdag 16 september 2008 18:37 schreef frenkck het volgende:
En dan is er nog de ruimte-tijd, wat natuurlijk de absolute waarheid over tijd is. Al kan ik daar niet te diep op in gaan als 1e jaars natuurkunde student.
Over dit idee heb ik hier al eens eerder gefilosofeerd.quote:Op maandag 15 september 2008 20:08 schreef sarek het volgende:
Als het verschil tussen verleden en toekomst nul wordt, is er dan nog wel plaats voor een heden?
Bestaat er misschien wel een minimale hoeveelheid tijd, als het ware een kwantum van tijd. Misschien zelfs gerelateerd aan de constante van Planck?
Iemand een idee daarover, Haushofer misschien?
Daar heb ik als klein kind al eens diep over nagedacht.quote:Op woensdag 17 september 2008 22:25 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Over dit idee heb ik hier al eens eerder gefilosofeerd.
Ik denk dat het begrip NU een zekere tijdslengte heeft, dus gekwantificeerd is, een soort minimale tijdsduur.
NU heeft dan een begin en een eind dat aansluit op het volgende tijdskwantum NU.
Anders zou zoals je zegt het verschil tussen verleden en toekomst gelijk aan nul zijn.
Zo beschouwd bevinden we ons in een treincoupe NU die voortraast over het tijdstraject.
Bovendien denk ik dat als de snelheid van de tijdstrein zou veranderen we daar niets van zouden merken.
Dat hoeft wiskundig gezien niet hoor. Als we 'nu' definieren als 0, dan is het verleden simpelweg het interval (∞,0) en het heden het interval (0,∞).quote:Op woensdag 17 september 2008 22:25 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Over dit idee heb ik hier al eens eerder gefilosofeerd.
Ik denk dat het begrip NU een zekere tijdslengte heeft, dus gekwantificeerd is, een soort minimale tijdsduur.
NU heeft dan een begin en een eind dat aansluit op het volgende tijdskwantum NU.
Anders zou zoals je zegt het verschil tussen verleden en toekomst gelijk aan nul zijn.
Zo beschouwd bevinden we ons in een treincoupe NU die voortraast over het tijdstraject.
Bovendien denk ik dat als de snelheid van de tijdstrein zou veranderen we daar niets van zouden merken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |