abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 september 2008 @ 22:57:18 #1
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61564525
Tijd is illusie...........

Hoe zien jullie dit, is het letterlijk, of wordt het figuurlijk bedoelt en kan je dat beargumenteren??
Is tijd echt een illusie......
Soms gaat de tijd supersnel en soms kan het heel langzaam gaan (dat heeft te maken met of je iets doet wat je leuk vindt).

Hoe denken jullie hierover....
Ik ben nieuwsgierig naar jullie meningen............
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_61564543
Als ik me verveel dan gaat de tijd inderdaad veeel langzamer..
pi_61564580
Bij het dromen denk je sneller dan bij wakker zijn, althans, ik kan het gevoel hebben uren ergens over gedacht te hebben en maar een half uur later dan het inslapen wakker worden..
dag
pi_61564638
De tijd zelf gaat niet sneller of langzamer alleen je beleving van de tijd varieert met wat je doet
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 11 september 2008 @ 23:00:46 #5
862 Arcee
Look closer
pi_61564654
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:57 schreef heartz het volgende:
Soms gaat de tijd supersnel en soms kan het heel langzaam gaan (dat heeft te maken met of je iets doet wat je leuk vindt).
Dat lijkt zo. Dat is de illusie.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61564895
Tijdsbeleving is eigenlijk door de mens uitgevonden.
pi_61564928
quote:
Op donderdag 11 september 2008 23:09 schreef katerwater het volgende:
Tijdsbeleving is eigenlijk door de mens uitgevonden.
Tijd zelf is door de mens uitgevonden . Tijds beleving is een gevoelskwestie en kan niet in waardes uitgedrukt worden
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
pi_61564941
Tijd is inderdaad een illusie, en wel omdat er geen verandering is. Er is alleen zijn en niet-zijn. Nu lijkt het evident dat er verandering is: verandert de rups immers niet in een vlinder? De dingen zijn echter niet zoals ze ons voorkomen. Want als een rups verandert in een vlinder, waar was die vlinder dan eerst? Die moet in de rups zijn.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  donderdag 11 september 2008 @ 23:12:31 #9
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_61564979
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:58 schreef petre86 het volgende:
Bij het dromen denk je sneller dan bij wakker zijn, althans, ik kan het gevoel hebben uren ergens over gedacht te hebben en maar een half uur later dan het inslapen wakker worden..
heb ik ook een keer gehad, Ik kijk op mijn horloge, val in slaap, droom, wordt wakker, kijk weer op mijn horloge was het pas 5 seconden later. Heel apart.

OT: Tijd is wel iets wat door de mens bedacht is, het is geen bestaand/tastbaar iets. Het zijn gewoon afspraken die we met zijn allen volgen, dus in die zin is tijd idd een illusie.
  donderdag 11 september 2008 @ 23:16:26 #10
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61565076
Hmmm, interessant....
Volg je hart, gebruik je verstand.
  donderdag 11 september 2008 @ 23:22:52 #11
221210 bierzuipert
doe mij maar een cola
pi_61565233
Tijd
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een draagbare klok (horloge).
Een zonnewijzerTijd kan na hoogte, breedte en lengte gezien worden als de vierde dimensie. Van een gebeurtenis kan gezegd worden dat deze na een andere gebeurtenis plaatsvindt. Een gebeurtenis vindt plaats op een tijdstip. De tijd wordt wel gezien als een opeenvolging van tijdstippen. Daarnaast kan bepaald worden hoe lang een gebeurtenis na een andere plaatsvindt. Het betreft dan de tijdsduur tussen twee tijdstippen. Tijd is het begrip waarmee deze volgorde en duur worden beschreven.

Tijd volgt uit het axioma van (of ligt zelf als axioma ten grondslag aan) oorzakelijkheid. Dat wil zeggen dat we tijd alleen kunnen definiëren als we het bestaan van oorzakelijkheid erkennen, of andersom, dat oorzakelijkheid alleen in termen van tijd kan worden gedefinieerd.[bron?]

In de filosofie en taalwetenschap, met name de semantiek, worden tijdslogica's onderzocht. Dit zijn formele logische systemen die het begrip tijd formaliseren.

Eenheden van tijd
Tijd is meetbaar en wordt gemeten in eenheden door middel van een klok. De internationaal vastgelegde SI-eenheid is de seconde. Zie de Lijst van eenheden van tijd voor andere eenheden.

Relativiteit
De ontwikkeling van de Speciale Relativiteitstheorie door Albert Einstein in het begin van de 20e eeuw heeft het absolute begrip van tijd, zoals wij dat in het dagelijks leven ervaren, naar de prullenbak verwezen. Uit twee postulaten leidde Einstein af dat tijd geen absoluut begrip is. Van twee gebeurtenissen, a en b, is dan niet altijd te zeggen of a voor, gelijktijdig met of na b heeft plaatsgevonden. De ene waarnemer kan eerst a waarnemen en dan b, een andere eerst b en dan a.

Essentieel hierbij is of er een causaal verband mogelijk is tussen gebeurtenissen a en b, in acht genomen dat een signaal nooit sneller kan reizen dan het licht. Veronderstel dat b volgens een waarnemer kort gebeurt na a, maar dat de afstand tussen a en b zeer groot is. In dit geval kan b geen gevolg zijn van a, omdat een signaal uit a nooit op tijd aankomt bij b. De twee gebeurtenissen a en b zijn dus niet causaal verbonden, er wordt ook wel gezegd dat ze een ruimte-achtig verband hebben. In deze situatie zullen alle andere waarnemers ook een ruimte-achtig verband waarnemen, onder hen zijn sommigen die waarnemen dat a en b gelijktijdig plaatsvinden, of dat a gebeurt ná b.

Stel nu dat a en b gebeurtenissen zijn die volgens een waarnemer gebeuren op plaatsen die niet ver van elkaar liggen, maar dat b wel zoveel later gebeurt dan a, dat een signaal langzamer dan het licht van a naar b kan reizen. In dat geval kan er een causaal verband zijn tussen de gebeurtenissen, en kan b een gevolg zijn van a. Er wordt ook wel gezegd dat ze een tijd-achtig verband hebben. Alle andere waarnemers zullen ook een tijd-achtig verband waarnemen, en altijd gebeurt a vóór b.

Tijd als vierde dimensie
Er zijn overeenkomsten aan te wijzen tussen de begrippen ruimte en tijd. Een gebeurtenis heeft behalve een plaats ook een tijdstip, en evenzo kan een object bepaalde afmetingen in de ruimte hebben, maar ook in de tijd indien het gedurende een bepaalde duur bestaat. Omdat de ruimte uit drie dimensies bestaat, wordt tijd wel eens de vierde dimensie genoemd. Een gebeurtenis heeft aldus een "positie" in de zogenaamde ruimte-tijd, ook wel Minkowskiruimte. In de natuurkunde is het op deze manier samen beschouwen van ruimte en tijd soms praktisch.

Aan de andere kant is er onderscheid tussen ruimte en tijd. Men kan zich vrijelijk bewegen in de ruimte, maar niet in de tijd. Vanuit theoretisch oogpunt is dit alles het gevolg van de wetten van de causaliteit en het onderscheid tussen ruimte-achtige en tijd-achtige verbanden zoals dit volgt uit de relativiteitstheorie. Elke natuurkunde wet of theorie zal dan ook onderscheid moeten maken tussen tijd en ruimte volgens deze principes.

Symboliek
De tijd wordt vaak gepersonifieerd als een oude man met baard en een zeis in zijn hand, Vadertje Tijd. Dit is een verwijzing naar de oude Griekse god Chronos.
pi_61565639
Tijd gebruik je om beweging mee te parametriseren.

Da's geen illusie, maar een wiskundig hulpmiddel. Newton nam een absolute tijd aan, sinds Einstein weten we dat tijd deel uitmaakt van iets wat we ruimte-tijd noemen.

Daar los van staat de psychologische ervaring van tijd.
pi_61565723
Wiskunde is eveneens een illusie, geschapen door kwade geest die ons denken aanstuurt.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61565797
quote:
Op donderdag 11 september 2008 23:41 schreef Scaurus het volgende:
Wiskunde is eveneens een illusie, geschapen door kwade geest die ons denken aanstuurt.
Wiskunde een illusie? Neuh, wiskunde bestaat uit een setje afspraken waarmee je heel handig zaken consequent en consistent mee kunt beschrijven. Het is het meest abstracte en succesvolle apparaat wat we hebben voor het omschrijven van zowel theoretische als praktische zaken om ons heen.

Daar zie ik de illusie niet van in.
pi_61655304
Als het verschil tussen verleden en toekomst nul wordt, is er dan nog wel plaats voor een heden?
Bestaat er misschien wel een minimale hoeveelheid tijd, als het ware een kwantum van tijd. Misschien zelfs gerelateerd aan de constante van Planck?

Iemand een idee daarover, Haushofer misschien?
pi_61661154
Tijd is de rede dat er in ruimten gebeurtenissen plaats kunnen vinden, dus tijd als 4e dimensie is op zijn plaats denk ik. Tijd is een andere dimensie dan de ruimtelijke dimensies. En nee, zodra er geen verleden en geen toekomst meer zou zijn zou het heden stil staan. Dus niemand zou bewegen en alles zou stil staan tot in het oneindige, als een foto. Als daarbij een minimale hoeveelheid tijd zou bestaan, dan zou er weer verleden en toekomst bestaan.

Wiskunde is ook geen illusie, wiskunde is een universele taal. De enige universele taal.
Lambo of Rekt
pi_61663858
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:57 schreef heartz het volgende:
Je verwart tijd met de perceptie van tijd. Een uur duurt evenlang ongeacht van hoe jij dat ervaart.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_61677971
Tijd is geen illusie want anders had je geen dagelijkse levensloop. Tijd is alleen niet meetbaar..
pi_61678062
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 16:33 schreef spy08 het volgende:
Tijd is geen illusie want anders had je geen dagelijkse levensloop. Tijd is alleen niet meetbaar..
Dat ligt eraan. Als je een ijkpunt hebt wel.
Lambo of Rekt
pi_61678458
Als tijd een illusie is, dan lijkt me dat je ook iets dergelijks over ruimte kunt zeggen.

Algemeen relativistische theorieën als bijvoorbeeld Loop Quantum Gravity hebben een eigenschap die bijvoorbeeld een theorie als de snaartheorie niet heeft: diffeomorphisme-invariantie. Ruwweg betekent dat, dat je geen geprefereerde ruimte-tijd hebt en dat de enige zinvolle zaken die je kunt beschrijven ruimte-tijd afstanden zijn; de coordinaten hebben geen absolute betekenis.

Dit is misschien een aardige site
pi_61678685
Begrijp ik nu goed dat we acteurs zijn, maar dat er geen toneel is?
pi_61679004
Volgens de algemene relativiteitstheorie en Loop Quantum Gravity is er inderdaad geen "vast toneel", volgens de snaartheorie wel.

[ Bericht 14% gewijzigd door Haushofer op 17-09-2008 08:45:51 (beetje onduidelijk) ]
pi_61681336
Tijd is voor de mens (zoals wij tijd bedacht hebben) vrij essentieel voor de dagelijkse zaken en ook nog eens verdomd handig.

Maar dat iedereen de tijd anders beleefd wil ik ook best geloven en ik heb het vermoeden dat hersenfrequenties hier ook een rol in spelen. Tijdens slapen, actief iets doen of passief tv kijken veranderen deze frequenties en daarmee ook je gedachtegang. Ik vind het best aannemelijk dat je bij een verandere hersenfrequentie een seconde ook anders kan beleven. Meetbaar is het echter niet en er is dan ook niet heel veel te vinden op het internet die mijn theorie kan bekrachtigen.

En dan is er nog de ruimte-tijd, wat natuurlijk de absolute waarheid over tijd is. Al kan ik daar niet te diep op in gaan als 1e jaars natuurkunde student .
pi_61681432
/Filosofie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')