abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 september 2008 @ 14:33:36 #91
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_61850326
wat ik dus zoek:
Ik ben bezig met een soort van nieuwssysteem/blog
Nu heb ik een tekst ingevoerd zoals ik nu gedaan heb. Nu wil ik dat er na zoveel woorden een <br> komt o.i.d. of dat als ik een enter invoer dat er ook daadwerkelijk een enter inkomt.

is dit mogelijk? Volgens mij moet ik iets met explode() doen als ik na een aantal woorden een br wil hebben, maar wat moet ik doen als ik automatisch een enter wil?
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
pi_61850752
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 @ 14:33 schreef Pizzahut het volgende:
wat ik dus zoek:
Ik ben bezig met een soort van nieuwssysteem/blog
Nu heb ik een tekst ingevoerd zoals ik nu gedaan heb. Nu wil ik dat er na zoveel woorden een <br> komt o.i.d. of dat als ik een enter invoer dat er ook daadwerkelijk een enter inkomt.

is dit mogelijk? Volgens mij moet ik iets met explode() doen als ik na een aantal woorden een br wil hebben, maar wat moet ik doen als ik automatisch een enter wil?
http://www.php.net/manual/en/function.wordwrap.php hier staat een mooi voorbeeld daarvan. ik zoek nog even door voor die enter -> br
-edit- that would be this one: http://www.php.net/manual/en/function.nl2br.php

[ Bericht 4% gewijzigd door mcDavid op 23-09-2008 21:16:12 ]
pi_61859093
Ik ben al een tijdje met php bezig en wil me gaan verdiepen in het objectgeoriënteerd programeren in deze taal. Nu heb ik al wat gezocht op onze grote vriend google, maar de tutorials die ik daar vind zijn oud, incompleet of worden zo hard afgekraakt in de comments dat ik er niet eens 1 letter van wil gaan overtypen

Nu vroeg ik me af of iemand hier nog een betere recource weet waar echt in de uitleg ook echt iets gebouwd word ipv de stof te bespreken. Als ik er echt iets mee kan bouwen begrijp ik het vaak stukken sneller!

Iemand?
  woensdag 24 september 2008 @ 21:33:46 #94
85919 Likkende_Lassie
Doe eens wat aan je ondertitel
pi_61888329
Even een vraagje,

Ik doe het volgende altijd: Als een gebruiker inlogd, sla ik de gegevens als voornaam, achternaam, adres, gender etc op in een sessie. Als ik de gegevens nodig heb lees ik ze altijd uit de sessie dmv $_SESSION['gebruiker']['voornaam'].

Maar nu is het zo dat er extreem veel bezoekers gaan komen. Is het dan beter om de info uit de tabel van de database te halen (elke keer weer), of toch de sessie blijven gebruiken?
pi_61889965
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 20:23 schreef spaceninjapirate het volgende:
Ik ben al een tijdje met php bezig en wil me gaan verdiepen in het objectgeoriënteerd programeren in deze taal. Nu heb ik al wat gezocht op onze grote vriend google, maar de tutorials die ik daar vind zijn oud, incompleet of worden zo hard afgekraakt in de comments dat ik er niet eens 1 letter van wil gaan overtypen

Nu vroeg ik me af of iemand hier nog een betere recource weet waar echt in de uitleg ook echt iets gebouwd word ipv de stof te bespreken. Als ik er echt iets mee kan bouwen begrijp ik het vaak stukken sneller!

Iemand?
Ik denk dat je niet om die stof heen komt. In ieder geval, ik heb veel gehad aan het boek 'PHP5 : Objects, Patterns and Practices'
  woensdag 24 september 2008 @ 22:19:57 #96
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61890072
quote:
Op woensdag 24 september 2008 21:33 schreef Likkende_Lassie het volgende:
Even een vraagje,

Ik doe het volgende altijd: Als een gebruiker inlogd, sla ik de gegevens als voornaam, achternaam, adres, gender etc op in een sessie. Als ik de gegevens nodig heb lees ik ze altijd uit de sessie dmv $_SESSION['gebruiker']['voornaam'].

Maar nu is het zo dat er extreem veel bezoekers gaan komen. Is het dan beter om de info uit de tabel van de database te halen (elke keer weer), of toch de sessie blijven gebruiken?
Het is een afweging die je moet maken. De ene oplossing (uit de database halen) voegt een bepaalde x tijd toe aan iedere handeling, terwijl de andere oplossing dit niet doet maar y meer schijfruimte gebruikt. Ik denk dat je in dit geval de gebruikersgegevens beter niet nog eens extra in een sessie moet gaan opslaan. Het is hergebruik van gegevens voor slechts een minimale tijdwinst.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  woensdag 24 september 2008 @ 22:27:43 #97
85919 Likkende_Lassie
pi_61890352
Ja maar ik praat hier wel over zo'n 300-500 duizend bezoekers per week waardoor dit soort dingen wel belangerijk zijn

En er op elke pagina standaard iets staat als, Welkom terug, Meneer ........
  woensdag 24 september 2008 @ 22:44:10 #98
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_61891012
Database kost tijd, sessie regelen kost ook tijd. Goed, database zal over het algemeen iets langzamer zijn, maar dat verschil is marginaal. Een database heeft als groot voordeel dat het makkelijk te gebruiken is wanneer je meerdere webservers in gaat zetten. Als je gaat groeien zeker het overwegen waard.
Plus dat sessies allemaal als losse bestanden op je filesystem weggeschreven worden, en als je iemand gedurende langere tijd ingelogd laat zijn, worden dat erg veel files (of je moet daarvoor alsnog een db gebruiken). Moderne filesystems kunnen daar goed mee omgaan, maar het zijn ook weer files die je moet backuppen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_61892062
is een database langzamer dan het filesystem? Gevoelsmatig zou ik zeggen van niet...
Als het om zo'n grote site gaat zou ik sowieso op de database vertrouwen, omdat je dan meer controle hebt. Daarnaast lijkt het me gemakkerlijk uit te breiden naar meerdere servers mocht dat nodig zijn
  woensdag 24 september 2008 @ 23:33:39 #100
85919 Likkende_Lassie
pi_61892911
Ok, database dus !
Dan een ander vraagje, stop nu al mijn functies in 1 map op de webservers.
Ik zou eventueel ook de functies in een tabel kunnen zetten en ze vervolgens daar uit laden dmv Eval(), is dit een goed idee? Ik doe dit momenteel ook met al mijn php pagina's.
  donderdag 25 september 2008 @ 00:15:59 #101
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_61894056
quote:
Op woensdag 24 september 2008 23:33 schreef Likkende_Lassie het volgende:
Ok, database dus !
Dan een ander vraagje, stop nu al mijn functies in 1 map op de webservers.
Ik zou eventueel ook de functies in een tabel kunnen zetten en ze vervolgens daar uit laden dmv Eval(), is dit een goed idee? Ik doe dit momenteel ook met al mijn php pagina's.
nee. eval() is sowiezo een slecht gebruik als je code optimaal wil gebruiken, ga je al je meuk voor je eval() uit een database halen ben je dubbel zo slecht bezig... Een klasse die modules bijhoudt en de benodigde php's zelf include() is vele malen efficienter
  donderdag 25 september 2008 @ 12:24:41 #102
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_61900975
Heren,

Ik wil iets maken (rippen) maar m'n hoofd breekt er bijna van. Het is namelijk de bedoeling dat op mijn website een tabel (of wat dan ook, gebasseerd op ajax / js / php / ...) komt te staan waarin bezoekers van mijn site pagina's kunnen plaatsen. Een soort van favorieten dus binnen de website. Deze kunnen ze natuurlijk ook weer verwijderen. Het is niet de bedoeling dat het heel uitgebreid wordt met een loginsysteem e.d., gewoon met een cookie/sessie is al goed genoeg (om de favorieten te onthouden).

Misschien dat iemand me op weg kan helpen?

B.v.d
pi_61906860
Als je het op basis van een cookie of sessie doet kun je het net zo goed niet opslaan, die raak je gegarandeerd weer kwijt (bij een cookie duurt dat wellicht wat langer dan bij een sessie, maar toch)... ik zou toch wel een loginsysteem overwegen dus!
  donderdag 25 september 2008 @ 15:56:30 #104
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_61907140
Dat is ook weer zo ja. Maar goed, waar zou ik dan aan moeten denken?
pi_61909426
quote:
Op donderdag 25 september 2008 15:56 schreef TommyGun het volgende:
Dat is ook weer zo ja. Maar goed, waar zou ik dan aan moeten denken?
quote:
Op donderdag 25 september 2008 15:45 schreef Xcalibur het volgende:
ik zou toch wel een loginsysteem overwegen dus!
pi_61929652
mensen ik heb even een praktische vraag.

Ik ben voor het eerst een iets 'groter' php-project begonnen. Mijn vraag is: wat is een handige manier om de HTML op te bouwen? Tot nu toe had ik altijd gewoon een los script, met daaronder de HTML code, waar op de goeie plekken php-regeltjes stonden om de benodigde bestanden te includen. Maar ik heb het idee dat het handiger kan
Hoe lossen jullie zoiets meestal op?
  vrijdag 26 september 2008 @ 13:05:49 #107
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_61929688
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:04 schreef mcDavid het volgende:

Ik ben voor het eerst een iets 'groter' php-project begonnen. Mijn vraag is: wat is een handige manier om de HTML op te bouwen? Tot nu toe had ik altijd gewoon een los script, met daaronder de HTML code, waar op de goeie plekken php-regeltjes stonden om de benodigde bestanden te includen. Maar ik heb het idee dat het handiger kan
Dat vraag ik mij inderdaad ook af.. Ik denk dat het met templates werkt die je include na het script
pi_61929738
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:04 schreef mcDavid het volgende:

Smarty => http://www.smarty.net
hula
  vrijdag 26 september 2008 @ 13:08:49 #109
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_61929757
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:07 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Smarty => http://www.smarty.net
Korte uitleg en ervaring?
pi_61930251
Weet iemand een tutoriaal of voorbeeld code hoe je een Plugin systeem kan maken waarbij je dus gebruik kunt maken van externe plugins (die je natuurlijk ook weer zelf schrijft!)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_61930272
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:08 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Korte uitleg en ervaring?
Je scheidt de html van je phpcode dmv templates. Aparte bestanden waarin je gebruik maakt van de smarty code.

Je kent bijvoorbeeld een array van menu-items toe aan smarty, en in je template gebruik je een foreach loop om de html te genereren. Eh, wellicht is het beter als je even de crash-course op smarty.net bekijkt.

Heb zelf 4 jaar ervaring ermee, enkel goede ervaring.

Ervaring met objecten is een pre, kunnen werken met (multi-dimensionale) arrays een must.
hula
pi_61930273
ah ik zie het al. Een template file dus, met op de goeie posities {$variable}

vervolgens is het een kwestie van lekker er op los scripten, en aan het einde die template-file openen en echo'en in dubbele quotes!

Ik zal dat smarty eens proberen te installeren, ziet er interessant uit!
pi_61930482
Het is ook zeker interessant Ja probeer het maar eens. Installeren stelt geen drol voor (gewoon wat files kopieren) en daarna kun je aan de slag. Als je tegen problemen aanloopt meld je het maar, ik kom er sowieso wel uit ;P
hula
  vrijdag 26 september 2008 @ 13:47:13 #114
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_61930660
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:30 schreef mcDavid het volgende:
ah ik zie het al. Een template file dus, met op de goeie posities {$variable}

vervolgens is het een kwestie van lekker er op los scripten, en aan het einde die template-file openen en echo'en in dubbele quotes!

Ik zal dat smarty eens proberen te installeren, ziet er interessant uit!
Smarty is zeker wel interesant..
Misschien ook wijs om eens bij een framework te kijken, zoals Zend Framework of Prado.

Iemand trouwens een idee waarom smarty sinds kort niet meer ondersteund wordt door PHP?
pi_61931938
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:29 schreef Chandler het volgende:
Weet iemand een tutoriaal of voorbeeld code hoe je een Plugin systeem kan maken waarbij je dus gebruik kunt maken van externe plugins (die je natuurlijk ook weer zelf schrijft!)
Euhm, dat ligt natuurlijk helemaal aan je eigen opzet. Gebruik je een template systeem of iets?
pi_61931945
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:47 schreef ursel het volgende:

[..]

Smarty is zeker wel interesant..
Misschien ook wijs om eens bij een framework te kijken, zoals Zend Framework of Prado.

Iemand trouwens een idee waarom smarty sinds kort niet meer ondersteund wordt door PHP?
Het is geen subproject meer. Waarom weet ik niet. Las het ook net. Schijnt weinig informatie over te zijn Snap ook niet dat smarty een subproject was. Smarty is er ook niet in binary vorm ofzo. Zend framework wel dacht ik?

Nu vind ik Zend sowieso niet zo heel interessant. Het dient geen specifiek doel, het bied uitbereidingen op alles aan. Zeker niet als je een template engine zoekt

Prado is een stuk interessanter. Alleen dan heb ik zoiets van, als je toch event based wil, blijf dan niet hangen bij php maar ga lekker voor .NET.
hula
pi_61933188
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 14:45 schreef super-muffin het volgende:
Euhm, dat ligt natuurlijk helemaal aan je eigen opzet. Gebruik je een template systeem of iets?
Ik gebruik nog helemaal niets, ik wil gewoon leren hoe een script interactief kan werken met externe plugins.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_61933193
Nou, ik ben duidelijk niet de enige die aant experimenteren is met smarty vandaag!
pi_61935374
Ik gebruik Smarty zelf ook al tijden naar volle tevredenheid
Zeker omdat je vrij eenvoudig zelf functies kunt schrijven is het erg flexibel!
pi_61938383
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:29 schreef Chandler het volgende:
Heel simpel gezegd heb ik een database waarin een aantal plugin-namen staan opgeslagen (welke geinstalleerd zijn zegmaar). Er bestaat een map/php bestand met diezelfde naam, en bij het inladen van de plugins word dat bestand geincluded. Dezelfde pluginnaam is ook de daadwerkelijke klasse-naam die je dus kunt aanroepen.

Aan het begin van je script zou je dus alle bestanden kunnen includen die in de plugin-tabel staan, maar in mijn eigen CMS wordt dat pas gedaan wanneer dit daadwerkelijk nodig is zodat ik niet teveel onnodige zooi in hoef te laden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')