de raaklijn methode gebruik je om aan de hand van de plaats-tijd grafiek de snelheid te bepalen. De snelheid op een punt is dan de stijlheid van die raaklijn.quote:Op vrijdag 19 september 2008 16:27 schreef miracle. het volgende:
Ik heb even een vraag over natuurkunde, de 'raaklijnmethode'.
Ik weet hoe je een raaklijn moet tekenen, maar wat je er verder mee moet doen is voor mij een raadsel.
Dit staat niet in het boek uitgelegd.
Moet je dan gaan werken met de Tangens? Het gaat er dus om dat ik de steilheid bepaal, maar dat kan op meerdere manieren?
Alvast bedankt!
Het is de bedoeling dat je met het experiment de track pitch van een CD bepaalt (zie ook hier). Voor een normale Red Book audio CD moet je dan uitkomen op 1,6 μm. De radius van het deel van het schijfje dat de informatie bevat loopt (alweer: volgens de Red Book specificaties) van 25 mm tot max. 58 mm. Dan is het een koud kunstje om de totale lengte van de track voor een (compleet gevulde) CD uit te rekenen. Ik kom op ca. 5,378 km. Niks vaags aan. Van jouw berekening hierboven kan ik trouwens geen chocola maken.quote:Op woensdag 24 september 2008 09:35 schreef Niconigger het volgende:
Je schijnt door het gat in het scherm op de cd zodat je een interferentiepatroon op het scherm krijgt (zoals op het plaatje hierboven).
[ afbeelding ]
Ik hoop dat dit plaatje de situatie wat duidelijker maakt.
Maar dan is de tweede vraag: Bepaal de afstand tussen de sporen op de CD, (meet hoek op naar beide zijden!, waarom?)
En de derde vraag is: Bereken de totale spoorlengte op de CD.
Omdat je de afstand tussen de sporen weet, en de omtrek van de cd + omtrek van het gaatje in het midden, kun je (dacht ik) op die manier de totale spoorlengte berekenen. Maar omdat er spoorlengte staat moet het een afstand zijn denk ik, dus bovenstaande is als je het zo bekijkt fout.
Ik vind het allemaal maar vaag.
Die berekening was nog voordat ik doorhad dat het om een lengte (dus afstand) ging, dus die berekening slaat nergens opquote:Op woensdag 24 september 2008 16:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat je met het experiment de track pitch van een CD bepaalt (zie ook hier). Voor een normale Red Book audio CD moet je dan uitkomen op 1,6 μm. De radius van het deel van het schijfje dat de informatie bevat loopt (alweer: volgens de Red Book specificaties) van 25 mm tot max. 58 mm. Dan is het een koud kunstje om de totale lengte van de track voor een (compleet gevulde) CD uit te rekenen. Ik kom op ca. 5,378 km. Niks vaags aan. Van jouw berekening hierboven kan ik trouwens geen chocola maken.
De vraag die je stelt (geen verkleinwoorden gebruiken) is zo niet te beantwoorden omdat je geen referentie geeft hoe en op welke afstand die 108 dB is gemeten en wat je proefopstelling is. Kijk hier maar eens.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:00 schreef timoteetje het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje, als ik zeg maar een speakertje heb van 108 dB,
Hoeveel dB hoor ik dan nog op 5m??
Timoteetje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |