http://www.gelderlander.n(...)-met-uren-in-cel.ecequote:
Hijsklus eindigt met uren in cel
NIJMEGEN - Omringd door zes gemeentelijke toezichthouders en door hen worden aangehouden; dan uren in een politiecel omdat hij geen vergunning had voor de hijskraan die hij had ingehuurd. Nijmegenaar Henk Koster is nog verbijsterd over wat hem een week geleden overkwam.
Te meer daar een nieuwe wet hem gelijk zou geven: de ambtenaren met wie hij sprak over zijn bouwvergunning, hadden hem moeten waarschuwen dat voor een hijskraan die de halve straat blokkeert, een vergunning nodig is.
De gemeente wijst erop dat die wet – ambtenaren moeten mensen vertellen welke vergunningen ze nog meer nodig hebben – 1 juli van kracht werd en de gesprekken met Koster in mei waren. "Neemt niet weg dat het wellicht netjes was geweest meneer te informeren. Maar hij heeft zelf ook een verantwoordelijkheid."
De toezichthouders hebben 'gewoon hun werk gedaan', aldus de gemeente, omdat Koster weigerde de kraan snel te laten opruimen.
'Geïntimideerd' voelt hij zich door de zes gemeentelijke toezichthouders.
Vier uur zit hij in een politiecel. En een paar dagen later vindt hij zijn 'gelijk' op de deurmat.
De verontwaardiging spat eraf als Nijmegenaar Henk Koster zijn relaas doet. "Schandalig. Bureaucratie en machtsmisbruik!"
Woensdag 3 september blokkeert een grote telescoopkraan één rijstrook van de Archipelstraat. De machinist moet betonnen elementen voor een kelder in Kosters tuin aan de Balistraat hijsen. "Om half elf staat Stadstoezicht voor de deur: mag ik uw vergunning zien?" Koster haalt zijn bouwvergunning, maar het blijkt te gaan om een vergunning voor de kraan. "Ik zei: ik weet van niks. Ik ben negen maanden bezig geweest met de bouwvergunning en heb diverse keren contact gehad met de gemeente." Niemand, is zijn klacht, die hem erop wees dat hij ook die andere vergunning moest hebben. "Ze wisten bij Bouwen en Wonen precies wat ik ging doen. En iedereen snapt dat je een ding van 31 ton niet met een kruiwagen naar binnen brengt."
Koster bespreekt het met de aannemer. "Die zei dat volgens het kraanbedrijf geen vergunning nodig was omdat de kraan niet de hele straat blokkeerde." Om half twee, aldus Koster, komen de toezichthouders terug, met zijn vieren. " Ze kwamen om me heen staan en wilden me intimideren. Daar ben ik het meest boos over."
Een toezichthouder zegt volgens hem 'dit kan zo niet'. Het werk is dan een heel eind klaar. De vrouw sommeert hem, zegt hij, dat de kraan binnen een half uur weg moet zijn. Koster wijst erop dat dat technisch onmogelijk is. "Bovendien had ze de kraanmachinist moeten aanspreken, niet mij."
Na een tweede sommatie vertrekken de vier, nog steeds volgens Koster, om drie kwartier laten terug te keren. " Er was nog een klein stukje wand dat erin moest. Die vrouw zegt: hier is niets gebeurd. Dan houd ik u aan, want u geeft geen gehoor aan mijn sommatie."
Koster kan vanaf dat moment 'geen kant meer uit'. "Ik wilde terug naar mijn huis, want mijn twee kinderen zaten binnen. Maar ik mocht zelfs de oprit niet op en werd beetgepakt." Er komen nog twee toezichthouders bij en de politie wordt erbij gehaald. Koster moet mee naar het bureau, waar hij na fouillering in een cel uren wacht tot hij wordt gehoord.
Koster zegt dat hij heeft aangeboden thuis rond de tafel te gaan zitten, er een proces-verbaal te laten opmaken. "Ik zei: ik laat mijn kinderen niet alleen. Niks mee te maken, zeiden ze, u moet mee."
De toezichthouders hebben correct gehandeld, stelt een woordvoerder van de gemeente. "Er was een onveilige verkeerssituatie." Feit is echter dat het vrij weinige verkeer 's ochtends in ieder geval moeiteloos de kraan kon passeren. Er kwam bij, aldus de gemeente, dat Koster geen vergunning had. Daarom moest de kraan zo snel mogelijk weg. "Hem is ook verteld wat hij kon doen om alsnog een vergunning te krijgen. Dat schijnt vrij snel te kunnen." Reden voor de aanhouding was dat Koster 'herhaaldelijk vriendelijk is gevraagd er iets aan te doen en steeds heeft geweigerd' en zich 'vrij agressief' gedroeg, aldus de gemeente.
Afgelopen weekeinde leest Koster in het ledenblad van Eigen Huis over de Wet Samenhangende Besluiten. Van kracht geworden twee weken voordat Koster de bouwvergunning zegt te hebben gekregen.
De strekking: instanties moeten burgers erop wijze welke vergunningen ze allemaal nodig hebben. " Bouwen en Wonen heeft dat nagelaten en Toezicht is niet op de hoogte van deze wet. Achteraf bezien ben ik dus onterecht aangehouden."
M'n tenen vouwen dubbel bij het lezen van dit verhaal.
9 maanden lang vergunningen aanvragen en dan niet even zeggen "u heeft voor die hijskraan ook een vergunning nodig". En wat dan nog als die vergunning er is, wordt de weg daardoor extra breed ofzo dat de auto's er wel makkelijk langs kunnen.
Natuurlijk raakt iemand agressief als die zoveel gemeentelijk gezeik over zich heen krijgt dat de gemeente makkelijk had kunnen voorkomen.
Bwegh. Niet nadenkende ambtenaren....