Nee, maar dat is ook heel iets anders dan een gewoon gesprek. Als iemand tegen mij zegt dat ik moet lachen omdat ik er dan mooier uit zie, denk ik drie dingen: 'ik bepaal verdomme zelf wel of ik lach', 'wat interesseert het mij of ik er dan mooier uitzie' en ten slotte, 'wat interesseert jou het, bemoei je lekker met je eigen zaken'. Een slechte, opdringerige versiertruc is wel heel iets anders dan een gewoon gesprek of een praktische vraag (weg vragen, vragen hoe laat het is).quote:Op woensdag 24 september 2008 18:59 schreef Topspin het volgende:
[..]
De vraag is ook of die vrouw behoefte heeft eraan. Veel zullen het niet op prijs stellen. Gisteren nog op een station was een of andere jongen tegen een vreemde meid bezig dat ze moest lachen want dan zag ze er mooier uit. Die meid was er duidelijk niet van gediend.
Alsof iedere leuke meid behoefte heeft aan een jongen die haar aanspreekt. Denk dat het ook vaak zo is dat ze denken van..." Laat me met rust, heb een zware studie of werk dag achter de rug". En dan sowieso dat ze er geen behoefte aan hebben ondanks dat een aantal denkt dat het normaal is om dat te doen om populair te wezen.
Ik denk dat het zowel een kwestie is van "willen" als van "zelf-inzicht". Dit lijkt bij jou prima in orde.quote:Op zondag 28 september 2008 20:54 schreef Juup© het volgende:
[..]
Dat is idd aan te leren voor de meeste autisten denk ik. Er zijn natuurlijk gevallen die zo star zijn dat het niet lukt.
Ik ben zelf van binnen ook zo onbehouwen lomp (ik zie het meer als goudeerlijkheid), maar onder normale omstandigheden weet ik wel hoe ik moet reageren voor de "normale"buitenwereld.
Alleen wanneer ik enorm gespannen en/of overprikkeld ben dan val ik snel terug in mijn kernautisme en flap ik er nagenoeg alles uit wat mijn gevoel mij ingeeft. Op zulke momenten kan ik mij simpelweg niet aanpassen om normaal te lijken voor de "normale" mensen.
Heel erg herkenbaar. Zoals ik eerder in dit topic al zei, besef ik alleen wel dat andere mensen misschien helemaal niet zo'n belang hechten aan wat ik precies doe of zeg en dat het ze helemaal niet opvalt.quote:Op zondag 28 september 2008 04:16 schreef Atreyu het volgende:
[..]
(...)des te meer je over sociale interactie gaat nadenken. Ik heb (vroeger) wel eens nachten wakker gelegen omdat ik aan het nadenken was hoe ik het beste sociaal gezien tegen mijn manager kon doen. (hoe ga hem hem begroeten, hoe ga ik me opstellen, wat ga ik allemaal zeggen etc) Het is heel erg vermoeiend om s'avonds terug te blikken op sociale situaties die ik dan in detail als een film voorbij zie komen. Ik maak ze dan nogmaals mee en probeer mijn fouten te verbeteren voor het geval zo'n situatie zich nogmaals mocht voordoen.
Het klinkt anders wel enorm herkenbaar; dingen waarvan je je afvraagt waarom iets zo is, je probeert heel goed je best te doen, je probeert anderen te helpen. En telkens blijkt weer dat jij blijkbaar de enige bent die dat doet, de rest 'doet maar wat'. Of zoals een cursusleider ooit zei: fly with the eagles or scratch with the chickens. Dat vliegen moet je wel doen, kost moeite. Veel mensen zien dat niet of willen die moeite niet doen, waarmee ze er voor kiezen om een chicken te zijn (maar wel lopen te klagen over de eagles...)quote:Op maandag 29 september 2008 10:54 schreef Innocence het volgende:
Dat aankijken is ook herkenbaar. Onlangs wees iemand me erop dat je elkaar hoort aan te kijken als je proost ofzo. Daar had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht.
Ik onthoud ook geen gezichten, maar herken ze uiteindelijk wel. Vorige week moest ik echter op zoek naar iemand, die ik een keer eerder gesproken had en wist echt niet naar wat voor iemand ik moest zoeken. Kon me alleen herinneren dat ze kleiner dan mij was.
Probeer dat dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Dat was bijvoorbeeld een ramp toen ik bij P&O op een groot bedrijf werkte, gaf constant papieren die getekend moest worden maar aan iemand mee, omdat ik echt niet zelf langs durfde. Zat daar - op z'n zachtst gezegd- niet echt op m'n plaats
Dat wil ik nog wel leren, want maak me zorgen dat het me tegen gaat werken als ik echt een baan krijg. Al lijkt iedereen in mijn richting gelukkig een beetje contactgestoord![]()
Verder gaat het eigenlijk allemaal wel lekker, kan overal goed mee omgaan, dus heb niet echt een probleem. Heb alleen het gevoel dat ik anderen op de een of andere manier steeds minderwaardiger ga vinden. Dat ik een hekel aan mensen krijg, terwijl ik helemaal niet zo ben. En dat maakt me wel een beetje bang.
Misschien is het jaloezie dat alles ze zo makkelijk af lijkt te gaan. Maar ik kan er niet tegen dat niemand ergens over na lijkt te denken en gewoon maar doet...
Soms vind ik het leuk als iemand een grapje over mij maakt net te doen alsof ik het niet snap en daar dan serieus op in te gaan terwijl ik heel goed weet dat het een grapje is.quote:Op maandag 29 september 2008 03:21 schreef Maeghan het volgende:
[..]
knip
Het ergste vind ik het als mensen iets lulligs zeggen wat als grapje bedoeld is, want ik kan dat onderscheid niet goed maken. Zelfs als ik weet dat het een grapje is, voelt het niet zo of ik twijfel of ze niet zeggen dat het een grapje is omdat ze niet durven te zeggen dat ze het menen.
Ja, van die irritante grapjes door het tegenovergestelde te zeggen van wat er bedoeld wordt. Heel erg irritant..quote:Op maandag 29 september 2008 18:42 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Soms vind ik het leuk als iemand een grapje over mij maakt net te doen alsof ik het niet snap en daar dan serieus op in te gaan terwijl ik heel goed weet dat het een grapje is.
Verder als ik moe en druk bezig ben kan ik heel kort en agressief reageren als iemand iets vraagt.
Dat dus.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:34 schreef Innocence het volgende:
Heb ook inderdaad altijd het idee dat mensen er wat meer mee bedoelen. Je maakt toch niet zomaar vanuit het niets ergens een grapje over, dan moet er toch een aanleiding zijn?
Een aantal zaken gelezen hebbende: de ene probeert de ander te provoceren.quote:Op dinsdag 30 september 2008 18:07 schreef sander-3 het volgende:
Belachelijke topictitel dit zeg: [KLB SC#208] World War III: Autisten vs. de rest
Edit, en dit: Autisten
Wat is dat ineens..![]()
Zelfs de moderators nietquote:Op dinsdag 30 september 2008 18:39 schreef Gitanki het volgende:
Dat is klaagbaak, het grootste gedeelte van wat daar gepost wordt moet je niet al te serieus nemen.
Niets van aantrekken. Meestal zijn het kutkinderen die in het echte leven geen zak te vertellen hebben of het pispaaltje zijn overal. Kortom, kneusjes.quote:Op dinsdag 30 september 2008 18:07 schreef sander-3 het volgende:
Belachelijke topictitel dit zeg: [KLB SC#208] World War III: Autisten vs. de rest
Edit, en dit: Autisten
Wat is dat ineens..![]()
Ja snap ik wel. Die lui weten niet eens wat het is dus ze zeuren maar een eind weg.quote:Op dinsdag 30 september 2008 19:10 schreef Juup© het volgende:
[..]
Niets van aantrekken. Meestal zijn het kutkinderen die in het echte leven geen zak te vertellen hebben of het pispaaltje zijn overal. Kortom, kneusjes.
Maar idd, het is Klaagbaak en in principe kun je over alles klagen. Dat anderen het daar dan weer niet me eens zijn is wat anders
Onbekend id onbemind, Oftewel idd ze weten er niets van, en blaten maar een eind de ruimte in als een soort kuddevolk.quote:Op dinsdag 30 september 2008 20:52 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Ja snap ik wel. Die lui weten niet eens wat het is dus ze zeuren maar een eind weg.
Dat gebeurt zo veel vaker dan dat mensen durven toe te geven. Alsof zeggen dat iets een grapje is je een vrijbrief geeft..quote:Op maandag 29 september 2008 03:21 schreef Maeghan het volgende:
Het ergste vind ik het als mensen iets lulligs zeggen wat als grapje bedoeld is, want ik kan dat onderscheid niet goed maken. Zelfs als ik weet dat het een grapje is, voelt het niet zo of ik twijfel of ze niet zeggen dat het een grapje is omdat ze niet durven te zeggen dat ze het menen.
Er is nog een reden om het woord normaal te mijden: normaal heeft ook de negatieve connotatie van gewoontjes. Anders zijn heeft dan de positieve connotatie van speciaal zijn en dus beter dan normaal.quote:Op maandag 29 september 2008 07:56 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik vind "normaal" overigens ook maar een relatieve term. Ik ben zelf "normaal", maar soms denk ik wel eens: wie is hier nou eigenlijk normaal...
"Onbehouwen" gedrag, tja, dat is niet leuk, maar het woord "normaal" doet vermoeden dat jullie "abnormaal" en dus "minder" zijn. En daar ben ik het absoluut niet mee eens!!!
Inderdaad.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:34 schreef Innocence het volgende:
Heb ook inderdaad altijd het idee dat mensen er wat meer mee bedoelen. Je maakt toch niet zomaar vanuit het niets ergens een grapje over, dan moet er toch een aanleiding zijn?
Nee, preciesquote:Op dinsdag 30 september 2008 21:17 schreef Black_Tulip het volgende:
Hm, mijn vierde achtereenvolgende postSorry.
Ik vind het ook niet leuk, maar autist is een scheldwoord geworden. Er worden niet zozeer de echte autisten mee bedoeld als mensen die een bepaalde (meestal nare) eigenschap hebben die wordt geassocieerd met autisme. Met andere woorden, je moet je er niet zoveel van aantrekken, het is niet persoonlijk bedoeld.
Ik was een keer op de helpdesk van het CIM (= gebouw met computers) van de Universiteit Utrecht omdat mijn telefoon kwijt was en ik hoopte dat iemand hem naar de helpdesk had gebracht. Toen dat niet zo bleek te zijn, vroeg ik of ik daar de KPN mocht bellen om mijn telefoon te laten blokkeren. Daar had ik allerlei gegevens voor nodig zoals mijn geboortedatum, postcode en klantnummer die ik allemaal feilloos kon opsommen. Na het telefoongesprek merkte de jongen aan de balie op dat ik een autist leek; hoe had ik anders uit mijn hoofd al die nummers geweten? Toen keek hij wel even raar op toen ik zei dat ik er inderdaad een benEn hij zei dat hij een goede vriend had die ook Asperger heeft. Ik heb nog even verder met hem gepraat, maar dat is verder niet zo interessant, anyway: neem het niet persoonlijk als iemand een ander een autist noemt.
Ik ben er intussen wel aan gewend geraakt. Het vervelendste vind ik echter dat dat ongeïnformeerde beeld van autisme niet eens zo inaccuraat is. Vaak is de betreffende eigenschap waarvoor iemand wordt uitgescholden inderdaad autistisch..quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:22 schreef sander-3 het volgende:
Nee, preciesik stoor me er alleen behoorlijk aan.
Ik ben bovengemiddeld goed in het onthouden van cijfers, maar het houdt een keer op. Ik ben geen Daniel Tammetquote:Maar dat heb ik trouwens ook met telefoonnummers enzo. Ik ken zo onze hele telefoonlijst uit het hoofd (van thuis, met kennissen e/d).
quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:17 schreef Black_Tulip het volgende:
Hm, mijn vierde achtereenvolgende postSorry.
...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |