quote:Hirsch Ballin: afstaan DNA is burgerplicht
Het afstaan van DNA-materiaal voor een grootschalig onderzoek naar de dader van een misdaad is een burgerplicht. Dat zei minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) vandaag in de Tweede Kamer, in navolging van zijn partijgenoot Tweede Kamerlid Sybrand van Haersma Buma.
Hirsch Ballin en het CDA willen dat het verplicht wordt om mee te werken aan DNA-onderzoek bij een grootschalig onderzoek naar de dader van een zwaar misdrijf, zoals mishandeling of verkrachting.
Vroeger moest voor dergelijk DNA-onderzoek nog bloed worden afgenomen. Volgens Van Haersma Buma is het afstaan van DNA inmiddels echter al lang geen inbreuk meer op de persoonlijke integriteit. "Het is nu mogelijk met een wattenstaafje wat wangslijm weg te halen. Wat is het verschil met een foto of een duimafdruk?"
De VVD steunt het idee van het CDA. De SP en ChristenUnie lopen er niet erg warm voor. "Moet wat mogelijk is, ook wenselijk zijn?", vroeg SP-Kamerlid Jan de Wit zich af. De Wit wil dat het nog steeds mogelijk moet zijn om te weigeren zonder direct verdachte te worden.
De ChristenUnie noemt zichzelf kritisch voorstander van het gebruik van DNA in opsporingsonderzoek, maar vindt het afnemen van DNA bij een grootschalig onderzoek een inbreuk op de lichamelijke integriteit. Ook PvdA-Kamerlid Ton Heerts had nog veel vragen. Het is nog onduidelijk of zijn partij het voorstel uiteindelijk haar steun zal verlenen.
quote:Op dinsdag 9 september 2008 @ 20:45 schreef PankPinther het volgende:
Mooi om te zien hoe dit soort berichten altijd volgen op dit soort berichten:
Nederland voorkeursdoelwit terroristen geworden
En niemand heeft het door![]()
Wat lul jij nou? Wil jij mijn huur betalen ofzo?quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:56 schreef Nee het volgende:
Even flink zeiken op onze kut regering maar morgen weer fijn aan het werk en belastingcentjes betalen, want daar zijn we met z'n allen zo goed in: Klagen maar verder niks ondernemen.
Waar de fuck moet dat nou weer op slaan?quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:59 schreef X7MG het volgende:
[..]
Wat lul jij nou? Wil jij mijn huur betalen ofzo?
Nee? Rot dan ff een eind op ofzo??
waar en wanneer is dat dan, niks van gehoord.quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:58 schreef Netsplitter het volgende:
Wanneer je het er niet mee eens bent, er is binnenkort een demonstratie tegen dit soort praktijken van "onze" overheid.....
En vergeten, dat ook.quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:56 schreef Nee het volgende:
Even flink zeiken op onze kut regering maar morgen weer fijn aan het werk en belastingcentjes betalen, want daar zijn we met z'n allen zo goed in: Klagen maar verder niks ondernemen.
Ja, heb je helemaal gelijk in.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:02 schreef OldJeller het volgende:
[..]
En vergeten, dat ook.
Op een gegeven moment wordt onopvallend, zonder al te veel aandacht in de media, aangekondigd dat er weer iets dergelijks verplicht is, en geleidelijk accepteert men het wel.
Net zoals de verplichte vingerafdruk die elke burger van Nederland moet afstaan bij het aanschaffen van een nieuw identiteitsbewijs vanaf Juni 2009. Heel veel mensen zijn hier niet eens van op de hoogte, maar als ze straks aan de balie staan leveren ze wel rustig hun vingerafdruk in "tsja, blijkbaar moet dat".
Nou, ik werk vooral om mijn huur en levensonderhoud te kunnen betalen. En als ik werk betaal ik helaas belasting.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:00 schreef Nee het volgende:
[..]
Waar de fuck moet dat nou weer op slaan?
http://www.volksopstand2008.nl/quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:01 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
waar en wanneer is dat dan, niks van gehoord.
quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:56 schreef Nee het volgende:
okay, is even kijken.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:05 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
http://www.volksopstand2008.nl/
En wat mag dat helpen? Het effect van dit soort demonstraties is nul. Veel beter is het om anderen te overtuigen niet op partijen als het CDA/VVD/PvdA te stemmen. Als ik hoor dat iemand CDA/VVD/PvdA stemt vraag ik hem altijd waarom hij dat doet, en vaak blijkt men maar uit gewoonte te stemmen op deze partijen. Als je vervolgens uitlegt wat daar mis mee is heb je hopelijk al weer een stem voorkomen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:58 schreef Netsplitter het volgende:
Wanneer je het er niet mee eens bent, er is binnenkort een demonstratie tegen dit soort praktijken van "onze" overheid.....
Klopt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En wat mag dat helpen? Het effect van dit soort demonstraties is nul. Veel beter is het om anderen te overtuigen niet op partijen als het CDA/VVD/PvdA te stemmen. Als ik hoor dat iemand CDA/VVD/PvdA stemt vraag ik hem altijd waarom hij dat doet, en vaak blijkt men maar uit gewoonte te stemmen op deze partijen. Als je vervolgens uitlegt wat daar mis mee is heb je hopelijk al weer een stem voorkomen.
Dan kan je dus geen identiteitsbewijs krijgen en kan je dus een boete krijgen als je wordt aangehouden en er geen kan tonen. Kan je ook niet meer met het vliegtuig reizen en naar bepaalde landen waar altijd grenscontrole is.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ga ook nee zeggen tegen het geven van mijn vingerafdruk bij de aanvraag van een nieuw paspoort, en ik zal ook nee zeggen tegen dit soort maatregelen.
Ik zie het al voor me; Er wordt een vrouw verkracht en de hele buurt/stad moet DNA afstaan, vervolgens wordt de dader gepakt en krijgt een taakstraf.quote:Hirsch Ballin en het CDA willen dat het verplicht wordt om mee te werken aan DNA-onderzoek bij een grootschalig onderzoek naar de dader van een zwaar misdrijf, zoals mishandeling of verkrachting.
"Het echt waar we gaan het alleen voor dit doeleind gebruiken en echt nooit voor wat anders, echt waar echt echt echt beloofd burgertje, we doen echt echt echt niets anders met die gegevens".-verhaal is continu onwaar gebleken en als ze besloten hebben dat bv. sofinummer niet gekoppeld mag worden, dan noemen we het gewoon burgerservicenummer en dan mag het wel. Hoezee!quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:28 schreef pvdploeg het volgende:
Als er dan ook maar echt heel zeker wordt gesteld dat het afgestane DNA voor geen enkel ander doel mag en kan worden gebruikt. Ik vrees dat die garantie niet gegeven kan worden. Een uitspraak van regering en parlement is wat dat betreft volstrekt onvoldoende lijkt mij. Helemaal met al die christenen en andere religieuzen in de regering en in het parlement, met hun eigen particuliere onbewijsbare versie van de waarheid die naar believen kan worden aangepast.
Waar denk je dat ze jouw dna nog voor zullen gaan gebruiken, dan?quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:28 schreef pvdploeg het volgende:
Als er dan ook maar echt heel zeker wordt gesteld dat het afgestane DNA voor geen enkel ander doel mag en kan worden gebruikt.
Tja, wat moet je dan stemmen? VInd het maar lastig, wat je ook stemt altijd is er wel een partij die voor een of andere kutwet is.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En wat mag dat helpen? Het effect van dit soort demonstraties is nul. Veel beter is het om anderen te overtuigen niet op partijen als het CDA/VVD/PvdA te stemmen. Als ik hoor dat iemand CDA/VVD/PvdA stemt vraag ik hem altijd waarom hij dat doet, en vaak blijkt men maar uit gewoonte te stemmen op deze partijen. Als je vervolgens uitlegt wat daar mis mee is heb je hopelijk al weer een stem voorkomen.
Verder helpt het ook als je gewoon consequent nee zegt tegen zaken die je privacy inperken. Een tijdje geleden stuurde mijn bank mij herhaaldelijk het verzoek dat ik een mijn paspoort moest laten zien op het bankkantoor in verband met EU-wetgeving. Ik heb daarop drie keer een antwoord teruggestuurd waarin ik aangaf bezwaren te hebben tegen een dergelijke manier van handelen en dat ik mijn paspoort dus niet ging laten zien. Toen heb ik er nooit meer iets van gehoord. Ik ga ook nee zeggen tegen het geven van mijn vingerafdruk bij de aanvraag van een nieuw paspoort, en ik zal ook nee zeggen tegen dit soort maatregelen. Verder gebruik ik GPG voor de versleuteling van e-mail om mij te beschermen tegen jarenlange opslag van mijn e-mail verkeer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |