abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 september 2008 @ 16:31:35 #1
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_61502053
Ik heb hier een wasdrogertje staan, en heb een paar keer gemerkt dat ie stroom lekt. Zelfs als ik de kleren die erin liggen aanraak krijg ik een zwak stroompje.

Ik ben een flinke n00b qua electriciteit. Dus mijn vragen: hoe kan dat komen, is het gevaarlijk en kan ik er wat aan doen?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_61502573
Waarschijnlijk zit ergens sluiting. Heb je het ding wel op een geaard stopcontact zitten achter een aardlek?? Da's namelijk volgens mij best wel verplicht (uitgaande dat het ding in een natte ruimte staat als de badkamer)

vraag 't eens in K&W; die kunnen je beter helpen dan hier gok ik
  dinsdag 9 september 2008 @ 16:53:02 #3
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_61502668
-->> K&W.

Wat kroegtijger zegt. Alhoewel die verplichting er niet echt is daar we natuurlijk ook in oude huizen wonen zonder geaarde stopcontacten..
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  dinsdag 9 september 2008 @ 16:56:17 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61502761
Elk apparaat met een geaarde stekker MOET worden aangesloten op een geaard stopcontact...
censuur :O
  dinsdag 9 september 2008 @ 16:59:33 #5
227466 Mama_appelsap
Mama sé Mama sá!
pi_61502856
Toch maar eens een geaard stopcontact opzoeken dan?

Zo'n draaiende wastrommel wil best nog wel eens wat statische elektriciteit opwekken!
  dinsdag 9 september 2008 @ 17:12:36 #6
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_61503206
Aha! Bedankt!
Ik gebruik(te) inderdaad een niet geaarde stekkerdoos. Nu ie ertussen uit is, is het lek weg. TIjd voor een normaal verlengsnoer.

[img]14.gif[/img]
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:06:25 #7
220836 rinzzz
Zoekt en gij zult moe worden.
pi_61504470
ja, heb ik bij praktisch alle metalen apparaten, zoals het gasstel, koelkast, magnetron, computer. Of de stopcontacten laten aarden maar dat kost wat werk, een tweede optie is een metalen draadje te spannen naar een metalen object zoals de verwarming, de derde en makkelijkste optie is om een geaard stekkerblok te kopen, die sluit je aan op het ongeaarde stopcontact en klaar. Oude stadswoningen
  Moderator dinsdag 9 september 2008 @ 18:49:54 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_61505471
De stelregel is dat alles met een geaarde stekker in een geaard stopcontact moet.
Dus niet zoals hierboven door rinzzz gepost wordt gaan aarden aan de waterleiding !
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:55:20 #9
220836 rinzzz
pi_61505612
provisorische oplossingen
  Moderator dinsdag 9 september 2008 @ 19:04:55 #10
92034 crew  Vonkenboer
pi_61505867
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:55 schreef rinzzz het volgende:
provisorische oplossingen
Potentieel gevaarlijke oplossingen zou je bedoelen !

Waarom is aarden via cv of waterleidingen niet toegestaan zou je zeggen; lees onderstaand stukje tekst maar eens even door..

Aarden via Centrale verwarmingsleidingen
- Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
- Gevaarlijk voor een monteur die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
- De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.

Via de Waterleiding
- Inpandig zijn de meeste waterleidingen van koper. Deze kunnen zijn gesoldeerd of afgemonteerd met knelkoppelingen. Een gesoldeerde koppeling geleidt elektriciteit beter dan een knelkoppeling, maar ook hiervoor geldt het voorbeeld van de monteur in de vorige alinea.
- Een knelkoppeling is elektrisch onbetrouwbaar.
- De ijzeren toevoerleiding van het water wordt door de waterleidingmaatschappijen meer en meer vervangen door kunststofleidingen. En kunststof is een uitstekende isolator.
- Weliswaar geleidt (niet gedestilleerd) water elektriciteit, maar niet zodanig goed dat het waterleidingnet als aardleiding mag worden beschouwd.
- De waterleiding is geaard, maar is geen aarde.

Aarden via gasleiding
- De ijzeren gasleiding heeft als enige met aarde dit gemeen dat hij vanuit het woonhuis onder de grond verdwijnt. In onze verstedelijkte gebieden is die grond voornamelijk droog zand. En droog zand geleidt elektriciteit bijzonder slecht.
- De schroefkoppelingen van de gasleiding worden gasdicht gemaakt met teflontape (vroeger met hennep). Een uitstekende elektrische isolator.
- Wat gebeurt er als een elektrisch toestel stroom afleidt naar een min of meer geleidende ijzeren buis en die ene buis komt in aanraking met iets dat een ander elektrisch potentiaal heeft? Er ontstaat een vonk.
Wat er zal gebeuren als juist in de buurt van die vonk een héél klein lekje in de gasleiding zit? Dat laat ik aan ieders verbeelding over
pi_61505886
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:06 schreef rinzzz het volgende:
ja, heb ik bij praktisch alle metalen apparaten, zoals het gasstel, koelkast, magnetron, computer. Of de stopcontacten laten aarden maar dat kost wat werk, een tweede optie is een metalen draadje te spannen naar een metalen object zoals de verwarming, de derde en makkelijkste optie is om een geaard stekkerblok te kopen, die sluit je aan op het ongeaarde stopcontact en klaar. Oude stadswoningen
nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar een geaard stekkerblok op een ongeaarde wcd.... daarmee is je stekkerblok nog steeds niet geaard...
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:09:09 #12
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_61505987
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:09:13 #13
220836 rinzzz
pi_61505990
Met Duct-Tape heb je dat gaslek zo weer gedicht...

[ Bericht 4% gewijzigd door rinzzz op 09-09-2008 19:31:22 ]
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:09:52 #14
220836 rinzzz
pi_61506007
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 19:05 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar een geaard stekkerblok op een ongeaarde wcd.... daarmee is je stekkerblok nog steeds niet geaard...
Maar daarmee staat er geen stroom meer op je wasmachine
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:10:38 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61506029
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 17:12 schreef Parafernalia het volgende:
Ik gebruik(te) inderdaad een niet geaarde stekkerdoos.
Ik heb het hele principe van ongeaarde stekkerblokken nooit begrepen... Da's toch alleen maar onhandig? Of is die 50 cent goedkoper de reden dat veel mensen het alsnog kopen?
censuur :O
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:11:55 #16
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_61506074
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 19:10 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik heb het hele principe van ongeaarde stekkerblokken nooit begrepen... Da's toch alleen maar onhandig? Of is die 50 cent goedkoper de reden dat veel mensen het alsnog kopen?
Dat ding heb ik gewoon. Geen idee hoe oud het is.
pi_61518993
Als je wasdroger stroom lekt, is het meestal al niet goed. Meestal gaat hij daarna snel kapot. Ik vind het eigenlijk vreemd dat de aardlek niet doorslaat als de droger toch stroom lekt, of is dit normaal?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_61519242
quote:
Op woensdag 10 september 2008 10:53 schreef dahei het volgende:
Als je wasdroger stroom lekt, is het meestal al niet goed. Meestal gaat hij daarna snel kapot. Ik vind het eigenlijk vreemd dat de aardlek niet doorslaat als de droger toch stroom lekt, of is dit normaal?
Volgens mij zou de aardlek er inderdaad uit moeten gaan als het lek-stroom is....als t statisch is uiteraard niet
  woensdag 10 september 2008 @ 15:56:00 #19
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_61525841
quote:
Op woensdag 10 september 2008 11:04 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Volgens mij zou de aardlek er inderdaad uit moeten gaan als het lek-stroom is....als t statisch is uiteraard niet
Misschien was het statisch dan Ik heb die ongeaarde stekkerdoos eruit gehaald en heb nergens last meer van
  woensdag 10 september 2008 @ 16:06:49 #20
220836 rinzzz
pi_61526108
quote:
Op woensdag 10 september 2008 11:04 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

een stopcontact 'aarden' heeft toch juist als functie dat de aardlekschakelaar uitschakelt wanneer er stroom op het apparaat komt te staan...?
pi_61526262
quote:
Op woensdag 10 september 2008 16:06 schreef rinzzz het volgende:

[..]

een stopcontact 'aarden' heeft toch juist als functie dat de aardlekschakelaar uitschakelt wanneer er stroom op het apparaat komt te staan...?
Je bent nu 2 dingen door elkaar aan het halen. Een aardlek-schakelaar is een veiligheids-schakelaar. Deze schakelt alle spanning van de installatie af op het moment dat er ergens stroom weg lekt; bijvoorbeeld door kortsluiting of als je jezelf op fraaie wijze onder stroom weet te zetten
Het aarden van een stopcontact is een andere veiligheids-maatregel. Deze zorgt ervoor dat als het apparaat op wat voor wijze dan ook onder stroom komt te staan, deze stroom netjes wordt afgevoerd via de aarde ipv via de persoon. Als je deze dus samen-voegt zal er bij kortsluiting stroom via de aarde wegvloeien als alles goed gaat en niet via jezelf. Dat betekend dus dat de aardlek-schakelaar detecteerd dat er ergens een lek is en haalt de spanning van de installatie.
In dit geval kan het dus ook door statische electriciteit komen...dat betekend dat de spanning prima via de aarde kan worden afgevoerd, maar de aardlek-schakelaar heeft dan nog steeds geen lek ontdekt. Immers, de 0 en de fase kennen geen verschil dus is er wat dat betreft neits weggelekt. Als je dan geen aarding hebt en je raakt je droger aan krijg je nog steeds een mooie oplawaai natuurlijk
pi_61526812
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 19:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Potentieel gevaarlijke oplossingen zou je bedoelen !

Waarom is aarden via cv of waterleidingen niet toegestaan zou je zeggen; lees onderstaand stukje tekst maar eens even door..

Aarden via Centrale verwarmingsleidingen

Via de Waterleiding

Aarden via gasleiding
en wat als je huis nou nog oude ijzeren kabelleidingen heeft? Kan ik aannemen dat die ook geaard zijn? Zijn trouws best verroest al...
pi_61527628
quote:
Op woensdag 10 september 2008 16:38 schreef Helox-in-a-box het volgende:

[..]

en wat als je huis nou nog oude ijzeren kabelleidingen heeft? Kan ik aannemen dat die ook geaard zijn? Zijn trouws best verroest al...
Zouden wel geaard moeten zijn, maar mag je niet als aarde gebruiken
  Moderator woensdag 10 september 2008 @ 17:34:58 #24
92034 crew  Vonkenboer
pi_61528429
quote:
Op woensdag 10 september 2008 17:06 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Zouden wel geaard moeten zijn, maar mag je niet als aarde gebruiken
idd zoals kroegtijger het omschrijft
  woensdag 10 september 2008 @ 17:58:56 #25
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_61529016
quote:
Op woensdag 10 september 2008 16:06 schreef rinzzz het volgende:

[..]

Niets snappen van een potje current
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')