abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61483906
Eindelijk zijn we bezig met het vervangen van onze lelijke oude keuken.
Als het goed is worden woensdag de muren opnieuw gestukt en daarna kan de nieuwe (2dehandse) keuken geplaatst worden.

Nu wil de klusjesman die hiermee bezig is per se éérst de tegels plaatsen en daarna pas de keuken. Volgens hem wordt het dan mooier ofzo.
Ik heb eigenlijk liever dat hij eerst de keuken plaatst. We zitten nu namelijk al drie weken zonder keuken en ik kan bijna niet wachten tot ik weer kan koken en niet meer hoef af te wassen. Bovendien zie ik het probleem niet zo van later de tegels plaatsen omdat ik eigenlijk dacht dat het altijd zo gedaan werd.

Als de tegels eerst geplaatst worden moeten we na het stuken zeker drie dagen wachten omdat het stuckwerk eerst moet drogen. Dit doe ik liever niet omdat ik dus graag al deze week weer gebruik zou willen maken van de keuken. Bovendien word ik volgende week woensdag aan mijn schouder geopereerd. Vóór de operatie zou ik graag nog even de keuken schoonmaken omdat ik dat daarna door de operatie zeker 7 weken niet zal kunnen en mijn vriend dat dan moet doen

Wat denken de experts hier? Is het onzin om eerst te tegelen, of kan ik inderdaad,zoals mijn klusjesman beweert,beter eerst de tegels doen en dan pas de keuken plaatsen?
pi_61484104
Ik zou zeggen: eerst tegels en dan pas keuken, mooiere afwerking enzo
Maar ik ben dan ook geen expert
  maandag 8 september 2008 @ 22:26:56 #3
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_61486571
quote:
Op maandag 8 september 2008 21:24 schreef Locusta het volgende:
Ik zou zeggen: eerst tegels en dan pas keuken, mooiere afwerking enzo
Maar ik ben dan ook geen expert
Ik zou het andersom doen
Ik ben inmiddels overleden
pi_61486682
Eerst de keuken, of héél goed uitmeten. Je moet namelijk niet aan de kant van je keukenblok een reststukje tegel hebben van 5cm, terwijl je aan de overkant een stuk van 40cm hebt liggen. Als je precies weet hoe je keuken uitkomt kan dat wel natuurlijk.
pi_61486771
Eerst de keuken, dan de tegels.

Waarom zou het mooier worden als eerst betegeld wordt volgens hem? Je kan juist de tegels beter op het keukenblok en kastjes aan sluiten als eerst de keuken er staat lijkt mij.
pi_61487277
quote:
Op maandag 8 september 2008 22:31 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Eerst de keuken, dan de tegels.

Waarom zou het mooier worden als eerst betegeld wordt volgens hem? Je kan juist de tegels beter op het keukenblok en kastjes aan sluiten als eerst de keuken er staat lijkt mij.
Lopen de tegeltjes mooi onderdoor? Of geeft dat geen mooi effect?
Naja, ik laat dit soort dingen ook over aan de expert. Overigens moet mijn vriend deze keuze ook deze of volgende week maken, maar die heeft er vast meer verstand van
  dinsdag 9 september 2008 @ 08:41:19 #7
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_61491265
ik heb wel eerst de vloer geplaatst, omdat wanneer de keuken vervangen zou worden de vloer wel doorloopt. Het is hier een houten vloer iig.
  dinsdag 9 september 2008 @ 09:09:47 #8
4984 KELDER
De enige echte :)
pi_61491715
wij hebben eerst keuken geplaatst, en toen laten tegelen, en als ik weer de keus zou hebben, zou ik het nu precies andersom doen

- het meten, bij ons moesten we van de hele plint 2 mm eraf halen omdat het net niet goed uitkwam, pokke werk
- tegels lopen onder de keuken niet door, mochten we ooit in de verre toekomst nieuwe keuken willen, moeten we dus ook opnieuw betegelen, of een keuken uitzoeken die exact net zo groot is
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself
pi_61491892
quote:
Op maandag 8 september 2008 22:46 schreef Locusta het volgende:

[..]

Lopen de tegeltjes mooi onderdoor? Of geeft dat geen mooi effect?
Naja, ik laat dit soort dingen ook over aan de expert. Overigens moet mijn vriend deze keuze ook deze of volgende week maken, maar die heeft er vast meer verstand van
Onderdoor? TS heeft het over het drogen van stucwerk, dus ik ga er vanuit dat het om wandtegels gaat.
Als de keuken staat begin je gewoon strak langs een rand.. ik zie het probleem niet zo.
pi_61491967
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 09:09 schreef KELDER het volgende:
- tegels lopen onder de keuken niet door, mochten we ooit in de verre toekomst nieuwe keuken willen, moeten we dus ook opnieuw betegelen, of een keuken uitzoeken die exact net zo groot is
Wandtegels vervang je doorgaans toch wel als je een keuken vervangt. Voor vloertegels ligt het inderdaad anders. Dit topic gaat echter over wandtegels, niet over vloertegels zoals jouw post doet vermoeden.
pi_61492098
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 09:09 schreef KELDER het volgende:
- het meten, bij ons moesten we van de hele plint 2 mm eraf halen omdat het net niet goed uitkwam, pokke werk
Als je eerst de tegels plaatst heb je toch precies hetzelfde probleem? De diepte van het keukenblok is een vast gegeven.
quote:
Als je 2mm van de plint af hebt gehaalt, dan lopen de tegels toch iets door na de plint? Je hebt dus een marge, en als je een andere keuken neemt het verschil waarschijnlijk niet al te groot zijn.
Bij vrijwel alle keukens lopen de tegels niet onderdoor verder.
  dinsdag 9 september 2008 @ 09:55:01 #12
149959 SQ
snelle trees
pi_61492477
Absoluut eerst keuken, dan tegelen. Dat is mooier, omdat je dan vanaf het aanrechtblad omhoog tegelt en dus niet het risico loopt een tegelrij te hebben die half achter je aanrechtblad zit (wat in mijn ogen pas ècht lelijk is). Daarbij is het makkelijker en mooier om vanaf de voeg te kitten.
disclaimer
pi_61492641
Dank voor jullie reacties!
Nu heb ik in ieder geval wat argumenten om de klusjesman (en mijn vriend) mee te overtuigen.

Het gaat trouwens inderdaad om de wandtegels....

En Stormqueen, wat jij zegt, dat had ik zelf dus ook net bedacht. De eerste rij boven het aanrecht valt natuurlijk veel meer op dan de rij die bij de bovenkastjes eindigt. Die eerste rij moet dus naar mijn idee bestaan uit 'hele' tegels en niet uit tegels die voor een deel wegvallen achter het werkblad en de kastjes, dat ziet niet uit.....
  dinsdag 9 september 2008 @ 10:07:27 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_61492707
Eerst tegelen, later de keuken. En de tegels dus helemaal onder de keuken door laten lopen. Waarom? Als je ooit van inrichting ofzo wilt veranderen hoef je niet naarstig op zoek naar tegels
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_61492720
Het gaat om de wandtegels, niet om de vloertegels....
  dinsdag 9 september 2008 @ 10:09:31 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_61492740
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 10:08 schreef Sleeve het volgende:
Het gaat om de wandtegels, niet om de vloertegels....
Ja, dat krijg je als je een topic lang laat openstaan en dan pas gaat posten
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_61493400
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 10:09 schreef sanger het volgende:
Ja, dat krijg je als je een topic lang laat openstaan en dan pas gaat posten
Een paar replies eerder had je dat ook al kunnen lezen. Of heb jij thuis gestucte vloeren?
pi_61493561
WIj hebbe pas een nieuwe keuken, enwe hebben weliswaar geen tegels (;r) maar gewoon stuuc. En we MOESTEN van de keukenboer eerst stuccen, en dan pas zou de keuken geplaats worden.

SQ, volgens mij kun je dan alsnog een halve tegelrij overhouden hoor. De afstand tussen aanrecht en kastjes blijft immers hetzelfde.
pi_61493702
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 10:46 schreef amaranta het volgende:
WIj hebbe pas een nieuwe keuken, enwe hebben weliswaar geen tegels (;r) maar gewoon stuuc. En we MOESTEN van de keukenboer eerst stuccen, en dan pas zou de keuken geplaats worden.
Stuken is wat anders dan tegelen. De wand 'moet' eerst strak zijn voordat je er een keuken tegenaan gaat zetten.
quote:
SQ, volgens mij kun je dan alsnog een halve tegelrij overhouden hoor. De afstand tussen aanrecht en kastjes blijft immers hetzelfde.
Dat klopt, maar dat is dan aan de bovenzijde tegen de bovenkasten aan wat niet erg is. Tegen de bovenkant van het werkblad hoort echter gewoon een hele tegel, geen halve.
pi_61493820
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 10:46 schreef amaranta het volgende:

Natuurlijk gaan we eerst stuken! Het ging erom dat mijn klusjesman ná het stuken eerst de tegels wil plaatsen en daarna pas de keuken....

En wat betreft die halve tegelrij. Natuurlijk kan je die alsnog krijgen, maar dat heb ik dan liever tegen de bovenkastjes waar je het niet zo goed ziet als bij het werkblad waar altijd als eerste je oog op valt.
pi_61493876
hmja, bij onze vorige keuken is er ook eerst getegeld, voordat d keuken werd geplaatst, dus ik weet het ook niet
pi_61493901
Nog even een andere vraag...

Hoe lang moet ik wachten, ná het stuken, voordat ik de keuken kan plaatsen? Ik snap dat het stuckwerk eerst moet drogen, maar ik heb geen idee hoe lang zoiets duurt....
pi_61493929
Tot het stuucwerk wit is. Als ze het aanbrengen zal het wat grijzig zijn, en als het helemaal wit is, dan is het 'officieel' droog.
pi_61493942
Duurt al met al wel een dag of 3.
  dinsdag 9 september 2008 @ 11:04:35 #25
149959 SQ
snelle trees
pi_61493996
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 11:00 schreef Sleeve het volgende:
Nog even een andere vraag...

Hoe lang moet ik wachten, ná het stuken, voordat ik de keuken kan plaatsen? Ik snap dat het stuckwerk eerst moet drogen, maar ik heb geen idee hoe lang zoiets duurt....
drie dagen is idd de richtlijn
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')