Anders heb je gratis een 2e magnetron er bijquote:Op maandag 8 september 2008 16:04 schreef qltel het volgende:
En waarschijnlijk is je kabel dan weer te lang. Wat er te lang is: niet oprollen..
16A moet 2,5mm.quote:Op maandag 8 september 2008 16:19 schreef Lurf het volgende:
Moet het 2,5 mm kabel zijn? De meeste 16A verlengsnoeren zijn 1,5 mm (maar dat lijkt me eerlijk gezegd ook wat aan de dunne kant).
Het kan vaak wel, maar kan ook de garantie in de weg gaan zitten omdat je vaak wel iets moet wegschroeven om er bij te kunnen.quote:Op maandag 8 september 2008 16:43 schreef Gurb het volgende:
Bestaat er niet een mogelijkheid om het huidige snoer van de magnetron te vervangen voor een langer snoer?
Gewoon bij de bouwmarkt een vervangingssnoer kopen (een gegoten stekker aan een lang snoer) die je gewoon zelf aansluit in de magnetron.
Bij veel elektrisch gereedschap is dit iig erg makkelijk te doen, bij keukenapparatuur misschien ook?
Kijk eens bij een Hornbach of Bouwmaat of e.d.quote:Op maandag 8 september 2008 16:59 schreef Lurf het volgende:
@Gurb: kan waarschijnlijk wel, maar vanwege de garantie ga ik er liever niet zelf aan prutsen.
Ik vraag me wel af of de plaatselijke bouwmarkt verlengkabel met 2,5mm aders heeft. Ik heb er een tijd geleden ook al eens naar gezocht voor het aansluiten van een wasdroger, en de snoeren van de G***A gingen toen niet verder dan 1,5 mm.
Voor de veiligheid zou ik altijd kiezen voor een 2,5mm² kabelquote:Op maandag 8 september 2008 16:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Afhankelijk van het vermogen zou ik in ieder geval hoe dan ook kiezen voor een 2,5mm² kabel
nooit ik herhaal nooit de aders vertinnen.quote:Op maandag 8 september 2008 18:56 schreef naaa het volgende:
Een verlengsnoer met een 1,5mm2 is goed genoeg en kan 16A makkelijk hebben;
aan een "standaard" wasmachine of magnetron zit ook gewoon 1,5mm2.
Verleng kabels van 2,5mm2 kom je meestal tegen op de bouwplaats,
aan (zware) compressoren of lasapparaten.
Meestal zijn dit ook "zwaardere" kabels (neopreen of PUR, igg géén "standaard" VmVL) en krijgen soms zelfs meer dan 16A te voortduren.
Het beste is inderdaad een kabel 'op maat',
zodat je geen overlengte hebt wat opgepropt of opgerold zijn warmte niet kwijt kan.
Dus koop een stuk kabel met een goede (rubberen) stekker en contrastekker.
Wat wèl belangrijk is (en meestal wordt vergeten of niet bekend is):
Vertin de aders of werk met adereindhulzen.
De meeste mensen draaien de aders alleen in elkaar, maar op het moment dat je in de stekker het schroefje aandraait beschadigen de kleine koperen draadjes en breken er zelfs een paar af.
Voor een kleine gloeilamp is dit geen ramp, maar voor zwaardere apparatuur kan dit grote gevolgen hebben.
Op dat punt is er namelijk een slecht contact en kan bij grote belasting warm worden en dus gaan smelten.
Dus: De adereinden altijd solderen (niet officiële methode) of nog beter,
met adereindhulzen werken (officiële methode)!
denk dat 90% van de nederlanders wel apparatuur heeft staan wat eigenlijk op een afzonderlijke eindgroep zou moeten...quote:Op dinsdag 16 september 2008 19:08 schreef klipper het volgende:
Volgens voorschrift NEN 1010 bepaling
NL 8.720.2.1.3 dienen verbruikers met
een vermogen groter dan 2000 VA te
worden aangesloten op een
afzonderlijke eindgroep.
Maar vonkenboer kan je meer vertellen over de huidige NEN 1010.
Mocht bovenstaande nog steeds van kracht zijn, en voldoet je magnetron eraan, dan kun je er in ieder geval vanuit gaan dat je stopcontact op een gezamelijke groep zit en waarschijnlijk niet alleen op een eindgroep.
Hoe gaat een magnetron 2000VA gebruiken?quote:Op dinsdag 16 september 2008 19:08 schreef klipper het volgende:
Volgens voorschrift NEN 1010 bepaling
NL 8.720.2.1.3 dienen verbruikers met
een vermogen groter dan 2000 VA te
worden aangesloten op een
afzonderlijke eindgroep.
2000 VA = 2 KVA = uitgaande van een cosF aangehouden van 0,8 = 1,6kW = 1600 Wattquote:Op woensdag 17 september 2008 22:30 schreef Cothen het volgende:
[..]
Hoe gaat een magnetron 2000VA gebruiken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |