abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 september 2008 @ 15:50:51 #1
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_61475260
Misschien een domme vraag, maar mag je inbouwapparatuur in je keuken aansluiten met een (16A) verlengkabel? Ik wil een nieuwe inbouwmagnetron bestellen via internet. De magnetron komt in een (half)hoge kast, maar ik kwam erachter dat de kabel waarschijnlijk net niet lang genoeg is om bij het stopcontact (dat op plinthoogte zit) te komen. Een verlengkabel gebruiken ligt natuurlijk voor de hand, maar ik vraag me af of dat zonder problemen kan.
Never explain, never apologize.
  maandag 8 september 2008 @ 15:52:40 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_61475300
Kan op zich prima. Zou, mocht het een stekkerblok worden, het blok op z'n kop leggen zodat er geen vuil en vocht in kan komen. Kan resulteren in sluiting. En een verlengsnoer kan uiteraard ook..
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_61475388
Wat Biogarde zegt, maar let er inderdaad op dat het een 16A, 3x2,5mm2 kabel is. Mijn voorkeur gaat uit naar een verlengkabel en geen stekkerblok.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 8 september 2008 @ 16:04:56 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_61475591
En waarschijnlijk is je kabel dan weer te lang. Wat er te lang is: niet oprollen..
  maandag 8 september 2008 @ 16:19:38 #5
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_61475876
Moet het 2,5 mm kabel zijn? De meeste 16A verlengsnoeren zijn 1,5 mm (maar dat lijkt me eerlijk gezegd ook wat aan de dunne kant).
pi_61475936
Volgens mij moet die dunne kabel ook geen probleem zijn, of het moet een mega zware magnetron zijn.
De mijne werkt op die manier al jaren prima.
pi_61475981
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:04 schreef qltel het volgende:
En waarschijnlijk is je kabel dan weer te lang. Wat er te lang is: niet oprollen..
Anders heb je gratis een 2e magnetron er bij
pi_61476173
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:19 schreef Lurf het volgende:
Moet het 2,5 mm kabel zijn? De meeste 16A verlengsnoeren zijn 1,5 mm (maar dat lijkt me eerlijk gezegd ook wat aan de dunne kant).
16A moet 2,5mm.

Koop anders bij de bouwmarkt een stukje snoer van 3 aders van 2,5mm en een stekker + contrastekker.
Kan je eea precies op maat maken.

(stekkers moeten ook 16A aankunnen)
You do not fear them?
- The Wraith? Naah. Now *clowns* — that s another story.
  Moderator maandag 8 september 2008 @ 16:39:49 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_61476308
Afhankelijk van het vermogen zou ik in ieder geval hoe dan ook kiezen voor een 2,5mm² kabel
pi_61476360
Bestaat er niet een mogelijkheid om het huidige snoer van de magnetron te vervangen voor een langer snoer?

Gewoon bij de bouwmarkt een vervangingssnoer kopen (een gegoten stekker aan een lang snoer) die je gewoon zelf aansluit in de magnetron.

Bij veel elektrisch gereedschap is dit iig erg makkelijk te doen, bij keukenapparatuur misschien ook?
  maandag 8 september 2008 @ 16:59:17 #11
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_61476695
@Gurb: kan waarschijnlijk wel, maar vanwege de garantie ga ik er liever niet zelf aan prutsen.

Ik vraag me wel af of de plaatselijke bouwmarkt verlengkabel met 2,5mm aders heeft. Ik heb er een tijd geleden ook al eens naar gezocht voor het aansluiten van een wasdroger, en de snoeren van de G***A gingen toen niet verder dan 1,5 mm.
  maandag 8 september 2008 @ 17:02:10 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_61476745
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:43 schreef Gurb het volgende:
Bestaat er niet een mogelijkheid om het huidige snoer van de magnetron te vervangen voor een langer snoer?

Gewoon bij de bouwmarkt een vervangingssnoer kopen (een gegoten stekker aan een lang snoer) die je gewoon zelf aansluit in de magnetron.

Bij veel elektrisch gereedschap is dit iig erg makkelijk te doen, bij keukenapparatuur misschien ook?
Het kan vaak wel, maar kan ook de garantie in de weg gaan zitten omdat je vaak wel iets moet wegschroeven om er bij te kunnen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 8 september 2008 @ 17:03:19 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_61476769
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:59 schreef Lurf het volgende:
@Gurb: kan waarschijnlijk wel, maar vanwege de garantie ga ik er liever niet zelf aan prutsen.

Ik vraag me wel af of de plaatselijke bouwmarkt verlengkabel met 2,5mm aders heeft. Ik heb er een tijd geleden ook al eens naar gezocht voor het aansluiten van een wasdroger, en de snoeren van de G***A gingen toen niet verder dan 1,5 mm.
Kijk eens bij een Hornbach of Bouwmaat of e.d.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_61479699
Een verlengsnoer met een 1,5mm2 is goed genoeg en kan 16A makkelijk hebben;
aan een "standaard" wasmachine of magnetron zit ook gewoon 1,5mm2.

Verleng kabels van 2,5mm2 kom je meestal tegen op de bouwplaats,
aan (zware) compressoren of lasapparaten.

Meestal zijn dit ook "zwaardere" kabels (neopreen of PUR, igg géén "standaard" VmVL) en krijgen soms zelfs meer dan 16A te voortduren.

Het beste is inderdaad een kabel 'op maat',
zodat je geen overlengte hebt wat opgepropt of opgerold zijn warmte niet kwijt kan.

Dus koop een stuk kabel met een goede (rubberen) stekker en contrastekker.

Wat wèl belangrijk is (en meestal wordt vergeten of niet bekend is):
Vertin de aders of werk met adereindhulzen.

De meeste mensen draaien de aders alleen in elkaar, maar op het moment dat je in de stekker het schroefje aandraait beschadigen de kleine koperen draadjes en breken er zelfs een paar af.

Voor een kleine gloeilamp is dit geen ramp, maar voor zwaardere apparatuur kan dit grote gevolgen hebben.

Op dat punt is er namelijk een slecht contact en kan bij grote belasting warm worden en dus gaan smelten.

Dus: De adereinden altijd solderen (niet officiële methode) of nog beter,
met adereindhulzen werken (officiële methode)!

[ Bericht 2% gewijzigd door naaa op 08-09-2008 19:02:43 ]
  maandag 8 september 2008 @ 19:08:43 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_61480017
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Afhankelijk van het vermogen zou ik in ieder geval hoe dan ook kiezen voor een 2,5mm² kabel
Voor de veiligheid zou ik altijd kiezen voor een 2,5mm² kabel
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 8 september 2008 @ 21:50:36 #16
63722 z80
I fink you freaky
pi_61485180
quote:
Op maandag 8 september 2008 18:56 schreef naaa het volgende:
Een verlengsnoer met een 1,5mm2 is goed genoeg en kan 16A makkelijk hebben;
aan een "standaard" wasmachine of magnetron zit ook gewoon 1,5mm2.

Verleng kabels van 2,5mm2 kom je meestal tegen op de bouwplaats,
aan (zware) compressoren of lasapparaten.

Meestal zijn dit ook "zwaardere" kabels (neopreen of PUR, igg géén "standaard" VmVL) en krijgen soms zelfs meer dan 16A te voortduren.

Het beste is inderdaad een kabel 'op maat',
zodat je geen overlengte hebt wat opgepropt of opgerold zijn warmte niet kwijt kan.

Dus koop een stuk kabel met een goede (rubberen) stekker en contrastekker.

Wat wèl belangrijk is (en meestal wordt vergeten of niet bekend is):
Vertin de aders of werk met adereindhulzen.

De meeste mensen draaien de aders alleen in elkaar, maar op het moment dat je in de stekker het schroefje aandraait beschadigen de kleine koperen draadjes en breken er zelfs een paar af.

Voor een kleine gloeilamp is dit geen ramp, maar voor zwaardere apparatuur kan dit grote gevolgen hebben.

Op dat punt is er namelijk een slecht contact en kan bij grote belasting warm worden en dus gaan smelten.

Dus: De adereinden altijd solderen (niet officiële methode) of nog beter,
met adereindhulzen werken (officiële methode)!
nooit ik herhaal nooit de aders vertinnen.
soldeer tin wordt na een paar jaar broos en gaat breken. (en bij veel temperatuur wisselingen binnen een jaar)
met als gevolg een slecht en los zittend contact.
betere is ader hulzen te gebruiken,
of een langer stuk aan te strippen en een oogje te maken.
zorg wel dat de ader aan de rechterkant van de schroef komt te zitten,
dan draai/trekt de ader de aansluiting in.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_61486315
Licht eraan wat voor soldeer je gebruikt (er zijn nogal wat variaties...).

Waar dacht je dat de interne bekabeling van de audio/video apparatuur, witgoed, etc. mee aan de printplaat zat/zit?

Vertinnen is nog altijd beter dan niets gebruiken.

Uiteraard is het gebruik adereindhulzen de beste manier,
maar niet iedereen heeft ¤ 50,- euro voor een "instap" setje of ¤ 200,- euro voor een "Professionele" versie.
  maandag 8 september 2008 @ 23:15:05 #18
63722 z80
I fink you freaky
pi_61487872
en waar denk je dat de meeste storingen zitten in elektrische apparaten?
inderdaad daar waar de kabels, snoeren en draadjes aan de print vast zit.
en voor de doe het zelfer zijn er maar 2 soorten "soldeer tin" beschikbaar.
alleen de semi/pro hebben de mogelijkheid om ook andere soorten te gebruiken (qua aanschaf en apparatuur)
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_61680345
Draden die in een schroefverbinding (zoals een stekker) NOOIT vertinnen. Tin 'klinkt in' waardoor het contact na verloop van tijd los gaat zitten. Dan krijg je vonkvorming en kan brand ontstaan.

Dit heeft niets te maken met kabels die op printplaten zitten gesoldeerd, is een heel ander principe.

Dus altijd adereindhulzen gebruiken of anders niets. Maar NIET vertinnen.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_61682224
Volgens voorschrift NEN 1010 bepaling
NL 8.720.2.1.3 dienen verbruikers met
een vermogen groter dan 2000 VA te
worden aangesloten op een
afzonderlijke eindgroep.

Maar vonkenboer kan je meer vertellen over de huidige NEN 1010.
Mocht bovenstaande nog steeds van kracht zijn, en voldoet je magnetron eraan, dan kun je er in ieder geval vanuit gaan dat je stopcontact op een gezamelijke groep zit en waarschijnlijk niet alleen op een eindgroep.
pi_61684623
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 19:08 schreef klipper het volgende:
afzonderlijke eindgroep.

Maar vonkenboer kan je meer vertellen over de huidige NEN 1010.
Mocht bovenstaande nog steeds van kracht zijn, en voldoet je magnetron eraan, dan kun je er in ieder geval vanuit gaan dat je stopcontact op een gezamelijke groep zit en waarschijnlijk niet alleen op een eindgroep.
denk dat 90% van de nederlanders wel apparatuur heeft staan wat eigenlijk op een afzonderlijke eindgroep zou moeten...

en over die 1,5mm2:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verlengsnoer

voldoet dus gewoon.... 1,5mm2 soepel kan zijn warmte beter kwijt volgens mij dan 1,5mm2 massief omdat soepel kortweg geribbeld is....

ik zou gewoon een kant en klare snoer kopen waar je zelf geen stekkers aan hoeft te zetten...
pi_61716929
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 19:08 schreef klipper het volgende:
afzonderlijke eindgroep.
Hoe gaat een magnetron 2000VA gebruiken?
So we just called him Fred too
pi_61719316
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:30 schreef Cothen het volgende:

[..]

Hoe gaat een magnetron 2000VA gebruiken?
2000 VA = 2 KVA = uitgaande van een cosF aangehouden van 0,8 = 1,6kW = 1600 Watt

Maar de 2000 zal fout zijn, moet 3000 zijn, is 3 KVA = 2,4 kW = 2400 Watt

En om eerlijk te zijn valt dat vermogen best mee, als je bedenkt dat een vrij standaard magnetron al snel op 1,24 kW aansluitwaarde zit en een combi-magnetron al snel op 3,6 kW.
pi_61719688
Dat mag, geen probleem. Neem wel deugdelijk materiaal. dus geen verlengkabeltje van ¤ 3,95 bij de gamma. Maar kijk even naar een stevige stekker en kontrastekker met bijvoorbeel een 3 aderige kabel 1,5 mm2 (dus geen 0,75 mm2 !!).

succes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')